REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firmy wpływają na edukację ekologiczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój

REKLAMA

REKLAMA

Zrównoważony rozwój trafia do domu Kowalskich, czyli jak firmy i marketing wpływają na edukację ekologiczną.

Wyzwania społeczne i środowiskowe, przed jakimi stawia nas współczesność, mają odzwierciedlenie w działaniach firm. Biznes, który ma duże możliwości docierania do szerokiego grona odbiorców, coraz częściej nie tylko tradycyjnie zachęca do korzystania ze swojej oferty, ale także mówi o tak kluczowych kwestiach, jak np. zmiany klimatyczne czy nadkonsumpcja, wykorzystując do tego komercyjne kanały i formy. Dzięki temu problematyka zrównoważonego rozwoju trafia do konsumentów i uwrażliwia ich na problemy, w rozwiązywanie których zaangażować powinni się wszyscy. Ten temat komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

Zrównoważony rozwój

REKLAMA

Zrównoważony rozwój, czyli osiąganie celów ekonomicznych z jednoczesnym dbaniem o społeczeństwo i środowisko, zarówno obecnie, jak i w perspektywie długoterminowej, to tematyka dyskutowana od wielu lat. Jednak częstsza jej obecność w debacie publicznej związana jest m.in. z przyjęciem w 2015 Celów Zrównoważonego Rozwoju, czyli tzw. Agendy 2030, która zakłada osiągnięcie konkretnych rezultatów społecznych i środowiskowych na poziomie globalnym. Konieczność realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju jest coraz wyraźniej podkreślana przez środowisko naukowe oraz społeczność międzynarodową. W rezultacie doświadczamy aktywności biznesu w postaci konkretnych działań dotyczących promocji zielonej produkcji, eliminowania plastiku, przeciwdziałających zmianom klimatycznym itp. Przedsiębiorstwa korzystając z popularnej formy marketingu, jaką jest reklama, komunikują o stojących przed wszystkimi wzywaniach środowiskowych, edukując, pokazując własny wkład i zachęcając konsumentów do osobistego zaangażowania w ten temat.

Jest to tym cenniejsze, że – jak pokazują ostatnie wyniki badań[1] – w Polsce 41% konsumentów nie wie, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju, a tylko 6% deklaruje, że wie dużo i interesuje się tematem. Jednocześnie edukacja i popularyzowanie wiedzy w tym obszarze są oczekiwaniem wobec biznesu ze strony 21% respondentów.[2]

Rola marketingu wspierającego edukację jest ważna, a sięganie po tę formę upowszechniania idei zrównoważonego rozwoju przez kolejne organizacje biznesowe z różnych sektorów uzasadnia jej prowadzenie. Warto jednak zwrócić uwagę na spójność przekazu i jego autentyczność, aby nie zgubić istoty problemu i nie stracić zaufania konsumentów. Chcąc ich edukować warto zadbać o to, aby samemu mieć konkretne rezultaty w tym obszarze, a przekaz kierowany do otoczenia zewnętrznego powinien pokazywać otwartość i gotowość na współpracę na rzecz wspólnego osiągania celów.

Komunikowanie tego, co ważne dla branży

Decydując się na komunikowanie kwestii środowiskowych firmy powinny zwrócić uwagę na spójny przekaz tego, o czym mówią, z tym, jak same działają. W praktyce oznacza to, że np. od zorientowanych na zrównoważony rozwój firm odzieżowych oczekiwać można działań zachęcających do ograniczania konsumpcji na rzecz jakości i trwałości ubrań, od sektora finansowego informacji o wspieraniu inwestycji przyjaznych środowisku czy wycofywania się z tych, które generują określone koszty środowiskowe, a od branży spożywczej deklaracji dotyczących zrównoważonych upraw i walki z marnowaniem żywności. Innymi słowy działania na rzecz środowiska powinny być spójne z modelem biznesowym i mieć kluczowe znaczenie dla realnego ograniczania negatywnych efektów prowadzonej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikowanie planów czy osiągnięć?

REKLAMA

Sektor biznesowy wykorzystując marketing do komunikowania o swoich działaniach czy przyszłych planach i zobowiązaniach powinien robić to w oparciu o konkretne cele. Działania już zrealizowane są z pewnością łatwiejsze do zaprezentowania, ale i te warto odnieść do konkretnej skali czy horyzontu czasowego tak, aby konsument otrzymał konkretną informację o tym, co zrobiła dana organizacja i jaki miało to wpływ np. na udział w rozwiązaniu danego problemu środowiskowego.

Jeśli działania są dopiero w fazie planów, a już decydujemy się na ich komunikowanie, to podanie konkretnych celów i sposobów, w jaki przedsiębiorstwo chce je osiągnąć jest bardzo ważne. Dodatkowo przekazywane informacje powinny dać się zweryfikować przez konsumentów, np. poprzez włączenie tych informacji do raportów firmowych czy prezentowanie ich na stronach korporacyjnych.

Uwaga na greenwashing i bluewashing

Nieuważna komunikacja może przynieść więcej wyzwań niż korzyści, np. w postaci posądzenia o greenwashing czy bluewashing. Bluewashing odnosi się do wymiaru społecznego i jest relatywnie nowym zagadnieniem. Obie kategorie dotyczą świadomego bądź nieświadomego wprowadzania klientów w błąd poprzez pokazywanie przedsiębiorstwa jako dbającego o środowisko i społeczeństwo, co nie ma pokrycia w rzeczywistości lub ma marginalne znaczenie biorąc pod uwagę całość aktywności. Jakość informacji oraz przejrzystość celów i zamierzeń organizacji dające spójny obraz organizacji z pewnością pomagają w ograniczaniu tego ryzyka.

Zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem są elementem wiedzy, jaką w dobie zmian klimatycznych oraz długiej listy innych wyzwań środowiskowych powinien mieć każdy konsument, by móc podejmować swoje decyzje świadomie. Dlatego firmy, które nie tylko dbają o poprawę własnych działań, ale też odpowiedzialnie włączają się w proces edukacji swoich klientów, mogą mieć realny wpływ na to, aby oczekiwane zmiany  następowały w szybszym tempie.

dr Agata Rudnicka
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

____________________

[1] Znajomość Celów Zrównoważonego Rozwoju przez polskich konsumentów. Wyniki badania, https://kampania17celow.pl/wp-content/uploads/2021/04/Badanie-Cele-konsumenci_K17C-podstawowa.pdf

[2] Tamże

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA