REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS
Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej nie powoduje konieczności płacenia składek ZUS, jeśli przedsiębiorca równolegle pracuje na umowie o pracę z wynagrodzeniem brutto ponad 1850 zł. Z jednej strony to „oszczędność” na ZUS-ie, z drugiej konieczność dzielenia czasu na dwa czasochłonne zajęcia.

Niektórzy etatowcy decydują się założyć działalność gospodarczą, utrzymując jednocześnie dotychczasowe stanowisko na umowie o pracę. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że równolegle wykonywanie tych dwóch czasochłonnych prac jest nie do pogodzenia. W rzeczywistości jednak, takie rozwiązanie nierzadko się sprawdza, a oprócz tego zmniejsza ryzyko wystartowania z własnym biznesem i pozwala „zaoszczędzić” na ZUS-ie.

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja zatrudnienia z etatu

Stałe zatrudnienie daje komfort stałego zarobku, płatnych urlopów i na tym gruncie jest zaprzeczeniem prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Już od pierwszego dnia życia własnej firmy przedsiębiorca ponosi bowiem stałe koszty (przede wszystkim ubezpieczenia społecznego), odpowiada samodzielnie za wygenerowanie zarobku i ryzykuje brakiem wystarczającej liczby klientów i faktur sprzedażowych.

Połączenie etatu z własną firmą może być ciekawe dla tych osób, które chcą rozpocząć prowadzenie małego biznesu nieco wolniej, bezpieczniej, nie wypływając od razu nas szerokie wody i które zdają sobie sprawę z tego, że będą mu mogły poświęcić mniej czasu. Powyższa kombinacja może też opłacać pracownikowi, który chce sprawdzić, na ile dochodowy okaże się jego pomysł na biznes, jednocześnie zachowując umowę o pracę jako zabezpieczenie w razie, kiedy działalność generowałaby jedynie straty.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Rozstrzygnięcie zbiegu tytułów do ZUS-u

Wynagrodzenie z umowy o pracę podlega obowiązkowo pod oskładkowanie ubezpieczeniem społecznym (emerytalnym, rentowym, wypadkowym i chorobowym) – niezależnie od tego, czy to praca na pełen czy pół etatu oraz niezależnie od wysokości wynagrodzenia. Przedsiębiorca jest obowiązkowo objęty ubezpieczeniem społecznym (emerytalnym, rentowym i wypadkowym) od pierwszego dnia wykonywania działalności. Zatem jeśli jeden podatnik otrzymuje zarobek z tych dwóch tytułów, teoretycznie dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rzeczywistości sprawę rozstrzyga się szybko. Jeśli pracownik zakłada firmę, pozostaje obowiązkowo ubezpieczony u pracodawcy. Z punktu widzenia przedsiębiorcy będącego jednocześnie etatowcem, nie musi on opłacać składek z tytułu działalności, jeśli z umowy o pracę uzyskuje oskładkowany przychód równy co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu (obecnie 1850 zł).

Rozpoczynając działalność jako etatowiec obok wypełnienia formalności związanych z nadaniem NIP-u itd., przedsiębiorca musi złożyć w ZUS-ie jedynie formularz ZUS ZZA stanowiący zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych nie wpływa na kwestię opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne. W przypadku jednoczesnego wykonywania etatu na umowie o pracę oraz wykonywaniu działalności gospodarczej, Kowalski co miesiąc opłaca dwie składki zdrowotne. Podstawami ich wyliczenia są aktualnie:
- z działalności gospodarczej – 3210,60 zł,
- z umowy o pracę – kwota brutto zapisana w umowie.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA