REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

REKLAMA

REKLAMA

ZSMOPL wkrótce będzie obowiązkowym narzędziem każdego przedsiębiorcy zajmującego się handlem określonymi w ustawie produktami leczniczymi. Warto już teraz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego dostawcy systemu oraz przygotować się do jego wdrożenia.

Proponowane zmiany w ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne, miały wejść w życie 1 lipca 2017 r. Wciąż jednak trwają prace nad budową centralnego systemu ZSMOPL i niesprecyzowane są ostateczne wymogi raportowe, dlatego wszyscy oczekują na zmianę daty uruchomienia nowego systemu monitorowania na 1 stycznia 2018. Biorąc jednak pod uwagę nadchodzący sezon urlopowy i długotrwałe procedury przetargowe, proces wprowadzania systemu monitorowania w przedsiębiorstwach wskazanych przez przepisy, należy zacząć już teraz. Zwłaszcza, że niedostosowanie swoich systemów informatycznych do sprawozdawania danych za pomocą ZSMOPL jest objęte karami finansowymi.

REKLAMA

Kto musi się przygotować?

ZSMOPL to system teleinformatyczny, który będzie umożliwiał przekazywanie dziennych, elektronicznych raportów o przeprowadzonych transakcjach, stanach magazynowych, planowanych dostawach i dostępności produktów monitorowanych. Obowiązkowi przekazywania tych informacji Ministerstwu Zdrowia (poprzez ZSMOPL), będą od przyszłego roku podlegać: apteki ogólnodostępne, punkty apteczne, podmioty gospodarcze prowadzące w swojej strukturze hurtownie farmaceutyczne, podmioty lecznicze prowadzący w swojej strukturze aptekę szpitalną, podmioty lecznicze prowadzące w swojej strukturze działy farmacji, a nawet podmioty lecznicze nie prowadzące apteki ani działu farmacji ale uczestniczące w obrocie produktami leczniczymi, refundowanymi środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz refundowanymi wyrobami medycznymi.

Obowiązkowi raportowemu podlegać będą wszystkie transakcje, których przedmiotem będą produkty farmaceutyczne określone przez Ministerstwo Zdrowia. Zarówno te wewnątrz Polskiego rynku farmaceutycznego, jak i te które dotyczą przywozu i wywozu do i poza Unię Europejską.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Jeden system, wielu dostawców

By przekazywanie informacji o obrocie lekami odbywało się sprawnie i szybko, Ministerstwo opisało szczegółowe wymogi odnoszące się do wymagań systemu, struktur i formatów danych. – To standard, który należy spełnić, by móc udostępnić system przedsiębiorcom – mówi Krzysztof Banaszewski z firmy SI-Consulting.  – Spełnienie wymogów prawnych i wdrożenie systemu to jednak nie wszystko. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że ZSMOPL, jak każdy system informatyczny, powinien być dopasowany do charakteru działalności, aktualizowany i serwisowany. Tego nie gwarantuje każdy dostawca – zauważa ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co zwrócić uwagę?

Po pierwsze doświadczenie. Współpracę najlepiej nawiązać z firmą, która już wcześniej przygotowywała i wprowadzała podobne rozwiązania pod systemy SAP, np. Jednolity Plik Kontrolny. - To pomoże wykluczyć problemy i pomyłki przy wdrażaniu projektu i usprawni ten proces – podkreśla Krzysztof Banaszewski z SI-Consulting i zauważa: - Wybierając doświadczonego partnera, zwiększamy też bezpieczeństwo danych firmy.


Równie ważne jest także indywidualne podejście do klienta. – Odpowiedzialny i skuteczny dostawca ZSMOPL nie zaproponuje od razu gotowego rozwiązania. Przeprowadzi wcześniej szczegółową analizę przedwdrożeniową, wspólnie z klientem omówi aspekty techniczne, biznesowe i logistyczne – mówi ekspert z SI-Consulting. – Dobrego partnera wdrożeniowego poznamy po tym, że jest otwarty na wszelkie sugestie i pomysły klienta oraz oferuje dodatkowe rozszerzenia i modyfikacje aplikacji, w zależności od zgłoszonych potrzeb – kontynuuje Krzystof Banaszewski.

Oprócz doświadczenia i elastyczności, firma dostarczająca rozwiązanie ZSMOPL powinna gwarantować testy, pracować terminowo i oferować późniejszy serwis systemu. Dlatego warto zwrócić uwagę na sytuację finansową partnera. Jeśli ma on świadczyć usługi przez lata, powinien mieć stabilną pozycję na rynku.  Tylko wtedy klient może mieć pewność, że w każdym momencie będzie mógł zwrócić się do niego o pomoc w bieżącej obsłudze ZSMOPL, np. usuwaniu błędów, dostarczaniu usprawnień i aktualizacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA