REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AC Porath
Agencja celna
transport, ciężarówka, Serbia
Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Transport do Serbii - co trzeba wiedzieć

- Rośnie znaczenie Serbii jako hubu logistycznego na Bałkanach;
- Pomimo pewnych wyzwań proceduralnych kraj ten oferuje duże możliwości dla przedsiębiorców z Unii Europejskiej;
- Wolny Obszar Celny w Nowym Sadzie oferuje dodatkowe możliwości optymalizacji procesów logistycznych.

Aby skutecznie realizować przewozy na tym kierunku, przewoźnicy muszą spełnić szereg wymogów formalnych i przygotować się na lokalne uwarunkowania operacyjne:
1) Wymagana kompletna dokumentacja papierowa w formie tradycyjnej (brak e-CMR) – podstawą są: SAD, CMR, faktura handlowa oraz dodatkowe certyfikaty dla wybranych grup towarów;
2) Preferencyjne warunki celne dzięki Układowi SAA – ulgi dla wielu kategorii towarów oraz możliwość korzystania z Wolnego Obszaru Celnego w Nowym Sadzie;
3) Specyfika transportu w regionie – górzyste ukształtowanie terenu i trudne warunki zimowe wymagają doświadczonych kierowców.

Każdy z tych elementów wymaga precyzyjnego przygotowania, ale odpowiednie zaplanowanie transportu pozwala na sprawną realizację przewozów do Serbii.

REKLAMA

REKLAMA

Dokumentacja i aspekty formalne

W przeciwieństwie do standardów unijnych, Serbia nie korzysta z systemu e-CMR, co oznacza konieczność kompletnej dokumentacji papierowej. Podstawowe dokumenty obejmują: Jednolity Dokument Administracyjny (SAD), list przewozowy CMR oraz fakturę handlową. Dodatkowo, transport produktów spożywczych wymaga deklaracji fitosanitarnych lub weterynaryjnych.

– Najlepiej zbudować łańcuch odprawy od eksportu w UE do importu w Serbii lub odwrotnie, tj. zagwarantować odprawę na obu końcach tej podróży. Dzięki temu unikniemy braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów z UE – podkreśla Joanna Porath.

Istotnym aspektem są również różnice w standardach jakości między UE a Serbią, co może skutkować wymogami dodatkowych certyfikatów dla niektórych rodzajów towarów. Szczególną uwagę należy zwrócić na kwestie podatkowe, gdzie kluczowe jest otrzymanie komunikatu IE518, potwierdzającego faktyczne opuszczenie obszaru celnego UE przez towar dla zastosowania 0 proc. stawki VAT.

Możliwości i wyzwania operacyjne

Znaczącym ułatwieniem w wymianie handlowej jest funkcjonujący Układ o Stabilizacji i Stowarzyszeniu (SAA), wprowadzający preferencyjne stawki celne dla wielu kategorii towarów. W ramach układu określono proces obniżania i znoszenia taryf celnych i kontyngentów taryfowych dla towarów pochodzących z UE i Serbii, co otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorców z obu stron.

Przewoźnicy muszą jednak uwzględnić szereg czynników operacyjnych, w tym wydłużone czasy oczekiwania na przejściach granicznych oraz opłaty za korzystanie z serbskich autostrad. Dodatkowo, górzyste ukształtowanie terenu wymaga doświadczonych kierowców, a zimą trzeba się liczyć z utrudnieniami związanymi z oblodzeniem.

Wolny Obszar Celny w Nowym Sadzie oferuje dodatkowe możliwości optymalizacji procesów logistycznych. To rozwiązanie pozwala na usprawnienie procedur celnych i ograniczenie kosztów związanych z odprawą towarów.

– Pomimo wszystkich wyzwań, Serbia pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla przedsiębiorców z UE. Kluczem do sukcesu jest dobre przygotowanie i współpraca z doświadczonymi partnerami logistycznymi – podsumowuje ekspertka z agencji AC Porath.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA