REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing zwrotny – opłacalność i rozliczanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Piotr Barchan
Ekspert ds. Leasingu, Menedżer
Leasing zwrotny – wszystko, co warto wiedzieć
Leasing zwrotny – wszystko, co warto wiedzieć
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest jedną z najpopularniejszych form finansowania działalności firmy – poza kredytem. Najczęściej jednak kojarzymy go ze sposobem na pozyskanie nowych maszyn, czy też poszerzenie floty samochodowej przedsiębiorstwa. To jednak nie wszystko. Szczególną formą leasingu bowiem jest leasing zwrotny, w przypadku którego umowę leasingu poprzedza umowa sprzedaży. Czym jest? Kiedy warto z niego skorzystać? O jakich aspektach podatkowych warto pamiętać?

Korzystający jest jednocześnie dostawcą

Podstawową różnicą między klasycznie rozumianym leasingiem a tym zwrotnym jest fakt, że korzystający jest równocześnie dostawcą. Co to konkretnie oznacza? Tyle, że w ramach transakcji leasingobiorca odsprzedaje swój majątek (najczęściej nieruchomość, ale w praktyce każdy majątek trwały, który podlega amortyzacji) leasingodawcy, a następnie zawiera z nim umowę leasingową na tenże majątek, biorąc go w użytkowanie na określony czas. W praktyce zatem leasingobiorca zamienia prawo własności do swojego majątku w prawo do jego użytkowania po cenie będącej odzwierciedleniem jego wartości rynkowej.

REKLAMA

Leasing zwrotny może przyjąć charakter zarówno leasingu kapitałowego, jak i operacyjnego – w zależności od indywidualnych potrzeb biznesowych.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Komu się to opłaca?

Leasing zwrotny zazwyczaj ma na celu uwolnienie zamrożonych środków finansowych firmy i zwiększenie aktywów obrotowych. Jest to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców:

  • dysponujących środkami trwałymi (maszynami, nieruchomościami, pojazdami etc.) o wysokiej wartości rynkowej, którzy nie chcą się ich wyzbywać.
  • w trudnej sytuacji, którzy szukają dodatkowych pieniędzy tak, by uchronić się od długów, jak i by poczynić nowe inwestycje,
  • którzy nie chcą lub nie mają możliwości pozbyć się majątku firmy – przy leasingu zwrotnym mogą z niego nadal korzystać zgodnie z warunkami podpisanej umowy,
  • pragnących zwiększyć płynność finansową i wzmocnić swoją pozycję na rynku.

Leasing zwrotny jest niezwykle często stosowany m.in. w branży nieruchomości – szacuje się, że zdecydowana większość transakcji, które zawierane są na kredyt oparte są właśnie o tę formę finansową.  Skorzystać z niej można jednak w niemal każdej dziedzinie biznesu – leasing zwrotny opłacać się może tak małym firmom, jak i największym korporacjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega leasing zwrotny i jak go wykazać w księgach

Jak rozliczać leasing zwrotny?

Leasing zwrotny, tak jak każda inna forma leasingu, niesie ze sobą korzyści podatkowe. Sposób ujęcia go w księgach jednak uzależniony jest od jego typu. Jak bowiem wspomnieliśmy na początku, leasing zwrotny może przyjąć formę finansowego lub operacyjnego.

W przypadku leasingu operacyjnego majątek podlegający umowy jest zaliczany do aktywów leasingodawcy. Oznacza to on może odliczyć sobie koszty jego amortyzacji. Leasingobiorca zaś może wliczyć w swoje koszty uzyskania przychodu raty leasingowe, do których nalicza się podatek VAT, jak i opłata wstępna. Należy podkreślić również, że w tym przypadku strata bądź zysk, który powstaje w wyniku sprzedaży majątku należy ująć w księgach podatkowych:

  • gdy ustalony koszt sprzedaży jest niższy od cen rynkowych – jako rozliczenia międzyokresowe przychodów bądź kosztów,
  • gdy sprzedaż nastąpiła po cenie rynkowej – jako zysk bądź strata bieżącego okresu.

W przypadku leasingu finansowego, który zalicza majątek będący przedmiotem umowy w poczet aktywów leasingobiorców cena sprzedaży nie ma znaczenia. Kluczowa jest wielkość zysku, bądź też straty na sprzedaży. Kwotę tę należy rozliczyć w trakcie trwania leasingu, korygując wartość przedmiotu leasingu o zyski bądź straty.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podkreślić warto, że w przypadku leasingu finansowego, leasingobiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu wydatki związane z amortyzacją przedmiotu leasingu, ale jak chodzi o raty leasingowe – odliczeniu podlega jedynie cześć odsetkowa. Przy tej formie leasingobiorca jest zobowiązany do jednorazowego opłacenia podatku VAT z góry.

Podatki 2015 - komplet

Piotr Barchan, Menedżer ds. projektów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA