REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RK Legal
Od 18 lat wspieramy biznes naszych klientów
Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok
Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ogłosił plan kontroli sektorowych na 2020 rok. W najbliższych miesiącach pod lupą znajdą się m.in. instytucje finansowe wykonujące kopie dowodów osobistych. Z czego wynikają kontrole w tym zakresie i kto jeszcze może spodziewać się wizyty kontrolerów?

Kopiowanie dowodów osobistych przez banki

W piśmie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z sierpnia 2019 roku (dostępne na stronie https://uodo.gov.pl/pl/file/2343) wskazano na przesłanki dopuszczalności kopiowania dowodów osobistych przez banki i inne instytucje finansowe. Podstawą prawną w tym zakresie jest art. 112b ustawy Prawo bankowe, zgodnie z którym banki mogą przetwarzać dla celów prowadzonej działalności bankowej informacje zawarte w dokumentach tożsamości osób fizycznych. Podstawa ta dopuszcza jednak co do zasady jedynie wgląd do dokumentu tożsamości i spisanie znajdujących się nim danych w niezbędnym, minimalnym zakresie. Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepis ten nie pozwala natomiast bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów w każdym przypadku. Sporządzenie kopii dowodów tożsamości jest legalne jedynie wtedy, kiedy upoważnienie do takiego działania wynika wprost z przepisów rangi ustawowej.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą taką dla banków i innych instytucji finansowych jest art. 35 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Przepis ten określa przesłanki stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez instytucje zobowiązane do przestrzegania tego przepisu. Stosowanie środków bezpieczeństwa, związane także z kopiowaniem dokumentów tożsamości, możliwe jest m.in. w przypadku przeprowadzania transakcji okazjonalnej o równowartości powyżej 15 000 euro bądź gotówkowej transakcji okazjonalnej na kwotę powyżej 10 000 euro, w przypadkach gdy zachodzi podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu bądź wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności danych identyfikacyjnych klienta, czy w przypadku nawiązywania nowych stosunków gospodarczych. Nawet jednak w przypadku spełnienia tych przesłanek, bank zobowiązany jest każdorazowo zweryfikować faktyczną potrzebę skopiowania dowodu tożsamości, zgodnie z zasadami celowości i minimalizacji, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit b-c RODO. Kopiowanie dowodów osobistych w sytuacjach innych, niż określone w art. 35 ww. ustawy Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych uznaje za niedopuszczalne.

Stanowisko to było efektem dyskusji ze Związkiem Banków Polskich i wywołało polemikę m.in. ze strony środowiska bankowego. W praktyce większość banków w dalszym ciągu kopiuje dowody osobiste potencjalnych klientów, stosując jednak jednocześnie dodatkowe zabezpieczenia uniemożliwiające lub utrudniające wykorzystanie kopii dowodu osobistego do kradzieży tożsamości. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zapowiada kontrolę procedur bankowych i ich praktycznego stosowania w tym zakresie. Kontrole te mogą doprowadzić do wypracowania jednolitego i jednoznacznego stanowiska w zakresie dopuszczalności i przesłanek kopiowania dokumentów tożsamości.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kogo jeszcze skontroluje UODO?

Kontrole Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych będą dotyczyły nie tylko instytucji finansowych. Zapowiedziano także kontrole w podmiotach korzystających z systemu zdalnego odczytu wodomierzy oraz organach przetwarzających dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym, tj. konsulatach i administracji skarbowej. Jak wskazano w planie kontroli (dostępne na stronie https://uodo.gov.pl/pl/file/2515), uzasadnieniem takiego kręgu podmiotów kontrolowanych jest duże społeczne zainteresowanie tego typu problemami i związane z nimi zagrożenia naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Kontrole dotyczyły będą oczywiście także innych przedsiębiorców czy organów administracji publicznej. Będą mogły być wynikiem zarówno skarg złożonych przez osoby fizyczne jak i własnej inicjatywy organu nadzorczego. Liczba kontroli w 2020 roku według większości ekspertów będzie rosła. Jeżeli przeprowadzona kontrola doprowadzi do wykrycia naruszeń, podmiot kontrolowany będący prywatnym przedsiębiorcom może zostać ukarany administracyjną karą pieniężną w wysokości nawet do 40 milionów euro. Dotychczasowe decyzje organu nadzorczego wskazują, że wysokość nakładanych kar może być znaczna. Przedsiębiorcy powinni więc odpowiednio wdrożyć i stosować mechanizmy ochrony danych osobowych i prowadzić wymaganą przez przepisy dokumentację. Czy robią to poprawnie wykażą planowane kontrole.

adw. dr Jan Prasałek, RK RODO

Sektorowy plan kontroli UODO na rok 2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA