REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS

Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS
Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej nie powoduje konieczności płacenia składek ZUS, jeśli przedsiębiorca równolegle pracuje na umowie o pracę z wynagrodzeniem brutto ponad 1850 zł. Z jednej strony to „oszczędność” na ZUS-ie, z drugiej konieczność dzielenia czasu na dwa czasochłonne zajęcia.

Niektórzy etatowcy decydują się założyć działalność gospodarczą, utrzymując jednocześnie dotychczasowe stanowisko na umowie o pracę. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że równolegle wykonywanie tych dwóch czasochłonnych prac jest nie do pogodzenia. W rzeczywistości jednak, takie rozwiązanie nierzadko się sprawdza, a oprócz tego zmniejsza ryzyko wystartowania z własnym biznesem i pozwala „zaoszczędzić” na ZUS-ie.

REKLAMA

Autopromocja

Gwarancja zatrudnienia z etatu

Stałe zatrudnienie daje komfort stałego zarobku, płatnych urlopów i na tym gruncie jest zaprzeczeniem prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Już od pierwszego dnia życia własnej firmy przedsiębiorca ponosi bowiem stałe koszty (przede wszystkim ubezpieczenia społecznego), odpowiada samodzielnie za wygenerowanie zarobku i ryzykuje brakiem wystarczającej liczby klientów i faktur sprzedażowych.

Połączenie etatu z własną firmą może być ciekawe dla tych osób, które chcą rozpocząć prowadzenie małego biznesu nieco wolniej, bezpieczniej, nie wypływając od razu nas szerokie wody i które zdają sobie sprawę z tego, że będą mu mogły poświęcić mniej czasu. Powyższa kombinacja może też opłacać pracownikowi, który chce sprawdzić, na ile dochodowy okaże się jego pomysł na biznes, jednocześnie zachowując umowę o pracę jako zabezpieczenie w razie, kiedy działalność generowałaby jedynie straty.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Rozstrzygnięcie zbiegu tytułów do ZUS-u

REKLAMA

Wynagrodzenie z umowy o pracę podlega obowiązkowo pod oskładkowanie ubezpieczeniem społecznym (emerytalnym, rentowym, wypadkowym i chorobowym) – niezależnie od tego, czy to praca na pełen czy pół etatu oraz niezależnie od wysokości wynagrodzenia. Przedsiębiorca jest obowiązkowo objęty ubezpieczeniem społecznym (emerytalnym, rentowym i wypadkowym) od pierwszego dnia wykonywania działalności. Zatem jeśli jeden podatnik otrzymuje zarobek z tych dwóch tytułów, teoretycznie dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rzeczywistości sprawę rozstrzyga się szybko. Jeśli pracownik zakłada firmę, pozostaje obowiązkowo ubezpieczony u pracodawcy. Z punktu widzenia przedsiębiorcy będącego jednocześnie etatowcem, nie musi on opłacać składek z tytułu działalności, jeśli z umowy o pracę uzyskuje oskładkowany przychód równy co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu (obecnie 1850 zł).

Rozpoczynając działalność jako etatowiec obok wypełnienia formalności związanych z nadaniem NIP-u itd., przedsiębiorca musi złożyć w ZUS-ie jedynie formularz ZUS ZZA stanowiący zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych nie wpływa na kwestię opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne. W przypadku jednoczesnego wykonywania etatu na umowie o pracę oraz wykonywaniu działalności gospodarczej, Kowalski co miesiąc opłaca dwie składki zdrowotne. Podstawami ich wyliczenia są aktualnie:
- z działalności gospodarczej – 3210,60 zł,
- z umowy o pracę – kwota brutto zapisana w umowie.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA