REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

Maciej Godyń
Radca prawny
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?
Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zmieni ona dotychczas obowiązujące przepisy odnoszące się do uprawnień konsumentów i obowiązków przedsiębiorców. Największe zmiany dotyczyć będą umów zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet. Każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać kilka podstawowych pytań, aby stwierdzić, czy jest przygotowany na zmianę przepisów.

1. Czy moja działalność w ogóle podlega regulacjom zawartym w ustawie o prawach konsumenta?

REKLAMA

REKLAMA

  • czy moja oferta skierowana jest do konsumentów?
  • czy prowadzę swoją działalność za pomocą Internetu, aplikacji mobilnych, telefonu?
  • czy ze względu na przedmiot mojej działalności, stosuje się do niej przepisy ustawy o prawach konsumenta?

Jeżeli odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania jest twierdząca, wówczas Twoja działalność będzie musiała zostać dostosowana do nowych przepisów.

2. Czy mój regulamin zawiera wszelkie wymagane ustawą informacje?

  • czy podane są informacje o sposobie i terminie zapłaty?
  • czy podane są informacje o sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy?
  • czy podane są informacje o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument?
  • czy podane są informacje o moim obowiązku dostarczenia rzeczy bez wad?

Jest to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Ustawa o prawach konsumenta przewiduje aż 21 różnego rodzaju informacji, które ma przekazać konsumentowi. Dla porównania w obecnej chwili przewidzianych jest ich 11.

REKLAMA

3. Czy strona mojego sklepu internetowego spełnia wszystkie wymogi stawiane przez ustawę o prawach konsumenta?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • czy w moim sklepie jest jasno i wyraźnie wskazane, że zamówienie związane jest z obowiązkiem zapłaty?
  • czy na początku składania zamówienia podane są informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych sposobach płatności?
  • czy za każdym razem potwierdzam konsumentowi fakt zawarcia z nim umowy?

Te pytania są związane są z kolejnymi obowiązkami nałożonymi na przedsiębiorców. Nie tylko sposób dokumentacja i sposób działania musi zostać dostosowany do nowych przepisów, ale również układ graficzny.

4. Czy wiem, kiedy konsument może odstąpić od umowy? Kiedy nie może? Co się z tym wiąże?

  • ile czasu konsument ma na odstąpienie od umowy?
  • czy w każdym przypadku może to zrobić?
  • co, jeśli nie zostanie poinformowany o swoim prawie do odstąpienia od umowy?

Przepisy dotyczące odstąpienia od umowy również ulegną zmianie. Szczególnie dotkliwe może okazać się niepoinformowanie przedsiębiorcy o prawie konsumenta.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

5. Czy wiem, jakie są uprawnienia konsumenta związane z wadliwością sprzedanej rzeczy?

Zadanie sobie przedstawionych pytań przez każdego przedsiębiorcę pozwoli ocenić, czy jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Jeżeli na większość z nich odpowiedź była negatywna, przedsiębiorca z pewnością nie będzie mógł uznać, że jego działalność będzie zgodna z nową regulacją. To może spowodować bardzo dotkliwe konsekwencje.

W tym wypadku z pomocą przyjdzie redakcja Portalu Prawa IT. W ciągu kilku najbliższych tygodni na Portalu Prawa IT opublikowany zostanie cykl postów dotyczących zmian w prawie, wprowadzonych przez ustawę o prawach konsumenta. Będzie on zawierał omówienie poszczególnych zagadnień, związanych z działalnością przedsiębiorców. Omówione również zostaną nowe uprawnienia konsumentów, obowiązki przedsiębiorców, a także konsekwencje braku ich dopełnienia. Zadaniem tego cyklu będzie wskazanie istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców zagadnień, a także pomoc w przystosowaniu swojej działalności do nowego porządku prawnego.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalPrawaIT.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA