REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za naruszenie przepisów AML – poznaj kluczowe kwestie, żeby ich uniknąć

Kary za naruszenie przepisów AML – poznaj kluczowe kwestie, żeby ich uniknąć
Kary za naruszenie przepisów AML – poznaj kluczowe kwestie, żeby ich uniknąć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) stoi na straży przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML). Spektakularne, milionowe kary za nieprzestrzeganie przepisów dotknęły ostatnio duże podmioty finansowe. Sprawdźmy jak można ich uniknąć - to z pewnością cenna informacja dla innych uczestników rynku.

Ustawa AML (tj. ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) nakazuje identyfikację beneficjentów rzeczywistych aby środki finansowe będące w obrocie nie pochodziły z nielegalnych źródeł lub nie służyły do tego typu celów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co przesądziło o karach?

Bank Ochrony Środowiska S.A. musi zapłacić 1,2 mln, natomiast ING Bank Śląski S.A. ukarany został kwotą sięgającą niemal 22 mln złotych. Czego zabrakło w ich działaniach?

- Każda instytucja obowiązana, np. bank, biuro rachunkowe czy biuro nieruchomości, musi weryfikować poprawność danych podanych przez klientów, co nazywane jest weryfikacją otoczenia gospodarczego. W Polsce na mocy ustawy używa się nazwy środki bezpieczeństwa finansowego, a na świecie - KYC (Know Your Customer) – podkreśla Tomasz Kolaszynski, koordynator AML, inspektor RODO, twórca narzędzi GoAML i GoRODO pozwalających na wdrożenie i zarządzanie procedurami AML i RODO w firmach.

W zależności od potrzeb oprócz KRS skorzystać można również z innych bazy danych, np. CEIDG i CRBR.

- Trzeba przyznać, że GIIF nakłada kary wg faktycznych przewinień, nie ma tu względu na wielkość podmiotów. Podane powyżej przykłady, to naprawdę duże podmioty, a wcześniej kary dotknęły kantory, notariuszy i radców prawnych – zauważa Tomasz Kolaszynski.

To właśnie weryfikacji danych i beneficjenta rzeczywistego nie dopełniono w przypadku obu banków, za co posypały się kary. Trudno powiedzieć, co przeważyło w tych konkretnych przypadkach, ale zwykle dominuje niewłaściwie zrozumienie kto jest beneficjentem rzeczywistym.

Właściwa weryfikacja danych

Środki bezpieczeństwa finansowego obejmują czynności, które należy wykonać, aby poznać własnego klienta. Należy pamiętać, że jest to również weryfikacja baz danych ogólnodostępnych na temat podmiotu. Na czym to polega? W zależności od formy prawnej klienta można zaplanować szereg czynności poznawczych, a następnie zweryfikować czy informacje, które zebraliśmy o kliencie, zgodne są z tym, co jest ujawnione w oficjalnych rejestrach. W tym celu ważne jest, aby dla odpowiedniej formy prawnej zebrać właściwe informacje według podziału na osoby fizyczne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby prawne (spółki).

Identyfikację można podzielić na 3 kroki:

REKLAMA

  1. Identyfikacja danych.
  2. Weryfikacja.
  3. W zależności od wyniku weryfikacji w kontekście danych, które są identyfikowane i które są zgodne z danymi zawartymi w bazach państwowych.

- Należy zwrócić uwagę, że w procesie weryfikacji klient przekazuje nam dane aktualne, czyli zgodne ze stanem rzeczywistym w momencie, kiedy go o to pytamy. W pierwszym kroku musimy zebrać dane identyfikacyjne (w zależności od formy prawnej), a następnie odpowiednie do typu klienta i dokonać weryfikacji danych. Warto zaznaczyć, że w przypadku osób z działalnością gospodarczą pierwszą bazą będzie CEIDG, a w przypadku osób prawnych KRS i CRBR. Natomiast tożsamość osoby fizycznej oraz tożsamość reprezentanta osoby prawnej weryfikujemy na podstawie dokumentu tożsamości – podkreśla Tomasz Kolaszynski z GoAML.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zweryfikowaniu (jeżeli wszystkie dane się zgadzają) uznajemy taką weryfikację za poprawną, a następnie zamykamy proces weryfikacji. Jeżeli jednak wykazane zostaną pewne niezgodności należy dokonać odpowiedniej korekty.

Identyfikacja beneficjentów rzeczywistych – obowiązek dla wszystkich podmiotów gospodarczych

Beneficjent rzeczywisty jest to osoba fizyczna, która posiada wpływ na podmiot i firmę. Przede wszystkim jest to udziałowiec w osobie prawnej, czyli osoba posiadająca udziały powyżej 25%, co automatycznie uznaje ją jako beneficjenta. Należy pamiętać, że definicja dotyczy również drugiego typu osób, takich jak członkowie zarządu i managerowie wyższego szczebla, czyli osoby zarządzające podmiotem i mające wpływ na jego działania. Nowością jest fakt, że AML nakazuje zbadanie beneficjentów rzeczywistych również w działalnościach gospodarczych, nie tylko w przypadku osoby prawnej.

W przypadku beneficjentów rzeczywistych mechanizm działania weryfikacyjnego jest analogiczny do identyfikacji danych, czyli zbieramy dane, a następnie je weryfikujemy. Jeżeli dane są zgodne, to proces weryfikacji jest pozytywny, jeżeli jednak dane się nie zgadzają, to musimy ustalić, z czego wynika nieścisłość, a następnie, jeżeli nie zostanie naprawiona, musimy zgłosić taką sytuację do odpowiedniego rejestru. Głównym rejestrem jest CRBR (Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych), a w przypadku osób fizycznych informacje o pełnomocnikach znajdziemy w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Należy jednak nadmienić, że w przypadku CRBR to nie traktujemy go jako wzoru. Dokładną informację o tym kto jest Beneficjentem Rzeczywistym znajdziemy w KRS. Natomiast w CRBR powinniśmy odnaleźć odwzorowanie stanu faktycznego.

W przypadku osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą, musimy zweryfikować beneficjentów rzeczywistych w działalności. Dla osób prawnych zbieramy dane identyfikacyjne tego podmiotu oraz dane osobowe identyfikacyjne reprezentantów podmiotu. Podobnie jak w przypadku osoby fizycznej z działalnością musimy zebrać dane o beneficjentach rzeczywistych. A dla wszystkich trzech typów form prawnych należy zebrać deklaracje PEP, czyli dotyczące osób, które pełnią eksponowane stanowiska polityczne.

- Oczywiście poza dostępnymi bazami, możemy także dokonywać weryfikacji klientów na podstawie dodatkowych dokumentów, takich jak umowa spółki, akty notarialne. Wymienione metody i sposoby weryfikacji są poprawne, o ile mamy do nich dostęp. Instytucja Obowiązana jest zobligowana wykorzystać wszystkie dostępne mechanizmy w celu weryfikacji odpowiednich danych - podkreśla Tomasz Kolaszynski z GoAML.

Różnica pomiędzy poprzednimi czynnościami weryfikacyjnymi a deklaracjami PEP jest taka, że w deklaracji PEP instytucja obowiązana nie sprawdza, czy klient złożył deklarację zgodnie z prawdą, tylko przyjmuje złożoną deklarację. Deklaracja, jak i cały proces jest odpowiedzialnością klienta, więc jeżeli klient poświadczy nieprawdę w deklaracji PEP, to podlega odpowiedzialności karnej.

W przypadku weryfikacji osób w procesie środków bezpieczeństwa finansowego (ŚBF) dokonujemy jeszcze jednej czynności polegającej na tym, że w przypadku osób fizycznych, a także osób reprezentujących osoby prawne, instytucja obowiązana ma obowiązek sprawdzić, czy te osoby nie widnieją na listach sankcyjnych, np. “Polish list of persons and entities subject to sanctions”, “Common Foreign and Security Policy (CFSP) of the European Union (Sanctions EU)”, “EU Financial Sanctions Files (FSF)” czy “EU Sanctions Map European Union”.

Udokumentowanie procesu i wyjaśnienie nieścisłości

W przypadku ŚBF proces przeprowadzania powinien przebiegać od weryfikacji, przez identyfikację beneficjentów rzeczywistych oraz deklarację PEP.

Należy udokumentować jego przeprowadzenie oraz ewentualne rozbieżności w celu ich wyjaśnienia. Dokumentacja musi być bardzo dokładna i trzeba zachować jej kopię. Przy weryfikacji osób fizycznych realizujemy kopię dokumentu tożsamości, która pomaga udowodnić, że osoba została zweryfikowana.

W momencie kiedy wystąpiła nieścisłość, to nadrzędnym celem jako instytucji obowiązanej jest naprawienie występujących nieścisłości. W praktyce oznacza to zgłoszenie klientowi w celu jej wyjaśnienia. Zadaniem instytucji obowiązanej jest określenie, z czego wynika dana nieścisłość i w takim wypadku najczęściej klient dokonuje korekty oraz naprawia stan danych. Oczywiście może pojawić się sytuacja, w której klient nie dokona naprawy rozbieżności i w tym momencie instytucja obowiązana ma obowiązek zgłosić występującą nieprawidłowość do odpowiedniego rejestru.

W momencie kiedy nie można dokonać pozytywnej weryfikacji nie powinniśmy nawiązywać stosunków gospodarczych, a jeśli je mamy, to powinno nastąpić rozwiązanie współpracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA