REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona prawna domeny internetowej należącej do firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kru.pl
Najwyższej jakości usługi rejestracji domen, hosting, certyfikaty SSL oraz bezpieczna poczta korporacyjna.
Ochrona prawna domeny internetowej należącej do firmy /fot.Shutterstock
Ochrona prawna domeny internetowej należącej do firmy /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie sposób dzisiaj prowadzić działalności gospodarczej nie używając przy tym internetu. To właśnie dzięki sieci możemy być łatwo odnalezieni, możemy prowadzić kampanię reklamową, zawierać umowy, pozyskiwać klientów. Jednak aby móc to robić, konieczne jest bycie zauważonym. W spełnieniu tego warunku pomoże odpowiednia domena internetowa.

Domena internetowa

Pod tym pojęciem kryje się ciąg nazw systemu Domain Name System(DNS) wykorzystywany w Internecie, a składający się z wyrazów umieszczonych w pewnym poddrzewie struktury DNS tj. zakończonych stałym sufiksem np. “.pl”.

REKLAMA

Składa się ona z dwóch części: pierwszej (głównej), często jest to nazwa firmy, instytucji, organizacji, ewentualnie określenie prowadzonych przez nie działalności, oraz drugiej, czyli rozszerzenia – ogólnie ustalonego skrótu charakteryzującego daną domenę (np. pl. eu. de. org. com.).

Dlaczego domena jest tak ważna, szczególnie dla firm?

Otóż po pierwsze jest ona wizytówką tejże firmy, a po drugie (chyba ważniejsze) jest czymś w rodzaju hasła do wirtualnego świata, w którym dana firma funkcjonuje,  umożliwiającego jej łatwe i szybkie w nim odnalezienie (używając prostszego języka – dzięki nazwie domeny wchodzimy na kryjące się pod nią strony www).

Jednak aby konkretna domena prawidłowo spełniała swoją funkcję, musi być odpowiednio zabezpieczona.

Jak zabezpieczyć domenę internetową?

Dlaczego zabezpieczenie domen jest tak ważne powiemy sobie za chwilę. Na razie skoncentrujemy się na zagadnieniu, jak to zrobić? Metod jest kilka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja nazwy firmy jako znaku towarowego

REKLAMA

Pierwsza z nich, to zarejestrowanie nazwy firmy jako znaku towarowego. Zwiększa on ewentualną ochronę prawną roztaczaną nad naszą firmą w razie pewnych działań podejmowanych przez konkurencję lub internetowych „kombinatorów”. Ale uwaga: rejestrując znak towarowy firmy, musimy pamiętać, że nie może on wskazywać ani na rodzaj działalności, ani na rodzaj towaru jakim obraca firma. Powód jest prosty: wyobraźmy sobie firmę handlującą modelami lub świadczącą usługi remontowe; zarejestrowanie jako znaku towarowego nazwy firmy zawierającej słowo model lub remonty, uniemożliwiłoby innym firmom z tej branży zarejestrowanie podobnych domen.

Co ciekawe, rejestracja nazwy firmy (a co za tym idzie domeny), nie oznacza, że nie może już istnieć firma o tej samej nazwie; nie można natomiast pod tą samą nazwą prowadzić takiej samej działalności jak konkurencja.

Narzędziem stojącym na straży bezpieczeństwa domen internetowych jest obecnie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Można się na nią powołać w kilku przypadkach:

  • kiedy dana firma wykorzystuje w nazwie swojej domeny nazwę firmy konkurencyjnej. Jest to zabronione, ponieważ wykorzystuje dorobek niematerialny (dobre imię, prestiż) kogoś innego,
  • kiedy dana firma wykorzystuje w nazwie swojej domeny oznaczenie cudzego przedsiębiorstwa – może to wprowadzić potencjalnych klientów w błąd, co do danych firmy, z którą chcą się skontaktować,
  • kiedy dana firma wykupiła jakąś domenę (zawierająca nazwę innej firmy), a następnie jej nie używa. Stanowi to sugestię, że owa „inna” firma już nie istnieje bądź zawiesiła działalność; w rezultacie część jej klientów zacznie szukać innych przedsiębiorstw o tym samym profilu działalności,
  • domena nie może wprowadzać potencjalnych klientów w błąd, w kwestii pochodzenia towarów lub rodzaju usług świadczonych przez firmę konkurencyjną.

Jeżeli ktokolwiek poniósł straty, lub tylko zauważył opisane wyżej działania, może domagać się wyciągnięcia konsekwencji od ich sprawców właśnie na mocy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Prawo nie powala także na rejestrację takich domen, które naruszają cudze dobra osobiste, zarówno osób fizycznych jak i prawnych; mówiąc prościej, nie mogę zarejestrować takich domen, które zawierają cudze imiona, nazwiska lub nazwy firm, pod warunkiem, że takie osoby bądź przedsiębiorstwa istnieją naprawdę (dają się zidentyfikować).

Ciekawą formą zabezpieczenia domen jest próba wykupienia maksymalnie dużej ich ilości, zawierających wszelkie możliwe kombinacje nazwy danej firmy. Jednakże jest to rozwiązanie drogie (za każdą taka domenę trzeba uiszczać coroczne opłaty), na które stać tylko niektóre przedsiębiorstwa.

Dlaczego domeny internetowe powinny być chronione?

Zagrożenie płynące z internetu nie ogranicza się jedynie do ryzyka zainfekowania komputera wirusem. Równie niebezpieczne i uciążliwe mogą być działania różnego typu oszustów i kombinatorów, wykorzystujących niewiedzę bądź nieostrożność właścicieli przedsiębiorstw. Z jakimi procedurami można spotkać się najczęściej?

Cybersquatting

REKLAMA

Pierwsza z nich polega na rejestrowaniu domen o nazwach takich samych jak istniejące już firmy, znaki towarowe lub imiona i nazwiska rzeczywistych osób fizycznych (jest to tzw. cybersquatting). Następnie osoba – właściciel takiej „podstępnej domeny”, kontaktuje się z firmą bądź osobą pod którą się podszywa, proponując jej kupno takiej domeny za kwotę o wiele wyższą niż rzeczywisty koszt domeny legalnej, pod groźbą sprzedaży jej konkurencji.

Z takiej sytuacji można wyjść obronną ręką, jeżeli nazwa nasze firmy widniejąca w nazwie domeny została zarejestrowana jako znak towarowy. W takim bowiem przypadku już nikt inny nie ma prawa używać takiej samej lub podobnej nazwy.

Typosquatting

Druga – tzw. typosquatting – to rejestrowanie domen bardzo podobnych do już istniejących (tych zawierających imiona, nazwiska, znaki towarowe czy nazwy firm). Różnice często są bardzo nieznaczne. Tutaj na straży mojego dobrego imienia stoi ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zabraniająca podobnych praktyk.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Cyber wildcatting

Trzecia z nich to jakby pierwsza, ale na skalę masową; a nazywa się cyberwildcatting. Jej istotą jest tworzenie bardzo dużych ilości domen zawierających istniejące już nazwy, a następnie odsprzedawanie ich zainteresowanym podmiotom. Podobnie jak w przypadku cybersquattingu, przed takim scenariuszem spekulacji chroni nas rejestracja nazwy firmy jako znaku towarowego.

Smearing

Czwarta z najpopularniejszych metod (cyber smearing) jest nieco podobna do popularnego dziś niestety „hejtu”. Ośmiesza ona konkretne firmy lub osoby; a to w ten sposób, że tworzone są domeny zawierające nazwy lub imiona istniejących realnie podmiotów, „wzbogacając” je o obelżywe słówko. Taka domena kieruje nas na stronę pełną inwektyw kierowanych pod adresem danej instytucji, osoby czy też przedsiębiorstwa.

Cyber smearing może być zwykłym wygłupem, ale też metodą walki z konkurencją; walki poprzez ośmieszenie i zrażenie potencjalnych klientów. Jak się bronić? Oczywiście znakiem towarowym.

Jak widać z powyższych rozważań, naprawdę warto zatroszczyć się o właściwe zabezpieczenie swojej domeny internetowej, nie dając pola do popisu ani internetowym hejterom, ani nieuczciwej konkurencji. Na sukces i pieniądze pracuje się długo i ciężko. Na dobre imię jeszcze dłużej i ciężej. Po co więc tracić taki dorobek przez zwykłą nieostrożność?

Na zakończenie

Dosyć ciekawym przykładem zastosowania cybersquattingu był przypadek znanej na całym świecie firmy Microsoft. Wszczął on postępowanie o naruszenie znaku towarowego przez pewnego kanadyjskiego studenta. Student ów zarejestrował w 2000 r. domenę która składała się się z jego... imienia nazwiska (a zwał się Mike Rowe) wzbogaconego o końcówkę „soft”. Rezultat - „mikerowesoft.com”.

Pod względem wymowy ta nazwa była niemal taka sama jak nazw domeny „microsoft.com”.

Chociaż Microsoft uznał takie działanie za atak na wizerunek firmy, początkowo obszedł się z Mike'm bardzo łagodnie: zaoferował odstąpienie tej domeny za symboliczną kwotę. Jednak student poszedł w zaparte, żądając od firmy aż 10000 dolarów, co dało jej podstawę do oskarżenia go o celowe działanie z zamiarem osiągnięcia korzyści majątkowej.

Jednak najciekawszy był rezultat całej sprawy: Microsoft odzyskał domenę, a studenta zaprosił do siedziby firmy i opłacił mu kurs informatyczny.

B.Fuchs - Kru.pl

Zobacz także: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA