REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firmy wpływają na edukację ekologiczną?

Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój

REKLAMA

REKLAMA

Zrównoważony rozwój trafia do domu Kowalskich, czyli jak firmy i marketing wpływają na edukację ekologiczną.

Wyzwania społeczne i środowiskowe, przed jakimi stawia nas współczesność, mają odzwierciedlenie w działaniach firm. Biznes, który ma duże możliwości docierania do szerokiego grona odbiorców, coraz częściej nie tylko tradycyjnie zachęca do korzystania ze swojej oferty, ale także mówi o tak kluczowych kwestiach, jak np. zmiany klimatyczne czy nadkonsumpcja, wykorzystując do tego komercyjne kanały i formy. Dzięki temu problematyka zrównoważonego rozwoju trafia do konsumentów i uwrażliwia ich na problemy, w rozwiązywanie których zaangażować powinni się wszyscy. Ten temat komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

REKLAMA

Zrównoważony rozwój

Zrównoważony rozwój, czyli osiąganie celów ekonomicznych z jednoczesnym dbaniem o społeczeństwo i środowisko, zarówno obecnie, jak i w perspektywie długoterminowej, to tematyka dyskutowana od wielu lat. Jednak częstsza jej obecność w debacie publicznej związana jest m.in. z przyjęciem w 2015 Celów Zrównoważonego Rozwoju, czyli tzw. Agendy 2030, która zakłada osiągnięcie konkretnych rezultatów społecznych i środowiskowych na poziomie globalnym. Konieczność realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju jest coraz wyraźniej podkreślana przez środowisko naukowe oraz społeczność międzynarodową. W rezultacie doświadczamy aktywności biznesu w postaci konkretnych działań dotyczących promocji zielonej produkcji, eliminowania plastiku, przeciwdziałających zmianom klimatycznym itp. Przedsiębiorstwa korzystając z popularnej formy marketingu, jaką jest reklama, komunikują o stojących przed wszystkimi wzywaniach środowiskowych, edukując, pokazując własny wkład i zachęcając konsumentów do osobistego zaangażowania w ten temat.

Jest to tym cenniejsze, że – jak pokazują ostatnie wyniki badań[1] – w Polsce 41% konsumentów nie wie, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju, a tylko 6% deklaruje, że wie dużo i interesuje się tematem. Jednocześnie edukacja i popularyzowanie wiedzy w tym obszarze są oczekiwaniem wobec biznesu ze strony 21% respondentów.[2]

Rola marketingu wspierającego edukację jest ważna, a sięganie po tę formę upowszechniania idei zrównoważonego rozwoju przez kolejne organizacje biznesowe z różnych sektorów uzasadnia jej prowadzenie. Warto jednak zwrócić uwagę na spójność przekazu i jego autentyczność, aby nie zgubić istoty problemu i nie stracić zaufania konsumentów. Chcąc ich edukować warto zadbać o to, aby samemu mieć konkretne rezultaty w tym obszarze, a przekaz kierowany do otoczenia zewnętrznego powinien pokazywać otwartość i gotowość na współpracę na rzecz wspólnego osiągania celów.

REKLAMA

Komunikowanie tego, co ważne dla branży

Decydując się na komunikowanie kwestii środowiskowych firmy powinny zwrócić uwagę na spójny przekaz tego, o czym mówią, z tym, jak same działają. W praktyce oznacza to, że np. od zorientowanych na zrównoważony rozwój firm odzieżowych oczekiwać można działań zachęcających do ograniczania konsumpcji na rzecz jakości i trwałości ubrań, od sektora finansowego informacji o wspieraniu inwestycji przyjaznych środowisku czy wycofywania się z tych, które generują określone koszty środowiskowe, a od branży spożywczej deklaracji dotyczących zrównoważonych upraw i walki z marnowaniem żywności. Innymi słowy działania na rzecz środowiska powinny być spójne z modelem biznesowym i mieć kluczowe znaczenie dla realnego ograniczania negatywnych efektów prowadzonej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikowanie planów czy osiągnięć?

Sektor biznesowy wykorzystując marketing do komunikowania o swoich działaniach czy przyszłych planach i zobowiązaniach powinien robić to w oparciu o konkretne cele. Działania już zrealizowane są z pewnością łatwiejsze do zaprezentowania, ale i te warto odnieść do konkretnej skali czy horyzontu czasowego tak, aby konsument otrzymał konkretną informację o tym, co zrobiła dana organizacja i jaki miało to wpływ np. na udział w rozwiązaniu danego problemu środowiskowego.

Jeśli działania są dopiero w fazie planów, a już decydujemy się na ich komunikowanie, to podanie konkretnych celów i sposobów, w jaki przedsiębiorstwo chce je osiągnąć jest bardzo ważne. Dodatkowo przekazywane informacje powinny dać się zweryfikować przez konsumentów, np. poprzez włączenie tych informacji do raportów firmowych czy prezentowanie ich na stronach korporacyjnych.

Uwaga na greenwashing i bluewashing

Nieuważna komunikacja może przynieść więcej wyzwań niż korzyści, np. w postaci posądzenia o greenwashing czy bluewashing. Bluewashing odnosi się do wymiaru społecznego i jest relatywnie nowym zagadnieniem. Obie kategorie dotyczą świadomego bądź nieświadomego wprowadzania klientów w błąd poprzez pokazywanie przedsiębiorstwa jako dbającego o środowisko i społeczeństwo, co nie ma pokrycia w rzeczywistości lub ma marginalne znaczenie biorąc pod uwagę całość aktywności. Jakość informacji oraz przejrzystość celów i zamierzeń organizacji dające spójny obraz organizacji z pewnością pomagają w ograniczaniu tego ryzyka.

Zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem są elementem wiedzy, jaką w dobie zmian klimatycznych oraz długiej listy innych wyzwań środowiskowych powinien mieć każdy konsument, by móc podejmować swoje decyzje świadomie. Dlatego firmy, które nie tylko dbają o poprawę własnych działań, ale też odpowiedzialnie włączają się w proces edukacji swoich klientów, mogą mieć realny wpływ na to, aby oczekiwane zmiany  następowały w szybszym tempie.

dr Agata Rudnicka
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

____________________

[1] Znajomość Celów Zrównoważonego Rozwoju przez polskich konsumentów. Wyniki badania, https://kampania17celow.pl/wp-content/uploads/2021/04/Badanie-Cele-konsumenci_K17C-podstawowa.pdf

[2] Tamże

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA