REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing zwrotny – opłacalność i rozliczanie

Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Piotr Barchan
Ekspert ds. Leasingu, Menedżer
Leasing zwrotny – wszystko, co warto wiedzieć
Leasing zwrotny – wszystko, co warto wiedzieć
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest jedną z najpopularniejszych form finansowania działalności firmy – poza kredytem. Najczęściej jednak kojarzymy go ze sposobem na pozyskanie nowych maszyn, czy też poszerzenie floty samochodowej przedsiębiorstwa. To jednak nie wszystko. Szczególną formą leasingu bowiem jest leasing zwrotny, w przypadku którego umowę leasingu poprzedza umowa sprzedaży. Czym jest? Kiedy warto z niego skorzystać? O jakich aspektach podatkowych warto pamiętać?

Korzystający jest jednocześnie dostawcą

Podstawową różnicą między klasycznie rozumianym leasingiem a tym zwrotnym jest fakt, że korzystający jest równocześnie dostawcą. Co to konkretnie oznacza? Tyle, że w ramach transakcji leasingobiorca odsprzedaje swój majątek (najczęściej nieruchomość, ale w praktyce każdy majątek trwały, który podlega amortyzacji) leasingodawcy, a następnie zawiera z nim umowę leasingową na tenże majątek, biorąc go w użytkowanie na określony czas. W praktyce zatem leasingobiorca zamienia prawo własności do swojego majątku w prawo do jego użytkowania po cenie będącej odzwierciedleniem jego wartości rynkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Leasing zwrotny może przyjąć charakter zarówno leasingu kapitałowego, jak i operacyjnego – w zależności od indywidualnych potrzeb biznesowych.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Komu się to opłaca?

Leasing zwrotny zazwyczaj ma na celu uwolnienie zamrożonych środków finansowych firmy i zwiększenie aktywów obrotowych. Jest to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców:

REKLAMA

  • dysponujących środkami trwałymi (maszynami, nieruchomościami, pojazdami etc.) o wysokiej wartości rynkowej, którzy nie chcą się ich wyzbywać.
  • w trudnej sytuacji, którzy szukają dodatkowych pieniędzy tak, by uchronić się od długów, jak i by poczynić nowe inwestycje,
  • którzy nie chcą lub nie mają możliwości pozbyć się majątku firmy – przy leasingu zwrotnym mogą z niego nadal korzystać zgodnie z warunkami podpisanej umowy,
  • pragnących zwiększyć płynność finansową i wzmocnić swoją pozycję na rynku.

Leasing zwrotny jest niezwykle często stosowany m.in. w branży nieruchomości – szacuje się, że zdecydowana większość transakcji, które zawierane są na kredyt oparte są właśnie o tę formę finansową.  Skorzystać z niej można jednak w niemal każdej dziedzinie biznesu – leasing zwrotny opłacać się może tak małym firmom, jak i największym korporacjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega leasing zwrotny i jak go wykazać w księgach

Jak rozliczać leasing zwrotny?

Leasing zwrotny, tak jak każda inna forma leasingu, niesie ze sobą korzyści podatkowe. Sposób ujęcia go w księgach jednak uzależniony jest od jego typu. Jak bowiem wspomnieliśmy na początku, leasing zwrotny może przyjąć formę finansowego lub operacyjnego.

W przypadku leasingu operacyjnego majątek podlegający umowy jest zaliczany do aktywów leasingodawcy. Oznacza to on może odliczyć sobie koszty jego amortyzacji. Leasingobiorca zaś może wliczyć w swoje koszty uzyskania przychodu raty leasingowe, do których nalicza się podatek VAT, jak i opłata wstępna. Należy podkreślić również, że w tym przypadku strata bądź zysk, który powstaje w wyniku sprzedaży majątku należy ująć w księgach podatkowych:

  • gdy ustalony koszt sprzedaży jest niższy od cen rynkowych – jako rozliczenia międzyokresowe przychodów bądź kosztów,
  • gdy sprzedaż nastąpiła po cenie rynkowej – jako zysk bądź strata bieżącego okresu.

W przypadku leasingu finansowego, który zalicza majątek będący przedmiotem umowy w poczet aktywów leasingobiorców cena sprzedaży nie ma znaczenia. Kluczowa jest wielkość zysku, bądź też straty na sprzedaży. Kwotę tę należy rozliczyć w trakcie trwania leasingu, korygując wartość przedmiotu leasingu o zyski bądź straty.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podkreślić warto, że w przypadku leasingu finansowego, leasingobiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu wydatki związane z amortyzacją przedmiotu leasingu, ale jak chodzi o raty leasingowe – odliczeniu podlega jedynie cześć odsetkowa. Przy tej formie leasingobiorca jest zobowiązany do jednorazowego opłacenia podatku VAT z góry.

Podatki 2015 - komplet

Piotr Barchan, Menedżer ds. projektów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych, www.cafefinance.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA