REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich
Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach obserwujemy logarytmiczny wzrost gromadzonych i przetwarzanych danych. Nawet w niewielkich przedsiębiorstwach sektora MSP ilość niezbędnych do właściwego zarządzania danych szybko rośnie. Czym, wobec tego kierować się przy wyborze narzędzi, które pomogą nam opanować coraz większe ilości danych, obrobić je i pomóc wyciągnąć właściwe wnioski pozwalające na podejmowanie racjonalnych decyzji? Jest wiele artykułów mówiących o konieczności budowania koncepcji merytorycznych odzwierciedlających model biznesowy organizacji …. Słusznie, ale spójrzmy na zagadnienie od strony praktycznej.

Najpierw zadajmy sobie pytanie dlaczego tak wielu menedżerów nawet większych organizacji  korzysta tak często ze zwykłego arkusza kalkulacyjnego? Zastanówmy się też, czy naszą firmę stać na własny personel  IT, czyli kogoś, kto ma wiedzę która pozwala nie tylko zainstalować drukarkę sieciową lub usunąć prosty błąd systemu.  Jeżeli nie  - zadajmy sobie pytanie, czy jest ktoś kto mógłby nam świadczyć usługi serwisowania systemu na bieżąco  - czyli niemal zawsze, kiedy jest to niezbędne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jeżeli na powyższe pytania nie możemy odpowiedzieć twierdząco, a tak się często zdarza,  to musimy zastanowić się nad wyborem standardowych  narzędzi – oprogramowania  oferowanego  przez dostawców  systemów wspomagających zarządzanie. Będzie to może  rozwiązanie nie do końca spełniające nasze oczekiwania ale lepsze, bo bezpieczne.  Pewnie nie uzyskamy wszystkich pożądanych  raportów, przetworzonych informacji, rozwiązań, na których nam zależy, ale za to te, które uzyskamy będą z niemal 100% pewnością odzwierciedlały rzeczywiste wartości.  

REKLAMA

To jest jeden z powodów wielkiej popularności MS excell.  Mamy narzędzie proste ale takie, którego zasady działania rozumiemy, możemy sami dowolnie modyfikować procesy, nie obawiamy się zafałszowania danych zarządczych.  Zasady działania wielowymiarowych kości systemów BI nie są już tak oczywiste dla przeciętnych użytkowników – systemy te wymagają opieki specjalistów w trakcie eksploatacji. Oczywiście uwagi te w równej mierze odnoszą się do autorskich zmian innych procesów np. gospodarki magazynowej, fakturowania itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Musimy pamiętać, że każde oprogramowanie  musi podlegać częstym późniejszym  modyfikacjom z uwagi choćby na zmiany prawa (przykład: odwrócony VAT). Nasza ingerencja w system celem indywidualnego dopasowania go do naszych potrzeb będzie wymagała ponownej ingerencji w związku ze zmianami implikowanymi choćby przywołanymi tu modyfikacjami rozwiązań prawnych.    

A niemal każda zmiana pociąga za sobą konsekwencje mogące zagrozić spójności systemu przy nieprofesjonalnej  obsłudze. Jest to również argument za wyborem dostawcy renomowanego.

Zasada Pareto ma co prawda charakter statystyczny ale sprawdza się w sytuacji pierwotnego zapotrzebowania na raporty BI i korzystania z nich w przyszłości. To znaczy, że często w 80 % przypadków korzystamy z 20 % raportów. Dlatego wsparcie podczas przygotowania analizy przedwdrożeniowej ze strony doświadczonego zespołu, niekoniecznie sprzedawcy systemu, który – co oczywiste – chce sprzedać jak najwięcej, pozwala często naprawdę uzyskać więcej i lepszego z mniejszym budżetem.

Zawsze pewniej i bezpieczniej jest uzyskać dodatkowe dane ( jeżeli będą kiedyś nam naprawdę niezbędne) przy pomocy zewnętrznych programów raportujących. Musimy za nie dodatkowo zapłacić ale daje to gwarancję, że są nam potrzebne naprawdę a co najważniejsze – nie zagrażają spójności danych  oprogramowania z którego korzystamy.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

REKLAMA

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

REKLAMA