REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma, chcąc się rozwijać, musi wciąż inwestować. Jednakże często wkład własny przedsiębiorstwa nie pozwala na pokrycie kosztów wszystkich planowanych inwestycji. Przed przedsiębiorcami pojawia się wtedy dylemat, co wybrać: kredyt czy leasing? Który sposób finansowania zakupów firmowych bardziej się opłaca małym i średnim przedsiębiorstwom?

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt dla firm

Zawierając umowę kredytu z bankiem, zobowiązujemy się do spłaty w określonym terminie wraz z odsetkami i prowizją użyczonych nam środków finansowych. Przed udzieleniem kredytu ustalana jest zdolność kredytowa kredytobiorcy. Dlatego też aby otrzymać kredyt, konieczne jest przedłożenie wszelkich niezbędnych dokumentów, jakich zażąda od nas bank. Ponadto należy także ustalić przedmiot zabezpieczenia spłaty kredytu. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka rodzajów kredytu, takich jak: kredyt dla nowych firm (udzielany młodym przedsiębiorstwom), kredyt inwestycyjny (zaciągany na rozwój firmy) oraz kredyt obrotowy (udzielany celem pokrycia obecnych wydatków). W przypadku kredytu kosztem uzyskania przychodu mogą być jego odsetki oraz wszelkie wydatki i nakłady z nim związane. Jednakże ich odliczenie jest możliwe jedynie wtedy, gdy otrzymane środki finansowe zostały przeznaczone na prowadzoną działalność gospodarczą. Od zakupionego na kredyt środka trwałego można także dokonać odpisów amortyzacyjnych oraz rozliczyć maksymalnie 60% VAT-u od ceny zakupu do wysokości 6 tys. złotych. Argumentem przemawiającym na korzyść kredytu jest fakt, że w przeciwieństwie do leasingu kupując dany przedmiot na kredyt, jesteśmy od początku do końca jego prawnymi właścicielami. Co więcej, środki finansowe pochodzące z kredytu możemy przeznaczyć na dowolną rzecz, podczas gdy w leasing nie jesteśmy w stanie wziąć wszystkiego. Leasing będzie także nieopłacalny dla przedsiębiorców, którzy nie są VAT-owcami.

REKLAMA

Kiedy opłaca się leasing operacyjny, a kiedy finansowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z leasingu

Leasing to umowa zawierana między leasingodawcą a leasingobiorcą, przypominająca umowę najmu i polegająca na przekazaniu przez użyczającego korzystającemu prawa do użytkowania konkretnego przedmiotu przez określony czas oraz za określoną opłatą. Możemy wyróżnić dwa rodzaje leasingu: bardziej popularny leasing operacyjny oraz leasing finansowy. W przypadku pierwszego z nich, po spłaceniu wszystkich rat, przedsiębiorca może wykupić użytkowany przez siebie środek trwały za symboliczną kwotę. Z kolei korzystający z leasingu finansowego wraz ze spłatą ostatniej raty staje się właścicielem przedmiotu, który użytkuje. Najczęstszymi przedmiotami leasingu są środki transportu, maszyny oraz sprzęt i urządzenia. W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorca zarówno może odliczyć 60% (maksymalnie 6 tys. złotych) VAT-u od każdej raty leasingowej, jak również wrzucić w koszty wartość netto powiększoną o podatek VAT, którego nie mógł odliczyć. Co więcej, procedura uzyskania leasingu jest znacznie prostsza i szybsza niż staranie się o kredyt. Możliwość ujęcia w kosztach całości rat leasingowych, a nie wyłącznie odsetek od kredytu sprawia, że leasing pozwala przedsiębiorcom na większą optymalizację podatkową.

Rozliczenie czynszu za leasing samochodu - skutki podatkowe

MŚP wolą leasing

Małe i średnie firmy coraz częściej wybierają leasing, twierdząc, że jest on zarówno znacznie łatwiejszym, bezpieczniejszym, jak i tańszym sposobem zewnętrznego finansowania zakupów firmowych niż kredyt. Po pierwsze, leasing daje przede wszystkim znaczne korzyści podatkowe. Dzięki niemu możemy zminimalizować należny do zapłaty podatek dochodowy. Nazywany jest on tarczą podatkową, gdyż wszelkie wydatki, który ponosimy z jego tytułu, możemy wrzucić w koszty. Co więcej, w przeciwieństwie do kredytu nie trzeba go dodatkowo zabezpieczać, gdyż jego zabezpieczenie stanowi przedmiot umowy leasingowej. Ponadto leasing jest przyjaźniejszy dla start-upów, czyli nowych przedsiębiorstw, którym banki niechętnie udzielają kredytów.

Autor: Edyta Piekarska, Saldeo SMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA