REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać system ERP?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Jak wybrać system ERP?
Jak wybrać system ERP?

REKLAMA

REKLAMA

System ERP to rozwiązanie, które od lat sprawdza się w wielkich korporacjach. O jego zaletach przekonują się powoli także liczne średnie i niektóre małe firmy. Dlaczego software integrujący dane jest tak pożądany?

Enterprise resource planning (ERP) oznacza planowanie zasobów przedsiębiorstwa poprzez integrację kilku lub wszystkich działów i funkcji w organizacji. Polega to na stworzeniu wspólnej bazy danych, z której może korzystać każdy departament. Rozwiązanie jest standardem już w niemal każdej firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Korzyści, jakie daje wspólna baza danych

Prawidłowo wdrożony system klasy ERP przede wszystkim porządkuje i integruje procesy przebiegające w firmie. - Wszystkie niezbędne do zarządzania firmą informacje mamy zgromadzone w jednym miejscu, w sposób uporządkowany – wyjaśnia Renata Rokita, dyrektor Działu Konsultingu SAP w SI-Consulting, firmie IT należącej do Grupy Impel, wiodącego dostawcy usług wdrożeniowych dla platformy SAP.

- Mamy jedno źródło prawdy o klientach, stanach magazynowych, zamówieniach klientów, rozrachunkach z dostawcami i odbiorcami, przychodach i kosztach. To daje komfort podejmowania decyzji w oparciu o wiarygodne i aktualne dane. Co więcej, wszelkie zdarzenia gospodarcze są ewidencjonowane w jednym systemie, dzięki czemu każdy uczestnik ma do nich łatwy dostęp. Możliwe jest też automatyzowanie niektórych procesów poprzez integrację z systemami automatyki czy tworzenie mechanizmów workflow, co minimalizuje ryzyko powstawania pomyłek oraz znacznie przyspiesza obsługę procesu.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Oszczędność czasu przekłada się na oszczędność pieniędzy

Automatyzacja księgowań, digitalizacja obiegu faktur czy zamówień czy integracja systemów ERP z systemami sterowania w oczywisty sposób skraca czas obsługi procesu przez użytkowników. To przekłada się na znacznie niższe koszty obsługi procesów. - Ale głównym czynnikiem, który powoduje, że systemy ERP pozwalają na generowanie oszczędności, jest poprawa efektywności tych procesów – mówi Renata Rokita i wyjaśnia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewidencja operacji biznesowych w czasie rzeczywistym w jednym miejscu powoduje, że można lepiej zarządzać zapasem, optymalizować czas pracy pracowników i urządzeń produkcyjnych, lepiej zarządzać terminowością dostaw, optymalizować wykorzystanie środków finansowych. To jeszcze nie wszystko – nowoczesne systemy ERP dają również nowe możliwości „zajrzenia w przyszłość”. Tzw. analityka predykcyjna pozwala przewidzieć np. przyszłą sytuację finansową firmy, wyniki sprzedaży oraz minimalizować ryzyko wystąpienia awarii – wymienia ekspert SI-Consulting.

Jak wybrać system ERP? Na co zwrócić uwagę?

Kluczowym kryterium wyboru systemu zintegrowanego nie powinna być jego cena. Najważniejsze jest dopasowanie do wymagań i indywidualnych potrzeb firmy oraz dostępność wszystkich strategicznych funkcji i procesów, zarówno tych bieżących, jak i stanowiących plany rozwojowe. Dlatego należy zwrócić uwagę, czy system, który bierzemy pod uwagę, ma otwartą architekturę i umożliwia dopasowanie jego funkcjonalności do potrzeb przedsiębiorstwa. – Każde wdrożenie jest wypadkową dążenia do standaryzacji, dzięki której koszty wdrożenia i utrzymania platformy maleją, oraz w uzasadnionych przypadkach dostosowuje system do nietypowych, unikalnych wymagań klienta, które kreują jego przewagę konkurencyjną – mówi Renata Rokita.

System musi nadążyć za dynamicznym rozwojem firmy. – Istotnym aspektem, jaki należy uwzględnić, jest skalowalność systemu. Po pierwsze techniczna: np. pod kątem wydajności czy liczby użytkowników, ale przede wszystkim biznesowa: np. możliwość dołączania kolejnych jednostek, umożliwienie podziału firmy, lub jej integracji z innym podmiotem – wymienia Renata Rokita i zauważa:

- Działalność gospodarcza się globalizuje, więc system klasy ERP musi być też gotowy na obsługę wielu walut i języków. Najważniejsze jednak to upewnić się, że producent systemu jest stabilną firmą, która zagwarantuje utrzymanie i rozwój systemu,  bo jest to inwestycja na kilka lat. Dodatkowe bezpieczeństwo daje również sytuacja, kiedy mamy do czynienia z platformą powszechnie wykorzystywaną przez przedsiębiorstwa, której obsługą może zająć się nie tylko jedna, lecz wiele wyspecjalizowanych firm. Daje to komfort niezależności od decyzji biznesowych jednego dostawcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA