REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary nałożone na podstawie RODO – najczęstsze naruszenia przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Jakubowski
Aplikant radcowski
Kary nałożone na podstawie RODO – najczęstsze naruszenia przepisów
Kary nałożone na podstawie RODO – najczęstsze naruszenia przepisów

REKLAMA

REKLAMA

Po blisko półtora roku obowiązywania RODO warto dokonać przeglądu najczęściej występujących naruszeń związanych z ochroną danych i kar jakie w następstwie tego zostały nałożone przez organy nadzorcze w poszczególnych krajach członkowskich. W samej Polsce od 25 maja 2018 roku do organu wpłynęło co najmniej 8 000 skarg. Prezes UODO wydał już ponad 886 decyzji, z czego jedynie 3 nakładały na administratorów kary pieniężne. Przy czym łączna wysokość kar pieniężnych wyniosła blisko 3 miliony zł. W pozostałych krajach UE sytuacja wygląda podobnie – organy stosują „bat pieniężny” raczej w ostateczności. Jakiego rodzaju naruszenia najczęściej skutkowały najsurowszymi konsekwencjami?

REKLAMA

Najbardziej powszechnym i zarazem dotkliwym finansowo naruszeniem popełnianym przez administratorów we wszystkich krajach UE jest brak stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa. Francuski organ nadzorczy (CNIL) dwukrotnie nałożył kary za uchybienia na tym polu. Kary wyniosły odpowiednio 400 000 euro i 180 000 euro. W pierwszej sytuacji internetowa firma zajmująca się rynkiem nieruchomości nie zapewniła odpowiednich środków zabezpieczających dane. Poprzez edycję linku URL każdy użytkownik spółki Sergic mógł uzyskać dostęp do danych, które uzupełnił na stronie inny klient ubiegający się o najem nieruchomości. Ten defekt systemu bezpieczeństwa doprowadził do tego, że prawie 300 000 dokumentów tożsamości było dostępnych dla każdego, kto edytował link.

Drugi przypadek dotyczył niedostatecznych zabezpieczeń kont klientów firmy ubezpieczeniowej.  Dostęp do wszelkich danych (np. kopii praw jazdy, danych konta) był możliwi za pomocą hiperłączy w wyszukiwarce. Z kolei Duńska Agencja Ochrony Danych obciążyła sklep meblowy IDDesign administracyjną karą pieniężną w wysokości 1 500 000 koron duńskich za niewdrożenie odpowiednich standardów ochrony danych osobowych klientów. Spółka przetrzymywała dane dotyczące 385 tys. klientów (imiona, nazwiska, adresy e-mail, historie dokonywanych zakupów) w starym systemie komputerowym, który wyszedł z użycia między marcem a lipcem 2015 roku. Powyższe kwoty mogą jednak nie robić większego wrażenia, gdy zestawimy je z karą jaką zapowiedział brytyjski organ nadzorczy (ICO) dla BRITISH AIRWAYS.  W efekcie złych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, które doprowadziło do wycieku danych ok 500 000 konsumentów, linie lotnicze będą musiały zapłacić 183 miliony funtów!

REKLAMA

Wiele kar wynikało z niedopełnienia ciążących na administratorach obowiązkach prawnych w tym przestrzeganie podstawowych zasad RODO, jak zasady zgodności z prawem,  przejrzystości, czy ograniczenia przechowywania. Tutaj w pierwszej kolejności należy wymienić karę w wysokości 50 milionów euro nałożoną na Google właśnie za niewystarczającą przejrzystość, czy nieprawidłowe odbieranie zgód na przetwarzanie danych do celów reklamy behawioralnej.

Naruszenie zasady przejrzystości zarzucono także La Liga, a wiec podmiotowi organizującemu ligowe rozgrywki piłkarskie w Hiszpani. Oficjalna aplikacja mobilna podsłuchiwała jej użytkowników. Hiszpańska Agencja ochrony danych Osobowych (AEPD) ukarała ligę grzywną w wysokości 250 000 euro.

Z kolei grecki organ nadzorczy (HDPA) ukarał PWC kwotą 150 000 euro z powodu nieprawidłowości w przetwarzaniu danych pracowników. Pracownicy greckiego PWC zobowiązani byli do wyrażenia zgody na przetwarzanie ich danych osobowych, co HDPA uznał za przejaw praktyki dyskryminacyjnej, jako że pobieranie owych zgód nie jest obowiązkowe, a osoby, które odmawiały podpisania zgody mogły nie zostać przyjęte do pracy.

Na Litwie nałożono karę w wysokości 61 500 euro na serwis płatniczy, który przetwarzał większą liczbę danych niż było to konieczne do dokonania płatności, łamiąc tym samym zasadę minimalizacji danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wszystkie kary osiągały zawrotne sumy i dotykały wyłącznie największych podmiotów na rynku. W Austrii kara w wysokości 4 800 euro została nałożona na kawiarnię za nieprawidłowości w stosowaniu monitoringu wizyjnego. Właściciel kawiarni zainstalował przed budynkiem swojej firmy kamerę CCTV, która nagrywała również przechodniów poruszających się po chodniku. Austriacki organ uznał takie zachowanie za rażące naruszenie RODO, jako że obserwacja miejsc publicznych na taka skalę nie jest zgodna z regułami wyznaczanymi przez rozporządzenie. Ponadto, kamera nie była w odpowiedni sposób oznaczona, co dodatkowo naruszało zasady dotyczące transparentności.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

W Belgii ukarano burmistrza jednego z tamtejszych miast za niewłaściwe wykorzystanie danych osobowych do celów kampanii wyborcze. Kara w tej sytuacji wyniosła 2 000 euro.

REKLAMA

Jak widać, organy nadzorcze wykazują coraz większą aktywność, jeżeli chodzi o egzekwowanie przepisów RODO. Kontrole dotyczą zarówno wielkich graczy, jak i drobnych przedsiębiorców. Zapewne wielu z tych kar można było uniknąć poprzez zastosowanie analizy ryzyka w obszarze danych osobowych. Warto o to zadbać. Pomoże to uporządkować liczne procesy, zwiększyć bezpieczeństwo, czy zdobyć zaufanie klientów. Z przeglądu kar płynie jasny wniosek - zmiany w firmach powinny obejmować zarówno sferę prawną, jak i organizacyjno-techniczną.  

Dlatego kluczowym elementem z punktu widzenia każdego administratora powinna być właściwie przeprowadzona analiza ryzyka. Dzięki niej możemy lepiej zrozumieć wdrażany projekt, zidentyfikować ewentualne zagrożenia, zweryfikować stosowane zabezpieczenia oraz podjąć kroki w celu zminimalizowania ryzyka. W świetle przepisów RODO jest to obowiązek każdego administratora.  Dotychczas, administratorzy byli skazani w tej materii na przykładowe formularze, ogólne wytyczne, które nie zawsze dostarczają precyzyjne wskazówki co do tego, jak właściwie dokonać analizy ryzyka.

Jednak na rynku powoli pojawiają się narzędzia, których celem jest usprawnienie, a przede wszystkim ułatwienie tego zadania. Jednym z nich jest GDPR Risk Tracker. Stworzona - przez zespół specjalistów z zakresu ochrony danych osobowych z Kancelarii Lubasz i Wspólnicy oraz specjalistów IT – aplikacja pozwala w prosty sposób dokonać analizy skomplikowanych procesów. Program daje wskazówki co do poszczególnych wymagań prawnych, a także zawiera szeroki wachlarz dostępnych środków bezpieczeństwa. Pozwoli ocenić ryzyko i zasugeruje działania, które należy podjąć.  Warto korzystać z narzędzi, które pomogą nam żyć w zgodzie z RODO i tym samym uchronią nas przed ewentualnymi karami.

Maciej Jakubowski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA