REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia rynków kapitałowych UE

Subskrybuj nas na Youtube
Unia rynków kapitałowych UE
Unia rynków kapitałowych UE

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska opublikowała 18 lutego 2015 r. założenia (tzw. zieloną księgę) w sprawie unii rynków kapitałowych i rozpoczęła trzymiesięczne konsultacje w sprawie tego projektu, który jest kolejnym po unii bankowej krokiem mającym jeszcze bardziej zintegrować UE w jej wymiarze finansowym. Podstawowe elementy unii rynków kapitałowych mają być wprowadzone do 2019 roku.

Komisja Europejska określa tę propozycję mianem przełomowej. Jej celem jest zapewnienie łatwiejszego dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw, które teraz opierają dostęp do potrzebnych im na inwestycje środków głównie o pożyczki bankowe.

REKLAMA

REKLAMA

"Inicjujemy dziś unię rynków kapitałowych, nasz flagowy projekt mający na celu zbudowanie jednolitego runku dla kapitału dla wszystkich 28 państw członkowskich" - mówił na środowej konferencji prasowej w Brukseli unijny komisarz ds. stabilności finansowej, usług finansowych i unii rynków kapitałowych Jonathan Hill.

Celem propozycji jest zniesienie barier, które blokują ponadnarodowe inwestycje w UE i utrudniają przedsiębiorstwom dostęp do finansowania. Według szacunków KE obecnie unijne firmy 75 proc. swojego finansowania czerpią z banków, a tylko 25 proc. z rynków. Ten drugi sposób, który przewiduje np. emisję papierów wartościowych, czy wejście na giełdę ma być sposobem łatwiejsze i tańsze finansowanie dla przedsiębiorstw. Unia rynków kapitałowych ma też pomóc inwestorom w lokowaniu swojego kapitału w wybrane przez nich projekty.

W środę Komisja zainicjowała trzymiesięczną rundę konsultacji na temat tzw. zielonej księgi będącej pierwszym dokumentem opisującym założenia tego konceptu.

Autor propozycji, wywodzący się z londyńskiego City komisarz Hill podkreślał, że projekt ten jest długoterminowy. Fundamenty nowej unii, które mają dawać realne korzyści dla przedsiębiorstw i inwestorów, mają być gotowe w 2019 r. Komisja chce się ustrzec przed "falą legislacji", jaka miała miejsce w ostatnich kilku latach w związku z wprowadzaniem unii bankowej. Duża część propozycji ma być oddolnymi działaniami samych uczestników rynków, tak by było się na nich łatwiej poruszać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unia rynków kapitałowych postrzegana jest też jako zachęta dla Wielkiej Brytanii, która do 2017 r. ma zdecydować, czy chce w ogóle pozostać częścią UE. Londyńskie City, najbardziej rozbudowane we wspólnocie centrum finansowe może potencjalnie najwięcej zyskać na nowej unii.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

REKLAMA

KE przekonuje, że na unii rynków kapitałowych zyskają też banki, choć te się raczej obawiają, że stracą nieco z tortu kredytowego. W Stanach Zjednoczonych ok. tylko około 25 proc. finansowania firmy uzyskują przez banki, a 75 proc. z rynków. Źródła w Komisji przekonują, że osiągnięcie takiego poziomu w Europie byłoby nierealne, ale w 2019 r. propozycje mogłyby wyglądać 60 do 40. Bankowe finansowanie byłoby nadal dominujące, choć mniejsze niż obecnie.

Poza wymuszeniem większej konkurencji na rynku i obniżeniem przez to kosztów pieniądza (kredytów), zwiększenie roli rynków miałoby być też dodatkowym buforem dla gospodarki w razie kryzysu. Dziś w razie problemów firm cierpi cały system bankowy. Zresztą jego dobudowa w Europie dalej się nie skończyła, co skutkuje tym, że przedsiębiorstwa w wieku krajach mają poważne kłopoty z uzyskaniem potrzebnych im kredytów. Rynki kapitałowe mogą lepiej absorbować szoki ekonomiczne niż sektor bankowy przez rozproszenie ewentualnych strat.

Mimo że unia rynków kapitałowych jest zaprojektowana dla wszystkich 28 państw członkowskich, zyski dla przedsiębiorstw spoza strefy euro mogą być mniejsze niż dla tych ze strefy. Inwestorzy z tych drugich nie będą bowiem narażeni na ryzyko kursowe, co może ich odwodzić od kierowania środków do państw niebędących w unii monetarnej. "Naszym zdaniem nie jest to kluczowy problem, ale oczywiście ryzyko walutowe pozostanie czynnikiem niepewności dla tych państw, które nie są w strefie euro, ale to jest ich wybór" - podkreśliło źródło unijne.

W ramach konsultacji KE chce zebrać opinie ws. swojej propozycji od parlamentów narodowych, centrów finansowych w państwach członkowskich i innych zainteresowanych stron.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Komisja zbiera też uwagi przed przeglądem dyrektywy ws. prospektu emisyjnego. Celem zmian ma być zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw, które teraz opracowując prospekty muszą dostarczyć setki stron informacji.

Po zakończeniu konsultacji Komisja przyjmie latem plan działania zawierający harmonogram wprowadzenia podstawowych elementów unii rynków kapitałowych do 2019 r.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Zielona księga w sprawie unii rynków kapitałowych

Celem zielonej księgi w sprawie unii rynków kapitałowych jest nadanie impulsu do rozpoczęcia debaty w całej UE na temat ewentualnych środków niezbędnych do stworzenia prawdziwego jednolitego rynku kapitałowego. W dniu dzisiejszym rozpoczęły się także uzupełniające konsultacje w sprawie „sekurytyzacji wysokiej jakości” oraz dyrektywy w sprawie prospektu emisyjnego (zob. szczegóły poniżej).

Komisja pragnie uzyskać opinie Parlamentu Europejskiego i Rady, innych instytucji UE, parlamentów narodowych, przedsiębiorstw, sektora finansowego oraz wszystkich zainteresowanych. Wszystkie zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag do dnia 13 maja 2015 r. (zob link do strony konsultacji).

Po zakończeniu konsultacji Komisja przyjmie latem bieżącego roku plan działania zawierający plan działań i harmonogram wprowadzenia podstawowych elementów unii rynków kapitałowych do roku 2019.

Na podstawie wyników konsultacji Komisja określi działania niezbędne do osiągnięcia następujących celów:

  • poprawa dostępu do finansowania dla wszystkich przedsiębiorstw i projektów infrastrukturalnych w całej Europie;
  • pomoc MŚP w równie łatwym uzyskaniu finansowania jak w przypadku dużych przedsiębiorstw;
  • stworzenie jednolitego rynku kapitałowego poprzez usunięcie przeszkód dla inwestycji transgranicznych;
  • dywersyfikacja finansowania gospodarki i obniżenie kosztu pozyskiwania kapitału.

W zielonej księdze określono następujące kluczowe zasady, które powinny stanowić podstawę unii rynków kapitałowych:

  • należy zmaksymalizować korzyści wynikające z rynków kapitałowych dla gospodarki, wzrostu i miejsc pracy;
  • należy utworzyć jednolity rynek kapitałowy dla wszystkich 28 państw członkowskich poprzez usunięcie barier w inwestycjach transgranicznych w UE, a także wspierać umacnianie powiązań z globalnymi rynkami kapitałowymi;
  • unię rynków kapitałowych należy oprzeć na solidnych podstawach stabilności finansowej, w ramach jednolitego zbioru skutecznie i konsekwentnie egzekwowanych przepisów dotyczących usług finansowych;
  • należy zapewnić odpowiedni poziom ochrony inwestorów; oraz
  • unia rynków kapitałowych powinna przyczynić się do przyciągnięcia inwestycji z całego świata i zwiększyć konkurencyjność UE.

W komunikacie Komisji z listopada 2014 r. Plan inwestycyjny dla Europy wskazano już niektóre środki, jakie można wprowadzić w krótkiej perspektywie. Obejmują one wdrożenie rozporządzenia w sprawie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych (ELTIF), „sekurytyzację wysokiej jakości”, wprowadzenie znormalizowanej informacji kredytowej na temat MŚP, ofertę na rynku niepublicznym i przegląd dyrektywy w sprawie prospektu emisyjnego. Są to dziedziny, w których potrzeba postępu jest powszechnie uznawana i ma potencjał w zakresie szybkiego przyniesienia korzyści.

Przegląd dyrektywy w sprawie prospektu emisyjnego

Prospekty emisyjne są dokumentami prawnymi stosowanymi przez przedsiębiorstwa do przyciągnięcia inwestycji. Zawierają one dane pomagające inwestorom w podejmowaniu świadomych decyzji inwestycyjnych. Opracowanie prospektów jest jednak dla przedsiębiorstw kosztowne i uciążliwe z administracyjnego punktu widzenia, wymagają one bowiem często setek stron szczegółowych informacji. Dla inwestorów z kolei trudne może być przebrnięcie przez zbyt szczegółowe informacje.

Komisja rozpoczyna konsultacje na temat dyrektywy w sprawie prospektu emisyjnego w celu ułatwienia przedsiębiorstwom (w tym MŚP) pozyskiwania kapitału w całej Unii Europejskiej przy jednoczesnym zapewnieniu skutecznej ochrony inwestorów. Kluczowym zagadnieniem będzie zmniejszenie obciążeń administracyjnych, które przedsiębiorstwa muszą przezwyciężać. Przedmiotem konsultacji będzie między innymi analiza sposobów uproszczenia informacji zawartych w prospektach emisyjnych, zbadanie, w jakich sytuacjach prospekt emisyjny jest niezbędny, oraz wskazanie sposobu usprawnienia procesu zatwierdzania.

Konsultacje na temat dyrektywy w sprawie prospektu emisyjnego

Sekurytyzacja

Sekurytyzacja jest procesem, w którym instrument finansowy tworzy się przez łączenie aktywów: wzrasta wówczas liczba inwestorów mających możliwość nabycia udziałów w tych aktywach, co zwiększa płynność i uwalnia kapitał na potrzeby wzrostu gospodarczego. Ogólnoeuropejska inicjatywa „sekurytyzacji wysokiej jakości” będzie musiała zapewnić wysokie standardy procesu, pewność prawną i porównywalność w ramach różnych instrumentów sekurytyzacyjnych poprzez wyższy stopień standardyzacji produktów. Podniosłoby to w szczególności poziom przejrzystości, spójność i dostępność informacji o kluczowym znaczeniu dla inwestorów, w tym w obszarze kredytów dla MŚP, oraz sprzyjałoby poprawie płynności finansowej. Powinno to ułatwić emisję produktów sekurytyzowanych oraz umożliwić inwestorom instytucjonalnym przeprowadzenie analizy due diligence w odniesieniu do produktów, które odpowiadają ich potrzebom w zakresie dywersyfikacji aktywów, zwrotu i czasu trwania.

Środki średnio- i długoterminowe

Celem zielonej księgi jest także zapoznanie się z poglądami na temat sposobów pokonania innych przeszkód dla skutecznego funkcjonowania rynków w perspektywie średnio- i długookresowej, w tym sposobów zmniejszenia kosztów tworzenia i wprowadzania do obrotu funduszy inwestycyjnych w całej UE oraz sposobów dalszego rozwoju venture capital i private equity; określenie, czy ukierunkowane działania w dziedzinie prawa spółek, przepisów dotyczących niewypłacalności oraz papierów wartościowych, jak również opodatkowania, mogłyby wnieść wymierny wkład w unię rynków kapitałowych, oraz zasięgnięcie opinii w kwestii traktowania obligacji zabezpieczonych, czemu posłużą zaplanowane na 2015 r. konsultacje w sprawie ewentualnych unijnych ram działania.

Konsultacje w sprawie sekurytyzacji

Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA