REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing zwrotny – opłacalność i rozliczanie

 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Piotr Barchan
Ekspert ds. Leasingu, Menedżer
Leasing zwrotny – wszystko, co warto wiedzieć
Leasing zwrotny – wszystko, co warto wiedzieć
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest jedną z najpopularniejszych form finansowania działalności firmy – poza kredytem. Najczęściej jednak kojarzymy go ze sposobem na pozyskanie nowych maszyn, czy też poszerzenie floty samochodowej przedsiębiorstwa. To jednak nie wszystko. Szczególną formą leasingu bowiem jest leasing zwrotny, w przypadku którego umowę leasingu poprzedza umowa sprzedaży. Czym jest? Kiedy warto z niego skorzystać? O jakich aspektach podatkowych warto pamiętać?

Korzystający jest jednocześnie dostawcą

Podstawową różnicą między klasycznie rozumianym leasingiem a tym zwrotnym jest fakt, że korzystający jest równocześnie dostawcą. Co to konkretnie oznacza? Tyle, że w ramach transakcji leasingobiorca odsprzedaje swój majątek (najczęściej nieruchomość, ale w praktyce każdy majątek trwały, który podlega amortyzacji) leasingodawcy, a następnie zawiera z nim umowę leasingową na tenże majątek, biorąc go w użytkowanie na określony czas. W praktyce zatem leasingobiorca zamienia prawo własności do swojego majątku w prawo do jego użytkowania po cenie będącej odzwierciedleniem jego wartości rynkowej.

REKLAMA

Autopromocja

Leasing zwrotny może przyjąć charakter zarówno leasingu kapitałowego, jak i operacyjnego – w zależności od indywidualnych potrzeb biznesowych.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Komu się to opłaca?

Leasing zwrotny zazwyczaj ma na celu uwolnienie zamrożonych środków finansowych firmy i zwiększenie aktywów obrotowych. Jest to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców:

  • dysponujących środkami trwałymi (maszynami, nieruchomościami, pojazdami etc.) o wysokiej wartości rynkowej, którzy nie chcą się ich wyzbywać.
  • w trudnej sytuacji, którzy szukają dodatkowych pieniędzy tak, by uchronić się od długów, jak i by poczynić nowe inwestycje,
  • którzy nie chcą lub nie mają możliwości pozbyć się majątku firmy – przy leasingu zwrotnym mogą z niego nadal korzystać zgodnie z warunkami podpisanej umowy,
  • pragnących zwiększyć płynność finansową i wzmocnić swoją pozycję na rynku.

Leasing zwrotny jest niezwykle często stosowany m.in. w branży nieruchomości – szacuje się, że zdecydowana większość transakcji, które zawierane są na kredyt oparte są właśnie o tę formę finansową.  Skorzystać z niej można jednak w niemal każdej dziedzinie biznesu – leasing zwrotny opłacać się może tak małym firmom, jak i największym korporacjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega leasing zwrotny i jak go wykazać w księgach

Jak rozliczać leasing zwrotny?

Leasing zwrotny, tak jak każda inna forma leasingu, niesie ze sobą korzyści podatkowe. Sposób ujęcia go w księgach jednak uzależniony jest od jego typu. Jak bowiem wspomnieliśmy na początku, leasing zwrotny może przyjąć formę finansowego lub operacyjnego.

W przypadku leasingu operacyjnego majątek podlegający umowy jest zaliczany do aktywów leasingodawcy. Oznacza to on może odliczyć sobie koszty jego amortyzacji. Leasingobiorca zaś może wliczyć w swoje koszty uzyskania przychodu raty leasingowe, do których nalicza się podatek VAT, jak i opłata wstępna. Należy podkreślić również, że w tym przypadku strata bądź zysk, który powstaje w wyniku sprzedaży majątku należy ująć w księgach podatkowych:

  • gdy ustalony koszt sprzedaży jest niższy od cen rynkowych – jako rozliczenia międzyokresowe przychodów bądź kosztów,
  • gdy sprzedaż nastąpiła po cenie rynkowej – jako zysk bądź strata bieżącego okresu.

W przypadku leasingu finansowego, który zalicza majątek będący przedmiotem umowy w poczet aktywów leasingobiorców cena sprzedaży nie ma znaczenia. Kluczowa jest wielkość zysku, bądź też straty na sprzedaży. Kwotę tę należy rozliczyć w trakcie trwania leasingu, korygując wartość przedmiotu leasingu o zyski bądź straty.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podkreślić warto, że w przypadku leasingu finansowego, leasingobiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu wydatki związane z amortyzacją przedmiotu leasingu, ale jak chodzi o raty leasingowe – odliczeniu podlega jedynie cześć odsetkowa. Przy tej formie leasingobiorca jest zobowiązany do jednorazowego opłacenia podatku VAT z góry.

Podatki 2015 - komplet

Piotr Barchan, Menedżer ds. projektów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych, www.cafefinance.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA