REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RK Legal
Od 18 lat wspieramy biznes naszych klientów
Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok
Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ogłosił plan kontroli sektorowych na 2020 rok. W najbliższych miesiącach pod lupą znajdą się m.in. instytucje finansowe wykonujące kopie dowodów osobistych. Z czego wynikają kontrole w tym zakresie i kto jeszcze może spodziewać się wizyty kontrolerów?

Kopiowanie dowodów osobistych przez banki

W piśmie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z sierpnia 2019 roku (dostępne na stronie https://uodo.gov.pl/pl/file/2343) wskazano na przesłanki dopuszczalności kopiowania dowodów osobistych przez banki i inne instytucje finansowe. Podstawą prawną w tym zakresie jest art. 112b ustawy Prawo bankowe, zgodnie z którym banki mogą przetwarzać dla celów prowadzonej działalności bankowej informacje zawarte w dokumentach tożsamości osób fizycznych. Podstawa ta dopuszcza jednak co do zasady jedynie wgląd do dokumentu tożsamości i spisanie znajdujących się nim danych w niezbędnym, minimalnym zakresie. Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepis ten nie pozwala natomiast bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów w każdym przypadku. Sporządzenie kopii dowodów tożsamości jest legalne jedynie wtedy, kiedy upoważnienie do takiego działania wynika wprost z przepisów rangi ustawowej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podstawą taką dla banków i innych instytucji finansowych jest art. 35 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Przepis ten określa przesłanki stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez instytucje zobowiązane do przestrzegania tego przepisu. Stosowanie środków bezpieczeństwa, związane także z kopiowaniem dokumentów tożsamości, możliwe jest m.in. w przypadku przeprowadzania transakcji okazjonalnej o równowartości powyżej 15 000 euro bądź gotówkowej transakcji okazjonalnej na kwotę powyżej 10 000 euro, w przypadkach gdy zachodzi podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu bądź wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności danych identyfikacyjnych klienta, czy w przypadku nawiązywania nowych stosunków gospodarczych. Nawet jednak w przypadku spełnienia tych przesłanek, bank zobowiązany jest każdorazowo zweryfikować faktyczną potrzebę skopiowania dowodu tożsamości, zgodnie z zasadami celowości i minimalizacji, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit b-c RODO. Kopiowanie dowodów osobistych w sytuacjach innych, niż określone w art. 35 ww. ustawy Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych uznaje za niedopuszczalne.

Stanowisko to było efektem dyskusji ze Związkiem Banków Polskich i wywołało polemikę m.in. ze strony środowiska bankowego. W praktyce większość banków w dalszym ciągu kopiuje dowody osobiste potencjalnych klientów, stosując jednak jednocześnie dodatkowe zabezpieczenia uniemożliwiające lub utrudniające wykorzystanie kopii dowodu osobistego do kradzieży tożsamości. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zapowiada kontrolę procedur bankowych i ich praktycznego stosowania w tym zakresie. Kontrole te mogą doprowadzić do wypracowania jednolitego i jednoznacznego stanowiska w zakresie dopuszczalności i przesłanek kopiowania dokumentów tożsamości.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kogo jeszcze skontroluje UODO?

REKLAMA

Kontrole Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych będą dotyczyły nie tylko instytucji finansowych. Zapowiedziano także kontrole w podmiotach korzystających z systemu zdalnego odczytu wodomierzy oraz organach przetwarzających dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym, tj. konsulatach i administracji skarbowej. Jak wskazano w planie kontroli (dostępne na stronie https://uodo.gov.pl/pl/file/2515), uzasadnieniem takiego kręgu podmiotów kontrolowanych jest duże społeczne zainteresowanie tego typu problemami i związane z nimi zagrożenia naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Kontrole dotyczyły będą oczywiście także innych przedsiębiorców czy organów administracji publicznej. Będą mogły być wynikiem zarówno skarg złożonych przez osoby fizyczne jak i własnej inicjatywy organu nadzorczego. Liczba kontroli w 2020 roku według większości ekspertów będzie rosła. Jeżeli przeprowadzona kontrola doprowadzi do wykrycia naruszeń, podmiot kontrolowany będący prywatnym przedsiębiorcom może zostać ukarany administracyjną karą pieniężną w wysokości nawet do 40 milionów euro. Dotychczasowe decyzje organu nadzorczego wskazują, że wysokość nakładanych kar może być znaczna. Przedsiębiorcy powinni więc odpowiednio wdrożyć i stosować mechanizmy ochrony danych osobowych i prowadzić wymaganą przez przepisy dokumentację. Czy robią to poprawnie wykażą planowane kontrole.

adw. dr Jan Prasałek, RK RODO

Sektorowy plan kontroli UODO na rok 2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA