REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów do Niemiec i krajów Beneluxu - formalności celne, logistyczne i wyzwania organizacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agencja celna
transport drogowy, przewozy, logistyka
Transport towarów do Niemiec i krajów Beneluxu - formalności celne, logistyczne i wyzwania organizacyjne
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Największe zagrożenia i wyzwania dla branży TSL przy transporcie do Niemiec i krajów Beneluxu to rygorystyczne wymogi dotyczące zabezpieczenia ładunków, czy ścisłe reżimy czasowe dostaw. – Sprawna realizacja transportu wymaga odpowiednio przygotowanej dokumentacji, należy też zwrócić uwagę na zakazy jazdy w święta i ograniczenia w strefach niskiej emisji – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Transport towarów do Niemiec i krajów Benelux - trzeba znać przede wszystkim terminy dni wolnych od pracy i obowiązujących wówczas zakazów jazdy

Transport towarów do Niemiec i krajów Beneluxu stawia przed przewoźnikami szereg wyzwań logistycznych i organizacyjnych. Kluczowe obszary, które wymagają szczególnej uwagi podczas planowania przewozów na tym kierunku to znajomość dni wolnych od pracy i obowiązujących wówczas zakazów jazdy
Często święto lub zakaz jazdy nie obowiązuje w całym kraju, a jedynie w wybranych landach/regionach, dlatego lepiej mieć przygotowaną listę tras alternatywnych. Warto podkreślić, że są grupy towarów, których przewóz zwalnia z zakazu jazdy. Dodatkowo przy wjeździe do Niemiec i krajów Beneluxu należy uwzględnić opłaty drogowe, w tym Eurowinietę oraz strefy niskiej emisji, do których wjazd jest ograniczony i często wymaga specjalnych pozwoleń bądź uiszczenia dodatkowych opłat – wyjaśnia Joanna Bożek, kierownik biura Imex Logistics Sp. z o.o. w Mielcu. 

REKLAMA

Wymagania dotyczące wyposażenia pojazdów

Szczególnym wyzwaniem jest terminowość dostaw, zwłaszcza w branży spożywczej. W wielu zakładach załadunki i rozładunki są umawiane na konkretne godziny, a spóźnienia mogą skutkować długim czasem oczekiwania. Dostawy do portów, na targi czy lotniska wymagają dodatkowych formalności – nie tylko awizacji na konkretne godziny, ale też wyrobienia specjalnych przepustek. Istotnym aspektem są także godziny pracy firm, szczególnie w Niemczech, gdzie w piątki zakłady często pracują krócej. 

– Należy pamiętać, że Niemcy bardzo rygorystycznie podchodzą do odpowiedniego zabezpieczenia towaru na czas transportu, stąd konieczność wyposażenia samochodów dostawczych w odpowiednią ilość pasów mocujących, mat antypoślizgowych, czy narożników. Niektóre firmy mają własne wymogi co do długości klamer przy pasach, grubości mat, a nawet koloru mat zabezpieczających – podkreśla Joanna Bożek. 

Wyzwania regulacyjne i wymogi celne 

Sprawna realizacja transportu wymaga konieczności planowania i zgłaszania przewozów z dużym wyprzedzeniem, aby uniknąć zakłóceń w łańcuchu dostaw.

Dobrym przykładem są wyzwania związane z transportem w okresie świątecznym. Konfiguracja tegorocznego kalendarza pokazuje, że po nowym roku wystąpi znaczący przestój. Transport do Polski będzie praktycznie wyłączony przez 10 dni ze względu na układ świąt – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath. 

Aspekty prawne i celne stanowią kolejną istotną kwestię. W przypadku importu towarów przez Niemcy i kraje Beneluxu można zastosować procedurę odprawy fiskalnej. Pozwala ona na dopuszczenie towaru do obrotu w jednym kraju z przeznaczeniem do innego kraju członkowskiego UE. 

Odprawa fiskalna nie wymaga specjalnych pozwoleń od urzędu celnego, ale konieczne jest ustanowienie przedstawiciela fiskalnego. Podczas planowania przewozu należy rozważyć koszty i ewentualne ryzyko przy odprawach importowych w portach zachodnich - Rotterdamie czy Hamburgu. W przypadku odprawy fiskalnej np. w Niemczech towar może mieć niższy fracht i być szybciej dostarczony do Polski niż ten, który idzie drogą morską do polskich portów morskich. Jednak koszty w przypadku odprawy w Niemczech mogą być wyższe, szczególnie, jeśli będzie wymagana kontrola bądź rewizja towaru, ponieważ opłaty rozliczane są według lokalnie obowiązujących cenników – wyjaśnia Joanna Porath.

VAT z odprawy fiskalnej powinien być rozliczony w deklaracji podatkowej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego z zastosowaniem europejskiego numeru podatkowego przedstawiciela fiskalnego danego kraju członkowskiego np. Niemiec czy Niderlandów.

– Transport do Niemiec i krajów Beneluxu wymaga od firm przewozowych szczegółowego planowania i uwzględnienia wielu czynników. Skuteczna realizacja dostaw na tym kierunku zależy nie tylko od znajomości przepisów i procedur, ale także odpowiedniego przygotowania dokumentacji i przestrzegania lokalnych regulacji – podsumowuje Joanna Porath.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

REKLAMA

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

REKLAMA