REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

AML (Anti-Money Laundering) - przeciwdziałanie praniu pieniędzy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Od banków do blockchaina: przemiany w przepisach AML na rynkach tradycyjnych i kryptowalutowych

W ostatnich latach przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy stanowią jeden z bardziej popularnych tematów. Głównie ze względu na obejmowanie regulacjami w sposób co najmniej częściowy, coraz liczniejszej grupy podmiotów. AML (Anti-Money Laundering) przeszedł znaczące zmiany zarówno na tradycyjnych rynkach finansowych, jak i w sektorze kryptowalut. W Polsce do niedawna prawo w tym zakresie miało na celu zapobieganie przestępczości finansowej poprzez zwiększenie przejrzystości i ścisłe monitorowanie transakcji finansowych. 

AMLA a rynek kryptowalut. Czy nowy urząd ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy poprawi bezpieczeństwo?

Pranie pieniędzy wciąż jest sporym problemem – aż 5 proc. PKB jest co roku zaangażowane w przestępstwa finansowe. W przypadku kryptowalut statystyki te wyglądają zgoła inaczej. Według danych z raportów takich jak Chainalysis waluty wirtualne to tylko kropla w morzu przestępczości finansowej. Mimo to, nowe przepisy europejskie i wprowadzenie Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA) wpłyną także na ten rynek. W jaki sposób?

Kary za naruszenie przepisów AML – poznaj kluczowe kwestie, żeby ich uniknąć

Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) stoi na straży przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML). Spektakularne, milionowe kary za nieprzestrzeganie przepisów dotknęły ostatnio duże podmioty finansowe. Sprawdźmy jak można ich uniknąć - to z pewnością cenna informacja dla innych uczestników rynku.

Zmiany w AML i podatek od działalności niskorentownej – nowe obowiązki instytucji finansowych

Rynek usług finansowych został ostatnio obciążony wieloma nowymi obowiązkami, m.in. związanymi z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także z uchwaleniem regulacji o podatku od działalności niskorentownej.

REKLAMA

Audyt AML: przebieg i korzyści dla instytucji obowiązanych

Według ustawy o AML (ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) jednym z obowiązków każdej instytucji obowiązanej jest wdrożenie sprawnie działających procedur, dzięki którym w porę wykryjemy i zapobiegniemy próbom prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Spełnienie tego warunku podlega kontroli przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, a także inne organy takie jak KNF lub NBP. Dowiedz się, dlaczego warto zapewnić zgodność wewnętrznych procedur z ustawowymi wymogami i jak prawidłowo przeprowadzić audyt AML.

Rejestr działalności na rzecz spółek lub trustów i w zakresie walut wirtualnych od 31 października

Od 31 października 2021 r. działalność na rzecz spółek lub trustów oraz działalność w zakresie walut wirtualnych, stają się działalnością regulowaną - poinformowało Ministerstwo Finansów. Podmioty prowadzące aktualnie taką działalność powinny do 30 kwietnia 2022 r. uzyskać wpis do odpowiedniego rejestru. Obydwa rejestry będzie prowadził Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach.

Jak przeprowadzić ocenę ryzyka zgodnie z ustawą AML?

AML - ocena ryzyka. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, czyli tzw. ustawa AML informuje o obowiązku formułowania oceny ryzyka przez instytucje obowiązane. Taki wymóg znajdziemy w artykule 27 ww. dyrektywy i ma on na celu uświadomienie stopnia narażenia danych instytucji na niebezpieczeństwa związane bezpośrednio z praniem pieniędzy. Instytucje obowiązane muszą określić i ocenić ryzyko, a także przedstawić środki i narzędzia służące do zapobiegania prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.

REKLAMA

REKLAMA