REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akredytywa – wykorzystanie i księgowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Nalbert
Akredytywa – wykorzystanie i księgowanie
Akredytywa – wykorzystanie i księgowanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z form rozliczeń bezgotówkowych jest list kredytowy (ang. latter of credit), popularnie znany pod nazwą akredytywa. Instrument ten działa na zasadzie „zamrożenia” pieniędzy na poczet przyszłego zobowiązania. Nie jest ona przymusową formą rozliczeń i prawo do domagania się jej otwarcia przez kontrahenta ma wierzyciel. Chociaż transakcja dotyczy tylko kupującego i sprzedającego to w takiej formie rozliczeń uczestniczą poza kontrahentami jeszcze banki, bank dłużnika i bank wierzyciela.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

Jak otworzyć akredytywę?

Procedury związane z otwarciem akredytywy zostały uregulowane przez Międzynarodową Izbę Handlową i są jednolite na całym świecie. W Polsce opisuje ją Ustawa o prawie bankowym rozdział 6. Dokument listu kredytowego powinien zawierać takie elementy jak dane osoby upoważnionej do wykorzystania akredytywy, datę, walutę, cenę jednostkową towaru, ostateczny termin wygaśnięcia akredytywy jak również dokumenty które należy przedłożyć. Gotowe wnioski można znaleźć w oddziałach lub na stronach internetowych większości banków.

Cztery proste kroki otwarcia akredytywy:

  1. Polecenie otwarcia akredytywy dla banku dłużnika.
  2. Bank dłużnika przekazuje bankowi beneficjenta środki pieniężne z zastrzeżeniem jakie warunki muszą zostać spełnione żeby je wykorzystać.
  3. Wierzyciel przedstawia swojemu bankowi stosowne dokumenty o wywiązaniu się ze swojej części umowy.
  4. Bank dłużnika zawiadamia swojego klienta o wykorzystaniu akredytywy przez kontrahenta a co za tym idzie o pomniejszeniu jego środków na koncie.

Kiedy warto stosować akredytywę?

 List kredytowy  jest szczególnie polecany nie tylko w przypadku transakcji zagranicznych, ale również krajowych takich jak nowi, niesprawdzeni kontrahenci, jak również  stali bądź incydentalni u których zachodzi podejrzenie niewypłacalności bądź też zwłoka z należną zapłatą.

Plusy i minusy akredytywy

Niewątpliwie atutem takiej formy rozliczenia są już wspomniane jednolite procedury na całym świecie. Kolejną korzyścią dla obu stron uczestniczących w transakcji jest różnorodność form akredytywy do wyboru ze względu na formę transakcji. Następnym plusem jest to, że jest ona stosunkowo łatwa do przeprowadzenia. List kredytowy  beneficjentowi daje pewność, że po wywiązaniu się ze swojej części umowy otrzyma on swoją należność, minusem dla niego  jest to, że to on ponosi koszty związane z otwarciem i realizacją akredytywy. Dłużnika chroni przed wypłaceniem pieniędzy za niezrealizowaną dostawą, niestety nie daje gwarancji, że owa dostawa dojdzie do skutku. Niestety dla otwarcia akredytywy potrzebne jest trochę więcej czasu niż dla zwykłej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akredytywa w ujęciu księgowym - przykład

Firma kupuje od swojego kontrahenta towar o wartości 10000zł (towary ewidencjonuje się w cenach sprzedaży netto), a całość faktury opodatkowana jest stawką  VAT 23%. Koszt akredytywy wyniósł 250 zł.

Sprzedający w trakcie transakcji

kwota

Dt

Ct

10000

towary

2300

Vat należny

12300

Rozrachunki z odbiorcami

250

Koszty finansowe

Rachunek bieżący

Monitor Księgowego – prenumerata

Sprzedający po wykorzystaniu akredytywy

kwota

Dt

Ct

12300

Rachunek bieżący

Rozrachunki z odbiorcami

Kupujący krok po kroku

  1. Otrzymano fakturę na sumę 12300 zł

Dt

Ct

Odrębny rachunek akredytywy

Rachunek bieżący

  1. Otrzymano towar od kontrahenta (ewidencja według rzeczywistej ceny zakupu) 10000 zł

Dt

Ct

towary

Rozliczenie zakupu

  1. Wypłacenie przez bank należności kontrahentowi po przedłożeniu dokumentów 12300 zł.

Dt

Ct

Rozrachunki z dostawcami

Konto bankowe- akredytywa

Przy rozrachunkach z odbiorcami zagranicznymi należy pamiętać o  konieczności zapisów w księgach w walucie polskiej i w języku polskim zgodnie z Ustawą o rachunkowości!

Podsumowanie

Na podstawie przedstawionego powyżej przykładu można zauważyć, że w mało uciążliwy sposób można zabezpieczyć się przed nieuczciwym dłużnikiem , niestety ponosząc dodatkowe koszty i tracąc trochę więcej czasu na np. pójście do banku aby przedłożyć stosowne dokumenty. I chociaż akredytywa ma na celu głównie ochronę dłużnika to daje korzyści obu stroną i warto ją zastosować nie tylko przy transakcjach zagranicznych. Oczywiście mając stałych kontrahentów z którymi nigdy nie było problemów z wypłacalnością naszych należności polecane jest pominięcie tej formy rozliczenia aby nie narażać firmy na dodatkowe koszty a naszego kontrahenta na stracenie czasu na dodatkowych formalnościach.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA