REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubiegać się o premię technologiczną

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ubiegać się o premię technologiczną /fot. Dachser
Jak ubiegać się o premię technologiczną /fot. Dachser

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem czerwca uruchomiony został nabór wniosków o premię technologiczną na korzystniejszych zasadach. Premia technologiczna to dotacja, która spłaca do 70 proc. kredytu technologicznego zaciągniętego przez firmę w banku komercyjnym. Innowacyjni przedsiębiorcy mogą starać się o wsparcie do 30 grudnia 2020 r. Zmiany zapowiadało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. O kredyt na innowacje technologiczne z unijnego Programu Inteligentny Rozwój mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają zdolność kredytową oraz planują wdrożyć w swojej firmie innowacyjny projekt.

Nabór wniosków o premię technologiczną na nowych zasadach

Jak poinformował Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), zmiany w warunkach ubiegania się o premię technologiczną są efektem współpracy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Banku Gospodarstwa Krajowego. Priorytetem resortu i państwowego banku rozwoju jest zachęcenie przedsiębiorców, by w dobie kryzysu – jeśli tylko to możliwe – nie rezygnowali z innowacyjnych inwestycji. Zmiany w praktyce ułatwiają dostęp do wsparcia większej liczbie firm, które dotychczas nie spełniały np. warunku innowacyjności w skali kraju.

REKLAMA

Autopromocja

Najważniejsze zmiany w kredycie na innowacje technologiczne:

  • Innowacyjność w skali przedsiębiorstwa, a nie w skali kraju. Do tej pory technologia, za którą BGK wpłacał premię technologiczną, musiała prowadzić do wytworzenia zupełnie nowych lub znacznie ulepszonych produktów lub usług w skali Polski. Dziś ten wymóg już nie obowiązuje – wystarczy, by były to nowatorskie rozwiązania dla danego przedsiębiorstwa. Warunkiem jest wdrożenie przez firmę innowacyjnej technologii, którą przedsiębiorca kupi lub którą sam wcześniej opracował w toku prac badawczo-rozwojowych (B+R). Projekt, który zakłada jedynie nabycie nowych urządzeń lub oprogramowania, nie spełnia wymagań konkursu.

  • Zniesienie limitu 6 mln zł premii technologicznej. To szczególne ułatwienie dla firm, które planują duże przedsięwzięcie, w których przykładowo 70 proc. kosztów projektu to w praktyce kwota zdecydowanie większa, niż 6 mln zł. Dla nich oznacza to większą kwotę wsparcia w nowym naborze.

  • Więcej kosztów do sfinansowania. Od teraz premia technologiczna sfinansuje więcej wydatków przedsiębiorcy. Teraz przedsiębiorca może zapłacić z premii także koszy związane z uzyskiwaniem, walidacją i obroną patentów i innych wartości niematerialnych i prawnych. Ponadto z premii będzie można zrefundować wydatki budowlane także na przebudowę i adaptację budynków oraz koszty transportu maszyn, urządzeń i innych środków trwałych.

Jak ubiegać się o dofinansowanie (premię technologiczną)?

W pierwszej kolejności przedsiębiorca powinien zawnioskować o kredyt technologiczny w jednym z 19 banków komercyjnych, współpracujących z BGK. Pozytywna decyzja kredytowa umożliwia złożenie elektronicznego wniosku o dofinansowanie do BGK. Na tym etapie zewnętrzni eksperci oceniają pomysł na innowację przedstawiony przez przedsiębiorcę.

Jeśli ocena będzie pozytywna, BGK przyznaje promesę premii technologicznej. Przedsiębiorca podpisuje wtedy umowę kredytu technologicznego z bankiem komercyjnym, a następnie umowę z BGK o dofinansowanie projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

infografika_kredyt_1200_628px_v3.jpg

Aby otrzymać o premię technologiczną, przedsiębiorca powinien mieć pomysł na innowacyjny projekt w swojej firmie oraz zdolność kredytową. BGK ocenia pomysł na innowację i przyznaje dotację. Ocena zdolności kredytowej oraz wydanie decyzji o udzieleniu kredytu to zadanie banku komercyjnego.

Korzystne zmiany w kredycie na innowacje technologiczne z unijnego Programu Inteligentny Rozwój są częścią funduszowego pakietu antywirusowego i tarczy antykryzysowej, przygotowanej przez rząd Mateusza Morawieckiego.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

REKLAMA

Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej: W czasie pandemii Komisja Europejska i polski rząd muszą już myśleć o odbudowie gospodarki. Inwestujmy, bo to pozwoli na rozwój firm i gospodarcze ożywienie. Oferujemy finansowanie z premią technologiczną dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Są one bez wątpienia najbardziej zagrożone skutkami gospodarczymi pandemii i to właśnie z myślą o nich wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego zaprojektowaliśmy zmiany, które ułatwią dostęp do bezzwrotnego finansowania działalności przedsiębiorstwa z unijnego programu Inteligentny Rozwój. Funduszowy pakiet antywirusowy pomaga też innowatorom. Liczymy, że innowacje wprowadzone najpierw na poziomie firmy, w przyszłości zaprocentują nowatorskimi rozwiązaniami na szerszą skalę.

Anna Gembicka, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, odpowiadająca za POIR: Funduszowy pakiet antywirusowy to szereg rozwiązań, których celem jest zminimalizowanie wpływu pandemii koronawirusa na polską gospodarkę. Pakiet jest ciągle uzupełniany i aktualizowany, by maksymalnie pomóc polskim przedsiębiorcom. Zmiany w kredycie na innowacje technologiczne pomogą firmom nie tylko przetrwać trudny czas, ale i w dłuższej perspektywie przyniosą rozwój innowacji. To przykład kompleksowego myślenia o polskich przedsiębiorcach i polskiej gospodarce.

Tomasz Burczyński, dyrektor Biura Kredytu Technologicznego w BGK: Obecny nabór jest siódmym w historii kredytu na innowacje technologiczne, ale pierwszym na nowych zadach. BGK razem z resortem funduszy i polityki regionalnej zdecydował o skróceniu szóstego naboru, który trwał do 31 maja, i jak najszybszym uruchomieniu wsparcia już na nowych, korzystniejszych zasadach. Nabór wniosków potrwa od 1 czerwca do 30 grudnia 2020 roku.

Bank Gospodarstwa Krajowego

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA