REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji

Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji
Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych poparła aktualizację ram prawnych opodatkowania energii, tak by przyczyniały się do realizacji szerszych celów polityki gospodarczej i środowiskowej. Zdaniem Rady UE opodatkowanie energii jako instrument fiskalny może być ważnym elementem zachęt gospodarczych, które kierują skuteczną transformacją energetyczną, prowadząc do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych.

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych na posiedzeniu w dniu 5 grudnia 2019 roku przyjęła konkluzje w sprawie unijnych ram opodatkowania energii.

REKLAMA

Autopromocja

- Unijna dyrektywa w sprawie opodatkowania energii pełni ważną rolę w harmonizacji przepisów w tym zakresie i ma duże znaczenie dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Jej zmiana mogłaby jednak przyczynić się do osiągnięcia celów środowiskowych i usprawnić przejście Unii Europejskiej do neutralności klimatycznej - Mika Lintilä, fiński minister finansów.

Konkluzje są bezpośrednią odpowiedzią na wezwanie Rady Europejskiej do kontynuowania prac nad warunkami, zachętami i ramami wspomagającymi, które pozwolą zapewnić przejście UE do neutralności klimatycznej, zgodnie z porozumieniem paryskim. Chodzi o wniesienie wkładu w realizację celów i środków politycznych pozwalających osiągnąć cele środowiskowe, energetyczne i klimatyczne na 2030 r., a jednocześnie zachować europejską konkurencyjność, przy zapewnieniu sprawiedliwych i społecznie zrównoważonych zasad oraz z poszanowaniem prawa państw członkowskich do decydowania o własnym koszyku energetycznym.

W przyjętej w 2003 r. dyrektywie o opodatkowaniu energii określono produkty energetyczne objęte zharmonizowanymi przepisami dotyczącymi podatków akcyzowych, minimalne poziomy opodatkowania i warunki stosowania zwolnień podatkowych i obniżek podatkowych, w sposób zapewniający prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Choć dyrektywa początkowo wniosła pozytywny wkład w rynek wewnętrzny, obowiązujące przepisy nie sprzyjają realizacji nowych unijnych ram regulacyjnych i celów polityki w obszarze klimatu i energii, w obliczu znacznych zmian, które zaszły w technologii, krajowych stawkach podatkowych i na rynkach energii w ciągu ostatnich 15 lat.

Mając to na względzie, Rada popiera aktualizację ram prawnych opodatkowania energii, tak by przyczyniały się do realizacji szerszych celów polityki gospodarczej i środowiskowej Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu Rada apeluje do Komisji o dokonanie analizy i oceny możliwych wariantów ewentualnej zmiany dyrektywy o opodatkowaniu energii, która to zmiana odzwierciedlałaby obecne potrzeby UE i państw członkowskich. W tym względzie w konkluzjach zachęca Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na zakres dyrektywy, stawki minimalne oraz szczególne obniżki i zwolnienia podatkowe.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Ponadto w konkluzjach Rada wzywa Komisję do zaktualizowania przepisów, stosownie do sytuacji, w celu zagwarantowania możliwości ich praktycznego stosowania i zapewnienia większej pewności i jasności w ich wdrażaniu. Należy przy tym zwrócić szczególną uwagę na:

  • opodatkowanie biopaliw i innych paliw alternatywnych
  • możliwość stosowania przepisów dotyczących kontroli i przemieszczania względem niektórych produktów, np. w odniesieniu do smarów i paliw podrabianych
  • nowe produkty i technologie energetyczne
  • odnośne sektory, takie jak lotnictwo, z uwzględnieniem ich specyfiki oraz istniejących zwolnień i wymiaru międzynarodowego
  • skutki dla dochodów rządowych
  • procesy i zasady pomocy państwa.

Rada UE podkreśla też, jak ważne jest, by przedstawiane wnioski były dokładnie oceniane pod kątem ich kosztów i korzyści gospodarczych, społecznych i środowiskowych oraz ich wpływu na konkurencyjność, konektywność, zatrudnienie i trwały wzrost gospodarczy, zwłaszcza w sektorach najbardziej narażonych na konkurencję międzynarodową.

Zobacz: Konkluzje Rady o opodatkowaniu energii

Rada Unii Europejskiej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA