Kategorie

Ochrona prawna domeny internetowej należącej do firmy

Kru.pl
Najwyższej jakości usługi rejestracji domen, hosting, certyfikaty SSL oraz bezpieczna poczta korporacyjna.
Ochrona prawna domeny internetowej należącej do firmy /fot.Shutterstock
Nie sposób dzisiaj prowadzić działalności gospodarczej nie używając przy tym internetu. To właśnie dzięki sieci możemy być łatwo odnalezieni, możemy prowadzić kampanię reklamową, zawierać umowy, pozyskiwać klientów. Jednak aby móc to robić, konieczne jest bycie zauważonym. W spełnieniu tego warunku pomoże odpowiednia domena internetowa.

Domena internetowa

Pod tym pojęciem kryje się ciąg nazw systemu Domain Name System(DNS) wykorzystywany w Internecie, a składający się z wyrazów umieszczonych w pewnym poddrzewie struktury DNS tj. zakończonych stałym sufiksem np. “.pl”.

Składa się ona z dwóch części: pierwszej (głównej), często jest to nazwa firmy, instytucji, organizacji, ewentualnie określenie prowadzonych przez nie działalności, oraz drugiej, czyli rozszerzenia – ogólnie ustalonego skrótu charakteryzującego daną domenę (np. pl. eu. de. org. com.).

Dlaczego domena jest tak ważna, szczególnie dla firm?

Otóż po pierwsze jest ona wizytówką tejże firmy, a po drugie (chyba ważniejsze) jest czymś w rodzaju hasła do wirtualnego świata, w którym dana firma funkcjonuje,  umożliwiającego jej łatwe i szybkie w nim odnalezienie (używając prostszego języka – dzięki nazwie domeny wchodzimy na kryjące się pod nią strony www).

Jednak aby konkretna domena prawidłowo spełniała swoją funkcję, musi być odpowiednio zabezpieczona.

Jak zabezpieczyć domenę internetową?

Dlaczego zabezpieczenie domen jest tak ważne powiemy sobie za chwilę. Na razie skoncentrujemy się na zagadnieniu, jak to zrobić? Metod jest kilka.

Rejestracja nazwy firmy jako znaku towarowego

Reklama

Pierwsza z nich, to zarejestrowanie nazwy firmy jako znaku towarowego. Zwiększa on ewentualną ochronę prawną roztaczaną nad naszą firmą w razie pewnych działań podejmowanych przez konkurencję lub internetowych „kombinatorów”. Ale uwaga: rejestrując znak towarowy firmy, musimy pamiętać, że nie może on wskazywać ani na rodzaj działalności, ani na rodzaj towaru jakim obraca firma. Powód jest prosty: wyobraźmy sobie firmę handlującą modelami lub świadczącą usługi remontowe; zarejestrowanie jako znaku towarowego nazwy firmy zawierającej słowo model lub remonty, uniemożliwiłoby innym firmom z tej branży zarejestrowanie podobnych domen.

Co ciekawe, rejestracja nazwy firmy (a co za tym idzie domeny), nie oznacza, że nie może już istnieć firma o tej samej nazwie; nie można natomiast pod tą samą nazwą prowadzić takiej samej działalności jak konkurencja.

Narzędziem stojącym na straży bezpieczeństwa domen internetowych jest obecnie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Można się na nią powołać w kilku przypadkach:

  • kiedy dana firma wykorzystuje w nazwie swojej domeny nazwę firmy konkurencyjnej. Jest to zabronione, ponieważ wykorzystuje dorobek niematerialny (dobre imię, prestiż) kogoś innego,
  • kiedy dana firma wykorzystuje w nazwie swojej domeny oznaczenie cudzego przedsiębiorstwa – może to wprowadzić potencjalnych klientów w błąd, co do danych firmy, z którą chcą się skontaktować,
  • kiedy dana firma wykupiła jakąś domenę (zawierająca nazwę innej firmy), a następnie jej nie używa. Stanowi to sugestię, że owa „inna” firma już nie istnieje bądź zawiesiła działalność; w rezultacie część jej klientów zacznie szukać innych przedsiębiorstw o tym samym profilu działalności,
  • domena nie może wprowadzać potencjalnych klientów w błąd, w kwestii pochodzenia towarów lub rodzaju usług świadczonych przez firmę konkurencyjną.

Jeżeli ktokolwiek poniósł straty, lub tylko zauważył opisane wyżej działania, może domagać się wyciągnięcia konsekwencji od ich sprawców właśnie na mocy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Prawo nie powala także na rejestrację takich domen, które naruszają cudze dobra osobiste, zarówno osób fizycznych jak i prawnych; mówiąc prościej, nie mogę zarejestrować takich domen, które zawierają cudze imiona, nazwiska lub nazwy firm, pod warunkiem, że takie osoby bądź przedsiębiorstwa istnieją naprawdę (dają się zidentyfikować).

Ciekawą formą zabezpieczenia domen jest próba wykupienia maksymalnie dużej ich ilości, zawierających wszelkie możliwe kombinacje nazwy danej firmy. Jednakże jest to rozwiązanie drogie (za każdą taka domenę trzeba uiszczać coroczne opłaty), na które stać tylko niektóre przedsiębiorstwa.

Dlaczego domeny internetowe powinny być chronione?

Zagrożenie płynące z internetu nie ogranicza się jedynie do ryzyka zainfekowania komputera wirusem. Równie niebezpieczne i uciążliwe mogą być działania różnego typu oszustów i kombinatorów, wykorzystujących niewiedzę bądź nieostrożność właścicieli przedsiębiorstw. Z jakimi procedurami można spotkać się najczęściej?

Cybersquatting

Reklama

Pierwsza z nich polega na rejestrowaniu domen o nazwach takich samych jak istniejące już firmy, znaki towarowe lub imiona i nazwiska rzeczywistych osób fizycznych (jest to tzw. cybersquatting). Następnie osoba – właściciel takiej „podstępnej domeny”, kontaktuje się z firmą bądź osobą pod którą się podszywa, proponując jej kupno takiej domeny za kwotę o wiele wyższą niż rzeczywisty koszt domeny legalnej, pod groźbą sprzedaży jej konkurencji.

Z takiej sytuacji można wyjść obronną ręką, jeżeli nazwa nasze firmy widniejąca w nazwie domeny została zarejestrowana jako znak towarowy. W takim bowiem przypadku już nikt inny nie ma prawa używać takiej samej lub podobnej nazwy.

Typosquatting

Druga – tzw. typosquatting – to rejestrowanie domen bardzo podobnych do już istniejących (tych zawierających imiona, nazwiska, znaki towarowe czy nazwy firm). Różnice często są bardzo nieznaczne. Tutaj na straży mojego dobrego imienia stoi ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zabraniająca podobnych praktyk.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Cyber wildcatting

Trzecia z nich to jakby pierwsza, ale na skalę masową; a nazywa się cyberwildcatting. Jej istotą jest tworzenie bardzo dużych ilości domen zawierających istniejące już nazwy, a następnie odsprzedawanie ich zainteresowanym podmiotom. Podobnie jak w przypadku cybersquattingu, przed takim scenariuszem spekulacji chroni nas rejestracja nazwy firmy jako znaku towarowego.

Smearing

Czwarta z najpopularniejszych metod (cyber smearing) jest nieco podobna do popularnego dziś niestety „hejtu”. Ośmiesza ona konkretne firmy lub osoby; a to w ten sposób, że tworzone są domeny zawierające nazwy lub imiona istniejących realnie podmiotów, „wzbogacając” je o obelżywe słówko. Taka domena kieruje nas na stronę pełną inwektyw kierowanych pod adresem danej instytucji, osoby czy też przedsiębiorstwa.

Cyber smearing może być zwykłym wygłupem, ale też metodą walki z konkurencją; walki poprzez ośmieszenie i zrażenie potencjalnych klientów. Jak się bronić? Oczywiście znakiem towarowym.

Jak widać z powyższych rozważań, naprawdę warto zatroszczyć się o właściwe zabezpieczenie swojej domeny internetowej, nie dając pola do popisu ani internetowym hejterom, ani nieuczciwej konkurencji. Na sukces i pieniądze pracuje się długo i ciężko. Na dobre imię jeszcze dłużej i ciężej. Po co więc tracić taki dorobek przez zwykłą nieostrożność?

Na zakończenie

Dosyć ciekawym przykładem zastosowania cybersquattingu był przypadek znanej na całym świecie firmy Microsoft. Wszczął on postępowanie o naruszenie znaku towarowego przez pewnego kanadyjskiego studenta. Student ów zarejestrował w 2000 r. domenę która składała się się z jego... imienia nazwiska (a zwał się Mike Rowe) wzbogaconego o końcówkę „soft”. Rezultat - „mikerowesoft.com”.

Pod względem wymowy ta nazwa była niemal taka sama jak nazw domeny „microsoft.com”.

Chociaż Microsoft uznał takie działanie za atak na wizerunek firmy, początkowo obszedł się z Mike'm bardzo łagodnie: zaoferował odstąpienie tej domeny za symboliczną kwotę. Jednak student poszedł w zaparte, żądając od firmy aż 10000 dolarów, co dało jej podstawę do oskarżenia go o celowe działanie z zamiarem osiągnięcia korzyści majątkowej.

Jednak najciekawszy był rezultat całej sprawy: Microsoft odzyskał domenę, a studenta zaprosił do siedziby firmy i opłacił mu kurs informatyczny.

B.Fuchs - Kru.pl

Zobacz także: Moja firma

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    ECOFIN o reformie stawek VAT i unii bankowej

    Reforma stawek VAT w UE. Reforma stawek podatku VAT, unia bankowa i usługi finansowe – to tematy posiedzenia Rady ECOFIN, które odbyło się 18 czerwca 2021 r. Dyskutowane przez Radę rozwiązania na tym etapie uwzględniają większość głównych priorytetów negocjacyjnych Polski w zakresie stosowania obniżonych stawek VAT. Polska liczy na ich przyjęcie w trakcie Prezydencji Słowenii w Radzie UE. Było to ostatnie planowane posiedzenie ECOFIN za Prezydencji Portugalii.

    Wymiana danych podatkowych w czasie rzeczywistym - Finlandia i Estonia są pierwsze

    Wymiana danych podatkowych. O przystąpieniu do elektronicznej wymiany informacji podatkowych w czasie rzeczywistym poinformowały w 18 czerwca 2021 r. władze Finlandii i Estonii. Według organów podatkowych dwóch sąsiednich krajów tego typu rozwiązanie jest "unikatowe" w skali światowej.

    Transakcje z rajami podatkowymi – kolejne obowiązki dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych

    Transakcje z rajami podatkowymi. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla podatników CIT, PIT i spółek niebędącymi osobami prawnymi dla transakcji o wartości powyżej 500 tys. PLN dotyczy zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, czyli w raju podatkowym.

    Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

    Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier na rynku wewnętrznym (wydanie II)

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało 16 czerwca 2021 r. już drugą Czarną Księgę barier (administracyjnych i prawnych) na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, które utrudniają działalność transgraniczną polskich przedsiębiorców.

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT - 300 zł więcej netto

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT. Proponowana przez rząd podwyżka najniższej krajowej (płacy minimalnej) w 2022 r. do poziomu 3000 zł brutto (tj. o 7,1 proc. w porównaniu do minimalnego wynagrodzenia 2021 roku) nie jest rewolucyjna - wskazują ekonomiści. Jednocześnie zauważają, że efekt podwyżki będzie wzmocniony przez zapowiedziane w Polskim Ładzie zmiany w systemie podatkowym (głównie w podatku dochodowym pd osób fizycznych - PIT). Szacuje się, że wynagrodzenie netto osoby zarabiającej płacę minimalną wzrośnie w 2022 roku o ok. 300 zł miesięcznie.

    Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność

    Transakcje z rajami podatkowymi a ceny transferowe. Od pewnego czasu polski ustawodawca wyjątkowo chętnie wykorzystuje przepisy z zakresu cen transferowych do pobierania informacji o transakcjach realizowanych z podmiotami zarejestrowanymi w rajach podatkowych. Obowiązki nakładane na polskich podatników w tym zakresie są coraz szersze i wymagają coraz większych nakładów administracyjnych. Jednocześnie, wprowadzane przepisy często są tworzone w sposób chaotyczny i nie zawsze uzasadniony.

    Fiskus zajął majątek firmy mimo braku dowodów

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika. Urząd skarbowy zajął konto firmy i należny jej zwrot VAT mimo braku dowodów i nieprawidłowości. Czy miał do tego prawo?

    Podatki 2021: osobista odpowiedzialność członków zarządu na nowo (bezpłatne webinarium 24 czerwca)

    24 czerwca 2021 r. o godz. 10:00 rozpocznie się bezpłatne webinarium (szkolenie online) poświęcone obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. przepisom rozszerzającym obowiązki z zakresu cen transferowych dla podmiotów niepowiązanych. Za brak dopełnienia należytej staranności i nowych obowiązków dokumentacyjnych odpowiadają osobiście członkowie zarządu! Webinarium poprowadzą Artur Klęsk, Partner w Enodo Advisors oraz Jakub Beym, Senior Associate w Enodo Advisors. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Skonta i rabaty przy rozliczaniu transakcji międzynarodowych

    W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.

    Czym różni się najem prywatny od najmu w działalności gospodarczej?

    Podatek od najmu. W dniu 24 maja 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął ważną uchwałę (w składzie 7. sędziów) dotyczącą rozróżnienia najmu prywatnego i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb opodatkowania PIT i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak tę kwestię rozstrzygnął NSA?

    Czy wszyscy podatnicy muszą mieć kasę online od 1 stycznia 2023 r.?

    Kasy fiskalne online są już obowiązkowe dla wybranych grup podatników. Natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii będą dostępne tylko do końca 2022 r. Czy oznacza to, że wszyscy podatnicy będą musieli mieć kasy fiskalne online od 1 stycznia 2023 r.? Co warto wiedzieć o nowym rodzaju kas?

    Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji - zmiany od 2022 r.

    Sprawozdania finansowe. Ustawodawca rozszerza zakres wymogów sprawozdawczych dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Nowe obowiązki sprawozdawcze będą stosowane od 2022 r., tj. do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się w 2021 r.

    Estoński CIT - zmiany od 2022 roku

    Estoński CIT. Od 2022 r. ryczałt od dochodów w CIT (czyli tzw. estoński CIT) będzie mogła wybrać każda spółka kapitałowa, niezależnie od wielkości, bo zniknie limit przychodów 100 mln zł. Estoński system będzie też dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych.

    E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

    E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

    Rejestracja w CRPA (Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych) do 30 czerwca

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2021 r. upływa termin (okres przejściowy) na dokonanie: zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. nie były objęte obowiązkiem dokonywania zgłoszeń rejestracyjnych w podatku akcyzowym albo zgłoszenia uzupełniającego w CRPA dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. zostały zarejestrowane na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

    Dotacja z gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem a przedawnienie

    Dotacja z gminy a przedawnienie. Coraz więcej osób w swojej działalności stara się korzystać z różnych form pomocy. Jednym z popularnych rodzajów wsparcia, są różnego rodzaju dotacje – w tym dotacje z jednostek samorządu terytorialnego. W trakcie działalności podmiotu może jednak okazać się, że środki z dotacji zostały nieprawidłowo spożytkowane. W takiej sytuacji, zasadniczo, podatnik powinien zwrócić dotację – co w praktyce może jednak okazać się dla niego niemożliwe do wykonania (szczególnie po dłuższym czasie). Tak samo więc jak w innych przypadkach, ustawodawca przewidział odpowiedni okres przedawnienia dla konieczności zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Warto jednak dowiedzieć się, jak należy obliczać ten termin - w szczególności, że proces przyznania, korzystania i rozliczenia dotacji może być dość długi – i wskazywać na różne momenty, od których należałoby obliczać termin przedawnienia.

    Polski Ład. 2/3 emerytów z zerowym PIT

    Zerowy PIT dla emerytów. Dwie trzecie emerytów będzie miało zerowy PIT, a duża część zapłaci niższy podatek - zapewnił wiceminister finansów Piotr Patkowski. Seniorzy, którzy pobierają emerytury powyżej 5 tys. zł miesięcznie stracą rocznie 75 zł - dodał. Polski Ład dla emerytów - kto zyska, kto straci?

    Interpretacja podatkowa nie może pomijać przepisów

    Interpretacja podatkowa. Przedsiębiorca wdał się w spór z fiskusem o pieniądze należne z tytułu CIT. Oczywiście fiskus chciał ich więcej, w tym celu interpretował przepisy tak, a w zasadzie pomijał ich część, aby uzasadnić słuszność poboru wyższego podatku. Ale po stronie przedsiębiorcy stanął sąd, przypominając organom skarbowym, że: „Nie wolno jest również interpretować przepisów prawnych tak, by pewne ich fragmenty okazały się zbędne” (wyrok WSA w Krakowie z 5 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 1262/20).

    Rekordowy Twój e-PIT w 2021 roku

    Twój e-PIT w 2021 roku. Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon rozliczeń podatkowych PIT, a w szczególności najbardziej popularną e-usługę Krajowej Administracji Skarbowej - Twój e-PIT.

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Jak wygląda cyberatak na firmową sieć?

    Cyberatak na firmową sieć. W trakcie pandemii ponad połowa polskich firm (54%) zauważyła wzrost liczby cyberataków. W opublikowanej w maju br. analizie Active Adversary Playbook 2021 analitycy ujawniają, że przestępcy zostają wykryci średnio dopiero po 11 dniach od przeniknięcia do firmowej sieci. W tym czasie mogą swobodnie poruszać się po zasobach i wykradać dane przedsiębiorstwa. Coraz trudniej namierzyć złośliwą działalność, jednak pomocna w tym zakresie może okazać się pandemia. W ubiegłym roku wzrosły bowiem umiejętności i szybkość reagowania zespołów IT.

    Kasa fiskalna online - serwis klimatyzacji w samochodach

    Kasa fiskalna online. Czy prowadząc działalność w ramach punktu serwisowego klimatyzacji w samochodach osobowych podatnik jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej online?

    CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

    CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

    Firmy z branży beauty nie mają kas fiskalnych online

    Kasy fiskalnej online. Co trzecia firma z branży kosmetycznej nie ma kasy fiskalnej online, która od 1 lipca 2021 r. będzie obowiązkowa - wskazała inicjatywa Beauty Razem. Branża apeluje do Ministra Finansów o przesunięcie o pół roku terminu obowiązkowej instalacji urządzeń.