REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Firmy MSP mają duży problem z raportowaniem
Firmy MSP mają duży problem z raportowaniem

REKLAMA

REKLAMA

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie platformy MobilneRaporty.pl na grupie 1000 polskich mikro i małych firm. Zgodnie z wynikami, aż 98 proc. przedsiębiorców korzysta z systemów informatycznych zawierających moduły do raportowania, niemniej ich jakość i przystępność w obsłudze ocenia na zaledwie 1,7 pkt. (gdzie 1 oznacza bardzo źle, a 5 – bardzo dobrze). Przedsiębiorcy, zapytani czy chcieliby korzystać z prostego i taniego systemu raportowania danych online, odpowiedzieli „tak” w 74 proc. Dodatkowo, 93 proc. z nich potwierdziło, że narzędzie powinno być dostępne również na urządzenia mobilne. Okazali gotowość do płacenia za rozwiązanie, ale nie więcej niż 8-10 złotych brutto za użytkownika (przy założeniu modelu płatności, w którym opłata uzależniona jest od liczby osób, które mają uprawnienia do samodzielnego generowania raportów lub którym raporty są udostępniane).

Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS

Podobne odpowiedzi padły ze strony właścicieli biur rachunkowych. Mimo że na 200 przebadanych, aż 96 proc. nie korzystało z żadnego automatycznego systemu do raportowania, to ponad 93 proc. zadeklarowało chęć wdrożenia systemu, pod warunkiem że byłby tani i prosty w obsłudze. Zapytani, z jakich narzędzi do raportowania dotychczas korzystali, 84 proc. wskazało na pracę w dokumentach typu exel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Nie ma intuicyjnego systemu raportowania dla MSP”

Jak pokazują badania, wiele małych i średnich firm korzysta z niedrogich programów informatycznych wspomagających zarządzanie firmą, choć systemy te zwykle nie udostępniają modułów do raportowania. Jeżeli takie rozwiązania są dostępne, zwykle albo obejmują zbyt wąski zakres danych, albo ich zakup i wdrożenie okazują się być zbyt drogie. W tej sytuacji rozwiązaniem wydaje się być tworzenie własnych raportów, niemniej to czas, którego właściciele firm MSP nie mają, wykonując oprócz pracy często także inne czynności organizacyjne i finansowe. Poza tym, by generować własne raporty niezbędna jest wiedza specjalistyczna, której przedsiębiorcy mają prawo nie posiadać.

Osobiście odwiedziłem 10 biur rachunkowych obsługujących od 20 do 200 klientów. Zapytałem ich właścicieli, co według nich brakuje w systemie business intelligence do zarządzania informacjami w firmie, z którego korzystają. Wszyscy zgodnie przyznali, że na rynku nie ma intuicyjnego systemu raportowania dla MSP, który pozwalałby przekazywać raporty klientom w sposób automatyczny. W rozmowach wyszło, że firmy te, mimo że posiadają narzędzia raportowe w ramach posiadanych systemów informatycznych, nie umieją z nich korzystać – mówi Piotr Jurasz, pomysłodawca i założyciel MobilneRaporty.pl, platformy do generowania raportów z poziomu urządzenia mobilnego.

Nowy serwis: Biura rachunkowe


Zarządzanie komunikacją 3.0

Multiplatformowe, działające w chmurze, niewymagające specjalistycznej wiedzy, analityczno-raportujące aplikacje na urządzenia mobilne, zgodne z trendem web 3.0 oraz kompatybilne z popularnymi programami informatycznymi: sprzedażowymi, magazynowymi, finansowymi, kadrowo-płacowymi i pakietami łączącymi wszystkie te systemy – to kierunek, w którym zmierza dzisiejsza analiza i wymiana informacji pomiędzy firmą, jej pracownikami i klientami.

Już badanie przeprowadzone przez IDG Research Services na zlecenie Sage pokazało, że przedsiębiorstwa, które aktywnie i efektywnie przetwarzają oraz wykorzystują informacje biznesowe, rozwijają się o 35 proc. szybciej, zwiększając jednocześnie swoją produktywność. Wykazano przy tym, że firmom posiadającym mobilny dostęp do danych, zdecydowanie łatwiej jest sprzedawać nowo wprowadzane produkty i usługi, a także docierać do nowych klientów.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez internet?

Standaryzacja procesu raportowania w firmach, szczególnie małych i średnich, to dziś krok konieczny. W końcu bez stałego, mobilnego dostępu do zbiorczych informacji mówiących o najważniejszych procesach w firmie, rozwój przedsiębiorstwa stoi pod znakiem zapytania. Tymczasem tanie, nowoczesne usługi działające w chmurze, pozwalające na automatyczne, bieżące lub cykliczne generowanie raportów podsumowujących procesy, to baza wiedzy dla każdej ze stron. Z jednej to informacja dla właściciela o stanie przedsiębiorstwa, dzięki czemu może podejmować szybkie i racjonalne decyzje na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. Z drugiej strony - wiedza dla pracownika, który generując raport na urządzeniu mobilnym może w każdej chwili sprawdzić np. swoje wyniki sprzedażowe, z trzeciej - ułatwiona komunikacja z klientem, który generując raport otrzymany np. od biura rachunkowego ma stały dostęp do danych finansowych i podatkowych. Zatem czy rozwiązania mobilne rozwiążą problemy z raportowaniem w polskich firmach MSP? Czas pokaże.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Działania 8.1: Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej.

Dotacje na innowacje - Inwestujemy w Waszą przyszłość.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA