REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem
Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

REKLAMA

REKLAMA

1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Będzie można skorzystać np. z mediacji przy rozstrzyganiu sporów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem.

Z początkiem czerwca br. zmieniają się dotychczasowe przepisy Kodeksu podstępowania administracyjnego oraz wprowadzonych zostaje kilkadziesiąt nowych zapisów. Nowelizacja Kodeksu podpisana przez prezydenta 27 kwietnia br. ma wyleczyć postępowania administracyjne i sądowo-administracyjne z przewlekłości, ale w głównej mierze ma zagwarantować modyfikację podejścia administracji do obywatela, w tym do właścicieli firm.

REKLAMA

Autopromocja

Zasady pro-przedsiębiorczego podejścia

Po modyfikacji Kodeksu postępowania administracyjnego w przepisach pojawia się m.in. zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony, w myśl której, jeśli postępowanie toczy się w sprawie nałożenia np. na przedsiębiorcę obowiązku lub ograniczenia czy odebrania mu prawa, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej czy stanu faktycznego, wątpliwości są rozstrzygane na korzyść przedsiębiorcy (art. 7a ww. ustawy).

Pro-przedsiębiorcze podejście organów administracji publicznej ma zagwarantować też rozbudowanie przepisu o pogłębianiu zaufania obywateli do władzy publicznej – organy mają rozstrzygać sprawy administracyjne i sądowo-administracyjne proporcjonalnie, bezstronnie i zgodnie z myślą równego traktowania stron postępowania (art. 8 ww. ustawy). Zupełną nowością jest też przepis bezpośrednio zobowiązujący organy do nie odstępowania od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym (art. 8 § 2 ww. ustawy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej od 1 czerwca br. strona postępowania, w tym przedsiębiorca, będzie też mogła oczekiwać dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego, w czym ma pomóc zasada współdziałania organów administracji publicznej (art. 7b ww. ustawy).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Można wnioskować o mediatora

Obok pojedynczych artykułów, nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza też dwa dodatkowe rozdziały. I tak, zgodnie z Rozdziałem 5a od nadchodzącego czwartku w toku postępowania może być przeprowadzona mediacja, jeśli taka będzie wola stron. Przez cały okres trwania pozostaje co do zasady niejawna, a to oznacza, że propozycje ugodowe czy fakty ujawnione podczas mediacji nie mogą być wykorzystane po zakończeniu mediacji. Dzięki pomocy mediatora, mediacja może zakończyć się zawarciem ugody lub wydaniem decyzji. Mediator zostaje wybrany przez wnioskujących o mediację.

Skierowanie sprawy do mediacji oznacza odroczenie rozpatrzenia sprawy na okres nawet 3 miesięcy – tyle czasu ma mediator na znalezienie kompromisu. Po tym czasie organ administracji publicznej zamyka mediacje i załatwia sprawę.


Więcej spraw zakończonych ugodą

Kolejną dużą zmianą jest Rozdział 8. Dotyczy on możliwości zawierania pomiędzy stronami postępowania administracyjnego ugody, która po zatwierdzeniu wywiera takie same skutki, jak decyzja wydana w toku postępowania. Co ważne, przed nowelizacją ugoda była dopuszczona jedynie wtedy, jeśli przyczyniała się do uproszczenia czy przyspieszenia postępowania. Teraz taką ugodę będzie można zawrzeć we wszystkich sprawach, o ile pozwala na to charakter sprawy i nie występuje sprzeciw na podstawie szczególnych przepisów. Ugoda będzie mogła być zawarta także przed mediatorem.

O tym, ile spraw, które toczyć się będą m.in. w sprawach dotyczących działalności gospodarczych, zostanie rozwiązanych za pomocą ugody czy mediacji przekonamy się wkrótce. Natomiast warto podkreślić, że – zgodnie z kolejną nową regułą – urzędnicy mają wręcz nakłaniać do obydwu powyższych nowych form polubownego załatwiania spornych kwestii, o ile będzie na to pozwalać charakter sprawy. Jak czytamy w znowelizowanej ustawie Organy administracji publicznej podejmują wszystkie uzasadnione na danym etapie postępowania czynności umożliwiające przeprowadzenie mediacji lub zawarcie ugody, a w szczególności udzielają wyjaśnień o możliwościach i korzyściach polubownego załatwienia sprawy” (art. 13 ww. ustawy).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. średnia pensja w Polsce przekroczy granicę 9000 zł brutto. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA