REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w AML i podatek od działalności niskorentownej – nowe obowiązki instytucji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w AML i podatek od działalności niskorentownej – nowe obowiązki instytucji finansowych
Zmiany w AML i podatek od działalności niskorentownej – nowe obowiązki instytucji finansowych

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług finansowych został ostatnio obciążony wieloma nowymi obowiązkami, m.in. związanymi z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także z uchwaleniem regulacji o podatku od działalności niskorentownej.

Firmy z branży finansowej nie nadążają za zmianami prawa

Bardzo dynamiczne zmiany legislacyjne stały się częścią naszej rzeczywistości i nie podlega to już jakiejkolwiek dyskusji. Niemniej ich widoczność i wpływ na biznes jest inna ze względu na sektor gospodarki, w którym występują, różna jest też ich skuteczność. W przypadku prawa finansowego tempo i rozmiar nowych legislacji jest w ostatnim czasie bardzo wysokie: począwszy od zmian wynikających z przepisów prawa europejskiego, takich jak ostatnia „duża” nowelizacja przepisów AML (wdrożenie Dyrektywy AML V), poprzez przeciwdziałanie lichwie, skończywszy na rozwiązaniach podatkowych wynikających z Polskiego Ładu. Wiosna dla wielu podmiotów przebiegła z kolei pod znakiem dyrektywy Omnibus i wyczekiwania na zmiany w prawie pracy. Znaczna część z tych regulacji spędza sen z powiek przedsiębiorcom – szczególnie z sektora MŚP – oraz tak potrzebnym w trudnych czasach organizacjom pozarządowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dziś warto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Pierwsza to ogólne obciążenie rynku zmianami w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: uAML). Drugie zagadnienie to jeden z aspektów Nowego Ładu –CIT od działalności niskodochodowych w kontekście rynku usług płatniczych i kantorowego.

Zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Problem szczególnie dla małych firm

Wraz z wejściem w życie 30 października 2021 r. nowelizacji ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (uAML), na rynku ponownie zawrzało wokół tej tematyki, co spowodowało, że na przykładowych przedsiębiorców zajmujących się doradztwem okołoksięgowym i podatkowym oraz na szczególnie pomniejsze NGOsy padł blady strach. Wprowadzono nowe obowiązki, co do stosowania których niezbędna jest wiedza ekspercka, ponieważ próba zastosowania przepisów AML bywa problematyczna dla dużych podmiotów, a co dopiero dla najmniejszych. Niektóre podmioty dopiero teraz „zorientowały się” – na skutek informacji z mediów – że w ogóle podlegają jakimś obowiązkom z zakresu AML. Sytuacja stała się zatem analogiczna jak w przypadku wejścia w życie RODO.

REKLAMA

Oczywiście uAML zakłada podejście oparte na ryzyku, dostosowane do skali działalności danego podmiotu, niemniej procedury o określonej treści należy posiadać i je stosować: wcielać w życie środki bezpieczeństwa finansowego, zgłaszać transakcje do GIIF i oceniać ryzyko. Powstaje tylko pytanie: jak i za co? Przecież mikro bądź mały przedsiębiorca bardzo często nie może zapewnić sobie – choćby w niewielkim wymiarze czasu – pomocy prawnej i organizacyjnej przy stosowaniu tych obowiązków. Często pozostaje zatem dokształcić się samemu, poświęcając czas potrzebny na rozwój albo wręcz utrzymanie biznesu na prace związane z wdrożeniem nowych norm. Niektórzy, jeśli i na to nie są w stanie sobie pozwolić, decydują się na inne rozwiązanie – kupują procedury, które ozdabiają później ich szuflady i są stosowane – w najlepszym razie – wybiórczo. To samo dotyczy szkoleń, w trakcie których szczególnie osoby niezwiązane zawodowo ze stosowaniem prawa nie są w stanie nauczyć się w ciągu 3-4 godzin systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nierówny podział środków

Na ten obraz nałóżmy kreatywność przestępców, którzy niewątpliwie mają i wiedzę, i środki do omijania mechanizmów bezpieczeństwa w zakresie AML, a także niewielką liczbę urzędników podległych GIIF, odpowiedzialnych przecież za analizę transakcji podejrzanych w skali całego kraju. Nasuwa się wtedy pewna, dość smutna niestety refleksja: jaka jest skuteczność tak działającego systemu, szczególnie w obliczu liczby sankcji międzynarodowych nałożonych na Rosję, związanych z wojną na Ukrainie? Być może, gdyby GIIF z jednej strony dysponował większymi zasobami kadrowymi, mającymi na celu pomóc MŚP i NGO, z drugiej zaś miał większe możliwości analityczne, to wtedy poziom optymizmu w kwestiach bezpieczeństwa finansowego mógłby być wyższy.

Kłopoty z Polskim Ładem - podatek od działalności niskorentownej

Kolejną bolączką współczesnego prawa finansowego jest tempo i rozmiar jego zmian. Chodzi tu w szczególności o gigantyczną regulację Polskiego Ładu, która wprowadziła m.in. nowe rozwiązania w zakresie chociażby CIT, który społecznie jest znacznie mniej ekscytujący aniżeli PIT czy VAT – choć niesłusznie. Przykładowo nowa regulacja z art. 24ca ustawy o CIT (przepis wszedł w życie 1.01.2022 r.) wprowadza tzw. podatek od działalności niskorentownej (podatek minimalny). W znacznym skrócie jest to minimalny wymiar CIT dla spółek, które poniosły stratę albo osiągnęły zysk nie większy niż 1 proc. z przychodów innych niż kapitałowe. Będzie to więc dotyczyć podmiotów „niskomarżowych”, takich jak kioski, ale i … kantory czy krajowe instytucje płatnicze. Wysokość CIT wyniesie dla nich najczęściej 0,4 proc. wartości przychodów. Tu właśnie zaczyna się problem części rynku usług finansowych, ponieważ o ile przepisem art. 15c ust. 14 wyłączono stosowanie tej regulacji do przedsiębiorstw finansowych, o tyle już dwa ustępy dalej (ust. 16) w definicji tych przedsiębiorstw ujęto banki, towarzystwa ubezpieczeń… ale nie KIPy, „kantory regulowane” czy „kantory internetowe”. Przy poziomie marż tych instytucji mogłoby to oznaczać koniec tych trzech sektorów rynku, co pociągnęłoby za sobą wszystkie tego konsekwencje. Raczej jednak nie taki był zamiar ustawodawcy.

Andrzej Nawrocki, radca prawny, obsługujący obszar compliance w Conotoxia Holding, do którego należy m.in. Cinkciarz.pl.

Podstawa prawna:

1) ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (po nowelizacji z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw);

2) ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 24ca dodany przez art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 29 października 2021 r. /Dz.U.2021.2105/ zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2022 r.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA