| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy już działa

Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy już działa

Od dnia 20 maja br. działa tzw. jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy. Nowy przedsiębiorca nie musi już odwiedzać ZUS po zarejestrowaniu firmy, gdyż podczas składania wniosku CEDIG w każdym urzędzie miasta lub gminy zostanie zgłoszony jednocześnie do ubezpieczenia.

To spore ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy dotychczas po zarejestrowaniu firmy musieli w ciągu siedmiu dni skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i zgłosić się (w związku z rozpoczęciem działalności firmy) do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego, a członków rodziny – do ubezpieczenia zdrowotnego. Po zmianach nowy przedsiębiorca załatwi to od ręki wraz z wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

– W końcu mamy więc rzeczywiście jedno okienko, przy którym przedsiębiorca załatwi wszystkie sprawy związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej – mówi Elżbieta Kucharska zastępca naczelnika Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji ZUS we Wrocławiu

Osoba prowadząca działalność gospodarczą załatwi w urzędzie miasta lub gminy nie tylko zgłoszenie do ubezpieczeń. Będzie mogła zawiadomić o zmianie danych w dokumentach zgłoszeniowych (np. zmianie adresu), a także wyrejestrować siebie i członków rodziny z ubezpieczenia. W urzędzie miasta lub gminy przedsiębiorca złoży formularze ZUS: ZUA, ZZA, ZCNA, ZIUA i ZWUA.

- Zanim nowe przepisy weszły w życie nasi eksperci prowadzili szkolenia dla pracowników urzędów gminy tak żeby wszystko przebiegało bez zakłóceń - zapewnia Kucharska.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że w niektórych sytuacjach kontakt z ZUS nadal jest konieczny.

– W przypadku wystąpienia jakichkolwiek zmian przedsiębiorca jest zobowiązany do samodzielnego złożenia dokumentów zgłoszeniowych. Do takich zmian należy podjęcie pracy na etat, czy też ustanie okresu preferencyjnego opłacania składek – uprzedza Elżbieta Kucharska.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Przedsiębiorcy mogą przekazywać do ZUS dokumenty także za pośrednictwem elektronicznych kanałów komunikacji, np. korzystając z programu Płatnik lub mając dostęp do swojego konta na PUE (Platforma Usług Elektronicznych ZUS) i aplikacji ePłatnik. Warunkiem jest posiadanie podpisu elektronicznego, np. bezpłatnego profilu ePUAP.

Zobacz także: Moja firma

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Marta Olewińska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »