REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring a ochrona danych osobowych

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Monitoring a ochrona danych osobowych
Monitoring a ochrona danych osobowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 9 lipca 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał ważny dla osób, których wizerunki objęte zostały monitoringiem, wyrok w sprawie o sygn. akt II SA/Wa 2393/13. Istota problemu, z którym zmierzył się sąd, sprowadzała się do rozstrzygnięcia, czy system monitoringu wizyjnego, pozwalający na identyfikację osób fizycznych, jest zbiorem danych osobowych podlegającym przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

Monitoring w urzędzie skarbowym

Skargę do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie (WSA) na decyzję Generalnego Inspektora Danych Osobowych (GIODO) wniósł Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie. W urzędzie tym zainstalowany został monitoring w postaci kilku kamer połączonych z systemem informatycznym, który umożliwiał identyfikację osób przebywających w urzędzie i miał służyć rejestracji ewentualnych naruszeń porządku.

Autopromocja

Po dokonaniu kontroli Urzędu Skarbowego GIODO uznał, iż nagrania z monitoringu, które umożliwiają identyfikację tożsamości nagranych osób stanowią dane osobowe podlegające ochronie określonej w ustawie o ochronie danych osobowych i wydał nakaz zgłoszenia zbioru danych z monitoringu do rejestracji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 9 lipca 2014 r. (sygn. Akt II SA/Wa 2393/13) oddalając skargę złożoną przez Urząd Skarbowy, potwierdził, że system monitoringu wizyjnego, pozwalający na identyfikację osób fizycznych, jest zbiorem danych osobowych i podlega przepisom ustawy o ochronie danych osobowych, a więc również obowiązkowi rejestracji w GIODO. Wyrok jest nieprawomocny.

Znaczenie wyroku

Obecnie brak jest ustawy, która normowałaby kompleksowo problematykę monitoringu wizyjnego. Istnieją co prawda uregulowania branżowe, które wprowadzają zasady rejestracji obrazu przez szeroko pojęte służby bezpieczeństwa (np. Policję, Straż Graniczną, CBA, ABW, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerię Wojskową, Straż Gminną), a także uregulowania stanowiące podstawę do rejestrowania wydarzeń w określonym miejscu i czasie, np. w pomieszczeniach przeznaczonych dla osób zatrzymanych, podczas gry w kasynie czy imprez masowych. W pozostałym zakresie sfera dopuszczalności i zasad korzystania z systemów monitoringu wizyjnego przez podmioty publiczne i prywatne (np. urzędy, właścicieli sklepów, wspólnoty mieszkaniowe, osoby fizyczne), pozostaje nieuregulowana, a tym samym istnieje realne zagrożenie dla sfery uprawnień osób fizycznych objętych zasięgiem monitoringu.

Rozstrzygnięcie WSA w Warszawie jest próbą zapewnienia, na bazie obowiązujących przepisów, ochrony konstytucyjnie zagwarantowanemu prawu do prywatności i zasadzie poszanowania godności człowieka. Odesłanie do stosowania ustawy o ochronie danych osobowych w przypadku danych zebranych za pomocą monitoringu wizyjnego precyzuje uprawnienia osób fizycznych, a także zapewnia kontrolę GIODO oraz środki prewencji generalnej w postaci kar za dokonanie czynów zabronionych określonych w ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można jednak pominąć faktu, że ustawa o ochronie danych osobowych nie została stworzona z myślą o przetwarzaniu danych obrazowych zbieranych za pomocą kamer i nie jest przystosowana do obecnych możliwości technicznych rejestrowania i przetwarzania tego typu informacji oraz ich specyfiki.  

Odmienność danych obrazowych zawartych w systemach monitoringu wizyjnego, czy audiowizualnego sprawia, że de facto nie jest możliwe stosowanie takich samych zasad do ich przetwarzania, jakie znajdują zastosowanie do przetwarzania danych tekstowych. Wiele zawartych w ustawie o ochronie danych osobowych reguł nie da się wprost zastosować do danych o charakterze obrazowym, które przetwarzane są w systemach monitoringu.

Nie zawsze wiadomo na przykład, jak zastosować przepisy dotyczące obowiązków administratora danych, wśród których wymienić można chociażby obowiązek informacyjny określony w art. 24 ustawy. Podkreślić należy bowiem, że wymogów ustawy nie spełnia umieszczenie tradycyjnej tabliczki z napisem „obiekt monitorowany”, bowiem ustawa wymaga podania szczegółowych informacji dotyczących: administratora, celu zbierania danych, prawie dostępu do danych oraz informacji o dobrowolności lub podstawie prawnej obowiązku ich podania.

Problematyczne wydaje się również respektowanie uprawnień osób, których dane dotyczą, określonych w art. 32 i art. 33 ustawy, jak chociażby prawa do żądania uzupełnienia, czy uaktualnienia danych, prawo do żądania usunięcia danych osobowych. Zastosowanie tych uprawnień może bowiem utrudnić funkcjonowanie monitoringu, a z pewnością będzie się wiązać z poniesieniem dodatkowych nakładów w przypadku konieczności ingerencji w zapis z kamery.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Proces legislacyjny

Na konieczność ustawowego unormowania zagadnień związanych z monitoringiem wizyjnym wskazywał zarówno Rzecznik Praw Obywatelskich jak i Generalny Inspektor Danych Osobowych. Podkreślali, że do kluczowych zagadnień, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w nowej ustawie należą w szczególności następujące kwestie: zakres podmiotów uprawnionych do stosowania monitoringu, formy oznaczania przestrzeni monitorowanej, uprawnienia osób, których wizerunki są obserwowane lub rejestrowane w sposób umożliwiający identyfikację ich tożsamości, obowiązki administratora danych, zasady przetwarzania i zabezpieczenia takich danych, okresy przechowywania i sposób usuwania wykonanych zapisów.

Prace nad przygotowaniem ustawy trwają. W dniu 7 lipca 2014 r. druga wersja założeń do ustawy o monitoringu wizyjnym została przekazana do międzyresortowych uzgodnień.

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Marta Kwiatkowska-Cylke

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników?

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników? Co obejmuje dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy?

    Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

    Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do kwestii "tantiem od internetu"

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do artykułu "Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni", wskazując m.in., że "nazywanie tantiem z internetu dla twórców filmowych nowym parapodatkiem jest zabiegiem absolutnie nieuprawnionym".

    Podatek od nieruchomości od mieszkania na wynajem. Jaka stawka? 33,10 zł czy 1,15 zł za 1 m2?

    Właściciele mieszkań przeznaczonych na wynajem nie mają pewności, ile powinien wynosić podatek od nieruchomości od takiego mieszkania. To bardzo ważna kwestia, bo mówimy o dwóch stawkach, które mogą mieć zastosowanie. W większości gmin, pierwsza taka stawka wynosi obecnie 33,10 zł za 1 metr kwadratowy, a druga - 1,15 zł za 1 metr kwadratowy. Różnica jest zatem ogromna. Dlaczego podatek od nieruchomości w kontekście wynajmu mieszkań jest problematyczny?

    REKLAMA