REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

 SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

REKLAMA

REKLAMA

ZSMOPL wkrótce będzie obowiązkowym narzędziem każdego przedsiębiorcy zajmującego się handlem określonymi w ustawie produktami leczniczymi. Warto już teraz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego dostawcy systemu oraz przygotować się do jego wdrożenia.

Proponowane zmiany w ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne, miały wejść w życie 1 lipca 2017 r. Wciąż jednak trwają prace nad budową centralnego systemu ZSMOPL i niesprecyzowane są ostateczne wymogi raportowe, dlatego wszyscy oczekują na zmianę daty uruchomienia nowego systemu monitorowania na 1 stycznia 2018. Biorąc jednak pod uwagę nadchodzący sezon urlopowy i długotrwałe procedury przetargowe, proces wprowadzania systemu monitorowania w przedsiębiorstwach wskazanych przez przepisy, należy zacząć już teraz. Zwłaszcza, że niedostosowanie swoich systemów informatycznych do sprawozdawania danych za pomocą ZSMOPL jest objęte karami finansowymi.

REKLAMA

Autopromocja

Kto musi się przygotować?

ZSMOPL to system teleinformatyczny, który będzie umożliwiał przekazywanie dziennych, elektronicznych raportów o przeprowadzonych transakcjach, stanach magazynowych, planowanych dostawach i dostępności produktów monitorowanych. Obowiązkowi przekazywania tych informacji Ministerstwu Zdrowia (poprzez ZSMOPL), będą od przyszłego roku podlegać: apteki ogólnodostępne, punkty apteczne, podmioty gospodarcze prowadzące w swojej strukturze hurtownie farmaceutyczne, podmioty lecznicze prowadzący w swojej strukturze aptekę szpitalną, podmioty lecznicze prowadzące w swojej strukturze działy farmacji, a nawet podmioty lecznicze nie prowadzące apteki ani działu farmacji ale uczestniczące w obrocie produktami leczniczymi, refundowanymi środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz refundowanymi wyrobami medycznymi.

Obowiązkowi raportowemu podlegać będą wszystkie transakcje, których przedmiotem będą produkty farmaceutyczne określone przez Ministerstwo Zdrowia. Zarówno te wewnątrz Polskiego rynku farmaceutycznego, jak i te które dotyczą przywozu i wywozu do i poza Unię Europejską.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Jeden system, wielu dostawców

By przekazywanie informacji o obrocie lekami odbywało się sprawnie i szybko, Ministerstwo opisało szczegółowe wymogi odnoszące się do wymagań systemu, struktur i formatów danych. – To standard, który należy spełnić, by móc udostępnić system przedsiębiorcom – mówi Krzysztof Banaszewski z firmy SI-Consulting.  – Spełnienie wymogów prawnych i wdrożenie systemu to jednak nie wszystko. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że ZSMOPL, jak każdy system informatyczny, powinien być dopasowany do charakteru działalności, aktualizowany i serwisowany. Tego nie gwarantuje każdy dostawca – zauważa ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co zwrócić uwagę?

Po pierwsze doświadczenie. Współpracę najlepiej nawiązać z firmą, która już wcześniej przygotowywała i wprowadzała podobne rozwiązania pod systemy SAP, np. Jednolity Plik Kontrolny. - To pomoże wykluczyć problemy i pomyłki przy wdrażaniu projektu i usprawni ten proces – podkreśla Krzysztof Banaszewski z SI-Consulting i zauważa: - Wybierając doświadczonego partnera, zwiększamy też bezpieczeństwo danych firmy.


REKLAMA

Równie ważne jest także indywidualne podejście do klienta. – Odpowiedzialny i skuteczny dostawca ZSMOPL nie zaproponuje od razu gotowego rozwiązania. Przeprowadzi wcześniej szczegółową analizę przedwdrożeniową, wspólnie z klientem omówi aspekty techniczne, biznesowe i logistyczne – mówi ekspert z SI-Consulting. – Dobrego partnera wdrożeniowego poznamy po tym, że jest otwarty na wszelkie sugestie i pomysły klienta oraz oferuje dodatkowe rozszerzenia i modyfikacje aplikacji, w zależności od zgłoszonych potrzeb – kontynuuje Krzystof Banaszewski.

Oprócz doświadczenia i elastyczności, firma dostarczająca rozwiązanie ZSMOPL powinna gwarantować testy, pracować terminowo i oferować późniejszy serwis systemu. Dlatego warto zwrócić uwagę na sytuację finansową partnera. Jeśli ma on świadczyć usługi przez lata, powinien mieć stabilną pozycję na rynku.  Tylko wtedy klient może mieć pewność, że w każdym momencie będzie mógł zwrócić się do niego o pomoc w bieżącej obsłudze ZSMOPL, np. usuwaniu błędów, dostarczaniu usprawnień i aktualizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA