REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup licencji od podmiotu zagranicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponoszę wydatki z tytułu zakupu licencji na opublikowanie i sprzedaż książek z serii licencjodawcy, jak również wydatki związane z tłumaczeniem i redakcją każdego tytułu. Zgodnie z zawartą umową licencyjną jako licencjobiorca jestem zobowiązana do zapłaty honorarium autorskiego w wysokości stanowiącej określony w umowie procent ceny publikacji każdego sprzedanego egzemplarza jego edycji. Wypłaty są dokonywane na podstawie faktur otrzymywanych od licencjodawcy. Licencjodawca dla każdego tytułu sprzedaje mi pliki komputerowe, których cena wynika z umowy. Umowy są zawierane z licencjodawcą - firmą z siedzibą w Wielkiej Brytanii - na okres dłuższy niż rok. Czy ww. wydatki wynikające z umowy oraz związane z tłumaczeniem i redakcją każdego tytułu (korekta tekstu, grafika okładki itp.) powinnam włączyć do wartości początkowej licencji i zaliczyć do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne? Czy od wynagrodzeń wypłacanych licencjodawcy (w tym zaliczek na ich poczet), wynikających z otrzymanych od niego faktur, mam obowiązek potrącić podatek dochodowy, a jeśli tak - to w jakiej wysokości?

RADA

W opisanej sytuacji wartość początkową nabytej licencji powinna Pani określić w wysokości zapłaconej zaliczki powiększonej o wartość dysków i koszty ich przesyłki. Wydatki ponoszone po przekazaniu licencji do używania (związane z wykorzystaniem jej do celów działalności) stanowią bezpośrednio koszty uzyskania przychodu. W związku z wypłatą należności licencyjnych na rzecz zagranicznego odbiorcy ciążą na Pani obowiązki płatnika związane z pobraniem i odprowadzeniem na rachunek właściwego organu podatkowego należnego zryczałtowanego podatku. Jeśli dysponuje Pani certyfikatem rezydencji licencjobiorcy, może Pani zastosować stawkę podatku wynikającą z konwencji polsko-brytyjskiej.

UZASADNIENIE

W katalogu wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji znajdują się m.in. licencje wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, które zostały przez niego nabyte i nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, a ich przewidywany okres używania jest dłuższy niż rok.

Należy zatem uznać, że nabyta przez Panią licencja wyczerpuje przesłanki zakwalifikowania jej jako wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji. Skutkuje to obowiązkiem ustalenia wartości początkowej tej licencji. Na podstawie art. 22g ust. 18 updof wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji, stanowi cena nabycia tych praw. Jeżeli jednak wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę lub nabywcę - to przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Oznacza to, że jeżeli w umowie licencyjnej zawartej na okres dłuższy niż rok strony ustalą, że z tytułu udzielenia licencji licencjobiorca poniesie na rzecz licencjodawcy opłatę wstępną, a następnie licencjodawca będzie partycypował w określonym procencie w zyskach, jakie przynosi licencja licencjobiorcy, to licencjobiorca, w miarę dokonywania wypłat, zalicza to wynagrodzenie licencjodawcy (opłaty licencyjne) do kosztów uzyskania przychodów, a wartość początkową licencji jako wartości niematerialnej i prawnej określa w kwocie opłaty początkowej. Gdyby nie ustalono żadnej opłaty wstępnej, postanawiając, że wynagrodzenie za licencję jest w całości uzależnione od wysokości przychodów z niej uzyskanych, ponoszone opłaty licencyjne z tytułu wynagrodzenia stanowią w całości koszt uzyskania przychodów.

Zatem wartość początkowa licencji w razie uiszczenia opłaty wstępnej powinna zostać ustalona w wysokości tej opłaty powiększonej o koszty zakupu - czyli w wysokości dającej się dokładnie określić w momencie rozpoczęcia amortyzacji.

Z pytania wynika, że jako licencjobiorca będzie Pani wypłacać honorarium autorskie w wysokości stanowiącej określony w umowie procent ceny publikacji każdego sprzedanego egzemplarza jego edycji. Jednak podała Pani również, że na poczet tych wynagrodzeń wypłaciła Pani zaliczkę oraz poniosła koszty zakupu plików komputerowych. W takim przypadku za wartość początkową nabytej licencji powinna Pani uznać zapłaconą zaliczkę powiększoną o wartość dysków i koszty ich przesyłki. Natomiast wydatki związane z wykorzystaniem licencji dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, takie jak koszty tłumaczenia, redakcyjne, druku, jak również opłaty licencyjne wypłacone licencjodawcy po sprzedaży książek, może Pani zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Nabyta licencja spełniająca kryteria zaliczenia jej do wartości niematerialnych i prawnych podlega amortyzacji na zasadach określonych w przepisach ustawy. Wydatki na opłaty licencyjne ponoszone po dniu przekazania licencji do używania nie powiększają jej wartości początkowej, lecz stanowią bezpośrednio koszty uzyskania przychodu.

Zasady opodatkowania należności m.in. z tytułu licencji otrzymywanych przez podatników niemających na terytorium Polski siedziby (zarządu) lub miejsca zamieszkania reguluje art. 29 ust. 1 updof i art. 21 ust. 1 updop. Na podstawie tego przepisu podlegają one opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 20%. Ponieważ jednak ustawodawca nakazuje stosować te przepisy z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska, postanowienia tych umów ustalające inne zasady opodatkowania należności licencyjnych mają pierwszeństwo przed przepisami polskich ustaw o podatkach dochodowych.

Jeśli zatem z umowy wynika niższa stawka podatku, to płatnik może ją zastosować, o ile posiada certyfikat rezydencji dokumentujący siedzibę odbiorcy należności licencyjnych, wystawiony przez właściwe władze podatkowe państwa siedziby odbiorcy.

Z powyższych regulacji wynika, że ponieważ dokonuje Pani wypłaty należności licencyjnych na rzecz zagranicznego podmiotu, ciążą na Pani obowiązki płatnika związane z potrąceniem należnego podatku.

Podała Pani, że licencjodawca jest podmiotem mającym siedzibę w Wielkiej Brytanii. Dlatego ma Pani prawo zastosować stawkę wynikającą z konwencji polsko-brytyjskiej, która na podstawie art. 12 ust. 2 tej umowy wynosi 5% kwoty należności licencyjnych brutto, o ile dysponuje Pani otrzymanym od odbiorcy tych należności certyfikatem rezydencji.

Jeśli zatem Pani zagraniczny kontrahent jest osobą prawną, to w dniu dokonania wypłaty powinna Pani pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, a następnie odprowadzić go na rachunek urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go Pani pobrała. Ponadto w terminie do końca stycznia następnego roku powinna Pani przesłać ww. urzędowi skarbowemu deklarację o pobranym podatku (CIT-10R). Oprócz tego powinna Pani przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych informację o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych niemającego na terytorium Polski siedziby lub zarządu (IFT-2/IFT-2R) w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonała Pani wypłat.

Natomiast jeśli licencjodawca jest osobą fizyczną, to Pani obowiązki jako płatnika wynikają z regulacji zawartych w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1-6 updof.

W tym przypadku również jest Pani zobowiązana pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych. Pobrany podatek powinna Pani przekazać kwotę pobranego zryczałtowanego podatku urzędowi skarbowemu właściwemu dla Pani jako płatnika w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrała Pani podatek. Następnie w terminie do końca stycznia następnego roku powinna Pani przesłać temu urzędowi skarbowemu roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR). Ponadto ma Pani obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych informację o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-1/ IFT-1R) w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Należy przy tym podkreślić, że miałaby Pani obowiązek sporządzić i przekazać informacje IFT-2/ IFT-2R oraz IFT-1/ IFT-1R nawet wówczas, gdyby na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy o podatku dochodowym nie była Pani zobowiązana do poboru podatku.

l art. 22b ust. 1 pkt 5, art. 22g ust. 18, art. 29, art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1-6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 219, poz. 35

l art. 21 ust. 1, art. 26 ust. 1, ust. 3-3d, art. 26a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. - Dz.U. Nr 250, poz. 1840

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA