Kategorie

Ochrona środowiska

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zrównoważony rozwój trafia do domu Kowalskich, czyli jak firmy i marketing wpływają na edukację ekologiczną.
Raportowanie niefinansowe ESG (environmental, social i governance). Inwestorzy coraz częściej szukają informacji o wpływie spółek na środowisko i społeczeństwo. Polskie firmy rzadko jednak raportują takie kwestie. Dlaczego warto raportować? Co powinny zawierać raporty ESG?
Fundusze europejskie (unijne) 2021. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje, że w kwietniu 2021 r. trwają nabory wniosków o fundusze europejskie z licznych programów krajowych i regionalnych. W tym miesiącu warto zwrócić uwagę na konkursy wspierające inwestycje w odnawialne źródła energii, wspierające przedsiębiorców i dotyczące usług opiekuńczych.
Dlaczego “zielone” organizacje przyciągają młodych, ambitnych pracowników? Jakie są wyniki wielu przeprowadzonych badań? Dlaczego tak ważne jest, aby firmy i ich pracownicy wdrażali zasady zrównoważonego rozwoju? Dlaczego firmy, które traktują środowisko odpowiedzialnie, mają i będą miały przewagę na rynku pracy i będą bardziej wartościowe dla pracowników, klientów i kontrahentów?
Ministerstwo Rozwoju przygotowuje nowe przepisy dotyczące gospodarki zużytymi olejami. Celem tych zmian jest ograniczenie nielegalnego spalania zużytych olejów (co poprawi jakość powietrza) uszczelnienie systemu zagospodarowania olejów odpadowych, zmniejszenie skali szarej strefy w branży olejowej (co zwiększy wpływy do budżetu państwa). Projekt zmiany ustawy w tej sprawie opisany jest w raporcie „Gospodarka olejami zużytymi - założenia reformy i propozycja ustawy”. Projekt powstał we współpracy: Inicjatywy ONZ - UN Global Compact Network Poland (GCNP); administracji rządowej - ministerstw rozwoju, klimatu oraz finansów; URE; organizacji pozarządowych - Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój” oraz przedstawicieli branży paliwowej zrzeszonych w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych poparła aktualizację ram prawnych opodatkowania energii, tak by przyczyniały się do realizacji szerszych celów polityki gospodarczej i środowiskowej. Zdaniem Rady UE opodatkowanie energii jako instrument fiskalny może być ważnym elementem zachęt gospodarczych, które kierują skuteczną transformacją energetyczną, prowadząc do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych.
Rozszerzenie zwolnienia z PIT dla dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz objęcie jednolitą, obniżoną stawką VAT (8% wobec dotychczasowych 23%) dostawy i budowy mikroinstalacji OZE. To zmiany podatkowe zawarte w przyjętej przez Sejm nowelizacji w zakresie ochrony środowiska.
6 czerwca 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wprowadza m.in. opłatę emisyjną od paliw. Opozycja przekonuje, że to kolejny podatek. Rząd podkreśla, że pieniądze z opłaty pójdą na walkę ze smogiem.
Wprowadzający pojazdy, którzy nie zapewnili sieci zbierania pojazdów w 2016 r., nie muszą płacić opłaty za brak takiej sieci. Nie muszą też składać sprawozdania o wysokości tej opłaty. Jak stwierdzono w komunikacie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, wynika to z braku możliwości obliczenia opłaty za brak sieci za 2016 r.
Wątpliwości co do zgodności z Konstytucją budzi przepis, zawarty w projekcie ustawy o ochronie przyrody, zakazujący prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 5 lat na nieruchomości, na której wycięto drzewa lub krzewy - uważa Konfederacja Lewiatan.
Przedsiębiorcy, którzy naliczyli opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska w wysokości nieprzekraczającej 100 zł, nie muszą w tym roku składać wykazów i informacji do urzędu marszałkowskiego. Wprowadzona od 1 stycznia 2017 r. zmiana dotyczy także sprawozdawczości za 2016 r.
Ministerstwo Środowiska wyjaśnia, że od 2017 roku właściciel prywatnej działki może bez zezwolenia wyciąć rosnące na niej drzewo bez względu na jego obwód, jeśli nie jest to związane z działalnością gospodarczą.
Usuwanie drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej od 1 stycznia 2017 roku nie będzie już wymagało zezwolenia. Taką zmianę przewiduje uchwalona 16 grudnia 2016 r. ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw.
Ministerstwo Środowiska konsultuje projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, mający na celu ograniczenie liczby lekkich plastikowych toreb (tzw. reklamówek, foliówek) na zakupy udostępnianych klientom przez sklepy. Sklep nie mógłby udostępniać takich toreb za darmo. Maksymalna opłata jaką klient zapłaci za taką foliówkę w sklepie ma wynieść 1 zł. Tak zwane zrywki, czyli torby służące m.in. do pakowania warzyw czy owoców będą nadal bezpłatne. Polak rocznie zużywa średnio do 270 foliówek, przeciętny Europejczyk - 200.
Minister Środowiska, jak co roku określił nieco większe stawki opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz stawki kar za zniszczenie zieleni (tym razem na rok 2015) - powiększone o wskaźnik inflacji. Osoby, które planują w 2015 roku wycinkę drzew lub krzewów powinny się z tymi stawkami zapoznać, by uniknąć kar (są 3 razy większe od opłat). W Sejmie toczą się aktualnie prace nad obszerną nowelizacją prawa ochrony środowiska w zakresie ochrony zadrzewień i terenów zieleni.
Zaczęło obowiązywać rozporządzenie określające zakres wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Zdaniem organów podatkowych czynności polegające na gospodarowaniu odpadami komunalnymi przez gminy (organizacja odbioru odpadów, pobieranie opłat, transport etc.) są zwolnione z podatku od towarów i usług jako czynności z zakresu zadań publicznych.
Jak obliczyć opłatę środowiskową związaną z wprowadzaniem zanieczyszczeń do środowiska? Przykładowo: od samochodu do 3,5 tony, rok produkcji 1995, bez ulg, zakup miesięczny w litrach paliwa ON 330 litrów, oraz dwóch innych podobnych samochodów. Łącznie firma na miesiąc zakupuje i zużywa 950 litrów ON.