REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt AML: przebieg i korzyści dla instytucji obowiązanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audyt AML: przebieg i korzyści dla instytucji obowiązanych
Audyt AML: przebieg i korzyści dla instytucji obowiązanych

REKLAMA

REKLAMA

Według ustawy o AML (ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) jednym z obowiązków każdej instytucji obowiązanej jest wdrożenie sprawnie działających procedur, dzięki którym w porę wykryjemy i zapobiegniemy próbom prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Spełnienie tego warunku podlega kontroli przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, a także inne organy takie jak KNF lub NBP. Dowiedz się, dlaczego warto zapewnić zgodność wewnętrznych procedur z ustawowymi wymogami i jak prawidłowo przeprowadzić audyt AML.

Sporządzenie oceny ryzyka. Jak to zrobić?

Jako jeden z głównych obowiązków ciążący na każdej instytucji obowiązanej w artykule 27 ustawy wskazuje się dokonanie oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu z uwzględnieniem profilu jej działalności. Ma to być punktem wyjścia do spełnienia innych obowiązków ustawowych. W ramach takiej oceny trzeba sporządzić:

REKLAMA

  • identyfikację ryzyka,
  • ocenę ryzyka.

Wdrażając ocenę ryzyka musimy wziąć pod uwagę skalę działalności podmiotu. Trzeba uwzględnić również czynniki związane z klientami, państwami i obszarami geograficznymi, produktami, usługami lub transakcjami, a także kanałami dostaw produktów lub usług. Co więcej, przygotowując ocenę, możemy wziąć pod uwagę krajową wycenę ryzyka – dokument opracowany przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, współdziałającego z:

  • Komitetem Bezpieczeństwa Finansowego,
  • jednostkami współpracującymi,
  • instytucjami obowiązanymi.

Jednak niezależnie od powyższego, w lokalnej ocenie ryzyka dokonywanej przez instytucję obowiązaną można zastosować również postanowienia artykułu 6 dyrektywy 2015/849, czyli:

  • najbardziej zagrożone obszary rynku wewnętrznego,
  • ryzyko związane z danym sektorem,
  • najpowszechniejsze metody wykorzystywane przez przestępców dla prania nielegalnych dochodów.

Poza tym trzeba zwrócić uwagę, że sama ocena ryzyka nie stanowi konstrukcji statycznej. W przepisach znajdziemy zobowiązanie instytucji obowiązanych do regularnego aktualizowania wytycznych w razie potrzeby, ale nie rzadziej niż co dwa lata. Oprócz tego ocena musi zostać utrwalona w formie elektronicznej lub papierowej.

Dbałość o zgodność procedur w firmie z obowiązującymi wymogami prawnymi nie jest łatwym zadaniem. Często wymaga współpracy wielu działów, w tym sprawnie funkcjonującej komórki compilance.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chociaż zgodnie z obowiązującymi przepisami zlecenie zewnętrznego audytu nie jest obowiązkowe, takie rozwiązanie daje wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia weryfikację działalności pod względem wymogów zawartych w ustawie AML, pozwalając uniknąć dotkliwych kar.

Dlaczego warto zlecić audyt zewnętrzny AML?

W ramach wdrażania kolejnych rozwiązań wspólnotowych, oczekiwania ustawodawcy w kwestii instytucji obowiązanych stają się coraz bardziej rygorystyczne. Często ich przestrzeganie skutkuje koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, np. w związku z wydatkami na szkolenie personelu, utworzenie nowych komórek organizacyjnych, czy wdrażanie rozwiązań IT.

W celu ich uniknięcia, warto zlecić sporządzenie audytu odpowiedniemu podmiotowi. W wyniku kontroli zewnętrznej łatwiej jest spełnić wymogi związane z takimi zagadnieniami jak wspomniana ocena ryzyka, a także:

  • identyfikacja i weryfikacja klienta oraz beneficjenta rzeczywistego,
  • identyfikacja osób zajmujących eksponowane stanowisko polityczne (ang. PEP, Politically Exposed Person),
  • ocena dokonywanych transakcji z punktu widzenia AML.

Wiele firm napotyka na trudności z wdrożeniem ustawowych regulacji, głównie ze względu na fakt, iż przepisy są bardzo rozbudowane. Jednocześnie ich niespełnienie wiąże się z poważnymi sankcjami, m.in. wysokimi karami pieniężnymi.

Dlatego coraz więcej państw wprowadza obligatoryjny audyt zewnętrzny, co ma zagwarantować zgodność z procedurami AML. Takie rozwiązanie stosuje się m.in. w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. Istnieje szansa, że obowiązek ten pojawi się również w naszym kraju.

Na czym polega zewnętrzny audyt AML?

Zewnętrzny audyt AML jest prowadzony przez niezależnych specjalistów z zakresu m.in. technologii IT, prawa, rachunkowości, czy HR. Każdorazowo wygląda on trochę inaczej, gdyż musi uwzględniać specyfikę danej działalności i jej zasięg.

W ramach audytu dokonuje się analizę sytuacji danej firmy w odniesieniu do stopnia wypełnienia formalnych wymagań dotyczących procesów AML, ale nie tylko. Dodatkowo ocenia się stan wiedzy i kompetencje pracowników w tym zakresie.

Prawidłowo przeprowadzony audyt zewnętrzny oscyluje wokół następujących obszarów:

  • ustalenie, jakie obowiązki ciążą na instytucji obowiązanej,
  • kompleksowa ocena zgodności działania z procedurami,
  • weryfikacja wprowadzonych ścieżek działania oraz ocena dokumentacji,
  • zidentyfikowanie obszarów, które są szczególnie narażone na ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu,
  • ustalenie osób odpowiedzialnych za stosowanie mechanizmów AML oraz ocena ich wiedzy i kompetencji.

REKLAMA

Audyt kończy się sporządzeniem protokołu zawierającego podsumowanie zebranych wyników oraz zalecenia co do zmiany obowiązujących procedur, dokumentów, czy protokołów działania. Ze względu na bardzo ogólne brzmienie przepisów, wyłącznie tak spersonalizowane, indywidualne rekomendacje stanowią realną wartość dla instytucji obowiązanej.

Model wdrażania procedur AML przyjęty w UE opiera się o tak zwany risk based approach. Oznacza to, że obligacje ustawowe wskazują niezbędne minimum działania. Jednak jego spełnienie nie jest równoznaczne z tym, że instytucja obowiązana nie odpowiada za brak staranności w tym zakresie(!).

Każdy podmiot zobligowany do wdrożenia procedur wynikających z ustawy o AML, musi indywidualnie ustalić, jakie działania i w jakim zakresie powinien podjąć, aby optymalnie chronić interes Skarbu Państwa oraz swój własny. Oczywiście rygor AML względem banku lub zakładu ubezpieczeń będzie znacznie większy niż w odniesieniu do małego biura rachunkowego.

Ponadto audyt zewnętrzny umożliwia opracowanie zasad kontroli wewnętrznej, która obejmuje m.in.:

  • czynności zmierzające do zmniejszenia ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu,
  • opracowanie wydajnej oceny ryzyka,
  • mechanizmy zarządzania ryzykiem AML w organizacji,
  • zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
  • zasady przechowywania dokumentów i informacji oraz przekazywania ich Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej,
  • zasady zgłaszania naruszeń ustawy,
  • mechanizmy dotyczące rozbieżności w CRBR,
  • mechanizmy identyfikacji beneficjenta rzeczywistego (także będącego PEP) oraz trudności w tym zakresie.

Procedura kontrolna. Jak się przygotować?

REKLAMA

Dzięki wdrożeniu zewnętrznego audytu AML i opracowaniu własnych zasad autokontroli, instytucja obowiązana jest przygotowana do kontroli, do których przeprowadzenia uprawniono konkretne organy państwowe. Procedurę kontroli reguluje ustawa prawo przedsiębiorców z zachowaniem odrębności, o których traktuje ustawa o AML.

Zgodnie z artykułem 130 ust. Ustawy, kontrolę wykonywanych przez instytucję obowiązane obowiązków nałożonych ustawą sprawuje Generalny Inspektor Informacji Finansowej. Zależnie od rodzaju instytucji obowiązanej, do takiego nadzoru są uprawnieni także:

  • Prezes NBP – w przypadku podmiotów realizujących działalność kantorową,
  • Komisja Nadzoru Finansowego – w odniesieniu do instytucji przez nią nadzorowanych (np. banki, instytucje płatnicze, agencje ratingowe, pośrednicy kredytowi),
  • Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa – w przypadku SKOK-ów,
  • prezesi sądów apelacyjnych – w stosunku do notariuszy,
  • naczelnicy urzędów celno-skarbowych – w odniesieniu do instytucji obowiązanych, kontrolowanych przez te organy,
  • wojewodowie lub starostowie – w stosunku do stowarzyszeń,
  • ministrowie lub starostowie – w przypadku fundacji.

Kontrole realizuje się na podstawie półrocznych planów kontroli. Wyjątkiem są kontrole doraźne, których nie trzeba ujmować w planie. Co roku ustala się również sektory oraz obszary wyjątkowo narażone na ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które są traktowane priorytetowo. 

Przebieg kontroli na gruncie ustawy o AML

Wszystkie kontrole są wykonywane przez dwie osoby, które posiadają upoważnienie do ich przeprowadzania. Najważniejsze elementy, które muszą widnieć na takim upoważnieniu, to:

  • podstawa prawna do przeprowadzenia kontroli,
  • oznaczenie organu przeprowadzającego kontrolę,
  • data i miejsce wystawienia upoważnienia,
  • imię i nazwisko kontrolera oraz numer jego legitymacji służbowej,
  • oznaczenie kontrolowanej instytucji obowiązanej,
  • miejsce przeprowadzenia kontroli,
  • przedmiot oraz zakres kontroli,
  • data rozpoczęcia kontroli oraz przewidywany czas jej trwania,
  • podpis osoby udzielającej upoważnienia,
  • pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanej instytucji obowiązanej.

Z reguły czynności kontrole podejmuje się tylko w dniach i godzinach pracy kontrolowanej instytucji obowiązanej. Kiedy jednak jest podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, można przeprowadzić kontrolę również w innych dniach i godzinach. Co więcej, kontrola dotyczy nie tylko głównego miejsca prowadzenia działalności, ale również wszystkich innych miejsc z nim związanych.

Każda czynność podejmowana przez kontrolera musi być podjęta w obecności osoby upoważnionej przez instytucję obowiązaną. Wyjątkiem są sytuacje, w których charakter sprawy wymaga dokonania ich samodzielnie, a takie działanie może skutkować szybszym i skuteczniejszym przeprowadzeniem kontroli. Aby sprawnie przeprowadzić kontrolę, osoby, które ją wykonują, mogą skorzystać nawet z pomocy funkcjonariuszy Policji.

Przed podpisaniem protokołu, kontroler ma prawo zażądać udzielenia dodatkowych wyjaśnień na piśmie lub złożenia dokumentów. Uwzględnia się też możliwość odebrania ustnych oświadczeń, które powinny znaleźć się w podpisanym przez uczestników kontroli protokole.

Zakończenie kontroli skutkuje sporządzeniem tzw. stanowiska pokontrolnego, zawierającego:

  • ocenę działalności instytucji obowiązanej w zakresie objętym kontrolą,
  • zwięzły opis ustaleń kontroli i ewentualne wskazanie naruszonych przepisów,
  • zalecenia pokontrolne ze wskazaniem sposobu i terminu usunięcia ustalonych nieprawidłowości.

Instytucja obowiązana musi przesłać informacje o sposobie realizacji zaleceń kontrolerów bądź o stanie ich realizacji ze wskazaniem ostatecznej daty ich wykonania. Termin można przesunąć jedynie za zgodną Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Jeśli w ramach kontroli dojdzie do stwierdzenia nieprawidłowości, warto skorzystać z pomocy kancelarii prawnej. Ze wsparciem specjalistów łatwiej będzie złożyć opcjonalne zastrzeżenia do protokołu i stopniowo wdrożyć odpowiednie środki zaradcze.

Obowiązki instytucji obowiązanej wobec kontrolerów

Instytucja obowiązana objęta kontrolą AML musi na swój koszt zapewnić warunki oraz środki potrzebne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli, a przede wszystkim:

  • przedstawić dokumenty lub materiały,
  • zapewnić terminowe udzielanie informacji,
  • udostępnić środki łączności oraz urządzenia techniczne,
  • umożliwić sporządzanie kopii, filmowanie, fotografowanie, dokonywanie nagrań dźwiękowych,
  • przedłożyć urzędowe tłumaczenie na język polski dokumentów mających znaczenie dla kontroli, które zostały sporządzone w języku obcym.

Zgłaszanie zastrzeżeń do protokołu kontroli

W ramach przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który jest dostarczany instytucji obowiązanej w terminie 30 dni od dnia zakończenia kontroli. Według artykułu 114 ust. 7 instytucja obowiązana może zgłosić umotywowane zastrzeżenia do protokołu kontroli.

Zastrzeżenie należy zgłosić w terminie 14 dni od daty otrzymania protokołu kontroli, kierując je do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Jeśli zastrzeżenia zostaną uwzględnione, protokół zostanie poprawiony w drodze pisemnego aneksu. Jeżeli tak się nie stanie, Generalny Inspektor wydaje stanowisko dotyczące zastrzeżeń. Zarówno aneks, jak i stanowisko są doręczane instytucji obowiązanej.

Co grozi za niespełnienie ustawowych obowiązków?

Niespełnienie obowiązków wynikających z przepisów ustawy skutkuje sankcjami – grozi m.in. nałożeniem na instytucję obowiązaną kary administracyjnej, która może przybierać formę:

  • publikacji informacji o instytucji obowiązanej oraz zakresie naruszenia przepisów w BIP,
  • nakazania zaprzestania podejmowania określonych czynności,
  • cofnięcia koncesji lub zezwolenia albo wykreślenia z rejestru działalności regulowanej,
  • zakazu pełnienia obowiązków na stanowisku kierowniczym,
  • kary pieniężnej.

Czasem może pojawić się również odpowiedzialność karna. Dotyczy to głównie nieprzekazania potrzebnych informacji Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej lub przekazania danych nieprawdziwych, a także przypadków utrudniania i uniemożliwiania kontroli.

Wdrożenie zewnętrznego audytu AML jest więc szansą na dopasowanie modelu działania instytucji obowiązanej do wiążących przepisów. Stanowi niezwykle korzystne rozwiązanie – zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę możliwość wszczęcia kontroli przez organ uprawniony i ryzyko nałożenia dotkliwych sankcji.

Dlatego gdy nie jesteś pewny, czy Twoja firma jest instytucją obowiązaną według ustawy AML i nie wiesz, jakie wymagania powinna spełnić, skorzystaj z audytu i już teraz zabezpiecz swoje interesy.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r. poz. 593.
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE.

Kamila Wasilewska, Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA