Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści
Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści
Ustawa z 7 listopada 2014 roku o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza od 1 stycznia 2015 r. istotne zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych.

Cel reformy

Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych, które wejdą w życie 1 stycznia 2015 roku dotyczą w przeważającym zakresie nowej roli administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), któremu powierzony zostanie większy zakres obowiązków.

Część obowiązków, realizowanych do tej pory przez GIODO, przeniesiona zostanie bowiem na administratorów danych osobowych (ADO) i w konsekwencji, na powołanych przez nich administratorów bezpieczeństwa informacji. Ponadto, wprowadzone zostaną istotne uproszczenia w zakresie rejestracji zbiorów danych. O wszystkich zmianach przeczytać można poniżej. 

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Rejestracja na nowo

Ustawa o ochronie danych osobowych w nowym kształcie zawiera m.in. szerszy niż dotychczasowy katalog zwolnień z obowiązku rejestracji. Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy, zwolnienia z obowiązku zgłoszenia zbioru danych do rejestru prowadzonego przez GIODO obejmują 11 przypadków. Od 1 stycznia 2015 roku katalog ten będzie szerszy – wprowadzone zostanie kolejne zwolnienie obejmujące zbiory prowadzone bez wykorzystania systemów informatycznych, w których nie są przetwarzane dane wrażliwe. 

Kluczową dla całego systemu rejestracji zbiorów jest natomiast kolejna zmiana: w art. 43 dodany zostaje ust. 1a, który stanowi, że obowiązkowi rejestracji zbiorów, o ile nie zawierają one danych wrażliwych, nie podlega ADO, który powołał i zgłosił do GIODO administratora bezpieczeństwa informacji. Oznacza to, że przetwarzający dane zwykłe administrator danych, który wyznaczył w swojej organizacji ABI oraz wypełnił odpowiednie zgłoszenie i przesłał je do biura GIODO, w ogóle nie będzie musiał zgłaszać zbiorów danych do GIODO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście na podstawie art. 43 ust. 1a ustawy o ochronie danych osobowych, nie skorzysta ze zwolnienia administrator danych, który przetwarza je w zbiorach, zawierających dane wrażliwe. 

Zobacz wideoszkolenie:  Samochody służbowe 2015

Zobacz wideoszkolenie:  Zmiany w terminowych umowach o pracę

Nowy rodzaj zgłoszeń – zgłoszenia ABI

Jakie informacje nt. administratora bezpieczeństwa będą przekazywane w zgłoszeniu? Jak wskazuje nowy art. 46b ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych, w zgłoszeniu powołania ABI, administrator danych osobowych będzie musiał zawrzeć:

  1. oznaczenie samego ADO,
  2. dane administratora bezpieczeństwa informacji (imię i nazwisko, numer PESEL lub numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość [jeśli numer PESEL nie został nadany], adres do korespondencji, jeśli jest inny niż adres siedziby ADO),
  3. datę powołania,
  4. oświadczenie, że powołany przez niego ABI spełnia warunki określone w art. 36a ust. 5 i 7 (o których przeczytacie Państwo w dalszej części postu).

Analogicznie, w przypadku zgłoszenia odwołania ABI, w zgłoszeniu znajdą się: oznaczenie ADO, dane administratora bezpieczeństwa informacji (imię, nazwisko, PESEL) oraz informacja o dacie i przyczynie odwołania. 

Zgłoszenie powołanego administratora bezpieczeństwa informacji nastąpić musi w terminie 30 dni od dnia jego powołania. 30-dniowy termin przewidziano również dla obowiązku zgłoszenia odwołania administratora bezpieczeństwa informacji.

Zwrócić uwagę należy na krótki termin do zgłoszenia zmian jakichkolwiek informacji, które podać należy w samym zgłoszeniu. Ustawodawca przewiduje tutaj termin 14 dni.

CIT i PIT w 2015 r. - bieżące problemy

Nowe zgłoszenia – nowy rejestr

W związku w wprowadzeniem nowego rodzaju zgłoszeń, powstanie nowy rejestr. Od 1 stycznia 2015 roku, na podstawie art. 46c ustawy o ochronie danych osobowych, GIODO prowadzić będzie ogólnokrajowy, jawny rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji.

W rejestrze zawarte będą oczywiście informacje w zakresie węższym, niż przewidziany dla samego zgłoszenia. I tak, poza informacją o ADO, ujawnione w rejestrze będą informacje o ABI: jego imię i nazwisko oraz adres korespondencyjny. Numer PESEL lub numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość nie będą ujawniane w rejestrze. 

Wykreślenie ABI z omawianego rejestru następować będzie w przypadku zgłoszenia odwołania ABI przez administratora danych osobowych lub w przypadku śmierci ABI.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z art. 46d ust. 2 ustawy, z urzędu wydawał będzie decyzję o wykreśleniu danego ABI z rejestru, jeśli nie będzie spełniał on wymogów, określonych w art. 36a ust. 5 lub 7 ustawy o ochronie danych osobowych w znowelizowanej wersji lub też jeśli ABI nie będzie realizował zadań powierzonych mu zgodnie z art. 36a ust. 2 albo też, gdy ADO nie powiadomi Generalnego Inspektora o odwołaniu ABI.

Nowy ABI

Jak już pisaliśmy w poprzednim poście, poświęconym reformie ochrony danych osobowych, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza istotne zmiany z zakresie samej funkcji ABI. 

Ustawodawca przewiduje katalog  przesłanek, których łączne spełnienie umożliwiać będzie powołanie na administratora bezpieczeństwa informacji. Według nowej ustawy administratorem bezpieczeństwa informacji może być osoba, która:

  1. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
  2. posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych,
  3. nie była karana za umyślne przestępstwo.

Na szczególną uwagę zasługuje wymóg posiadania przez administratora bezpieczeństwa informacji odpowiedniej wiedzy. Oznacza to, że administratorem bezpieczeństwa informacji nie może być i wynika to wprost z ustawy, przypadkowa osoba. Ze względu na powierzenie ABI nowych zadań, musi on mieć odpowiednie kompetencje. Niestety ustawa nie zawiera wytycznych, jak oceniać odpowiedni poziom wiedzy. 

Ze względu na nowy zakres obowiązków administratora bezpieczeństwa informacji, ADO może powołać jego zastępców. Zastępcy muszą oczywiście spełnić te same wymogi, które ustawa stawia administratorowi bezpieczeństwa informacji. 

Istotne jest również to, że w zakresie pełnionej funkcji, ABI podlegać może bezpośrednio tylko i wyłącznie osobie fizycznej będącej ADO lub kierownikowi jednostki organizacyjnej.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Nowe obowiązki ABI

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, administrator danych osobowych może powołać ABI, do zadań którego należą:

  1. zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych,
  2. prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez ADO.

Ustawodawca w art. 36a ust.1 ustawy podaje otwarty katalog obowiązków, składających się na ogólny obowiązek zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, wskazując, że ABI musi:

  1. sprawdzać zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych i opracowywać w tym zakresie sprawozdanie dla GIODO,
  2. nadzorować: opracowywanie i aktualizację dokumentacji ochrony danych osobowych oraz  przestrzeganie zasad w niej określonych,
  3. zapewniać zapoznanie osób upoważnionych do przetwarzania danych o z przepisami o ochronie danych osobowych.

Rejestr zbiorów, który od 1 stycznia 2015 prowadzony będzie obowiązkowo przez administratora bezpieczeństwa informacji, obejmie zbiory, które dotychczas podlegały zgłoszeniu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W rejestrze wskazać będzie trzeba nazwę danego zbioru, a także:

  1. oznaczenie ADO,
  2. cel przetwarzania zbiorów,
  3. opis kategorii osób, których dane dotyczą oraz zakres przetwarzanych danych,
  4. sposób zbierania oraz udostępniania danych,
  5. informację o odbiorach lub kategoriach odbiorców, którym dane mogą być przekazywane,
  6. informację o ewentualnym przekazywaniu danych do państw trzecich.

Rejestr ten będzie jawny.

Pamiętać należy, że niezależnie od prowadzenia przez ABI rejestru, ADO nadal będzie miał obowiązek prowadzenia wykazu zbiorów, który swoim zakresem obejmuje wszystkie zbiory danych. 

Wśród nowych obowiązków ABI, na uwagę zasługuje również obowiązek przygotowywania sprawozdań, których zakres określony został w art. 36c ustawy.

Sprawozdanie zawierać musi:

- oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania,

- imię i nazwisko administratora bezpieczeństwa informacji,

- wykaz czynności podjętych przez administratora bezpieczeństwa informacji w toku sprawdzenia oraz imiona, nazwiska i stanowiska osób biorących udział w tych czynnościach,

- datę rozpoczęcia i zakończenia sprawdzenia,

- określenie przedmiotu i zakresu sprawdzenia,

- opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku sprawdzenia oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla oceny zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych,

- stwierdzone przypadki naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie objętym sprawdzeniem wraz z planowanymi lub podjętymi działaniami przywracającymi stan zgodny z prawem,

- wyszczególnienie załączników stanowiących składową część sprawozdania,

- podpis administratora bezpieczeństwa informacji, a w przypadku sprawozdania w postaci papierowej dodatkowo parafy administratora bezpieczeństwa informacji na każdej stronie sprawozdania,

- datę i miejsce podpisania sprawozdania przez administratora bezpieczeństwa informacji.

Nowe zasady przekazywania danych do państw trzecich

Od 1 stycznia 2015 roku obowiązywać będzie zmieniony art. 48, który mówi o możliwości przekazania danych osobowych do państw trzecich niezapewniających na swoim terytorium odpowiedniego poziomu ochrony danych za zgodą GIODO. Zgodnie z art. 48 w nowym brzmieniu, przekazanie danych będzie możliwie również bez zgody GIODO, o ile ADO zapewni odpowiednie zabezpieczenia w zakresie ochrony prywatności oraz praw i wolności osób, których dane dotyczą poprzez:

  1. standardowe klauzule umowne ochrony danych zatwierdzone przez Komisję Europejską,
  2. wiążące reguły korporacyjne zatwierdzone przez GIODO.

Procedura zatwierdzania wiążących reguł korporacyjnych (BCR – binding corporate rules) przewidziana została w art. 48 ust. 3-5 ustawy. Zgodnie z tą procedurą, GIODO zatwierdza BCR przyjęte w ramach grupy przedsiębiorców do celów przekazania danych przez ADO lub procesora do innego ADO lub procesora z tej samej grupy w państwie trzecim. W celu odpowiedniej oceny przedłożonych do zatwierdzenia reguł, GIODO może przeprowadzać konsultacje z właściwymi organami ds. ochrony danych z państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Nowe kompetencje GIODO

Ze względu na zamiany w obowiązku rejestracyjnym, od 1 stycznia 2015 roku, GIODO przyznane zostanie kolejne zadanie. Oprócz prowadzenia rejestru zbiorów danych, GIODO prowadzić będzie również rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji oraz udzielać będzie informacji zarówno o zarejestrowanych zbiorach danych, jak i administratorach bezpieczeństwa informacji.

Zgodnie z ustawą deregulacyjną, do ustawy o ochronie danych wprowadzony zostanie również art. 19b, przyznający GIODO prawo zwrócenia się do administratora bezpieczeństwa informacji, wpisanego do rejestru, o dokonanie sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych i opracowania w tym zakresie sprawozdania dla GIODO.

Oczywiście, niezależnie od dokonania przez ABI sprawdzenia, GIODO będzie mógł przeprowadzić u danego administratora danych kontrolę.


Reforma w praktyce

Podsumowując wyżej opisane zmiany, wskazać należy przede wszystkim na zmianę zakresu obowiązków ABI oraz na nowe wymagania stawiane osobie pełniącej tę funkcję oraz na istotne zmiany dotyczące rejestracji zbiorów.

Dzięki powołaniu i zgłoszeniu do rejestru administratora bezpieczeństwa informacji, ADO nie będzie już musiał zgłaszać do rejestru prowadzonego przez GIODO większości zbiorów danych. Obowiązkiem tym objęte będą bowiem jedynie zbiory danych, zawierające dane szczególnie chronione.

Oczywiście inaczej zakres obowiązków ADO kształtował się będzie w przypadku niepowołania administratora bezpieczeństwa informacji. W takim wypadku, obowiązek zgłoszenia zbiorów w zasadzie pozostanie w niezmienionym kształcie. Do 31 grudnia 2014 roku wybór co do powołania ABI ma w zasadzie tylko ADO, który jest osobą fizyczną. W przypadku osób prawnych, obowiązek powołania administratora bezpieczeństwa informacji jest dziś bezsporny, o czym pisaliśmy w poście „Jak Google przegrał walkę o ABI’ego”. Po 1 stycznia 2015 roku sytuacja ulegnie zmianie ze względu na fakultatywność powoływania ABI i przyznanie ADO większej swobody wyboru w tym zakresie. 

Czekające administratorów zmiany są krokiem w stronę zapewnienia silniejszych mechanizmów kontrolnych wewnątrz organizacji danego ADO i choć nie idą tak daleko, jak rozporządzenie ogólne dotyczące ochrony danych nadal opracowywane na szczeblu europejskim, zmierzają do zapewnienia administratorowi bezpieczeństwa informacji większej niezależności. Jednocześnie jednak przyczyniają się do nałożenia na ABI większego zakresu obowiązków.

Ustawa z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. 2014 poz. 1662).

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Autor: Katarzyna Witkowska

Reklama
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

    Ile zarabiają prezydent i wiceprezydenci Rzeszowa? Jaki mają majątek?

    W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.

    Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

    Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

    Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

    Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

    Trybunał każe ścigać oszustów i pozorantów VAT na podstawie przepisów unijnych, a nie krajowych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. 

    Aktualny rachunek bankowy trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Termin mija 30 czerwca 2023 r.

    Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.

    Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

    Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

    Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

    Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

    Samochód wycofany z działalności rolniczej. Czy jego sprzedaż podlega VAT?

    Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?

    Wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej i wynajem prywatny. Czy trzeba korygować odliczony VAT?

    Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?

    Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej. Bezpłatne webinarium 15 czerwca

    Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!

    Sprzedaż praw do projektu farmy (elektrowni) fotowoltaicznej - stawka VAT

    Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.

    Open banking ułatwi obsługę KSeF?

    Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.

    MF: szerokie zmiany w egzekucji podatków

    Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.

    Oszustwo na "zdalny pulpit" (aplikacja AnyDesk). Na czym polega? Jak uniknąć wyłudzenia danych i pieniędzy?

    Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?

    Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych 2023 - koniec maja, początek czerwca. Tabela

    Jakie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych oferują banki pod koniec maja 2023 r.?