REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty za korzystanie ze środowiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Podatki i opłaty za korzystanie ze środowiska
Podatki i opłaty za korzystanie ze środowiska

REKLAMA

REKLAMA

Podatki i opłaty środowiskowe. Ostatnimi laty coraz większą wagę przykłada się do kwestii związanych z ochroną środowiska, co znajduje odzwierciedlenie m.in. we wprowadzanych podatkach i opłatach, będących fiskalnym narzędziem zarządzania polityką państwa.

Podatki i opłaty środowiskowe

Podatki i opłaty lokalne to zasadniczo daniny płacone za szkodliwy wpływ działalności gospodarczej na środowisko. Zgodnie z zestawieniem Eurostatu podatki i opłaty środowiskowe można podzielić na podatki od energii, podatki od środków transportu, podatki od zanieczyszczeń oraz podatki od zasobów naturalnych. Poniżej omówione zostały niektóre rodzaje podatków i opłat lokalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Opłata środowiskowa

REKLAMA

Za korzystanie ze środowiska zgodnie z art. 284 ustawy – Prawo ochrony środowiska pobierana jest opłata środowiskowa. Jest to rodzaj podatku od zanieczyszczeń wg definicji Eurostatu. Opodatkowaniu tą daniną podlega wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza z kotłowni, z procesów technologicznych takich jak malowanie, lakierowanie czy spawanie, ale także ze spalania paliw w silnikach spalinowych, z przeładunku paliwa na stacji benzynowej czy z chowu lub hodowli drobiu. Opodatkowaniu podlega także emisja gazów cieplarnianych w ramach przydzielonych uprawnień oraz składowanie odpadów.

Opłata jest płacona na rachunek urzędu marszałkowskiego po wcześniejszym samoobliczeniu oraz zadeklarowaniu w ramach wykazu zawierającego zbiorcze zestawienie informacji w zakresie korzystania ze środowiska naturalnego. Jeżeli kwota nie zostanie zapłacona lub zapłacona w nieprawidłowej wysokości, marszałek województwa wyliczy opłatę wg własnych ustaleń.

Opłatę wnosi się do 31 marca. Co do zasady opłata ta stanowi zobowiązanie podatkowe. Dlatego, jeżeli nie jest płacona w terminie, urzędowi przysługuje uprawnienie do jej ściągnięcia wraz z odsetkami za zwłokę. Jeżeli opłata za korzystanie ze środowiska nie przekraczałaby 800 zł, to nie ma konieczności jej uiszczania, niemniej właściwe sprawozdanie w tym zakresie należy złożyć. Dopiero poniżej wysokości 100 zł opłaty można nie składać sprawozdania.

Maksymalne stawki opłaty wynoszą 273 zł za 1 kg gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza oraz 200 zł za umieszczenie 1 mg odpadów na składowisku. Opłata może być podwyższona o 500% za wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów bez wymaganego pozwolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od środków transportu

Jednym z rodzajów podatków i opłat środowiskowych jest podatek od środków transportu. Płacą go właściciele samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 t, przyczep i naczep, posiadających z pojazdem silnikowym masę całkowitą większą niż 7 t. Każda gmina sama ustala stawki na poszczególne kategorie środków transportu, niemniej nie mogą one przekroczyć ustawowych widełek. Podatek rozlicza się we właściwym urzędzie gminy w terminie do 15 lutego oraz do 15 września. Podatek podlega korygowaniu w przypadku zakupu pojazdów lub ich sprzedaży w trakcie roku.

Opłata paliwowa

Opłatę paliwową rozliczają producenci i importerzy paliw silnikowych i gazu, a także podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz inne podmioty podlegające akcyzie. Obowiązek podatkowy w przypadku opłaty paliwowej jest uzależniony od daty powstania obowiązku podatkowego w akcyzie, co oznacza, że nie każde wprowadzenie na rynek paliwa skutkuje obowiązkiem rozliczenia opłaty paliwowej. Podstawą do obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu, od których podmiot zobowiązany jest zapłacić akcyzę. Stawka opłaty wynosi 165,14 zł za 1 000 l benzyn silnikowych oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, 338,53 zł za 1 000 l olejów napędowych, wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa oraz 198,25 zł za 1 000 kg gazów i innych wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN. Warto zwrócić uwagę, że opłata paliwowa dotyczy także dodatków do paliw, które mają stosunkowo szeroką definicję. Dodatkowo co do zasady opłata paliwowa nie dotyczy olejów smarowych, jednak niektóre urzędy próbują rozciągać obowiązek rozliczenia opłaty paliwowej także na oleje smarowe.

Podatki od zasobów naturalnych

REKLAMA

Do podatków i opłat środowiskowych klasyfikowane są także tzw. podatki od zasobów naturalnych. Jest to między innymi podatek od wydobycia niektórych kopalin: srebra, miedzi, ropy naftowej, gazu ziemnego. Te kategorie obejmują więc producentów tych wyrobów. Opodatkowanie to dotyczy więc tylko niektórych podatników, którzy z reguły są dużymi spółkami skarbu państwa, a opodatkowanie stanowi dodatkowy wpływ do budżetu państwa.

Powyższe podatki i opłaty lokalne są tylko niektórymi kategoriami, a każdy przedsiębiorca powinien sam przeanalizować swoją działalność gospodarczą pod kątem wpływu na środowisko naturalne oraz powiązanej z tym konieczności rozliczenia podatków i opłat środowiskowych.

Autor: radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA