REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RK Legal
Od 18 lat wspieramy biznes naszych klientów
Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok
Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ogłosił plan kontroli sektorowych na 2020 rok. W najbliższych miesiącach pod lupą znajdą się m.in. instytucje finansowe wykonujące kopie dowodów osobistych. Z czego wynikają kontrole w tym zakresie i kto jeszcze może spodziewać się wizyty kontrolerów?

Kopiowanie dowodów osobistych przez banki

W piśmie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z sierpnia 2019 roku (dostępne na stronie https://uodo.gov.pl/pl/file/2343) wskazano na przesłanki dopuszczalności kopiowania dowodów osobistych przez banki i inne instytucje finansowe. Podstawą prawną w tym zakresie jest art. 112b ustawy Prawo bankowe, zgodnie z którym banki mogą przetwarzać dla celów prowadzonej działalności bankowej informacje zawarte w dokumentach tożsamości osób fizycznych. Podstawa ta dopuszcza jednak co do zasady jedynie wgląd do dokumentu tożsamości i spisanie znajdujących się nim danych w niezbędnym, minimalnym zakresie. Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepis ten nie pozwala natomiast bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów w każdym przypadku. Sporządzenie kopii dowodów tożsamości jest legalne jedynie wtedy, kiedy upoważnienie do takiego działania wynika wprost z przepisów rangi ustawowej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podstawą taką dla banków i innych instytucji finansowych jest art. 35 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Przepis ten określa przesłanki stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez instytucje zobowiązane do przestrzegania tego przepisu. Stosowanie środków bezpieczeństwa, związane także z kopiowaniem dokumentów tożsamości, możliwe jest m.in. w przypadku przeprowadzania transakcji okazjonalnej o równowartości powyżej 15 000 euro bądź gotówkowej transakcji okazjonalnej na kwotę powyżej 10 000 euro, w przypadkach gdy zachodzi podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu bądź wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności danych identyfikacyjnych klienta, czy w przypadku nawiązywania nowych stosunków gospodarczych. Nawet jednak w przypadku spełnienia tych przesłanek, bank zobowiązany jest każdorazowo zweryfikować faktyczną potrzebę skopiowania dowodu tożsamości, zgodnie z zasadami celowości i minimalizacji, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit b-c RODO. Kopiowanie dowodów osobistych w sytuacjach innych, niż określone w art. 35 ww. ustawy Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych uznaje za niedopuszczalne.

Stanowisko to było efektem dyskusji ze Związkiem Banków Polskich i wywołało polemikę m.in. ze strony środowiska bankowego. W praktyce większość banków w dalszym ciągu kopiuje dowody osobiste potencjalnych klientów, stosując jednak jednocześnie dodatkowe zabezpieczenia uniemożliwiające lub utrudniające wykorzystanie kopii dowodu osobistego do kradzieży tożsamości. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zapowiada kontrolę procedur bankowych i ich praktycznego stosowania w tym zakresie. Kontrole te mogą doprowadzić do wypracowania jednolitego i jednoznacznego stanowiska w zakresie dopuszczalności i przesłanek kopiowania dokumentów tożsamości.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kogo jeszcze skontroluje UODO?

REKLAMA

Kontrole Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych będą dotyczyły nie tylko instytucji finansowych. Zapowiedziano także kontrole w podmiotach korzystających z systemu zdalnego odczytu wodomierzy oraz organach przetwarzających dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym, tj. konsulatach i administracji skarbowej. Jak wskazano w planie kontroli (dostępne na stronie https://uodo.gov.pl/pl/file/2515), uzasadnieniem takiego kręgu podmiotów kontrolowanych jest duże społeczne zainteresowanie tego typu problemami i związane z nimi zagrożenia naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Kontrole dotyczyły będą oczywiście także innych przedsiębiorców czy organów administracji publicznej. Będą mogły być wynikiem zarówno skarg złożonych przez osoby fizyczne jak i własnej inicjatywy organu nadzorczego. Liczba kontroli w 2020 roku według większości ekspertów będzie rosła. Jeżeli przeprowadzona kontrola doprowadzi do wykrycia naruszeń, podmiot kontrolowany będący prywatnym przedsiębiorcom może zostać ukarany administracyjną karą pieniężną w wysokości nawet do 40 milionów euro. Dotychczasowe decyzje organu nadzorczego wskazują, że wysokość nakładanych kar może być znaczna. Przedsiębiorcy powinni więc odpowiednio wdrożyć i stosować mechanizmy ochrony danych osobowych i prowadzić wymaganą przez przepisy dokumentację. Czy robią to poprawnie wykażą planowane kontrole.

adw. dr Jan Prasałek, RK RODO

Sektorowy plan kontroli UODO na rok 2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA