REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)
Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

REKLAMA

REKLAMA

Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów przygotował wyjaśnienia dla handlowców i samych podróżnych w zakresie zwrotu podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę przez obywateli krajów spoza UE.

e-TAX FREE Informacja dla handlowców

 Zwrot VAT dla Podróżnych to elektroniczny system przetwarzający dokumenty TAX FREE, na podstawie których obywatele krajów spoza UE mogą otrzymać zwrot podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę.

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele sklepów po założeniu bezpłatnego konta na www.granica.gov.pl/TaxFree mają możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz otrzymania informacji zwrotnej dot. dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do elektronicznego systemu. Korzystanie z e-usługi Służby Celnej czyni handlowców bardziej konkurencyjnymi względem innych sprzedawców i bardziej atrakcyjnymi dla podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT.

Główne korzyści dla przedsiębiorców korzystających z elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" to także:
- szybki i łatwy dostęp do danych z prowadzonego z wykorzystaniem technologii informatycznej rejestru;
- bezpieczna wymiana informacji między podmiotem a Służbą Celną w sposób zapewniający maksymalną ochronę przed ujawnieniem jej osobom postronnym. Przesyłana przedsiębiorcy informacja jest wiarygodna i stanowi bardzo istotny element w ocenie ryzyka jaką przeprowadza on przed podjęciem decyzji o dokonaniu wypłaty podatku podróżnemu. Możliwość wymiany informacji eliminuje również z obiegu fałszywe dokumenty TAX FREE;
- możliwość bieżącej weryfikacji przedstawianych przez podróżnych dokumentów, która umożliwia wypłatę podatku VAT bez zbędnej zwłoki oraz szybkie wyjaśnianie przypadków spornych.

Korzystanie przez przedsiębiorców z możliwości systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" umożliwia znaczne skrócenie czasu przekraczania granicy przez podróżnego, a to z kolei powoduje wzrost atrakcyjności sprzedawcy wykorzystującego do obsługi swoich kontrahentów nowoczesne narzędzie informatyczne.

REKLAMA

W celu usprawnienia funkcjonowania obrotu towarowego z zagranicą z wykorzystaniem dokumentów TAX FREE Służba Celna umożliwia sprzedawcom dostęp do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostęp do systemu na poziomie podstawowym jest możliwy po bezpłatnym założeniu przez sprzedawcę konta w serwisie Służby Celnej www.granica.gov.pl/TaxFree. Dostęp podstawowy zapewnia użytkownikowi możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz zestawienie dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do systemu.

Dostęp do systemu na poziomie rozszerzonym jest możliwy po wypełnieniu i przesłaniu wniosku do Izby Celnej w Białymstoku.

Właściciele sklepów zainteresowani rozszerzonym dostępem do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" sprzedawcy mogą takie wnioski przesyłać również z wykorzystaniem tzw. bezpiecznego podpisu lub profilu zaufanego poprzez platformę ePUAP lub platformę Cyfrowego Urzędu Województwa Podlaskiego - http://e-podlaskie.eu/".

Do głównych zalet dostępu rozszerzonego do systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" można zaliczyć możliwość uzyskiwania zestawień wszystkich zarejestrowanych dokumentów TAX FREE przez danego sprzedawcy, weryfikację aktualnego statusu wystawionych dokumentów, bezpieczną wymianę informacji między przedsiębiorcą, a Służbą Celną (m.in. poprzez usługę Web Service) oraz wyeliminowanie przypadków fałszerstw dokumentów TAX FREE.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

e-TAX FREE Informacja dla podróżnych (obywateli krajów spoza UE)

 Dzięki funkcjonalności systemu podróżny może zarejestrować dokumenty Tax Free uprawniające do wywozu towaru z Unii Europejskiej poprzez stronę internetową www.granica.gov.pl/TaxFree lub za pomocą telefonu komórkowego (specjalny QR Code pozwala smartfonom i innym tego typu urządzeniom na automatyczne rozpoznanie). Korzystanie z systemu jest bezpłatne.

Jeżeli zatem podróżny planuje wywieźć towar zakupiony na terenie Unii Europejskiej przez polskie przejścia graniczne, może wstępnie zarejestrować w systemie „Zwrot VAT dla Podróżnych" posiadane dokumenty TAX FREE, które następnie przedstawi na granicy organom celnym wraz z wywożonym towarem.

Zarejestrowany w ten sposób dokument, trafia bezpośrednio do oddziału  celnego na granicy. Funkcjonariusz celny pobiera zgłoszony dokument z systemu, weryfikuje zgodność towaru oraz dane podróżnego z imiennym dokumentem TAX FREE, po czym potwierdza wywóz. Dzięki temu, czas odprawy celnej związanej z potwierdzeniem wywozu towaru, zmniejsza się do niezbędnego minimum.

Rejestracja dokumentu TAX FREE w systemie jest prosta i szybka. Podróżny ma do wyboru formularze w języku polskim, rosyjskim, niemieckim i angielskim. Jeżeli podróżny nie ma możliwości zarejestrowania dokumentu TAX FREE w systemie, powinien zwrócić się do sprzedawcy, by ten dokonał takiej rejestracji.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF


W przypadku posiadania kilku dokumentów TAX FREE o różnych numerach lub wystawionych przez różnych sprzedawców, formularz należy wypełnić dla każdego z nich osobno. Szczegółowe informacje w języku rosyjskim, angielskim i niemieckim znajdują się w serwisie internetowym systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" na stronie www.granica.gov.pl/TaxFree.

W 2013 r. Służba Celna przygotowała kolejne rozwiązania mające na celu usprawnienie ruchu granicznego w tym zakresie. Celnicy na wybranych przejściach granicznych zwiększyli ilość stanowisk, na których obsługują podróżnych, zgłaszających towary w ramach Tax Free, pamiętając także o tych, którzy pieszo przekraczają granicę. Dodatkowo dla osób, które skorzystały z elektronicznej awizacji dokumentów (za pomocą elektronicznego systemu Zwrot VAT dla podróżnych), Służba Celna przygotowała odrębne pasy ruchu.

Dla tych, którzy posiadają dokument tylko w formie papierowej, Służba Celna stworzyła możliwość bezpłatnego dostępu do systemu i rejestracji zakupów na terenie przejścia granicznego jeszcze przed kontrolą celną. Szybkie tempo obsługi, priorytetowa organizacja ruchu oraz preferencyjne traktowanie przesyłek uprzednio zgłoszonych w systemie informatycznym są doceniane przez klientów, którzy dokonują zakupów w Polsce.

Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom podróżni, którzy chcą otrzymać zwrot VAT, są obsługiwani sprawniej. Służba Celna obsługuje ich szybciej i w większej liczbie. Dzięki temu robią oni chętniej w Polsce zakupy co sprzyja rozwojowi gospodarczemu.

Źródło: Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA