REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimat i biznes: oczekiwania po publikacji raportu IPCC

Środowisko i biznes: oczekiwania po publikacji raportu IPCC
Środowisko i biznes: oczekiwania po publikacji raportu IPCC

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany klimatu a biznes. Opublikowany w sierpniu szósty raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu (IPCC) jednoznacznie potwierdza, że ograniczanie emisji CO2, a tym samym postępowania globalnego ocieplenia, absolutnie nie może być odkładane w czasie. Działać trzeba natychmiast. Dokument zawiera analizę badań z zakresu nauk o klimacie i jest podsumowaniem prac osób zajmujących się badaniem zjawiska zmian klimatu. W dobie nagłych i nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych oraz innych skutków zmian klimatu, których teraz nie jesteśmy w stanie przewidzieć, sektor biznesu powinien zewrzeć szyki i wspólnie zastanowić się nad tym, jak sprostać negatywnym konsekwencjom aktywności przemysłowej i skutecznie zapobiegać dalszej degradacji środowiska. Stawka, jak wszyscy wiemy, jest wysoka. Ten temat komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Zmiany klimatu a biznes. Oczekiwania po publikacji najnowszego raportu IPCC

Przeanalizowane dane dotyczące zmian klimatu nie pozostawiają wątpliwości, że działalność człowieka, w tym poprzez rozwój przemysłu, przyczyniła się do nadmiernej emisji CO2 i zachwiania równowagi przyrodniczej. W rezultacie już teraz borykamy się ze skutkami nadmiernego obciążenia środowiska, a najbliższe lata mogą przynieść kolejne negatywne zjawiska. Trwa wzmożona debata na temat tego, jak wprowadzać zmiany dotychczasowych wzorców produkcji i konsumpcji. Biznes, mając świadomość swoich silnych związków ze środowiskiem, już teraz szuka sposobności na pogodzenie działania i rozwoju z minimalizowaniem kosztów środowiskowych i społecznych. Możliwości jest wiele, jednak wymagają one wiedzy, determinacji, inwestycji, a nierzadko także akceptacji ze strony konsumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mimo iż skutki zmian klimatu i zagrożenia są szeroko dyskutowane, to nadal nie wszystkie przedsiębiorstwa traktują je jako punkt wyjścia w rozmowach o swoich strategiach czy modelach biznesowych. Wiele pracy do wykonania jest na poziomie uwrażliwiania i uświadamiania o skutkach negatywnych zjawisk dla trwałości przedsiębiorstw. Edukacja jest podstawowym elementem każdej zmiany. Wyposaża w narzędzia, które indukują działanie. Już teraz powstają programy adresowane do przedsiębiorców mające na celu kolektywne uczenie i pracę nad możliwymi rozwiązaniami, jak np. Chapter Zero Poland – polska odsłona Climate Governance Initiative, inicjatywy powołanej przez World Economic Forum, adresowanej do osób zasiadających w radach nadzorczych oraz prezesek i prezesów zarządów czy program Climate Leadership, w ramach którego tworzona jest społeczność liderów gospodarczych działających na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu. Zaangażowanie firm we wspomniane inicjatywy pokazuje potrzebę rozwoju wiedzy i kompetencji. Podobna praca wykonywana jest na poziomie pojedynczych organizacji szukających optymalnych kierunków rozwoju zeroemisyjnego.

Środowisko a transformacja gospodarcza

Transformacja gospodarcza to również zmiana kultury pracy i kultury organizacyjnej. Odmienna od tradycyjnej perspektywa pomnażania zysków, spojrzenie przez wartość produktu dla społeczeństwa i środowiska, wymaga przeformułowania ram dla codziennej działalności. Tworzenie kultury organizacyjnej, w której wartością podstawową jest środowisko będące jednocześnie celem biznesowym, umacnia w pracownikach poczucie spójności i otwiera przestrzeń do proponowania innowacyjnych rozwiązań. Wymaga to wspomnianej wiedzy i świadomości, ale i dojrzałości do podporządkowania celowi środowiskowemu i konsekwencji w jego osiąganiu, zarówno poprzez strategię, jak i codzienne operacje. Wykracza to poza regulacje prawne, które w najbliższych latach będą nakładały kolejne obowiązki związane z celami emisyjnymi - co już zaczyna mieć miejsce.

Już teraz warto zadbać o komunikację z klientami, którzy wykazują troskę związaną ze zmianami klimatu, ale w praktyce nie zawsze są spójni w swoich deklaracjach - dobrze ilustruje to przykład branży odzieżowej. Konsumenci wiedzą o kosztach tzw. fast fashion, a mimo to konsumpcja odzieży nie maleje. Nie wszyscy klienci są przekonani do wyzwań klimatycznych. Branże, które będą musiały dostosować się do nowej rzeczywistości, powinny, oprócz inwestycji w technologie, zainwestować też w edukację konsumencką. Odbiorcy produktów muszą wiedzieć, co kryje się za zmianą polityki cenowej czy rezygnacją z części produktów.

REKLAMA

W kontekście obrazu wyłaniającego się z najnowszego raportu IPCC sektor biznesu stoi przed zadaniem przyjęcia na siebie zobowiązania do redukcji emisji CO2 oraz wyznaczenia konkretnych i mierzalnych celów pokazujących faktyczny wkład w rozwój neutralnej klimatycznie przyszłości. Kiedy opadnie kurz i medialne doniesienia o zmianach klimatu ucichną, warto, aby przedsiębiorstwa kontynuowały swoją pracę u podstaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

dr Agata Rudnicka
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA