REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W leasing czy na kredyt?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
W leasing czy na kredyt? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma, chcąc się rozwijać, musi wciąż inwestować. Jednakże często wkład własny przedsiębiorstwa nie pozwala na pokrycie kosztów wszystkich planowanych inwestycji. Przed przedsiębiorcami pojawia się wtedy dylemat, co wybrać: kredyt czy leasing? Który sposób finansowania zakupów firmowych bardziej się opłaca małym i średnim przedsiębiorstwom?

REKLAMA

Kredyt dla firm

Zawierając umowę kredytu z bankiem, zobowiązujemy się do spłaty w określonym terminie wraz z odsetkami i prowizją użyczonych nam środków finansowych. Przed udzieleniem kredytu ustalana jest zdolność kredytowa kredytobiorcy. Dlatego też aby otrzymać kredyt, konieczne jest przedłożenie wszelkich niezbędnych dokumentów, jakich zażąda od nas bank. Ponadto należy także ustalić przedmiot zabezpieczenia spłaty kredytu. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka rodzajów kredytu, takich jak: kredyt dla nowych firm (udzielany młodym przedsiębiorstwom), kredyt inwestycyjny (zaciągany na rozwój firmy) oraz kredyt obrotowy (udzielany celem pokrycia obecnych wydatków). W przypadku kredytu kosztem uzyskania przychodu mogą być jego odsetki oraz wszelkie wydatki i nakłady z nim związane. Jednakże ich odliczenie jest możliwe jedynie wtedy, gdy otrzymane środki finansowe zostały przeznaczone na prowadzoną działalność gospodarczą. Od zakupionego na kredyt środka trwałego można także dokonać odpisów amortyzacyjnych oraz rozliczyć maksymalnie 60% VAT-u od ceny zakupu do wysokości 6 tys. złotych. Argumentem przemawiającym na korzyść kredytu jest fakt, że w przeciwieństwie do leasingu kupując dany przedmiot na kredyt, jesteśmy od początku do końca jego prawnymi właścicielami. Co więcej, środki finansowe pochodzące z kredytu możemy przeznaczyć na dowolną rzecz, podczas gdy w leasing nie jesteśmy w stanie wziąć wszystkiego. Leasing będzie także nieopłacalny dla przedsiębiorców, którzy nie są VAT-owcami.

Kiedy opłaca się leasing operacyjny, a kiedy finansowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z leasingu

Leasing to umowa zawierana między leasingodawcą a leasingobiorcą, przypominająca umowę najmu i polegająca na przekazaniu przez użyczającego korzystającemu prawa do użytkowania konkretnego przedmiotu przez określony czas oraz za określoną opłatą. Możemy wyróżnić dwa rodzaje leasingu: bardziej popularny leasing operacyjny oraz leasing finansowy. W przypadku pierwszego z nich, po spłaceniu wszystkich rat, przedsiębiorca może wykupić użytkowany przez siebie środek trwały za symboliczną kwotę. Z kolei korzystający z leasingu finansowego wraz ze spłatą ostatniej raty staje się właścicielem przedmiotu, który użytkuje. Najczęstszymi przedmiotami leasingu są środki transportu, maszyny oraz sprzęt i urządzenia. W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorca zarówno może odliczyć 60% (maksymalnie 6 tys. złotych) VAT-u od każdej raty leasingowej, jak również wrzucić w koszty wartość netto powiększoną o podatek VAT, którego nie mógł odliczyć. Co więcej, procedura uzyskania leasingu jest znacznie prostsza i szybsza niż staranie się o kredyt. Możliwość ujęcia w kosztach całości rat leasingowych, a nie wyłącznie odsetek od kredytu sprawia, że leasing pozwala przedsiębiorcom na większą optymalizację podatkową.

Rozliczenie czynszu za leasing samochodu - skutki podatkowe

MŚP wolą leasing

Małe i średnie firmy coraz częściej wybierają leasing, twierdząc, że jest on zarówno znacznie łatwiejszym, bezpieczniejszym, jak i tańszym sposobem zewnętrznego finansowania zakupów firmowych niż kredyt. Po pierwsze, leasing daje przede wszystkim znaczne korzyści podatkowe. Dzięki niemu możemy zminimalizować należny do zapłaty podatek dochodowy. Nazywany jest on tarczą podatkową, gdyż wszelkie wydatki, który ponosimy z jego tytułu, możemy wrzucić w koszty. Co więcej, w przeciwieństwie do kredytu nie trzeba go dodatkowo zabezpieczać, gdyż jego zabezpieczenie stanowi przedmiot umowy leasingowej. Ponadto leasing jest przyjaźniejszy dla start-upów, czyli nowych przedsiębiorstw, którym banki niechętnie udzielają kredytów.

Autor: Edyta Piekarska, Saldeo SMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA