REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Numer VAT UE u unijnego kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Modrzejewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszym obrocie gospodarczym coraz częściej polskie podmioty mają do czynienia z kontrahentami, których siedziba znajduje się na terenie UE, a którzy posługują się polskim numerem VAT UE. Oczywiście taka sytuacja jest jak najbardziej dopuszczalna, gdyż podmioty zagraniczne mają możliwość dokonania rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce.

KATARZYNA MODRZEJEWSKA

REKLAMA

Autopromocja

Polskie podmioty, otrzymując lub wystawiając fakturę dla kontrahenta z siedzibą w UE z polskim numerem VAT UE, często mają problem z właściwą kwalifikacją fakturowanej czynności na gruncie podatku VAT. W naszym artykule przedstawimy kwestie dotyczące wystawiania faktur na rzecz takiego kontrahenta oraz rozliczania importu usług z otrzymywanych od niego faktur. Jak się okazuje, sytuacje te z pozoru łatwe do rozstrzygnięcia, mogą przysporzyć wiele problemów, szczególnie gdy nie mamy dostatecznej wiedzy na temat unijnego kontrahenta.

1. Świadczenie usług niematerialnych na rzecz kontrahenta unijnego posługującego się polskim numerem VAT

Polska firma ABC spółka z o.o. świadczy usługi rachunkowo-księgowe oraz usługi w zakresie badań i analiz technicznych na rzecz podatnika z siedzibą w Niemczech, który posiada polski numer VAT UE. Czy polska spółka powinna wystawić za te usługi fakturę bez podatku VAT?

Jeżeli podatnik z Niemiec nie posiada w Polsce ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności, wówczas polska spółka powinna wystawić fakturę bez podatku VAT, pomimo że kontrahent unijny zarejestrował się dla celów podatku VAT w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi niematerialne

Usługi rachunkowo-księgowe oraz usługi w zakresie badań i analiz technicznych należą do katalogu usług niematerialnych znajdujących się w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

• osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

• podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Miejsce świadczenia usług

Artykuł 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wymienia - jako znaczące dla miejsca świadczenia usługi - kolejno: siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, stały adres lub miejsce zamieszkania. Kolejność wymienienia tych miejsc ma znaczenie prawne. Należy bowiem ustalać miejsce świadczenia usługi najpierw odwołując się do miejsca siedziby, następnie do stałego miejsca prowadzenia działalności, a dopiero w ostateczności do stałego adresu lub miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy.

Wobec powyższego, bardzo istotne jest, gdzie usługodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w szczególności, czy rejestracja dla celów podatku VAT w Polsce oznacza, że w Polsce powstanie stałe miejsce prowadzenia działalności.

Przepisy dotyczące podatku VAT nie definiują pojęcia „stałe miejsce prowadzenia działalności”.

Stałe miejsce prowadzenia działalności

Zgodnie z orzecznictwem ETS, stałe miejsce prowadzenia działalności:

oznacza miejsce, które charakteryzuje się pewnym minimum stałości wynikającej zarówno ze stałej obecności osób, jak i zaplecza technicznego koniecznych do wykonania danej usługi (orzeczenie C 168/84);

• to określona minimalna skala działalności (C-231/94), tzn. w miejscu tym znajdują się zarówno środki rzeczowe, jak i personel, który może samodzielnie świadczyć określone usługi.

WAŻNE

Jeżeli kontrahent unijny nie posiada w Polsce stałego zaplecza rzeczowego i personelu w celu świadczenia usług, należy uznać, że nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.

Należy również wskazać, że rejestracja dla celów podatku VAT w Polsce nie oznacza automatycznie utworzenia w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. Takie stanowisko potwierdza również Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji o sygn. 1401/HTI/4407/14-113/05/EN.

Czy kontrahent unijny z polskim numerem NIP PL, posiadający tylko i wyłącznie magazyny w Polsce, posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności i w konsekwencji polska spółka świadcząc usługi wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT powinna wystawiać faktury z podatkiem VAT?

Nie. Posiadanie w Polsce tylko i wyłącznie magazynu nie oznacza, że w Polsce powstało stałe miejsce prowadzenia działalności.

Stałe miejsce prowadzenia działalności wymaga, aby w Polsce znajdował się personel oraz zasoby rzeczowe dla samodzielnego świadczenia usług. Jeżeli kontrahent unijny nie posiada w Polsce żadnego personelu, negocjowanie i podpisywanie kontraktów odbywa się w kraju siedziby za granicą, wówczas należy uznać, że firma zagraniczna nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. W konsekwencji faktury powinny być wystawiane bez podatku VAT.

W interpretacjach urzędów skarbowych można odnaleźć próbę interpretacji pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności. Przykładowo we wspomnianej już interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie wskazano, że [...] można wskazać kilka przesłanek, których zaistnienie powoduje, że można mówić o stałym miejscu prowadzenia działalności. Jak wynika z samej nazwy, „stały” to trwale związany z danym miejscem, nieprzenośny, niezmienny - stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się musi pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, iż działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający czy też okresowy. Konieczna jest zatem pewna określona minimalna skala działalności, która stanowi zewnętrzne znamię, że działalność w tym miejscu prowadzona jest stale. Zaangażowanie, o którym mowa, powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy. Innymi słowy, dla uznania, że określone miejsce prowadzenia działalności ma charakter stały, konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego. Taka osobowo-rzeczowa struktura w stałym miejscu prowadzenia działalności powinna występować w sposób stały, tzn. powtarzalny i nieprzemijający. Zdaniem organu drugiej instancji, nie jest miejscem stałego prowadzenia działalności miejsce, w którym usługa jest faktycznie wykonywana, o ile w miejscu tym nie istnieje żadna struktura rzeczowa oraz nie ma tam personelu świadczeniobiorcy.

Kwestia ta została również poruszona w następujących interpretacjach urzędów skarbowych: Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Praga z dnia 28 listopada 2005 r., nr 1434/PV/443-169/05/MAS; Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dnia 22 czerwca 2005 r., nr 1436/2bv/443/129/05/Mkw.

PRZYKŁAD

Polska firma świadczy usługi doradztwa gospodarczego na rzecz kontrahenta niemieckiego, który w Polsce posiada swój oddział zarejestrowany dla celów podatku VAT. Utworzenie oddziału, co do zasady, będzie oznaczało posiadanie w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. W konsekwencji polska spółka powinna wystawić fakturę z podatkiem VAT za świadczone przez siebie usługi. Należy jednak pamiętać, że zarejestrowanie oddziału nie oznacza automatycznie, że w Polsce istnieje stałe miejsce prowadzenia działalności. Dopiero, jeżeli w oddziale zatrudnione są osoby oraz istnieją odpowiednie zasoby rzeczowe do samodzielnego świadczenia usług, czy realizacji dostawy towarów, będzie można mówić o „stałym miejscu prowadzenia działalności”. W przeciwnym razie zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT miejsce świadczenia będzie w Niemczech, czyli tam, gdzie zarejestrowana jest siedziba kontrahenta.

2. Import usług, gdy usługodawcą jest kontrahent unijny posługujący się polskim numerem VAT UE

Polska spółka otrzymuje faktury z podatkiem VAT za usługi reklamy od podmiotu unijnego. Czy w tym przypadku należy naliczyć import usług?

Tak. W przypadku usług niematerialnych zdefiniowanych w art. 27 ust. 4 podatnikiem jest zawsze usługobiorca. Mimo tego, że kontrahent unijny zarejestrowany w Polsce posługuje się polskim numerem VAT i nalicza podatek VAT w fakturze, polska spółka powinna naliczyć import usług.

Co do zasady, importu usług nie nalicza się, jeżeli podatek należny został rozliczony przez usługodawcę. Istnieją jednak pewne wyjątki określone w art. 17 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem do wyjątków tych należą:

usługi niematerialne, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 27 ust. 3, oraz

wewnątrzwspólnotowy transport towarów (art. 28 ust. 3), usługi pomocnicze do usług transportowych (art. 28 ust. 4), usługi pośrednictwa i spedycji związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, usługami wykonywanymi przez pośredników (art. 28 ust.6), usługi wyceny majątku rzeczowego oraz usługi na ruchomym majątku rzeczowym (art. 28 ust.7) - w tych sytuacjach obowiązek rozliczenia importu usług powstaje wtedy, gdy polska firma zarejestruje się jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 ustawy o VAT.

Usługi niematerialne

Artykuł 27 ust. 3 ustawy o VAT odnosi się do usług określonych w art. 27 ust. 4, tj. do następujących rodzajów usług niematerialnych:

1) sprzedaży praw lub udzielania licencji,

2) reklamy,

3) doradztwa

4) doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń;

5) bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

6) dostarczania (oddelegowania) personelu;

7) wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

8) telekomunikacyjnych;

9) nadawczych radiowych i telewizyjnych;

10) elektronicznych;

11) polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

12) agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

13) polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

14) przesyłowych:

- gazu w systemie gazowym,

- energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

15) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

WAŻNE

Jeżeli polski podatnik otrzyma fakturę od kontrahenta unijnego, zawsze będzie zobowiązany do rozliczenia importu usług, nawet jeżeli kontrahent unijny posłuży się polskim numerem VAT UE i wystawi fakturę, w której wykaże podatek VAT. W tym przypadku należy naliczyć podatek VAT od wartości brutto wykazanej w fakturze.

Również w przypadku usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, brak jest możliwości niezadeklarowania importu usług, gdyż podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE zawsze będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług.

3. Dostawa na rzecz unijnego kontrahenta zarejestrowanego w Polsce dla celów podatku VAT

Polska spółka Alba dokonuje sprzedaży towarów na rzecz podatnika, którego siedziba znajduje się na Słowacji. Nabywca na potrzeby tej sprzedaży podał polski numer VAT UE. Nabywca odbiera zakupiony towar bezpośrednio z magazynu polskiej spółki. Spółka nie posiada informacji, czy towar opuszcza terytorium kraju. Czy taka sprzedaż jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, czy transakcją krajową?

Dostawa krajowa

Dostawa powinna być potraktowana jako dostawa krajowa, gdyż nabywca posłużył się polskim numerem VAT UE.

Z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów mamy do czynienia wtedy, gdy towar transportowany jest z Polski do innego kraju członkowskiego, a nabywca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w innym kraju członkowskim niż Polska (art. 13 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy o VAT).

W tym przypadku słowacki nabywca towarów jest podatnikiem VAT UE na Słowacji, a zatem na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, ale dodatkowo, także w Polsce.

Prawo do zastosowania stawki 0%

Należy jednak zwrócić uwagę, że prawo do zastosowania stawki VAT 0% do WDT jest uzależnione od tego, czy podatnik dokonał dostawy towarów na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, i podał ten numer oraz swój własny na fakturze.

Jeśli słowacki nabywca nie podał numeru VAT UE innego niż polski, to dostawca nie ma możliwości umieszczenia tego numeru na fakturze i opodatkowania transakcji stawką 0%. W tej sytuacji dostawa będzie potraktowana jako dostawa krajowa.

Dodatkowo sprzedawca nie jest w stanie spełnić kolejnego warunku, aby zastosować obniżoną stawkę VAT. Artykuł 42 ust. 1 pkt 2 ustawy określa, że podatnik powinien przed złożeniem deklaracji podatkowej posiadać w dokumentacji dowody, że towar opuścił terytorium kraju i został dostarczony do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W tej sytuacji polski dostawca powinien potraktować transakcję jako dostawę krajową z zastosowaniem właściwej dla danego towaru stawki.

PODSTAWY PRAWNE

• ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA