| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Umowy zlecenia > Jak opłacać składki ZUS będąc przedsiębiorcą na umowie zleceniu

Jak opłacać składki ZUS będąc przedsiębiorcą na umowie zleceniu

Kiedy uzyskując przychody z działalności gospodarczej równolegle otrzymujemy przychody w ramach zawartej umowy zlecenia, dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych. Jednym słowem, opłacamy składki ZUS z racji tego, że jesteśmy przedsiębiorcą, ale po podpisaniu umowy zlecenia, pojawia się drugi zarobek, który również może podlegać ozusowaniu.

Zgodnie z przepisami ZUS-owskimi w takim przypadku obowiązkowo składki na ubezpieczenia społeczne zapłacimy tylko z jednego zarobku. Którego?

Odpowiadając na to pytanie należy podzielić przedsiębiorców na dwie grupy, przyjmując za kryterium podziału wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, od której opłacają co miesiąc te składki. I tak:

  • pierwsza z nich opłaca ZUS od 2443 zł (tj. od 60% aktualnego minimalnego przeciętnego prognozowanego miesięcznego wynagrodzenia za pracę),
  • druga od 555 zł (od preferencyjnej wysokości, jaka przysługuje świeżo upieczonym przedsiębiorcom po spełnieniu warunków, tj. od 30% aktualnego minimalnego wynagrodzenia).

Umowa zlecenia w 2016 r. - składki na ubezpieczenia społeczne

Składka zdrowotna pozostaje poza kalkulacjami. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca korzysta z preferencyjnej podstawy wymiaru naliczania składek społecznych oraz od tego, jakiej wysokości zarobki generuje jego biznes i umowa zlecenie, od każdego zarobku musi co miesiąc opłacać składkę na ubezpieczenia zdrowotne. Podstawą jej wyliczenia jest obecnie:

  • przy wynagrodzeniu z działalności – 3210,60 zł,
  • przy zleceniu – kwota brutto zapisana w umowie.

Zlecenie przedsiębiorcy z „dużym” ZUS-em

Jeśli wynagrodzenie brutto ze zlecenia wykonywanego przed przedsiębiorcę jest niższe niż 2443 zł, przedsiębiorca obowiązkowo podlega ZUS-owi z działalności gospodarczej, innymi słowy oblicza i wpłaca składki na ubezpieczenie społeczne od podstawy przewidzianej dla przedsiębiorców, tj. od 2443 zł. Dobrowolnie może opłacać składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z umowy zlecenia.

Jakie składki ZUS powinni płacić przedsiębiorcy prowadzący kilka firm?

Natomiast, jeśli ze zlecenia przedsiębiorca otrzyma co najmniej 2443 zł, ma prawo zmienić tytuł do obowiązkowego ubezpieczenia i poddać pod nie zlecenie w miejsce działalności. W przypadku zamiany tytułu ubezpieczenia z jednej strony składki na ubezpieczenie społeczne będą wyższe. Z drugiej zaś, nie można zapominać o tym, że będą współfinansowane ze zleceniodawcą, co może pozwolić przedsiębiorcy-zleceniobiorcy zaoszczędzić nieco na ZUS-ie.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Witold Modzelewski Radca Prawny

Kancelaria prawnopodatkowa w grupie Instytutu Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »