REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest mediacja? Dlaczego jest szczególnie ważna w firmach rodzinnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czym jest mediacja? Dlaczego jest szczególnie ważna w firmach rodzinnych?
Czym jest mediacja? Dlaczego jest szczególnie ważna w firmach rodzinnych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spory i konflikty zdarzają się wszędzie, w firmach rodzinnych również. Szczególnie, że często ceną, jaką płacą rodziny za swój sukces biznesowy jest pewna dysfunkcyjność, która objawia się w napięciach, nieporozumieniach i braku otwartej komunikacji. Gdy życie zawodowe miesza się z prywatnym, często trudno jest pogodzić różne role. W ramach sukcesji w firmach rodzinnych ważna jest więc mediacja, która odbywa się w kilku obszarach: między członkami rodziny (np. między małżonkami, między dziećmi i rodzicami, między rodzeństwem), ale także między przedsiębiorcą i kontrahentami, czy też między właścicielem firmy i pracownikami.

Czym jest mediacja? 

Mediacja jest metodą rozwiązywania sporów, w której uczestniczy bezstronny i neutralny mediator, który pomaga stronom konfliktu w określeniu wspólnych interesów i kwestii do dyskusji.  Chodzi zatem o umożliwienie komunikacji, która doprowadzi do konsensusu. 

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego mediacja jest szczególnie ważna w firmach rodzinnych?

Mediacja jest szczególnie ważna w procesie przeprowadzenia sukcesji w firmie rodzinnej – zauważa dr Małgorzata Rejmer z Kancelarii Finansowej LEX.  Proces ten wymaga zaangażowania wszystkich najważniejszych interesariuszy, w szczególności nestora, sukcesora, ich współmałżonków oraz pozostałych dzieci, które nie mają przejąć biznesu. Łatwo sobie wyobrazić, jak bardzo ta sytuacja może być skomplikowana, gdy mamy wielu kandydatów na to samo stanowisko, gdy do głosu dochodzą emocje wynikające z oczekiwań i rozczarowań. Tymczasem sukcesja wymaga działania w warunkach win-win. Zawsze, gdy ktokolwiek będzie miał wrażenie „przegranej", proces sukcesji jest skazany na niepowodzenie. Z tego powodu tak ważne jest, aby "wyczyścić przedpole" i pozyskać wszystkie te osoby do współpracy. 

Mediacja polega więc na doprowadzeniu spornych kwestii do końca i uporządkowaniu spraw związanych z tym, co się komu należy i dlaczego. Z tym zadaniem najlepiej poradzą sobie nie osoby z rodziny, lecz eksperci zewnętrzni, wyspecjalizowani w zakresie firm rodzinnych – stwierdza Małgorzata Rejmer. Takim ekspertom będzie po prostu o wiele łatwiej wejść w rolę mediatorów między stronami, zachować obiektywizm w ocenie sytuacji i zaproponować rozwiązania, które chronią interesy każdej ze stron.

Mediacja w procesie sukcesji firmy

Proces sukcesji firmy wymaga mediacji już na etapie wdrożeniowym i dotyczy ustalenia podziału interesów między właścicielem firmy a jego kontrahentami, głównymi wierzycielami (np. bankami, firmami leasingowymi) i pracownikami. Wszystkie te podmioty mają prawo wiedzieć, czemu służą planowane zmiany w biznesie i rozumieć, że te działania nie służy pogorszeniu ich sytuacji, tylko wręcz przeciwnie, polepszeniu – wyjaśnia ekspertka i pokazuje to na prostym przykładzie osoby, która prowadzi biznes w formie JDG.  Śmierć takiego przedsiębiorcy wywoła lawinę problemów dla wszystkich, którzy mieli z nim relacje biznesowe - od zamknięcia firmy, poprzez ryzyko braku spłaty kredytów, aż po utratę miejsc pracy, itp. Tymczasem zmiana formy prawnej w procesie reorganizacji przygotowującej przedsiębiorstwo do procesu sukcesji, spowoduje, że firma stanie się "nieśmiertelna" i przejęcie jej przez przygotowanego do tego zadania następcy prawnego, nie będzie skutkować tymi negatywnymi konsekwencjami.

Mediacja to nic innego, jak podjęcie próby porozumienia – a to w przypadku firm rodzinnych jest kluczowe, by nie doprowadzić do ruiny majątku, przekazywanego z pokolenia na pokolenie, a jednocześnie nie zniszczyć najważniejszej wartości, jaką jest relacja rodzinna Dzięki mediacji można ominąć naprawdę sporo niepotrzebnych nerwów i formalności, oczywiście pod warunkiem, że wszystkie strony są chętne do załagodzenia sporu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA