REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)
Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

REKLAMA

REKLAMA

Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów przygotował wyjaśnienia dla handlowców i samych podróżnych w zakresie zwrotu podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę przez obywateli krajów spoza UE.

e-TAX FREE Informacja dla handlowców

 Zwrot VAT dla Podróżnych to elektroniczny system przetwarzający dokumenty TAX FREE, na podstawie których obywatele krajów spoza UE mogą otrzymać zwrot podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Właściciele sklepów po założeniu bezpłatnego konta na www.granica.gov.pl/TaxFree mają możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz otrzymania informacji zwrotnej dot. dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do elektronicznego systemu. Korzystanie z e-usługi Służby Celnej czyni handlowców bardziej konkurencyjnymi względem innych sprzedawców i bardziej atrakcyjnymi dla podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT.

Główne korzyści dla przedsiębiorców korzystających z elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" to także:
- szybki i łatwy dostęp do danych z prowadzonego z wykorzystaniem technologii informatycznej rejestru;
- bezpieczna wymiana informacji między podmiotem a Służbą Celną w sposób zapewniający maksymalną ochronę przed ujawnieniem jej osobom postronnym. Przesyłana przedsiębiorcy informacja jest wiarygodna i stanowi bardzo istotny element w ocenie ryzyka jaką przeprowadza on przed podjęciem decyzji o dokonaniu wypłaty podatku podróżnemu. Możliwość wymiany informacji eliminuje również z obiegu fałszywe dokumenty TAX FREE;
- możliwość bieżącej weryfikacji przedstawianych przez podróżnych dokumentów, która umożliwia wypłatę podatku VAT bez zbędnej zwłoki oraz szybkie wyjaśnianie przypadków spornych.

Korzystanie przez przedsiębiorców z możliwości systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" umożliwia znaczne skrócenie czasu przekraczania granicy przez podróżnego, a to z kolei powoduje wzrost atrakcyjności sprzedawcy wykorzystującego do obsługi swoich kontrahentów nowoczesne narzędzie informatyczne.

REKLAMA

W celu usprawnienia funkcjonowania obrotu towarowego z zagranicą z wykorzystaniem dokumentów TAX FREE Służba Celna umożliwia sprzedawcom dostęp do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostęp do systemu na poziomie podstawowym jest możliwy po bezpłatnym założeniu przez sprzedawcę konta w serwisie Służby Celnej www.granica.gov.pl/TaxFree. Dostęp podstawowy zapewnia użytkownikowi możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz zestawienie dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do systemu.

Dostęp do systemu na poziomie rozszerzonym jest możliwy po wypełnieniu i przesłaniu wniosku do Izby Celnej w Białymstoku.

Właściciele sklepów zainteresowani rozszerzonym dostępem do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" sprzedawcy mogą takie wnioski przesyłać również z wykorzystaniem tzw. bezpiecznego podpisu lub profilu zaufanego poprzez platformę ePUAP lub platformę Cyfrowego Urzędu Województwa Podlaskiego - http://e-podlaskie.eu/".

Do głównych zalet dostępu rozszerzonego do systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" można zaliczyć możliwość uzyskiwania zestawień wszystkich zarejestrowanych dokumentów TAX FREE przez danego sprzedawcy, weryfikację aktualnego statusu wystawionych dokumentów, bezpieczną wymianę informacji między przedsiębiorcą, a Służbą Celną (m.in. poprzez usługę Web Service) oraz wyeliminowanie przypadków fałszerstw dokumentów TAX FREE.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

e-TAX FREE Informacja dla podróżnych (obywateli krajów spoza UE)

 Dzięki funkcjonalności systemu podróżny może zarejestrować dokumenty Tax Free uprawniające do wywozu towaru z Unii Europejskiej poprzez stronę internetową www.granica.gov.pl/TaxFree lub za pomocą telefonu komórkowego (specjalny QR Code pozwala smartfonom i innym tego typu urządzeniom na automatyczne rozpoznanie). Korzystanie z systemu jest bezpłatne.

Jeżeli zatem podróżny planuje wywieźć towar zakupiony na terenie Unii Europejskiej przez polskie przejścia graniczne, może wstępnie zarejestrować w systemie „Zwrot VAT dla Podróżnych" posiadane dokumenty TAX FREE, które następnie przedstawi na granicy organom celnym wraz z wywożonym towarem.

Zarejestrowany w ten sposób dokument, trafia bezpośrednio do oddziału  celnego na granicy. Funkcjonariusz celny pobiera zgłoszony dokument z systemu, weryfikuje zgodność towaru oraz dane podróżnego z imiennym dokumentem TAX FREE, po czym potwierdza wywóz. Dzięki temu, czas odprawy celnej związanej z potwierdzeniem wywozu towaru, zmniejsza się do niezbędnego minimum.

Rejestracja dokumentu TAX FREE w systemie jest prosta i szybka. Podróżny ma do wyboru formularze w języku polskim, rosyjskim, niemieckim i angielskim. Jeżeli podróżny nie ma możliwości zarejestrowania dokumentu TAX FREE w systemie, powinien zwrócić się do sprzedawcy, by ten dokonał takiej rejestracji.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF


W przypadku posiadania kilku dokumentów TAX FREE o różnych numerach lub wystawionych przez różnych sprzedawców, formularz należy wypełnić dla każdego z nich osobno. Szczegółowe informacje w języku rosyjskim, angielskim i niemieckim znajdują się w serwisie internetowym systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" na stronie www.granica.gov.pl/TaxFree.

W 2013 r. Służba Celna przygotowała kolejne rozwiązania mające na celu usprawnienie ruchu granicznego w tym zakresie. Celnicy na wybranych przejściach granicznych zwiększyli ilość stanowisk, na których obsługują podróżnych, zgłaszających towary w ramach Tax Free, pamiętając także o tych, którzy pieszo przekraczają granicę. Dodatkowo dla osób, które skorzystały z elektronicznej awizacji dokumentów (za pomocą elektronicznego systemu Zwrot VAT dla podróżnych), Służba Celna przygotowała odrębne pasy ruchu.

Dla tych, którzy posiadają dokument tylko w formie papierowej, Służba Celna stworzyła możliwość bezpłatnego dostępu do systemu i rejestracji zakupów na terenie przejścia granicznego jeszcze przed kontrolą celną. Szybkie tempo obsługi, priorytetowa organizacja ruchu oraz preferencyjne traktowanie przesyłek uprzednio zgłoszonych w systemie informatycznym są doceniane przez klientów, którzy dokonują zakupów w Polsce.

Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom podróżni, którzy chcą otrzymać zwrot VAT, są obsługiwani sprawniej. Służba Celna obsługuje ich szybciej i w większej liczbie. Dzięki temu robią oni chętniej w Polsce zakupy co sprzyja rozwojowi gospodarczemu.

Źródło: Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA