REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich

Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich
Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach obserwujemy logarytmiczny wzrost gromadzonych i przetwarzanych danych. Nawet w niewielkich przedsiębiorstwach sektora MSP ilość niezbędnych do właściwego zarządzania danych szybko rośnie. Czym, wobec tego kierować się przy wyborze narzędzi, które pomogą nam opanować coraz większe ilości danych, obrobić je i pomóc wyciągnąć właściwe wnioski pozwalające na podejmowanie racjonalnych decyzji? Jest wiele artykułów mówiących o konieczności budowania koncepcji merytorycznych odzwierciedlających model biznesowy organizacji …. Słusznie, ale spójrzmy na zagadnienie od strony praktycznej.

Najpierw zadajmy sobie pytanie dlaczego tak wielu menedżerów nawet większych organizacji  korzysta tak często ze zwykłego arkusza kalkulacyjnego? Zastanówmy się też, czy naszą firmę stać na własny personel  IT, czyli kogoś, kto ma wiedzę która pozwala nie tylko zainstalować drukarkę sieciową lub usunąć prosty błąd systemu.  Jeżeli nie  - zadajmy sobie pytanie, czy jest ktoś kto mógłby nam świadczyć usługi serwisowania systemu na bieżąco  - czyli niemal zawsze, kiedy jest to niezbędne.

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jeżeli na powyższe pytania nie możemy odpowiedzieć twierdząco, a tak się często zdarza,  to musimy zastanowić się nad wyborem standardowych  narzędzi – oprogramowania  oferowanego  przez dostawców  systemów wspomagających zarządzanie. Będzie to może  rozwiązanie nie do końca spełniające nasze oczekiwania ale lepsze, bo bezpieczne.  Pewnie nie uzyskamy wszystkich pożądanych  raportów, przetworzonych informacji, rozwiązań, na których nam zależy, ale za to te, które uzyskamy będą z niemal 100% pewnością odzwierciedlały rzeczywiste wartości.  

To jest jeden z powodów wielkiej popularności MS excell.  Mamy narzędzie proste ale takie, którego zasady działania rozumiemy, możemy sami dowolnie modyfikować procesy, nie obawiamy się zafałszowania danych zarządczych.  Zasady działania wielowymiarowych kości systemów BI nie są już tak oczywiste dla przeciętnych użytkowników – systemy te wymagają opieki specjalistów w trakcie eksploatacji. Oczywiście uwagi te w równej mierze odnoszą się do autorskich zmian innych procesów np. gospodarki magazynowej, fakturowania itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Musimy pamiętać, że każde oprogramowanie  musi podlegać częstym późniejszym  modyfikacjom z uwagi choćby na zmiany prawa (przykład: odwrócony VAT). Nasza ingerencja w system celem indywidualnego dopasowania go do naszych potrzeb będzie wymagała ponownej ingerencji w związku ze zmianami implikowanymi choćby przywołanymi tu modyfikacjami rozwiązań prawnych.    

A niemal każda zmiana pociąga za sobą konsekwencje mogące zagrozić spójności systemu przy nieprofesjonalnej  obsłudze. Jest to również argument za wyborem dostawcy renomowanego.

Zasada Pareto ma co prawda charakter statystyczny ale sprawdza się w sytuacji pierwotnego zapotrzebowania na raporty BI i korzystania z nich w przyszłości. To znaczy, że często w 80 % przypadków korzystamy z 20 % raportów. Dlatego wsparcie podczas przygotowania analizy przedwdrożeniowej ze strony doświadczonego zespołu, niekoniecznie sprzedawcy systemu, który – co oczywiste – chce sprzedać jak najwięcej, pozwala często naprawdę uzyskać więcej i lepszego z mniejszym budżetem.

Zawsze pewniej i bezpieczniej jest uzyskać dodatkowe dane ( jeżeli będą kiedyś nam naprawdę niezbędne) przy pomocy zewnętrznych programów raportujących. Musimy za nie dodatkowo zapłacić ale daje to gwarancję, że są nam potrzebne naprawdę a co najważniejsze – nie zagrażają spójności danych  oprogramowania z którego korzystamy.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r.

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

Wysokość kosztów pracowniczych u seniorów w 2024 r.

Zasady rozliczania pracowniczych kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą wszystkich pracowników bez względu na ich wiek. Dlatego również pracujący seniorzy, którzy już osiągnęli wiek emerytalny – mimo zwolnienia podatkowego – mają takie same koszty jak inni pracownicy.

Przelewy w Boże Ciało. Jak pracują banki? Kiedy dojdzie przelew?

30 maja, czwartek jest dniem ustawowo wolnym od pracy. Czy system rozliczeniowy Elixir będzie wówczas dostępny? Kiedy najlepiej wysałć przelew, aby doszedł na czas? 

PIT 2024. Koszty uzyskania przychodów (pracownicze), zwykłe, podwyższone, autorskie - kwoty, limity, oświadczenia, praca zdalna

Jakie koszty mogą odliczać pracownicy w 2024 roku? Jakie są koszty zwykłe, a jakie podwyższone? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie daje prawa (co do zasady) pracownikom odliczać od przychodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę faktycznie poniesionych kosztów. Pracownicy mają jedynie koszty zryczałtowane w zależności od liczby zawartych umów o pracę i tego, czy pracownik mieszka w miejscowości, której znajduje się zakład pracy, czy w innej miejscowości. Jednak w rozliczeniu rocznym pracownicy mogą uwzględnić faktyczne wydatki na dojazdy do pracy udokumentowane wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

REKLAMA