REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej a składki ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zawieszenie działalności gospodarczej a składki ZUS
Zawieszenie działalności gospodarczej a składki ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej jest jednym z praw przysługujących przedsiębiorcy. Zawieszenie działalności pozwala na zredukowanie stałego finansowego obciążenia firmy, wstrzymując przede wszystkim konieczność odprowadzania składek ZUS.

Każde przedsiębiorstwo bez względu na to czy generuje przychód czy nie, stale generuje koszty. Jeśli biznes „nie idzie”, przedsiębiorcy decydują się zawiesić działalność. Prawo do zawieszenia działalności gospodarczej nie jest zarezerwowane dla wszystkich podatników. Nie mogą z niego skorzystać m.in. przedsiębiorcy zatrudniający pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady przedsiębiorca podlega obowiązkowi comiesięcznego opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. I to niezależnie od wysokości osiąganego przychodu, tj. nawet przedsiębiorcy z biznesem przynoszącym straty muszą przelewać ZUS-owi pieniądze. Natomiast zawieszenie wykonywania działalności powoduje ustanie tego obowiązku – od dnia, w którym rozpocznie się zawieszenie, do dnia poprzedzającego dzień wznowienia biznesu. Podczas zawieszenia zatem nie trzeba ani opłacać ZUS-u, ani składać żadnych dokumentów rozliczeniowych.

REKLAMA

Do kilkudziesięciu tysięcy złotych oszczędności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszczędność z tytułu zawieszenia działalności może trwać od 30 dni do 24 miesięcy. Przyjmując stałą inflację oraz stałą wysokość składek ZUS-owskich można policzyć, że za maksymalny okres zawieszenia biznesu u przedsiębiorcy w kieszeni zostanie przez 2 lata 26916,48 zł [1121,52 (z uwzględnieniem składki na FP) x 24] z tytułu składek społecznych oraz 6934,80 zł (2889,95 x 24) z tytułu składki zdrowotnej.

Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS

Okres zawieszenia firmy zaczyna biec od momentu wskazanego we wniosku o zawieszenie, lecz nie później niż od dnia złożenia wniosku.

Przestój nie zawsze się opłaci

Z jednej strony oszczędności, z drugiej spisanie na straty być może kontaktów biznesowych, utrata zamówień, czyli jednym słowem zastrzeżony brak możliwości osiągania przychodów.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

ZUS poważnie podchodzi do kwestii odciętych wpływów z tytułu zawieszenia działalności. Stąd skrupulatnie sprawdza wszystkie warunki. Warto pamiętać, że organ rentowy nie uzna za prawidłowy okres zawieszenia krótszy niż 30 dni. Niedopilnowanie minimalnego wymaganego okresu zawieszenia to pierwsza sytuacja, w której przedsiębiorca na zawieszeniu nie zyska.


Błędem unieważniającym zawieszenie jest też zawieszenie działalności gospodarczej spółki cywilnej tylko przez jednego ze wspólników, podczas gdy reszta wspólników dalej prowadzi firmę.

Dobrowolne składki

Podczas przestoju w firmie podatnik nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ale ma prawo do nich dobrowolnie przystąpić. Oprócz tego w okresie w trakcie zawieszenia działalności mamy prawo zgłoszenia siebie do dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego. Nie da się z kolei przystąpić podczas zawieszenia do dobrowolnego „chorobowego”.

Odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie zaległych składek ZUS

Wyjątkiem jest przedsiębiorca, który musiał zawiesić działalność w celu osobistej opieki nad dzieckiem – własnym, małżonka czy przysposobionym. Opieka trwa przez okres do 3 lat, nie dłużej jednak niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

REKLAMA