REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji
Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych poparła aktualizację ram prawnych opodatkowania energii, tak by przyczyniały się do realizacji szerszych celów polityki gospodarczej i środowiskowej. Zdaniem Rady UE opodatkowanie energii jako instrument fiskalny może być ważnym elementem zachęt gospodarczych, które kierują skuteczną transformacją energetyczną, prowadząc do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych.

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych na posiedzeniu w dniu 5 grudnia 2019 roku przyjęła konkluzje w sprawie unijnych ram opodatkowania energii.

REKLAMA

REKLAMA

- Unijna dyrektywa w sprawie opodatkowania energii pełni ważną rolę w harmonizacji przepisów w tym zakresie i ma duże znaczenie dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Jej zmiana mogłaby jednak przyczynić się do osiągnięcia celów środowiskowych i usprawnić przejście Unii Europejskiej do neutralności klimatycznej - Mika Lintilä, fiński minister finansów.

Konkluzje są bezpośrednią odpowiedzią na wezwanie Rady Europejskiej do kontynuowania prac nad warunkami, zachętami i ramami wspomagającymi, które pozwolą zapewnić przejście UE do neutralności klimatycznej, zgodnie z porozumieniem paryskim. Chodzi o wniesienie wkładu w realizację celów i środków politycznych pozwalających osiągnąć cele środowiskowe, energetyczne i klimatyczne na 2030 r., a jednocześnie zachować europejską konkurencyjność, przy zapewnieniu sprawiedliwych i społecznie zrównoważonych zasad oraz z poszanowaniem prawa państw członkowskich do decydowania o własnym koszyku energetycznym.

W przyjętej w 2003 r. dyrektywie o opodatkowaniu energii określono produkty energetyczne objęte zharmonizowanymi przepisami dotyczącymi podatków akcyzowych, minimalne poziomy opodatkowania i warunki stosowania zwolnień podatkowych i obniżek podatkowych, w sposób zapewniający prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Choć dyrektywa początkowo wniosła pozytywny wkład w rynek wewnętrzny, obowiązujące przepisy nie sprzyjają realizacji nowych unijnych ram regulacyjnych i celów polityki w obszarze klimatu i energii, w obliczu znacznych zmian, które zaszły w technologii, krajowych stawkach podatkowych i na rynkach energii w ciągu ostatnich 15 lat.

Mając to na względzie, Rada popiera aktualizację ram prawnych opodatkowania energii, tak by przyczyniały się do realizacji szerszych celów polityki gospodarczej i środowiskowej Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu Rada apeluje do Komisji o dokonanie analizy i oceny możliwych wariantów ewentualnej zmiany dyrektywy o opodatkowaniu energii, która to zmiana odzwierciedlałaby obecne potrzeby UE i państw członkowskich. W tym względzie w konkluzjach zachęca Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na zakres dyrektywy, stawki minimalne oraz szczególne obniżki i zwolnienia podatkowe.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Ponadto w konkluzjach Rada wzywa Komisję do zaktualizowania przepisów, stosownie do sytuacji, w celu zagwarantowania możliwości ich praktycznego stosowania i zapewnienia większej pewności i jasności w ich wdrażaniu. Należy przy tym zwrócić szczególną uwagę na:

  • opodatkowanie biopaliw i innych paliw alternatywnych
  • możliwość stosowania przepisów dotyczących kontroli i przemieszczania względem niektórych produktów, np. w odniesieniu do smarów i paliw podrabianych
  • nowe produkty i technologie energetyczne
  • odnośne sektory, takie jak lotnictwo, z uwzględnieniem ich specyfiki oraz istniejących zwolnień i wymiaru międzynarodowego
  • skutki dla dochodów rządowych
  • procesy i zasady pomocy państwa.

Rada UE podkreśla też, jak ważne jest, by przedstawiane wnioski były dokładnie oceniane pod kątem ich kosztów i korzyści gospodarczych, społecznych i środowiskowych oraz ich wpływu na konkurencyjność, konektywność, zatrudnienie i trwały wzrost gospodarczy, zwłaszcza w sektorach najbardziej narażonych na konkurencję międzynarodową.

Zobacz: Konkluzje Rady o opodatkowaniu energii

Rada Unii Europejskiej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uniknąć obowiązkowego KSeF? Jest kilka sposobów. Np. wystarczy zarejestrować się jako podatnik zagraniczny działający w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA