REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

Maciej Godyń
Radca prawny
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?
Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zmieni ona dotychczas obowiązujące przepisy odnoszące się do uprawnień konsumentów i obowiązków przedsiębiorców. Największe zmiany dotyczyć będą umów zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet. Każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać kilka podstawowych pytań, aby stwierdzić, czy jest przygotowany na zmianę przepisów.

1. Czy moja działalność w ogóle podlega regulacjom zawartym w ustawie o prawach konsumenta?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • czy moja oferta skierowana jest do konsumentów?
  • czy prowadzę swoją działalność za pomocą Internetu, aplikacji mobilnych, telefonu?
  • czy ze względu na przedmiot mojej działalności, stosuje się do niej przepisy ustawy o prawach konsumenta?

Jeżeli odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania jest twierdząca, wówczas Twoja działalność będzie musiała zostać dostosowana do nowych przepisów.

2. Czy mój regulamin zawiera wszelkie wymagane ustawą informacje?

  • czy podane są informacje o sposobie i terminie zapłaty?
  • czy podane są informacje o sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy?
  • czy podane są informacje o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument?
  • czy podane są informacje o moim obowiązku dostarczenia rzeczy bez wad?

Jest to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Ustawa o prawach konsumenta przewiduje aż 21 różnego rodzaju informacji, które ma przekazać konsumentowi. Dla porównania w obecnej chwili przewidzianych jest ich 11.

REKLAMA

3. Czy strona mojego sklepu internetowego spełnia wszystkie wymogi stawiane przez ustawę o prawach konsumenta?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • czy w moim sklepie jest jasno i wyraźnie wskazane, że zamówienie związane jest z obowiązkiem zapłaty?
  • czy na początku składania zamówienia podane są informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych sposobach płatności?
  • czy za każdym razem potwierdzam konsumentowi fakt zawarcia z nim umowy?

Te pytania są związane są z kolejnymi obowiązkami nałożonymi na przedsiębiorców. Nie tylko sposób dokumentacja i sposób działania musi zostać dostosowany do nowych przepisów, ale również układ graficzny.

4. Czy wiem, kiedy konsument może odstąpić od umowy? Kiedy nie może? Co się z tym wiąże?

  • ile czasu konsument ma na odstąpienie od umowy?
  • czy w każdym przypadku może to zrobić?
  • co, jeśli nie zostanie poinformowany o swoim prawie do odstąpienia od umowy?

Przepisy dotyczące odstąpienia od umowy również ulegną zmianie. Szczególnie dotkliwe może okazać się niepoinformowanie przedsiębiorcy o prawie konsumenta.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

5. Czy wiem, jakie są uprawnienia konsumenta związane z wadliwością sprzedanej rzeczy?

Zadanie sobie przedstawionych pytań przez każdego przedsiębiorcę pozwoli ocenić, czy jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Jeżeli na większość z nich odpowiedź była negatywna, przedsiębiorca z pewnością nie będzie mógł uznać, że jego działalność będzie zgodna z nową regulacją. To może spowodować bardzo dotkliwe konsekwencje.

W tym wypadku z pomocą przyjdzie redakcja Portalu Prawa IT. W ciągu kilku najbliższych tygodni na Portalu Prawa IT opublikowany zostanie cykl postów dotyczących zmian w prawie, wprowadzonych przez ustawę o prawach konsumenta. Będzie on zawierał omówienie poszczególnych zagadnień, związanych z działalnością przedsiębiorców. Omówione również zostaną nowe uprawnienia konsumentów, obowiązki przedsiębiorców, a także konsekwencje braku ich dopełnienia. Zadaniem tego cyklu będzie wskazanie istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców zagadnień, a także pomoc w przystosowaniu swojej działalności do nowego porządku prawnego.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalPrawaIT.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA