REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowanie działalności badawczo-rozwojowe
Dofinansowanie działalności badawczo-rozwojowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomienie czy rozbudowa działu badawczo-rozwojowego w firmie to rodzaje projektów, które mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nabór wniosków w ramach tego programu potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 r. Na dofinansowanie przeznaczono aż 900 milionów złotych.

REKLAMA

REKLAMA

O dofinansowanie, wzorem ubiegłych edycji, mogą ubiegać się zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jak i duże przedsiębiorstwa, chcące opracowywać nowe lub udoskonalać dotychczasowe produkty, usługi i technologie.

O tym, że chętnych na dofinansowanie budowy CBR nadal nie brakuje, świadczy chociażby fakt, że w pierwszym naborze w 2016 roku złożonych zostało aż 235 wniosków o dofinansowanie, spośród których wsparcie otrzymało 97. Ranking tych projektów pokazuje przy tym wyraźnie, że na wsparcie mogą liczyć nie tylko laboratoria przemysłowe, farmaceutyczne czy chemiczne, ale również CBR dedykowane systemom sprzedażowym i dystrybucyjnym.

By umożliwić powstanie nowych i rozbudowę istniejących centrów badawczo-rozwojowych przedsiębiorcom oferowane są środki na zakup potrzebnych do zrealizowania projektu:

REKLAMA

     a) gruntów i nieruchomości,
     b) środków trwałych,
     c) robót i materiałów budowlanych,
     d) wartości niematerialnych i prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agenda badawcza

Chcąc aplikować o środki na budowę centrum badawczo-rozwojowego, przyszły beneficjent powinien przedstawić plan prac badawczych, dlatego niezbędnym elementem wniosku o dofinansowanie w ramach działania 2.1 jest agenda badawcza, zawierająca orientacyjny plan prac B+R oraz ich przewidywane wyniki i potencjał rynkowy. Jej zakres powinien uzasadniać potrzebę realizacji CBR we wnioskowanym zakresie.

Prace badawczo-rozwojowe realizowane w ramach agendy badawczej muszą dotyczyć innowacji produktowej lub procesowej i obejmować co najmniej okres realizacji i okres trwałości projektu:

  • 3 lata w przypadku MŚP,
  • 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorstw.

Kryteria i zasady oceny wniosków

Aplikowanie o zewnętrzne współfinansowanie zawsze wiąże się z koniecznością spełnienia określonych warunków i kryteriów. Spełnienie ich maksymalizuje szansę na uzyskanie dofinansowania, a w przypadku kryteriów formalnych, przesądza o możliwości aplikowania. Niektóre z kryteriów są specyficzne i obowiązują wybranych beneficjentów. Przykładowo, na etapie składania wniosku o dofinansowanie w przypadku dużych przedsiębiorstw wymagana jest deklaracja, iż w związku z realizacją projektu prowadzona będzie współpraca z podmiotami z sektora MŚP, organizacjami badawczymi lub NGO. Może ona przyjąć różne formy, od partnerstwa, poprzez podwykonawstwo i transfer wiedzy, a kończąc na sieciach i platformach technologicznych.

Z kolei w przypadku projektów wymagających pozwolenia na budowę czy uzyskania decyzji środowiskowej, należy je dostarczyć najpóźniej w terminie 10 miesięcy od dnia doręczenia pisemnej informacji o zatwierdzeniu projektu do wsparcia.

Wnioski o dofinansowanie, które spełniły wszystkie kryteria oceny formalnej przekazywane są do oceny merytorycznej przeprowadzanej przez Panel Ekspertów, w którym zasiada trzech niezależnych ekspertów w zakresie innowacyjności projektu oraz dwóch niezależnych ekspertów w zakresie analizy finansowej. Oceniają oni projekt w oparciu o zatwierdzone kryteria wyboru projektów, ale również informacje i wyjaśnienia udzielane przez wnioskodawcę podczas posiedzenia Panelu Ekspertów. Kryteria punktowe znane są jeszcze przed ogłoszeniem konkursu, dlatego warto dołożyć starań by spełnić wszystkie z nich w możliwie największym zakresie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Cenne punkty przyniesie wnioskodawcy współpraca z jednostkami naukowymi. Powinna ona być jednak stosownie udokumentowana, trwała, szczegółowo opisana we wniosku i uwzględniona we wskaźnikach realizacji celów projektu.

Nowością w tej edycji konkursu będzie poddanie ocenie strategicznej roli projektu i jego znaczenia dla rozwoju gospodarczego kraju, poprzez wpisywanie się w określone dla danego naboru branże kluczowe, zidentyfikowane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.


Do nowych kryteriów należy również przełomowość planowanych prac badawczo-rozwojowych, w ramach którego oceniane będzie w jakim stopniu zaplanowane prace B+R i ich przewidywany wynik charakteryzują się przełomowością w stosunku do tego, co aktualnie oferuje rynek.

W dalszym ciągu najwyżej punktowanym kryterium pozostaje udział nakładów na działalność B+R w całkowitych nakładach inwestycyjnych, które w najbliższym konkursie liczone będzie jako relacja wydatków ponoszonych na działalność B+R do całkowitych wydatków inwestycyjnych wnioskodawcy w okresie trwałości projektu. Maksymalną ilość punktów w tym kryterium otrzymają wnioskodawcy, u których relacja wydatków na działalność B+R w odniesieniu do całkowitych nakładów inwestycyjnych przekroczy 100%.

Realność tych założeń oceniana będzie z punktu widzenia historycznych danych przedsiębiorstwa, zaś rzeczywista wartość wydatków na działalność B+R będzie monitorowana na etapie trwałości projektu i będzie wymagała potwierdzenia deklaracją dla GUS PNT-01.

GUS PNT-01 - Sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej

W najbliższym konkursie oceniane będzie również, czy przewidziano efektywny sposób ochrony własności intelektualnej, zabezpieczający przed skopiowaniem/nieuprawnionym wykorzystaniem rezultatów projektu oraz czy przyjęta strategia takiej ochrony jest właściwa.

Poziom dofinansowania i termin naboru wniosków

Poziom dofinansowania w konkursie 2.1 POIR jest zgodny z mapą regionalnej pomocy inwestycyjnej i poniższą tabelą, zaś minimalna wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 2 miliony złotych.

Nabór wniosków w ramach Działania 2.1 potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 roku.

 

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Ulga na badania i rozwój - świadczenia na rzecz pracowników

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA