REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W leasing czy na kredyt?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma, chcąc się rozwijać, musi wciąż inwestować. Jednakże często wkład własny przedsiębiorstwa nie pozwala na pokrycie kosztów wszystkich planowanych inwestycji. Przed przedsiębiorcami pojawia się wtedy dylemat, co wybrać: kredyt czy leasing? Który sposób finansowania zakupów firmowych bardziej się opłaca małym i średnim przedsiębiorstwom?

REKLAMA

Autopromocja

Kredyt dla firm

Zawierając umowę kredytu z bankiem, zobowiązujemy się do spłaty w określonym terminie wraz z odsetkami i prowizją użyczonych nam środków finansowych. Przed udzieleniem kredytu ustalana jest zdolność kredytowa kredytobiorcy. Dlatego też aby otrzymać kredyt, konieczne jest przedłożenie wszelkich niezbędnych dokumentów, jakich zażąda od nas bank. Ponadto należy także ustalić przedmiot zabezpieczenia spłaty kredytu. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka rodzajów kredytu, takich jak: kredyt dla nowych firm (udzielany młodym przedsiębiorstwom), kredyt inwestycyjny (zaciągany na rozwój firmy) oraz kredyt obrotowy (udzielany celem pokrycia obecnych wydatków). W przypadku kredytu kosztem uzyskania przychodu mogą być jego odsetki oraz wszelkie wydatki i nakłady z nim związane. Jednakże ich odliczenie jest możliwe jedynie wtedy, gdy otrzymane środki finansowe zostały przeznaczone na prowadzoną działalność gospodarczą. Od zakupionego na kredyt środka trwałego można także dokonać odpisów amortyzacyjnych oraz rozliczyć maksymalnie 60% VAT-u od ceny zakupu do wysokości 6 tys. złotych. Argumentem przemawiającym na korzyść kredytu jest fakt, że w przeciwieństwie do leasingu kupując dany przedmiot na kredyt, jesteśmy od początku do końca jego prawnymi właścicielami. Co więcej, środki finansowe pochodzące z kredytu możemy przeznaczyć na dowolną rzecz, podczas gdy w leasing nie jesteśmy w stanie wziąć wszystkiego. Leasing będzie także nieopłacalny dla przedsiębiorców, którzy nie są VAT-owcami.

Kiedy opłaca się leasing operacyjny, a kiedy finansowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z leasingu

Leasing to umowa zawierana między leasingodawcą a leasingobiorcą, przypominająca umowę najmu i polegająca na przekazaniu przez użyczającego korzystającemu prawa do użytkowania konkretnego przedmiotu przez określony czas oraz za określoną opłatą. Możemy wyróżnić dwa rodzaje leasingu: bardziej popularny leasing operacyjny oraz leasing finansowy. W przypadku pierwszego z nich, po spłaceniu wszystkich rat, przedsiębiorca może wykupić użytkowany przez siebie środek trwały za symboliczną kwotę. Z kolei korzystający z leasingu finansowego wraz ze spłatą ostatniej raty staje się właścicielem przedmiotu, który użytkuje. Najczęstszymi przedmiotami leasingu są środki transportu, maszyny oraz sprzęt i urządzenia. W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorca zarówno może odliczyć 60% (maksymalnie 6 tys. złotych) VAT-u od każdej raty leasingowej, jak również wrzucić w koszty wartość netto powiększoną o podatek VAT, którego nie mógł odliczyć. Co więcej, procedura uzyskania leasingu jest znacznie prostsza i szybsza niż staranie się o kredyt. Możliwość ujęcia w kosztach całości rat leasingowych, a nie wyłącznie odsetek od kredytu sprawia, że leasing pozwala przedsiębiorcom na większą optymalizację podatkową.

Rozliczenie czynszu za leasing samochodu - skutki podatkowe

MŚP wolą leasing

Małe i średnie firmy coraz częściej wybierają leasing, twierdząc, że jest on zarówno znacznie łatwiejszym, bezpieczniejszym, jak i tańszym sposobem zewnętrznego finansowania zakupów firmowych niż kredyt. Po pierwsze, leasing daje przede wszystkim znaczne korzyści podatkowe. Dzięki niemu możemy zminimalizować należny do zapłaty podatek dochodowy. Nazywany jest on tarczą podatkową, gdyż wszelkie wydatki, który ponosimy z jego tytułu, możemy wrzucić w koszty. Co więcej, w przeciwieństwie do kredytu nie trzeba go dodatkowo zabezpieczać, gdyż jego zabezpieczenie stanowi przedmiot umowy leasingowej. Ponadto leasing jest przyjaźniejszy dla start-upów, czyli nowych przedsiębiorstw, którym banki niechętnie udzielają kredytów.

Autor: Edyta Piekarska, Saldeo SMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA