REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych przy outsourcingu

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Ochrona danych osobowych przy outsourcingu
Ochrona danych osobowych przy outsourcingu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O możliwości powierzania mówi art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych stanowiąc, że administrator danych może powierzyć innemu podmiotowi, w drodze umowy zawartej na piśmie, przetwarzanie danych. Do czego sprowadza się istota powierzenia? Jakie rodzi obowiązki dla stron? Jak kształtuje się podział odpowiedzialności w przypadku skorzystania z niej?

Czy powierzając tracę dane?

Przede wszystkim pamiętać należy, że istotą konstrukcji z art. 31 uodo jest zlecenie innemu podmiotowi pracy z danymi w imieniu i na rzecz administratora. Powierzenie nie prowadzi więc w żadnej mierze do zmiany administratora danych. Tego statusu nie można wyzbyć się powierzając innemu podmiotowi wykonywanie niektórych bądź nawet wszystkich czynności operacji na danych.

REKLAMA

REKLAMA

Administratorem danych osobowych jest ten podmiot, który decyduje o celach i środkach przetwarzania danych osobowych. W sytuacji, gdy dochodzi do powierzenia przetwarzania danych, podmiot, któremu przekazano pewne zadania związane z przetwarzaniem nie jest władny podejmować wiążących i ostatecznych decyzji ani co do celu ani co do sposobu przetwarzania. Umowa powierzenia nie ma wpływu na status administratora danych i w żadnym wypadku nie może go zmienić.

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

W jakiej formie powierzać dane?

Warto pamiętać, że prawidłowe powierzanie danych jest elementem systemu ochrony danych osobowych, który jest z kolei przedmiotem kontroli GIODO i który ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa informacyjnego danego podmiotu. Ustawa przewiduje wprost, że każdy administrator może powierzyć innemu podmiotowi przetwarzanie danych w drodze umowy zawartej na piśmie.

REKLAMA

Warto pamiętać, że ustawa wyznacza jedynie niezbędne minimum obowiązków procesora i pozostawia administratorowi pewną swobodę w kształtowaniu stosunku powierzenia. Administrator może więc w umowie przewidzieć określone standardy bezpieczeństwa, które zachować musi podmiot przetwarzający dane na podstawie umowy z art. 31 uodo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma przeszkód, by zapisy dotyczące powierzenia przetwarzania stanowiły jedynie część umowy podstawowej. Bardzo często bowiem relacja powierzenia na linii administrator – procesor jest jedynie relacją akcesoryjną do stosunku podstawowego, łączącego oba podmioty. W takim wypadku odpowiednie zapisy dotyczące powierzenia mogą stanowić np. jeden paragraf umowy.

Niejednokrotnie umowę powierzenia zawiera się po tym, jak umowa podstawowa została już zawarta. W takich przypadkach, umowa powierzenia może być odrębnym dokumentem. Może zostać również dołączona do umowy podstawowej jako załącznik.

Kiedy najczęściej powierzamy dane?

Powierzenie jest w istocie zleceniem innemu podmiotowi, by dane osobowe przetwarzał na rzecz administratora. Tym samym stosunek powierzenia pojawia się najczęściej przy umowie zlecenia czy umowie o świadczenie usług, w ramach których podmiot zewnętrzny uzyskuje dostęp do danych danego administratora. Z powierzeniem mamy więc do czynienia w przypadku zlecenia obsługi kadrowej, księgowej, informatycznej czy prawnej podmiotom trzecim.

W sytuacji, gdy księgowa ma dostęp do danych pracowników i sama jest pracownikiem administratora danych, art. 31 uodo nie będzie miał zastosowania. Jeśli jednak obsługa księgowa zostaje zlecona na zewnątrz i powierzona firmie, która przechowuje, opracowuje, modyfikuje lub tworzy całą dokumentację, zawierającą dane osobowe, z firmą tą należy zawrzeć umowę powierzenia.

Inne przykłady powierzania danych to zlecanie prowadzenia kampanii reklamowych wyspecjalizowanym podmiotom. Przetwarzaniem jest również niszczenie i usuwanie danych. Tym samym, zlecenie zniszczenia dokumentów lub nośników, zawierających dane osobowe wymaga również uwzględnienia art. 31 uodo.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Po co ta konstrukcja?

Instytucja powierzenia przetwarzania danych osobowych ma przede wszystkim umożliwić administratorowi korzystanie z wiedzy i doświadczenia podmiotów wyspecjalizowanych w świadczeniu określonego rodzaju usług oraz zagwarantować bezpieczeństwo danych w sytuacji, gdy administrator traci w pewien sposób kontrolę nad tymi danymi.

Dzięki omawianemu rozwiązaniu, mimo, że do operacji na danych dopuszczony jest podmiot zewnętrzny, wszelkie gwarancje i standardy ustawowe, jakie spełnić musi administrator, spełnić musi również procesor. Tym samym, mimo, że dane przetwarzane są przez inny podmiot niż sam administrator, ich bezpieczeństwo pozostaje niezachwiane.

Z punktu widzenia administratora danych ważne jest również to, że dzięki wprowadzeniu do ustawy art. 31, może on korzystać z outsourcingu usług w sposób dla niego najlepszy bez konieczności uwzględniania w takim wypadku woli podmiotu danych. Pamiętać bowiem należy, że możliwość powierzenia przetwarzania jest przyznana administratorowi ustawowo i nie jest uzależniona choćby od zgody podmiotu danych.


Podsumowanie

Pamiętać przede wszystkim należy, że powierzenie przetwarzania danych osobowych nie prowadzi do utraty statusu administratora, a dla swej poprawności wymaga formy pisemnej. Prawidłowe powierzenie jest elementem właściwego zabezpieczania danych osobowych, a rosnąca popularność outsourcingu wszelkiego rodzaju usług powoduje, że sama konstrukcja jest wykorzystywana bardzo często (choć często nieświadomie i niepoprawnie).

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Katarzyna Witkowska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA