REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Godyń
Radca prawny
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?
Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zmieni ona dotychczas obowiązujące przepisy odnoszące się do uprawnień konsumentów i obowiązków przedsiębiorców. Największe zmiany dotyczyć będą umów zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet. Każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać kilka podstawowych pytań, aby stwierdzić, czy jest przygotowany na zmianę przepisów.

1. Czy moja działalność w ogóle podlega regulacjom zawartym w ustawie o prawach konsumenta?

REKLAMA

  • czy moja oferta skierowana jest do konsumentów?
  • czy prowadzę swoją działalność za pomocą Internetu, aplikacji mobilnych, telefonu?
  • czy ze względu na przedmiot mojej działalności, stosuje się do niej przepisy ustawy o prawach konsumenta?

Jeżeli odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania jest twierdząca, wówczas Twoja działalność będzie musiała zostać dostosowana do nowych przepisów.

2. Czy mój regulamin zawiera wszelkie wymagane ustawą informacje?

  • czy podane są informacje o sposobie i terminie zapłaty?
  • czy podane są informacje o sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy?
  • czy podane są informacje o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument?
  • czy podane są informacje o moim obowiązku dostarczenia rzeczy bez wad?

Jest to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Ustawa o prawach konsumenta przewiduje aż 21 różnego rodzaju informacji, które ma przekazać konsumentowi. Dla porównania w obecnej chwili przewidzianych jest ich 11.

3. Czy strona mojego sklepu internetowego spełnia wszystkie wymogi stawiane przez ustawę o prawach konsumenta?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • czy w moim sklepie jest jasno i wyraźnie wskazane, że zamówienie związane jest z obowiązkiem zapłaty?
  • czy na początku składania zamówienia podane są informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych sposobach płatności?
  • czy za każdym razem potwierdzam konsumentowi fakt zawarcia z nim umowy?

Te pytania są związane są z kolejnymi obowiązkami nałożonymi na przedsiębiorców. Nie tylko sposób dokumentacja i sposób działania musi zostać dostosowany do nowych przepisów, ale również układ graficzny.

4. Czy wiem, kiedy konsument może odstąpić od umowy? Kiedy nie może? Co się z tym wiąże?

  • ile czasu konsument ma na odstąpienie od umowy?
  • czy w każdym przypadku może to zrobić?
  • co, jeśli nie zostanie poinformowany o swoim prawie do odstąpienia od umowy?

Przepisy dotyczące odstąpienia od umowy również ulegną zmianie. Szczególnie dotkliwe może okazać się niepoinformowanie przedsiębiorcy o prawie konsumenta.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

5. Czy wiem, jakie są uprawnienia konsumenta związane z wadliwością sprzedanej rzeczy?

REKLAMA

Zadanie sobie przedstawionych pytań przez każdego przedsiębiorcę pozwoli ocenić, czy jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Jeżeli na większość z nich odpowiedź była negatywna, przedsiębiorca z pewnością nie będzie mógł uznać, że jego działalność będzie zgodna z nową regulacją. To może spowodować bardzo dotkliwe konsekwencje.

W tym wypadku z pomocą przyjdzie redakcja Portalu Prawa IT. W ciągu kilku najbliższych tygodni na Portalu Prawa IT opublikowany zostanie cykl postów dotyczących zmian w prawie, wprowadzonych przez ustawę o prawach konsumenta. Będzie on zawierał omówienie poszczególnych zagadnień, związanych z działalnością przedsiębiorców. Omówione również zostaną nowe uprawnienia konsumentów, obowiązki przedsiębiorców, a także konsekwencje braku ich dopełnienia. Zadaniem tego cyklu będzie wskazanie istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców zagadnień, a także pomoc w przystosowaniu swojej działalności do nowego porządku prawnego.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalPrawaIT.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA