REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimat i biznes: oczekiwania po publikacji raportu IPCC

Subskrybuj nas na Youtube
Środowisko i biznes: oczekiwania po publikacji raportu IPCC
Środowisko i biznes: oczekiwania po publikacji raportu IPCC

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany klimatu a biznes. Opublikowany w sierpniu szósty raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu (IPCC) jednoznacznie potwierdza, że ograniczanie emisji CO2, a tym samym postępowania globalnego ocieplenia, absolutnie nie może być odkładane w czasie. Działać trzeba natychmiast. Dokument zawiera analizę badań z zakresu nauk o klimacie i jest podsumowaniem prac osób zajmujących się badaniem zjawiska zmian klimatu. W dobie nagłych i nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych oraz innych skutków zmian klimatu, których teraz nie jesteśmy w stanie przewidzieć, sektor biznesu powinien zewrzeć szyki i wspólnie zastanowić się nad tym, jak sprostać negatywnym konsekwencjom aktywności przemysłowej i skutecznie zapobiegać dalszej degradacji środowiska. Stawka, jak wszyscy wiemy, jest wysoka. Ten temat komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Zmiany klimatu a biznes. Oczekiwania po publikacji najnowszego raportu IPCC

Przeanalizowane dane dotyczące zmian klimatu nie pozostawiają wątpliwości, że działalność człowieka, w tym poprzez rozwój przemysłu, przyczyniła się do nadmiernej emisji CO2 i zachwiania równowagi przyrodniczej. W rezultacie już teraz borykamy się ze skutkami nadmiernego obciążenia środowiska, a najbliższe lata mogą przynieść kolejne negatywne zjawiska. Trwa wzmożona debata na temat tego, jak wprowadzać zmiany dotychczasowych wzorców produkcji i konsumpcji. Biznes, mając świadomość swoich silnych związków ze środowiskiem, już teraz szuka sposobności na pogodzenie działania i rozwoju z minimalizowaniem kosztów środowiskowych i społecznych. Możliwości jest wiele, jednak wymagają one wiedzy, determinacji, inwestycji, a nierzadko także akceptacji ze strony konsumentów.

REKLAMA

Autopromocja

Mimo iż skutki zmian klimatu i zagrożenia są szeroko dyskutowane, to nadal nie wszystkie przedsiębiorstwa traktują je jako punkt wyjścia w rozmowach o swoich strategiach czy modelach biznesowych. Wiele pracy do wykonania jest na poziomie uwrażliwiania i uświadamiania o skutkach negatywnych zjawisk dla trwałości przedsiębiorstw. Edukacja jest podstawowym elementem każdej zmiany. Wyposaża w narzędzia, które indukują działanie. Już teraz powstają programy adresowane do przedsiębiorców mające na celu kolektywne uczenie i pracę nad możliwymi rozwiązaniami, jak np. Chapter Zero Poland – polska odsłona Climate Governance Initiative, inicjatywy powołanej przez World Economic Forum, adresowanej do osób zasiadających w radach nadzorczych oraz prezesek i prezesów zarządów czy program Climate Leadership, w ramach którego tworzona jest społeczność liderów gospodarczych działających na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu. Zaangażowanie firm we wspomniane inicjatywy pokazuje potrzebę rozwoju wiedzy i kompetencji. Podobna praca wykonywana jest na poziomie pojedynczych organizacji szukających optymalnych kierunków rozwoju zeroemisyjnego.

Środowisko a transformacja gospodarcza

REKLAMA

Transformacja gospodarcza to również zmiana kultury pracy i kultury organizacyjnej. Odmienna od tradycyjnej perspektywa pomnażania zysków, spojrzenie przez wartość produktu dla społeczeństwa i środowiska, wymaga przeformułowania ram dla codziennej działalności. Tworzenie kultury organizacyjnej, w której wartością podstawową jest środowisko będące jednocześnie celem biznesowym, umacnia w pracownikach poczucie spójności i otwiera przestrzeń do proponowania innowacyjnych rozwiązań. Wymaga to wspomnianej wiedzy i świadomości, ale i dojrzałości do podporządkowania celowi środowiskowemu i konsekwencji w jego osiąganiu, zarówno poprzez strategię, jak i codzienne operacje. Wykracza to poza regulacje prawne, które w najbliższych latach będą nakładały kolejne obowiązki związane z celami emisyjnymi - co już zaczyna mieć miejsce.

Już teraz warto zadbać o komunikację z klientami, którzy wykazują troskę związaną ze zmianami klimatu, ale w praktyce nie zawsze są spójni w swoich deklaracjach - dobrze ilustruje to przykład branży odzieżowej. Konsumenci wiedzą o kosztach tzw. fast fashion, a mimo to konsumpcja odzieży nie maleje. Nie wszyscy klienci są przekonani do wyzwań klimatycznych. Branże, które będą musiały dostosować się do nowej rzeczywistości, powinny, oprócz inwestycji w technologie, zainwestować też w edukację konsumencką. Odbiorcy produktów muszą wiedzieć, co kryje się za zmianą polityki cenowej czy rezygnacją z części produktów.

W kontekście obrazu wyłaniającego się z najnowszego raportu IPCC sektor biznesu stoi przed zadaniem przyjęcia na siebie zobowiązania do redukcji emisji CO2 oraz wyznaczenia konkretnych i mierzalnych celów pokazujących faktyczny wkład w rozwój neutralnej klimatycznie przyszłości. Kiedy opadnie kurz i medialne doniesienia o zmianach klimatu ucichną, warto, aby przedsiębiorstwa kontynuowały swoją pracę u podstaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

dr Agata Rudnicka
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA