REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W leasing czy na kredyt?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma, chcąc się rozwijać, musi wciąż inwestować. Jednakże często wkład własny przedsiębiorstwa nie pozwala na pokrycie kosztów wszystkich planowanych inwestycji. Przed przedsiębiorcami pojawia się wtedy dylemat, co wybrać: kredyt czy leasing? Który sposób finansowania zakupów firmowych bardziej się opłaca małym i średnim przedsiębiorstwom?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kredyt dla firm

Zawierając umowę kredytu z bankiem, zobowiązujemy się do spłaty w określonym terminie wraz z odsetkami i prowizją użyczonych nam środków finansowych. Przed udzieleniem kredytu ustalana jest zdolność kredytowa kredytobiorcy. Dlatego też aby otrzymać kredyt, konieczne jest przedłożenie wszelkich niezbędnych dokumentów, jakich zażąda od nas bank. Ponadto należy także ustalić przedmiot zabezpieczenia spłaty kredytu. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka rodzajów kredytu, takich jak: kredyt dla nowych firm (udzielany młodym przedsiębiorstwom), kredyt inwestycyjny (zaciągany na rozwój firmy) oraz kredyt obrotowy (udzielany celem pokrycia obecnych wydatków). W przypadku kredytu kosztem uzyskania przychodu mogą być jego odsetki oraz wszelkie wydatki i nakłady z nim związane. Jednakże ich odliczenie jest możliwe jedynie wtedy, gdy otrzymane środki finansowe zostały przeznaczone na prowadzoną działalność gospodarczą. Od zakupionego na kredyt środka trwałego można także dokonać odpisów amortyzacyjnych oraz rozliczyć maksymalnie 60% VAT-u od ceny zakupu do wysokości 6 tys. złotych. Argumentem przemawiającym na korzyść kredytu jest fakt, że w przeciwieństwie do leasingu kupując dany przedmiot na kredyt, jesteśmy od początku do końca jego prawnymi właścicielami. Co więcej, środki finansowe pochodzące z kredytu możemy przeznaczyć na dowolną rzecz, podczas gdy w leasing nie jesteśmy w stanie wziąć wszystkiego. Leasing będzie także nieopłacalny dla przedsiębiorców, którzy nie są VAT-owcami.

REKLAMA

Kiedy opłaca się leasing operacyjny, a kiedy finansowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z leasingu

Leasing to umowa zawierana między leasingodawcą a leasingobiorcą, przypominająca umowę najmu i polegająca na przekazaniu przez użyczającego korzystającemu prawa do użytkowania konkretnego przedmiotu przez określony czas oraz za określoną opłatą. Możemy wyróżnić dwa rodzaje leasingu: bardziej popularny leasing operacyjny oraz leasing finansowy. W przypadku pierwszego z nich, po spłaceniu wszystkich rat, przedsiębiorca może wykupić użytkowany przez siebie środek trwały za symboliczną kwotę. Z kolei korzystający z leasingu finansowego wraz ze spłatą ostatniej raty staje się właścicielem przedmiotu, który użytkuje. Najczęstszymi przedmiotami leasingu są środki transportu, maszyny oraz sprzęt i urządzenia. W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorca zarówno może odliczyć 60% (maksymalnie 6 tys. złotych) VAT-u od każdej raty leasingowej, jak również wrzucić w koszty wartość netto powiększoną o podatek VAT, którego nie mógł odliczyć. Co więcej, procedura uzyskania leasingu jest znacznie prostsza i szybsza niż staranie się o kredyt. Możliwość ujęcia w kosztach całości rat leasingowych, a nie wyłącznie odsetek od kredytu sprawia, że leasing pozwala przedsiębiorcom na większą optymalizację podatkową.

Rozliczenie czynszu za leasing samochodu - skutki podatkowe

MŚP wolą leasing

Małe i średnie firmy coraz częściej wybierają leasing, twierdząc, że jest on zarówno znacznie łatwiejszym, bezpieczniejszym, jak i tańszym sposobem zewnętrznego finansowania zakupów firmowych niż kredyt. Po pierwsze, leasing daje przede wszystkim znaczne korzyści podatkowe. Dzięki niemu możemy zminimalizować należny do zapłaty podatek dochodowy. Nazywany jest on tarczą podatkową, gdyż wszelkie wydatki, który ponosimy z jego tytułu, możemy wrzucić w koszty. Co więcej, w przeciwieństwie do kredytu nie trzeba go dodatkowo zabezpieczać, gdyż jego zabezpieczenie stanowi przedmiot umowy leasingowej. Ponadto leasing jest przyjaźniejszy dla start-upów, czyli nowych przedsiębiorstw, którym banki niechętnie udzielają kredytów.

Autor: Edyta Piekarska, Saldeo SMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA