REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Karolina Przybysz
Aplikant radcowski
Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka
Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka

REKLAMA

REKLAMA

Przepisami RODO nałożono na administratorów ogólny obowiązek wdrażania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, aby przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych, a także aby przetwarzanie danych było bezpieczne z perspektywy prawa i wolności osób, których dane są przetwarzane. Ustaleniu, jakie środki będą najbardziej odpowiednie dla celu zapewnienia zgodności i w najlepszy sposób zapewnią bezpieczeństwo przetwarzania służy analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych, którą można przeprowadzić również z wykorzystaniem aplikacji GDPR Risk Tracker.

Czym jest ryzyko? 

RODO nie definiuje pojęcia ryzyka, jednak wielokrotnie się nim posługuje. Kluczem dla zrozumienia istoty ryzyka jest konstatacja, iż analizie podlega ryzyko naruszenia praw lub wolności jednostek, których dane dotyczą, nie zaś ryzyko po stronie administratora, np. ryzyko start majątkowych. A zatem administrator nie powinien więc badać jakie mogą być negatywne konsekwencje przetwarzania danych lub naruszenia ochrony danych dla niego, lecz dla podmiotów danych. Ta zasada powinna mu przyświecać w każdym aspekcie działalności, od jej planowania, aż po utrzymywanie.

REKLAMA

Autopromocja

W ujęciu generalnym ryzyko rozumie się jako wpływ niepewności na cele, który powoduje pozytywne lub negatywne odchylenie od oczekiwań. Mówiąc inaczej, jest to pewien scenariusz opisujący konkretne zdarzenie i jego konsekwencje oszacowane pod kątem ich dotkliwości oraz prawdopodobieństwa. Ryzyko naruszenia praw lub wolności osób może wynikać z przetwarzania danych mogącego prowadzić do uszczerbku fizycznego lub szkód majątkowych lub niemajątkowych po stronie podmiotów danych.

Przetwarzanie danych może powodować różnego rodzaju negatywne skutki dla osób, których dane dotyczą. Można tu wskazać m.in. dyskryminację, kradzież tożsamości, szkody majątkowe, utratę kontroli nad własnymi danymi, utratę dobrej opinii, itp. Zadaniem administratora jest więc:

  • zidentyfikowanie ryzyka i potencjalnych skutków wystąpienia ryzyka,
  • analiza ryzyka – jego źródeł pochodzenia i kryteriów, które mają na nie wpływ,
  • ustalenie poziomu ryzyka i możliwości jego minimalizacji,
  • dobranie środków technicznych i organizacyjnych, które będą odpowiadały ustalonemu ryzyku. 

Metody analizy ryzyka

Przystępując do analizy ryzyka administrator w pierwszej kolejności powinien wybrać metodę, którą się posłuży. Co do zasady im bardziej precyzyjną metodę wybierze, tym większa szansa, że analiza zostanie przeprowadzona rzetelnie i będzie odpowiednio wrażliwa na zmieniające się warunki i okoliczności przetwarzania. Nie zawsze jednak skomplikowane metody analizy będą odpowiednie dla administratora, zwłaszcza takiego, który jest niewielką organizacją i nie posiada zaplecza ani środków finansowych na uszczegółowione i długotrwałe analizy. Istotne jest zatem, aby wybrać taką metodą, która będzie adekwatna z perspektywy organizacji administratora, a jednocześnie poprowadzi go do rzetelnych i prawidłowych wniosków.

REKLAMA

Doktryna dzieli metody analizy ryzyka na jakościowe, ilościowe i mieszane. Metody jakościowe polegają na wykorzystaniu pewnej skali atrybutów, które kwalifikują się do przypisania im wartości, np. niski, średni, wysoki. Charakteryzują się prostotą, ale także wysokim stopniem ogólności, który w pewnych wypadkach może się okazać zbyt wysoki. Metodami bardziej precyzyjnymi są metody ilościowe, które opierają się na przypisaniu pewnym cechom lub atrybutom wartości numerycznych, które razem pomagają ustalić, na jakim poziomie stoi ryzyko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RODO pozostawia administratorom swobodę również w zakresie doboru narzędzi i sposobów przeprowadzenia analizy, dopuszczając tak arkusze kalkulacyjne, metody opisowe, jak i dedykowane narzędzia lub aplikacje analityczne. Istotne jest jednak, aby analiza została udokumentowana w taki sposób, aby w przyszłości można było odtworzyć proces myślowy administratora, brane pod uwagę kryteria i wyniki analizy.

Kryteria wpływające na poziom ryzyka

Przepisy RODO podaje ogólne kryteria jakimi powinien się kierować administrator dokonując analizy ryzyka wskazując charakter oraz kontekst przetwarzania, tj. warunki i sposoby przetwarzania danych, cel przetwarzania danych, a także ich zakres. Na podwyższenie stopnia ryzyka wpływać będzie również to z jakimi danymi mamy do czynienia. Jeżeli administrator przetwarza dane szczególnych kategorii, tzw. dane wrażliwe, wpływa to na wzrost ryzyka.

Ostatecznie zadaniem administratora jest ocena wagi danych oraz stopnia prawdopodobieństwa wystąpienia negatywnego skutku po stronie podmiotów danych związanego z procesami przetwarzania i  w tym kontekście znaczenie będą miały również podatności i zagrożenia występujące w procesie przetwarzania i skorelowane z nimi zabezpieczenia mitygujące takie podatności lub zagrożenia.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Rezultaty analizy

Po wykonaniu analizy i oszacowaniu poziomu ryzyka administrator powinien ocenić, czy ryzyko to jest akceptowalne lub co może zrobić, aby ryzyko zminimalizować. Jego obowiązkiem jest w szczególności podjęcie decyzji, jakie środki techniczne i organizacyjne – w kontekście ustalonego ryzyka – będą najlepsze, najbardziej adekwatne dla zapewnienia zgodności i bezpieczeństwa przetwarzania danych. Administrator musi samodzielnie podjąć tę decyzję, uzyskując tym samym nieznany dotąd regulacjom z zakresu ochrony danych poziom swobody. Niestety, z tak szeroko zakrojoną swobodą wiąże się też daleko idąca odpowiedzialność ze ewentualne błędy.

Zastosowanie niewystarczających środków ochrony danych może spowodować odpowiedzialność finansową i odszkodowawczą po stronie administratora, jeżeli w wyniku jego błędu dojdzie do naruszenia przepisów RODO lub do szkody majątkowej po stronie podmiotu danych. Na administratorze spoczywa więc niełatwe zadanie – musi prawidłowo i rzetelnie przeprowadzić analizę ryzyka oraz wyprowadzić z niej właściwe wnioski, a ostatecznie ją udokumentować by móc wykazać kryteria jej przeprowadzenia i doboru przed organem nadzorczym.

Należy pamiętać, że analiza ryzyka nie może być traktowana jako procedura jednorazowa. Powinna ona mieć charakter ciągły i być wykonywana systematycznie. Analizę należy wykonywać w każdym przypadku, gdy zmieniły się okoliczności lub warunki przetwarzania danych, a także w przypadku wdrażania nowych inicjatyw i przedsięwzięć. Administrator powinien również na bieżąco wykonywać przegląd stosowanych środków technicznych i organizacyjnych służących zabezpieczeniu danych, aby stale upewniać się, czy odpowiadają one potrzebom administratora i czy nie powinny być zastąpione np. środkami nowocześniejszymi i bardziej skutecznymi.

GDPR RiskTracker

Mając świadomość, iż analiza ryzyka może przysparzać administratorom liczne trudności, zespół Kancelarii Radców Prawnych – Lubasz i Wspólnicy, specjalizującej się w prawie ochrony danych osobowych, opracował nowatorską aplikację GDPR RiskTracker. Aplikacja skierowana jest do administratorów oraz inspektorów ochrony danych, którzy chcą w prosty i czytelny sposób wykonać analizę ryzyka uwzględniającą niezbędne kryteria i cechy przetwarzania. Skorzystanie z narzędzia pozwala na przeprowadzenie zautomatyzowanej analizy opartej na bazującej na normie ISO 29134 eksperckiej, ilościowej metodzie szacowania ryzyka. Program prowadzi użytkownika przez poszczególne etapy analizy, aż do jej zakończenia, które pozwala na określenie poziomu ryzyka wyrażonego w wartościach liczbowych oraz wygenerowanie raportu zawierającego ustalenia i wnioski z analizy, a także rekomendacje dotyczące modyfikacji procesu lub zabezpieczeń w celu zapewnienia zgodności.

Na stronie https://app.gdprrisktracker.pl można wypróbować działanie aplikacji. Zasady działania aplikacji i zastosowana metoda analityczna zostały opisane w bezpłatnym e-booku, który można pobrać ze strony https://www.gdprrisktracker.pl/ O aplikacji będzie też mowa w trakcie Konwentu Ochrony Danych i Informacji, który odbędzie się już 19 listopada 2019 r. w Łodzi. Udział w Konwencie jest bezpłatny, a rejestracja możliwa jest na stronie https://www.konwentodo.pl.

Karolina Przybysz, aplikant radcowski w Lubasz i Wspólnicy - Kancelarii Radców Prawnych sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA