REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku
Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby wznowić działalność gospodarczą należy złożyć w Urzędzie Miasta formularz formularzu CEIDG-1. Właściciel firmy nie musi o tym informować dodatkowo Urzędu Skarbowego ani ZUS-u, ponieważ urząd miasta lub gminy po otrzymaniu wniosku CEIDG-1 zawierającego informację o wznowieniu działalności gospodarczej przekazuje wszystkie wiadomości do odpowiednich instytucji. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Kiedy złożyć wniosek o wznowienie działalności gospodarczej

Dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej może być jednocześnie dniem złożenia wniosku. Działalność można też wznowić już po złożeniu wniosku, w dniu wskazanym w w formularzu. Warto pamiętać, że prawo zabrania wznowienia działalności przed złożeniem wniosku.

REKLAMA

Autopromocja

Co zatem z datą przewidywanego wznowienia działalności wskazaną na formularzu CEIDG-1 w chwili zawieszania firmy? Informacja o przewidywanym terminie wznowienia działalności miała charakter jedynie informacyjny. Data faktycznego wznowienia działalności może być więc zupełnie inna.

Gdy przedsiębiorca przed upływem 24 miesięcy nie zgłosi informacji o wznowieniu, to organ ewidencyjny przysyła wezwanie i wyznacza dodatkowy 30-dniowy termin na zgłoszenie. Jeżeli przedsiębiorca nie wykona tego we wskazanym terminie, to zostanie wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej.

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

Wznowienie działalności gospodarczej, a ZUS

Przedsiębiorca nie musi informować ZUSu o fakcie wznowienia działalności gospodarczej. W przypadku wznowienia firmy w trakcie miesiąca składki społeczne należy opłacać proporcjonalnie – jedynie za okres, w którym firma działała. Natomiast składki na ubezpieczenia zdrowotne nie płaci się jedynie za te miesiące, w których firma była zawieszona. Jeśli więc działalność została wznowiona w trakcie miesiąca, to składkę należy opłacić w pełnej wysokości - dlatego najlepiej jest wznowić działalność od 1 dnia miesiąca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za miesiąc, w którym została wznowiona działalność oraz jeśli nie był to pierwszy dzień miesiąca, to również za kolejny miesiąc należy złożyć deklarację ZUS DRA.

Należy pamiętać, że jeśli w trakcie zawieszenia działalności przedsiębiorca utracił prawo do preferencyjnych składek, to powinien dokonać odpowiedniego zgłoszenia po wznowieniu funkcjonowania firmy w ZUSie.

Jak rozliczyć pożyczkę od rodziny na prowadzenie firmy?

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Wznowienie działalności gospodarczej, a Urząd Skarbowy

1. Podatek dochodowy

Jeśli w okresie zawieszenia działalności powstał przychód, to zaliczkę na podatek dochodowy należy odprowadzić po wznowieniu działalności.

2. Podatek VAT

Jeśli w czasie, gdy firma była zawieszona podatnik nie składał deklaracji VAT w której wykazywał podatek naliczony związany z ponoszonymi w okresie zawieszenia kosztami stałymi mającymi związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych w czasie, to wówczas powinien złożyć odpowiednie deklaracje VAT po wznowieniu działalności. Będą to jednak zazwyczaj deklaracje złożone po terminie, ponieważ podatek VAT z faktury kosztowej można rozliczyć w deklaracji za okres, w którym otrzymano fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Wówczas do deklaracji złożonej po terminie zalecane jest dołączenie pisma o popełnieniu czynu zabronionego (tak zwany „czynny żal”).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA