REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji
Ramy prawne opodatkowania energii w UE wymagają aktualizacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych poparła aktualizację ram prawnych opodatkowania energii, tak by przyczyniały się do realizacji szerszych celów polityki gospodarczej i środowiskowej. Zdaniem Rady UE opodatkowanie energii jako instrument fiskalny może być ważnym elementem zachęt gospodarczych, które kierują skuteczną transformacją energetyczną, prowadząc do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych.

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych na posiedzeniu w dniu 5 grudnia 2019 roku przyjęła konkluzje w sprawie unijnych ram opodatkowania energii.

REKLAMA

Autopromocja

- Unijna dyrektywa w sprawie opodatkowania energii pełni ważną rolę w harmonizacji przepisów w tym zakresie i ma duże znaczenie dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Jej zmiana mogłaby jednak przyczynić się do osiągnięcia celów środowiskowych i usprawnić przejście Unii Europejskiej do neutralności klimatycznej - Mika Lintilä, fiński minister finansów.

Konkluzje są bezpośrednią odpowiedzią na wezwanie Rady Europejskiej do kontynuowania prac nad warunkami, zachętami i ramami wspomagającymi, które pozwolą zapewnić przejście UE do neutralności klimatycznej, zgodnie z porozumieniem paryskim. Chodzi o wniesienie wkładu w realizację celów i środków politycznych pozwalających osiągnąć cele środowiskowe, energetyczne i klimatyczne na 2030 r., a jednocześnie zachować europejską konkurencyjność, przy zapewnieniu sprawiedliwych i społecznie zrównoważonych zasad oraz z poszanowaniem prawa państw członkowskich do decydowania o własnym koszyku energetycznym.

W przyjętej w 2003 r. dyrektywie o opodatkowaniu energii określono produkty energetyczne objęte zharmonizowanymi przepisami dotyczącymi podatków akcyzowych, minimalne poziomy opodatkowania i warunki stosowania zwolnień podatkowych i obniżek podatkowych, w sposób zapewniający prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Choć dyrektywa początkowo wniosła pozytywny wkład w rynek wewnętrzny, obowiązujące przepisy nie sprzyjają realizacji nowych unijnych ram regulacyjnych i celów polityki w obszarze klimatu i energii, w obliczu znacznych zmian, które zaszły w technologii, krajowych stawkach podatkowych i na rynkach energii w ciągu ostatnich 15 lat.

Mając to na względzie, Rada popiera aktualizację ram prawnych opodatkowania energii, tak by przyczyniały się do realizacji szerszych celów polityki gospodarczej i środowiskowej Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu Rada apeluje do Komisji o dokonanie analizy i oceny możliwych wariantów ewentualnej zmiany dyrektywy o opodatkowaniu energii, która to zmiana odzwierciedlałaby obecne potrzeby UE i państw członkowskich. W tym względzie w konkluzjach zachęca Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na zakres dyrektywy, stawki minimalne oraz szczególne obniżki i zwolnienia podatkowe.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Ponadto w konkluzjach Rada wzywa Komisję do zaktualizowania przepisów, stosownie do sytuacji, w celu zagwarantowania możliwości ich praktycznego stosowania i zapewnienia większej pewności i jasności w ich wdrażaniu. Należy przy tym zwrócić szczególną uwagę na:

  • opodatkowanie biopaliw i innych paliw alternatywnych
  • możliwość stosowania przepisów dotyczących kontroli i przemieszczania względem niektórych produktów, np. w odniesieniu do smarów i paliw podrabianych
  • nowe produkty i technologie energetyczne
  • odnośne sektory, takie jak lotnictwo, z uwzględnieniem ich specyfiki oraz istniejących zwolnień i wymiaru międzynarodowego
  • skutki dla dochodów rządowych
  • procesy i zasady pomocy państwa.

Rada UE podkreśla też, jak ważne jest, by przedstawiane wnioski były dokładnie oceniane pod kątem ich kosztów i korzyści gospodarczych, społecznych i środowiskowych oraz ich wpływu na konkurencyjność, konektywność, zatrudnienie i trwały wzrost gospodarczy, zwłaszcza w sektorach najbardziej narażonych na konkurencję międzynarodową.

Zobacz: Konkluzje Rady o opodatkowaniu energii

Rada Unii Europejskiej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA