REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem
Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

REKLAMA

REKLAMA

1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Będzie można skorzystać np. z mediacji przy rozstrzyganiu sporów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem.

Z początkiem czerwca br. zmieniają się dotychczasowe przepisy Kodeksu podstępowania administracyjnego oraz wprowadzonych zostaje kilkadziesiąt nowych zapisów. Nowelizacja Kodeksu podpisana przez prezydenta 27 kwietnia br. ma wyleczyć postępowania administracyjne i sądowo-administracyjne z przewlekłości, ale w głównej mierze ma zagwarantować modyfikację podejścia administracji do obywatela, w tym do właścicieli firm.

REKLAMA

Autopromocja

Zasady pro-przedsiębiorczego podejścia

Po modyfikacji Kodeksu postępowania administracyjnego w przepisach pojawia się m.in. zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony, w myśl której, jeśli postępowanie toczy się w sprawie nałożenia np. na przedsiębiorcę obowiązku lub ograniczenia czy odebrania mu prawa, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej czy stanu faktycznego, wątpliwości są rozstrzygane na korzyść przedsiębiorcy (art. 7a ww. ustawy).

Pro-przedsiębiorcze podejście organów administracji publicznej ma zagwarantować też rozbudowanie przepisu o pogłębianiu zaufania obywateli do władzy publicznej – organy mają rozstrzygać sprawy administracyjne i sądowo-administracyjne proporcjonalnie, bezstronnie i zgodnie z myślą równego traktowania stron postępowania (art. 8 ww. ustawy). Zupełną nowością jest też przepis bezpośrednio zobowiązujący organy do nie odstępowania od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym (art. 8 § 2 ww. ustawy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej od 1 czerwca br. strona postępowania, w tym przedsiębiorca, będzie też mogła oczekiwać dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego, w czym ma pomóc zasada współdziałania organów administracji publicznej (art. 7b ww. ustawy).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Można wnioskować o mediatora

Obok pojedynczych artykułów, nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza też dwa dodatkowe rozdziały. I tak, zgodnie z Rozdziałem 5a od nadchodzącego czwartku w toku postępowania może być przeprowadzona mediacja, jeśli taka będzie wola stron. Przez cały okres trwania pozostaje co do zasady niejawna, a to oznacza, że propozycje ugodowe czy fakty ujawnione podczas mediacji nie mogą być wykorzystane po zakończeniu mediacji. Dzięki pomocy mediatora, mediacja może zakończyć się zawarciem ugody lub wydaniem decyzji. Mediator zostaje wybrany przez wnioskujących o mediację.

Skierowanie sprawy do mediacji oznacza odroczenie rozpatrzenia sprawy na okres nawet 3 miesięcy – tyle czasu ma mediator na znalezienie kompromisu. Po tym czasie organ administracji publicznej zamyka mediacje i załatwia sprawę.


Więcej spraw zakończonych ugodą

Kolejną dużą zmianą jest Rozdział 8. Dotyczy on możliwości zawierania pomiędzy stronami postępowania administracyjnego ugody, która po zatwierdzeniu wywiera takie same skutki, jak decyzja wydana w toku postępowania. Co ważne, przed nowelizacją ugoda była dopuszczona jedynie wtedy, jeśli przyczyniała się do uproszczenia czy przyspieszenia postępowania. Teraz taką ugodę będzie można zawrzeć we wszystkich sprawach, o ile pozwala na to charakter sprawy i nie występuje sprzeciw na podstawie szczególnych przepisów. Ugoda będzie mogła być zawarta także przed mediatorem.

O tym, ile spraw, które toczyć się będą m.in. w sprawach dotyczących działalności gospodarczych, zostanie rozwiązanych za pomocą ugody czy mediacji przekonamy się wkrótce. Natomiast warto podkreślić, że – zgodnie z kolejną nową regułą – urzędnicy mają wręcz nakłaniać do obydwu powyższych nowych form polubownego załatwiania spornych kwestii, o ile będzie na to pozwalać charakter sprawy. Jak czytamy w znowelizowanej ustawie Organy administracji publicznej podejmują wszystkie uzasadnione na danym etapie postępowania czynności umożliwiające przeprowadzenie mediacji lub zawarcie ugody, a w szczególności udzielają wyjaśnień o możliwościach i korzyściach polubownego załatwienia sprawy” (art. 13 ww. ustawy).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA