REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów do Niemiec i krajów Beneluxu - formalności celne, logistyczne i wyzwania organizacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agencja celna
transport drogowy, przewozy, logistyka
Transport towarów do Niemiec i krajów Beneluxu - formalności celne, logistyczne i wyzwania organizacyjne
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Największe zagrożenia i wyzwania dla branży TSL przy transporcie do Niemiec i krajów Beneluxu to rygorystyczne wymogi dotyczące zabezpieczenia ładunków, czy ścisłe reżimy czasowe dostaw. – Sprawna realizacja transportu wymaga odpowiednio przygotowanej dokumentacji, należy też zwrócić uwagę na zakazy jazdy w święta i ograniczenia w strefach niskiej emisji – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Transport towarów do Niemiec i krajów Benelux - trzeba znać przede wszystkim terminy dni wolnych od pracy i obowiązujących wówczas zakazów jazdy

Transport towarów do Niemiec i krajów Beneluxu stawia przed przewoźnikami szereg wyzwań logistycznych i organizacyjnych. Kluczowe obszary, które wymagają szczególnej uwagi podczas planowania przewozów na tym kierunku to znajomość dni wolnych od pracy i obowiązujących wówczas zakazów jazdy
Często święto lub zakaz jazdy nie obowiązuje w całym kraju, a jedynie w wybranych landach/regionach, dlatego lepiej mieć przygotowaną listę tras alternatywnych. Warto podkreślić, że są grupy towarów, których przewóz zwalnia z zakazu jazdy. Dodatkowo przy wjeździe do Niemiec i krajów Beneluxu należy uwzględnić opłaty drogowe, w tym Eurowinietę oraz strefy niskiej emisji, do których wjazd jest ograniczony i często wymaga specjalnych pozwoleń bądź uiszczenia dodatkowych opłat – wyjaśnia Joanna Bożek, kierownik biura Imex Logistics Sp. z o.o. w Mielcu. 

REKLAMA

Autopromocja

Wymagania dotyczące wyposażenia pojazdów

Szczególnym wyzwaniem jest terminowość dostaw, zwłaszcza w branży spożywczej. W wielu zakładach załadunki i rozładunki są umawiane na konkretne godziny, a spóźnienia mogą skutkować długim czasem oczekiwania. Dostawy do portów, na targi czy lotniska wymagają dodatkowych formalności – nie tylko awizacji na konkretne godziny, ale też wyrobienia specjalnych przepustek. Istotnym aspektem są także godziny pracy firm, szczególnie w Niemczech, gdzie w piątki zakłady często pracują krócej. 

– Należy pamiętać, że Niemcy bardzo rygorystycznie podchodzą do odpowiedniego zabezpieczenia towaru na czas transportu, stąd konieczność wyposażenia samochodów dostawczych w odpowiednią ilość pasów mocujących, mat antypoślizgowych, czy narożników. Niektóre firmy mają własne wymogi co do długości klamer przy pasach, grubości mat, a nawet koloru mat zabezpieczających – podkreśla Joanna Bożek. 

Wyzwania regulacyjne i wymogi celne 

Sprawna realizacja transportu wymaga konieczności planowania i zgłaszania przewozów z dużym wyprzedzeniem, aby uniknąć zakłóceń w łańcuchu dostaw.

Dobrym przykładem są wyzwania związane z transportem w okresie świątecznym. Konfiguracja tegorocznego kalendarza pokazuje, że po nowym roku wystąpi znaczący przestój. Transport do Polski będzie praktycznie wyłączony przez 10 dni ze względu na układ świąt – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath. 

Aspekty prawne i celne stanowią kolejną istotną kwestię. W przypadku importu towarów przez Niemcy i kraje Beneluxu można zastosować procedurę odprawy fiskalnej. Pozwala ona na dopuszczenie towaru do obrotu w jednym kraju z przeznaczeniem do innego kraju członkowskiego UE. 

Odprawa fiskalna nie wymaga specjalnych pozwoleń od urzędu celnego, ale konieczne jest ustanowienie przedstawiciela fiskalnego. Podczas planowania przewozu należy rozważyć koszty i ewentualne ryzyko przy odprawach importowych w portach zachodnich - Rotterdamie czy Hamburgu. W przypadku odprawy fiskalnej np. w Niemczech towar może mieć niższy fracht i być szybciej dostarczony do Polski niż ten, który idzie drogą morską do polskich portów morskich. Jednak koszty w przypadku odprawy w Niemczech mogą być wyższe, szczególnie, jeśli będzie wymagana kontrola bądź rewizja towaru, ponieważ opłaty rozliczane są według lokalnie obowiązujących cenników – wyjaśnia Joanna Porath.

VAT z odprawy fiskalnej powinien być rozliczony w deklaracji podatkowej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego z zastosowaniem europejskiego numeru podatkowego przedstawiciela fiskalnego danego kraju członkowskiego np. Niemiec czy Niderlandów.

– Transport do Niemiec i krajów Beneluxu wymaga od firm przewozowych szczegółowego planowania i uwzględnienia wielu czynników. Skuteczna realizacja dostaw na tym kierunku zależy nie tylko od znajomości przepisów i procedur, ale także odpowiedniego przygotowania dokumentacji i przestrzegania lokalnych regulacji – podsumowuje Joanna Porath.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

REKLAMA

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA