Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?
REKLAMA
REKLAMA
1. Czy moja działalność w ogóle podlega regulacjom zawartym w ustawie o prawach konsumenta?
REKLAMA
- czy moja oferta skierowana jest do konsumentów?
- czy prowadzę swoją działalność za pomocą Internetu, aplikacji mobilnych, telefonu?
- czy ze względu na przedmiot mojej działalności, stosuje się do niej przepisy ustawy o prawach konsumenta?
Jeżeli odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania jest twierdząca, wówczas Twoja działalność będzie musiała zostać dostosowana do nowych przepisów.
2. Czy mój regulamin zawiera wszelkie wymagane ustawą informacje?
- czy podane są informacje o sposobie i terminie zapłaty?
- czy podane są informacje o sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy?
- czy podane są informacje o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument?
- czy podane są informacje o moim obowiązku dostarczenia rzeczy bez wad?
Jest to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Ustawa o prawach konsumenta przewiduje aż 21 różnego rodzaju informacji, które ma przekazać konsumentowi. Dla porównania w obecnej chwili przewidzianych jest ich 11.
3. Czy strona mojego sklepu internetowego spełnia wszystkie wymogi stawiane przez ustawę o prawach konsumenta?
- czy w moim sklepie jest jasno i wyraźnie wskazane, że zamówienie związane jest z obowiązkiem zapłaty?
- czy na początku składania zamówienia podane są informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych sposobach płatności?
- czy za każdym razem potwierdzam konsumentowi fakt zawarcia z nim umowy?
Te pytania są związane są z kolejnymi obowiązkami nałożonymi na przedsiębiorców. Nie tylko sposób dokumentacja i sposób działania musi zostać dostosowany do nowych przepisów, ale również układ graficzny.
4. Czy wiem, kiedy konsument może odstąpić od umowy? Kiedy nie może? Co się z tym wiąże?
- ile czasu konsument ma na odstąpienie od umowy?
- czy w każdym przypadku może to zrobić?
- co, jeśli nie zostanie poinformowany o swoim prawie do odstąpienia od umowy?
Przepisy dotyczące odstąpienia od umowy również ulegną zmianie. Szczególnie dotkliwe może okazać się niepoinformowanie przedsiębiorcy o prawie konsumenta.
Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
5. Czy wiem, jakie są uprawnienia konsumenta związane z wadliwością sprzedanej rzeczy?
Zadanie sobie przedstawionych pytań przez każdego przedsiębiorcę pozwoli ocenić, czy jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Jeżeli na większość z nich odpowiedź była negatywna, przedsiębiorca z pewnością nie będzie mógł uznać, że jego działalność będzie zgodna z nową regulacją. To może spowodować bardzo dotkliwe konsekwencje.
W tym wypadku z pomocą przyjdzie redakcja Portalu Prawa IT. W ciągu kilku najbliższych tygodni na Portalu Prawa IT opublikowany zostanie cykl postów dotyczących zmian w prawie, wprowadzonych przez ustawę o prawach konsumenta. Będzie on zawierał omówienie poszczególnych zagadnień, związanych z działalnością przedsiębiorców. Omówione również zostaną nowe uprawnienia konsumentów, obowiązki przedsiębiorców, a także konsekwencje braku ich dopełnienia. Zadaniem tego cyklu będzie wskazanie istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców zagadnień, a także pomoc w przystosowaniu swojej działalności do nowego porządku prawnego.
Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015
Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalPrawaIT.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat