REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS

Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS /Fot. Fotolia
Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

ZUS przeznaczył w tym roku blisko 27 mln zł na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy. W ramach programu mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

REKLAMA

Autopromocja

– Program dofinansowania płatników składek adresowany jest do tych, którzy zatrudniają przynajmniej jednego pracownika i odprowadzają za niego składkę na ubezpieczenie wypadkowe, szczególnie do płatników mikro- i małych przedsiębiorstw – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Anna Sójka, wicedyrektor Departamentu Prewencji i Rehabilitacji.

ZUS utworzy stanowisko doradcy do spraw ulg i umorzeń

Teoretycznie dbałość o bezpieczeństwo pracowników spoczywa na firmie. W praktyce część z nich ma jednak problemy ze sprostaniem wszystkim obowiązkom. W dużej mierze dotyczy to najmniejszych firm, przede wszystkim ze względu na konieczność poniesienia wysokich kosztów. Z danych GUS wynika, że w 2014 roku doszło łącznie do ponad 88,5 tys. wypadków przy pracy. Spada liczba wypadków ciężkich (o 3,3 proc.) i ze skutkiem śmiertelnym (o 5,4 proc.), wciąż jednak utrzymuje się na wysokim poziomie.

– W tym roku na program ZUS przeznacza ponad 26 mln zł. Można dzięki niemu sfinansować trzy rodzaje projektów – doradcze, inwestycyjne i o charakterze inwestycyjno-doradczym. Dofinansowaniu podlegają projekty, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie – zaznacza ekspertka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Program skierowany jest do wszystkich branż, jednak przede wszystkim do tych, w których jest największe prawdopodobieństwo wypadków, np. budownictwo, produkcja i obróbka metali. Projekty mają ograniczyć szkodliwe czynniki, które mogą występować na danych stanowiskach pracy, np. hałas, wibracje, czynniki chemiczne, czynniki biologiczne, bezpieczeństwo techniczne, obciążenie wysiłkiem, promieniowanie jonizujące i niejonizujące, oświetlenie, mikroklimat czy zapylenie.

Poziom dofinansowania jest zróżnicowany w zależności od wielkości firmy. Maksymalna kwota dla mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających do 9 pracowników) wynosi 40 tys. zł dla projektów doradczych, 100 tys. zł dla projektów inwestycyjnych i 140 tys. zł dla projektów inwestycyjno-doradczych. Maksymalnie ZUS dofinansuje nawet 90 proc. wydatków. Małe firmy (zatrudniające od 10 do 49 pracowników) mogą liczyć na dofinansowanie na poziomie do 80 proc., w wysokości odpowiednio 60 tys. zł dla projektów doradczych, 150 tys. zł dla projektów inwestycyjnych i 210 tys. zł dla inwestycyjno-doradczych. Z kolei średnie przedsiębiorstwa przy 60 proc. dofinansowaniu mogą otrzymać maksymalnie 340 tys. zł.

– Największe wsparcie mogą uzyskać przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 250 pracowników, nawet do 500 tys. zł – mówi Anna Sójka. – Zainteresowanie programem jest coraz większe. To efekt kampanii, jaką Zakład prowadził w tym zakresie. Na przełomie sierpnia i września do ZUS wpłynęło ponad tysiąc wniosków, a w całym 2015 roku już ponad dwa tysiące.

Małżonek w firmie - podatki i składki ZUS

Najdroższy dofinansowany projekt kosztował ok. 300 tys. zł. Środki na prowadzony przez ZUS program dofinansowania będą stopniowo rosły, w 2017 roku kwota przeznaczona na realizację zadań z zakresu prewencji wypadkowej, w tym na dofinansowanie działań prowadzonych przez płatników składek, może wynieść ponad 77 mln zł.

Wniosek o dofinansowanie podlega ocenie formalnej dokonywanej przez pracownika ZUS oraz ocenie merytorycznej dokonywanej przez eksperta z dziedziny, której dotyczy dany projekt. Po pozytywnej ocenie podpisywana jest umowa na realizację projektu, a następnie przekazywane są pieniądze.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

– W tym roku już wydatkowaliśmy na podstawie zawartych umów około 12 mln zł, z tym że kwota dofinansowania dzielona jest na dwie transze. Pierwsza transza jest wypłacana 14 dni po zawarciu umowy, natomiast druga po pozytywnym odbiorze całego projektu. Obecnie ponad 400 wniosków uzyskało pozytywną ocenę eksperta, natomiast tych odrzuconych jest zaledwie 0,5 proc. – podkreśla Anna Sójka.

Ten oraz inne tematy ważne dla osób prowadzących działalność gospodarczą oraz zamierzających założyć własną firmę zostaną zaprezentowane podczas Tygodnia Przedsiębiorcy. W dniach 23–27 listopada we wszystkich placówkach ZUS czekać będą eksperci, którzy pod hasłem „ZUS dla Biznesu” odpowiadać będą na wszystkie pytania zainteresowanych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA