REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorca powinien rozliczyć zniszczenie towaru?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak przedsiębiorca powinien rozliczyć zniszczenie towaru?
Jak przedsiębiorca powinien rozliczyć zniszczenie towaru?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Z prowadzeniem firmy – oprócz ryzyka gospodarczego – wiąże się także ryzyko wystąpienia niespodziewanych zdarzeń losowych. W ich wyniku towar przeznaczony do sprzedaży może ulec zniszczeniu lub utracie i nie nadawać się do dalszej odsprzedaży. Jakie formalności obowiązują wówczas przedsiębiorcę?

Z możliwością utraty towaru trzeba się liczyć

Przedsiębiorcy prowadzący działalność polegającą na sprzedaży towarów lub materiałów muszą liczyć się z możliwością ich utraty na skutek różnego rodzaju okoliczności takich jak np.:

REKLAMA

  • zniszczenie towaru na skutek zalania, pożaru, zanieczyszczenia, klęski żywiołowej itp.,
  • kradzieży mienia,
  • zagubienia lub uszkodzenia podczas transportu lub rozładunku,
  • utraty zdatności do użycia na skutek upływu daty ważności.

Warto mieć świadomość, że zniszczony towar nie przestaje istnieć dla fiskusa. Okoliczności jego utraty trzeba odpowiednio udokumentować i ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Protokół szkody - co ma zawierać?

REKLAMA

Przedsiębiorca, który utraci towar powinien sporządzić protokół, w którym szczegółowo opisuje okoliczności i przyczyny zniszczenia składnika majątku firmowego, ilość i wartość utraconego mienia. Konieczne jest także podanie dwóch dat - zaistniałego zdarzenia i sporządzenia dokumentu.

Czynni VAT-owcy powinni podać wartość netto towaru, zaś „nievatowcy” wartość brutto. Prawidłowo sporządzony protokół stanowi podstawę do wpisu zdarzenia do KPiR. Należy uczynić to z datą sporządzenia dokumentu, jako numer dowodu powinno podać się natomiast oznakowanie dokumentu.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Ważne okoliczności utraty towaru

Dokładne opisanie w protokole okoliczności utraty towaru jest istotne z punktu widzenia podatku dochodowego. Przedsiębiorca ma mianowicie prawo ujęcia w kosztach podatkowych wartości utraconego mienia, ale tylko wówczas, gdy szkoda powstała nie z jego winy. Niedbalstwo wyklucza możliwość zaliczenia straty w koszty.

Warto więc załączyć do protokołu szkody, wszelkie dokumenty potwierdzające, że przedsiębiorca nie miał żadnego wpływu na jej zaistnienie i w żaden sposób nie przyczynił się do zdarzenia. Takim dokumentem może być notatka sporządzona przez policję lub straż pożarną, czy też firmę kurierską itp.


To zawsze na właścicielu firmy spoczywa obowiązek wykazania straty. W razie kontroli organy podatkowe będą opierały się na dokumentacji przedstawionej przez przedsiębiorcę. Warto zatem do protokołu dołączyć potwierdzenie utylizacji, likwidacji czy złomowania towaru.

UWAGA!
Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wydatki poniesione na likwidację uszkodzonych towarów np. koszty złomowania, utylizacji czy transportu na wysypisko.

Zniszczenie towaru a podatek VAT

W kontekście utraty towaru pojawia się także wątpliwość, czy konieczna jest korekta odliczonego przy zakupie podatku VAT (jako że zniszczony towar nie nadaje się już do użytku w opodatkowanej działalności).

Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że korekta deklaracji nie jest konieczna, o ile utrata towaru była niezawiniona przez przedsiębiorcę, a okoliczności zdarzenia nie budzą wątpliwości i zostały prawidłowo udokumentowane.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA