REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)
Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

REKLAMA

REKLAMA

Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów przygotował wyjaśnienia dla handlowców i samych podróżnych w zakresie zwrotu podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę przez obywateli krajów spoza UE.

e-TAX FREE Informacja dla handlowców

 Zwrot VAT dla Podróżnych to elektroniczny system przetwarzający dokumenty TAX FREE, na podstawie których obywatele krajów spoza UE mogą otrzymać zwrot podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę.

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele sklepów po założeniu bezpłatnego konta na www.granica.gov.pl/TaxFree mają możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz otrzymania informacji zwrotnej dot. dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do elektronicznego systemu. Korzystanie z e-usługi Służby Celnej czyni handlowców bardziej konkurencyjnymi względem innych sprzedawców i bardziej atrakcyjnymi dla podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT.

Główne korzyści dla przedsiębiorców korzystających z elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" to także:
- szybki i łatwy dostęp do danych z prowadzonego z wykorzystaniem technologii informatycznej rejestru;
- bezpieczna wymiana informacji między podmiotem a Służbą Celną w sposób zapewniający maksymalną ochronę przed ujawnieniem jej osobom postronnym. Przesyłana przedsiębiorcy informacja jest wiarygodna i stanowi bardzo istotny element w ocenie ryzyka jaką przeprowadza on przed podjęciem decyzji o dokonaniu wypłaty podatku podróżnemu. Możliwość wymiany informacji eliminuje również z obiegu fałszywe dokumenty TAX FREE;
- możliwość bieżącej weryfikacji przedstawianych przez podróżnych dokumentów, która umożliwia wypłatę podatku VAT bez zbędnej zwłoki oraz szybkie wyjaśnianie przypadków spornych.

Korzystanie przez przedsiębiorców z możliwości systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" umożliwia znaczne skrócenie czasu przekraczania granicy przez podróżnego, a to z kolei powoduje wzrost atrakcyjności sprzedawcy wykorzystującego do obsługi swoich kontrahentów nowoczesne narzędzie informatyczne.

REKLAMA

W celu usprawnienia funkcjonowania obrotu towarowego z zagranicą z wykorzystaniem dokumentów TAX FREE Służba Celna umożliwia sprzedawcom dostęp do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostęp do systemu na poziomie podstawowym jest możliwy po bezpłatnym założeniu przez sprzedawcę konta w serwisie Służby Celnej www.granica.gov.pl/TaxFree. Dostęp podstawowy zapewnia użytkownikowi możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz zestawienie dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do systemu.

Dostęp do systemu na poziomie rozszerzonym jest możliwy po wypełnieniu i przesłaniu wniosku do Izby Celnej w Białymstoku.

Właściciele sklepów zainteresowani rozszerzonym dostępem do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" sprzedawcy mogą takie wnioski przesyłać również z wykorzystaniem tzw. bezpiecznego podpisu lub profilu zaufanego poprzez platformę ePUAP lub platformę Cyfrowego Urzędu Województwa Podlaskiego - http://e-podlaskie.eu/".

Do głównych zalet dostępu rozszerzonego do systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" można zaliczyć możliwość uzyskiwania zestawień wszystkich zarejestrowanych dokumentów TAX FREE przez danego sprzedawcy, weryfikację aktualnego statusu wystawionych dokumentów, bezpieczną wymianę informacji między przedsiębiorcą, a Służbą Celną (m.in. poprzez usługę Web Service) oraz wyeliminowanie przypadków fałszerstw dokumentów TAX FREE.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

e-TAX FREE Informacja dla podróżnych (obywateli krajów spoza UE)

 Dzięki funkcjonalności systemu podróżny może zarejestrować dokumenty Tax Free uprawniające do wywozu towaru z Unii Europejskiej poprzez stronę internetową www.granica.gov.pl/TaxFree lub za pomocą telefonu komórkowego (specjalny QR Code pozwala smartfonom i innym tego typu urządzeniom na automatyczne rozpoznanie). Korzystanie z systemu jest bezpłatne.

Jeżeli zatem podróżny planuje wywieźć towar zakupiony na terenie Unii Europejskiej przez polskie przejścia graniczne, może wstępnie zarejestrować w systemie „Zwrot VAT dla Podróżnych" posiadane dokumenty TAX FREE, które następnie przedstawi na granicy organom celnym wraz z wywożonym towarem.

Zarejestrowany w ten sposób dokument, trafia bezpośrednio do oddziału  celnego na granicy. Funkcjonariusz celny pobiera zgłoszony dokument z systemu, weryfikuje zgodność towaru oraz dane podróżnego z imiennym dokumentem TAX FREE, po czym potwierdza wywóz. Dzięki temu, czas odprawy celnej związanej z potwierdzeniem wywozu towaru, zmniejsza się do niezbędnego minimum.

Rejestracja dokumentu TAX FREE w systemie jest prosta i szybka. Podróżny ma do wyboru formularze w języku polskim, rosyjskim, niemieckim i angielskim. Jeżeli podróżny nie ma możliwości zarejestrowania dokumentu TAX FREE w systemie, powinien zwrócić się do sprzedawcy, by ten dokonał takiej rejestracji.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF


W przypadku posiadania kilku dokumentów TAX FREE o różnych numerach lub wystawionych przez różnych sprzedawców, formularz należy wypełnić dla każdego z nich osobno. Szczegółowe informacje w języku rosyjskim, angielskim i niemieckim znajdują się w serwisie internetowym systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" na stronie www.granica.gov.pl/TaxFree.

W 2013 r. Służba Celna przygotowała kolejne rozwiązania mające na celu usprawnienie ruchu granicznego w tym zakresie. Celnicy na wybranych przejściach granicznych zwiększyli ilość stanowisk, na których obsługują podróżnych, zgłaszających towary w ramach Tax Free, pamiętając także o tych, którzy pieszo przekraczają granicę. Dodatkowo dla osób, które skorzystały z elektronicznej awizacji dokumentów (za pomocą elektronicznego systemu Zwrot VAT dla podróżnych), Służba Celna przygotowała odrębne pasy ruchu.

Dla tych, którzy posiadają dokument tylko w formie papierowej, Służba Celna stworzyła możliwość bezpłatnego dostępu do systemu i rejestracji zakupów na terenie przejścia granicznego jeszcze przed kontrolą celną. Szybkie tempo obsługi, priorytetowa organizacja ruchu oraz preferencyjne traktowanie przesyłek uprzednio zgłoszonych w systemie informatycznym są doceniane przez klientów, którzy dokonują zakupów w Polsce.

Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom podróżni, którzy chcą otrzymać zwrot VAT, są obsługiwani sprawniej. Służba Celna obsługuje ich szybciej i w większej liczbie. Dzięki temu robią oni chętniej w Polsce zakupy co sprzyja rozwojowi gospodarczemu.

Źródło: Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA