REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestowanie w sztukę - aspekty finansowe i podatkowe

Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Rafał Jankowski
Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance
Inwestowanie w sztukę oraz aspekty finansowe i podatkowe
Inwestowanie w sztukę oraz aspekty finansowe i podatkowe
BoConcept

REKLAMA

REKLAMA

Obrazy, rzeźby i inne wytwory artystyczne pełnią przede wszystkim rolę estetyczną. Na dzieła sztuki jednakże spojrzeć można też inaczej – jako na inwestycję finansową. I choć w Polsce lokowanie środków w obrazy, czy rzeźby jest jeszcze mało popularne, to obserwuje się, że z roku na rok przybywa chętnych do poszerzania swojego portfela inwestycyjnego właśnie w ten sposób.

Bezpieczna inwestycja

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Historia pokazuje, że dzieła sztuki to jeden z najbezpieczniejszych nośników wartości materialnych. W przeciwieństwie do akcji, obligacji, jednostek funduszy inwestycyjnych, a nawet złota, czy kamieni szlachetnych – wartość obrazów i innych wytworów artystycznych stale rośnie. Wynika to z unikalności każdego z nich. Dlatego właśnie, inwestycje w sztukę są tak popularne w szczególności w okresach kryzysu finansowego – to one bowiem stanowią najlepsze zabezpieczenie przyszłości i mogą ochronić przed bankructwem.

Cierpliwość to podstawa

Inwestując w dzieła sztuki, trzeba się uzbroić w cierpliwość. Eksperci twierdzą, że czas oczekiwania na zyski wynosi minimum 4 – 8 lat. Oczywiście, jest to wartość orientacyjna, ponieważ wszystko zależy od tego, jakie obrazy kupujemy: inaczej sytuacja wygląda, jeżeli mamy możliwość zakupu dzieł uznanych artystów, inaczej zaś, gdy nabywamy portrety czy pejzaże malarza na początku swojej kariery artystycznej. Pewne jest jedno – wartość nabywanego dzieła najprawdopodobniej wzrośnie. Nie da się jednak przewidzieć precyzyjnie o ile – szczególnie, jeśli nie ma się odpowiednich kompetencji w zakresie oceny dzieł plastycznych. Pamiętać trzeba również o tym, że posiadanie drogocennego dzieła w swojej kolekcji nie oznacza, że w momencie kryzysu jego spieniężenie będzie proste i szybkie, jeżeli będziemy chcieli osiągnąć rozsądną stawkę.

REKLAMA

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak inwestować, by zyskać?

Podstawą inwestowania w dzieła sztuki jest nabycie choć podstawowej wiedzy na temat tego, co na rynku jest obecnie popularne, czy tendencje wykazują inwestorzy. A to często wymaga lat pracy i zdobywania doświadczenia. Jeżeli jednak chcemy zacząć inwestować w obrazy, a nie mamy potrzebnych kompetencji, zawsze możemy skorzystać z usług fachowców. Coraz popularniejsza jest oferta art banking, czy art concierge, a więc usługi doradcze w zakresie inwestycji na rynku dzieł sztuki. Stawiając na pomoc fachowca, możemy liczyć na pomoc tak na początku przygody z kupowaniem obrazów, jak i na doradztwo inwestycyjne, podatkowe i wiele więcej.

A w co konkretnie warto inwestować? Jak wynika z danych statystycznych, największa popularnością cieszą się dzisiaj dzieła sztuki współczesnej. Mowa tutaj zarówno o obrazach uznanych twórców z lat 60-tych czy 70-tych np. Zdzisława Beksińskiego, jak i tych najmłodszych, którzy dopiero rozpoczynają karierę. W przypadku tych ostatnich, inwestycja najczęściej wymaga niewielkich nakładów finansowych, ale czas oczekiwania na zwrot poniesionych wydatków, jak i wysokość zysku są niepewne.

Kalkulatory

Brak podatku od dochodu dla osób prywatnych

Inwestowanie w sztukę przez osoby prywatne może być korzystne z podatkowego punktu widzenia. Polskie prawo bowiem – w przeciwieństwie na przykład do francuskiego – traktuje obrazy, czy rzeźby podobnie jak inne elementy majątku ruchomego. Oznacza to, że sprzedaż indywidualna dzieła sztuki (pod warunkiem, że od jego zakupu upłynęło ponad 6 miesięcy) nie jest objęta podatkiem od dochodu. A to duża różnica – szczególnie, gdy porównamy tę formę inwestycji z lokatami, obligacjami i tym podobnymi.

Obrót dziełami sztuki a działalność gospodarcza

Sprzedaż rozumiana jako czynność prawna (prowadzona w ramach działalności gospodarczej) podlega opodatkowaniu – podatek VAT wynosi 23%. Co jednak w przypadku osób, które prowadzą własną działalność, ale sprzedają dzieła z prywatnego majątku?

Ustalenie, czy sprzedający zbywa dzieło jako podatnik VAT, czy osoba prywatna może być problematyczne – nawet jeżeli działalność firmy nie ma związku z obrotem dzieł sztuki. Organy podatkowe mogą zinterpretować sprzedaż jako czynność prawną np., gdy dokonujemy jej, planując kolejne tego typu operacje. Dlatego też należy się uczciwie przyjrzeć charakterowi transakcji i zadbać, by umowa sprzedaży została sporządzona bardzo starannie – tak, by nie było wątpliwości co do prywatnego jej charakteru.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Rafał Jankowski, Partner Zarządzający Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA