REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akredytywa – wykorzystanie i księgowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Nalbert
Akredytywa – wykorzystanie i księgowanie
Akredytywa – wykorzystanie i księgowanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z form rozliczeń bezgotówkowych jest list kredytowy (ang. latter of credit), popularnie znany pod nazwą akredytywa. Instrument ten działa na zasadzie „zamrożenia” pieniędzy na poczet przyszłego zobowiązania. Nie jest ona przymusową formą rozliczeń i prawo do domagania się jej otwarcia przez kontrahenta ma wierzyciel. Chociaż transakcja dotyczy tylko kupującego i sprzedającego to w takiej formie rozliczeń uczestniczą poza kontrahentami jeszcze banki, bank dłużnika i bank wierzyciela.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

Autopromocja

Jak otworzyć akredytywę?

Procedury związane z otwarciem akredytywy zostały uregulowane przez Międzynarodową Izbę Handlową i są jednolite na całym świecie. W Polsce opisuje ją Ustawa o prawie bankowym rozdział 6. Dokument listu kredytowego powinien zawierać takie elementy jak dane osoby upoważnionej do wykorzystania akredytywy, datę, walutę, cenę jednostkową towaru, ostateczny termin wygaśnięcia akredytywy jak również dokumenty które należy przedłożyć. Gotowe wnioski można znaleźć w oddziałach lub na stronach internetowych większości banków.

Cztery proste kroki otwarcia akredytywy:

  1. Polecenie otwarcia akredytywy dla banku dłużnika.
  2. Bank dłużnika przekazuje bankowi beneficjenta środki pieniężne z zastrzeżeniem jakie warunki muszą zostać spełnione żeby je wykorzystać.
  3. Wierzyciel przedstawia swojemu bankowi stosowne dokumenty o wywiązaniu się ze swojej części umowy.
  4. Bank dłużnika zawiadamia swojego klienta o wykorzystaniu akredytywy przez kontrahenta a co za tym idzie o pomniejszeniu jego środków na koncie.

Kiedy warto stosować akredytywę?

 List kredytowy  jest szczególnie polecany nie tylko w przypadku transakcji zagranicznych, ale również krajowych takich jak nowi, niesprawdzeni kontrahenci, jak również  stali bądź incydentalni u których zachodzi podejrzenie niewypłacalności bądź też zwłoka z należną zapłatą.

Plusy i minusy akredytywy

Niewątpliwie atutem takiej formy rozliczenia są już wspomniane jednolite procedury na całym świecie. Kolejną korzyścią dla obu stron uczestniczących w transakcji jest różnorodność form akredytywy do wyboru ze względu na formę transakcji. Następnym plusem jest to, że jest ona stosunkowo łatwa do przeprowadzenia. List kredytowy  beneficjentowi daje pewność, że po wywiązaniu się ze swojej części umowy otrzyma on swoją należność, minusem dla niego  jest to, że to on ponosi koszty związane z otwarciem i realizacją akredytywy. Dłużnika chroni przed wypłaceniem pieniędzy za niezrealizowaną dostawą, niestety nie daje gwarancji, że owa dostawa dojdzie do skutku. Niestety dla otwarcia akredytywy potrzebne jest trochę więcej czasu niż dla zwykłej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akredytywa w ujęciu księgowym - przykład

Firma kupuje od swojego kontrahenta towar o wartości 10000zł (towary ewidencjonuje się w cenach sprzedaży netto), a całość faktury opodatkowana jest stawką  VAT 23%. Koszt akredytywy wyniósł 250 zł.

Sprzedający w trakcie transakcji

kwota

Dt

Ct

10000

towary

2300

Vat należny

12300

Rozrachunki z odbiorcami

250

Koszty finansowe

Rachunek bieżący

Monitor Księgowego – prenumerata

Sprzedający po wykorzystaniu akredytywy

kwota

Dt

Ct

12300

Rachunek bieżący

Rozrachunki z odbiorcami

Kupujący krok po kroku

  1. Otrzymano fakturę na sumę 12300 zł

Dt

Ct

Odrębny rachunek akredytywy

Rachunek bieżący

  1. Otrzymano towar od kontrahenta (ewidencja według rzeczywistej ceny zakupu) 10000 zł

Dt

Ct

towary

Rozliczenie zakupu

  1. Wypłacenie przez bank należności kontrahentowi po przedłożeniu dokumentów 12300 zł.

Dt

Ct

Rozrachunki z dostawcami

Konto bankowe- akredytywa

Przy rozrachunkach z odbiorcami zagranicznymi należy pamiętać o  konieczności zapisów w księgach w walucie polskiej i w języku polskim zgodnie z Ustawą o rachunkowości!

Podsumowanie

Na podstawie przedstawionego powyżej przykładu można zauważyć, że w mało uciążliwy sposób można zabezpieczyć się przed nieuczciwym dłużnikiem , niestety ponosząc dodatkowe koszty i tracąc trochę więcej czasu na np. pójście do banku aby przedłożyć stosowne dokumenty. I chociaż akredytywa ma na celu głównie ochronę dłużnika to daje korzyści obu stroną i warto ją zastosować nie tylko przy transakcjach zagranicznych. Oczywiście mając stałych kontrahentów z którymi nigdy nie było problemów z wypłacalnością naszych należności polecane jest pominięcie tej formy rozliczenia aby nie narażać firmy na dodatkowe koszty a naszego kontrahenta na stracenie czasu na dodatkowych formalnościach.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA