REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną
Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych na kasie fiskalnej, mają prawo do skorzystania z ulgi na zakup tego urządzenia. Niemniej jednak w pewnych okolicznościach może wystąpić obowiązek zwrotu ulgi do urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca sam ustala, na jaki okres i od jakiego miesiąca chce zawiesić działalność gospodarczą. Zawieszenie może trwać od 1 miesiąca do 2 lat. Jeśli działalność nie zostanie wznowiona przed upływem 2 lat, przedsiębiorca zostaje wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności gospodarczej nie oznacza zakończenia pracy przez kasę fiskalną. Zawieszenie działalności to czasowe zaprzestanie sprzedaży, a nie całkowita likwidacja kasy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Konieczność zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
1. zaprzestaną jej używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia do obowiązkowego przeglądu technicznego,
2. zaprzestaną działalności,
3. nastąpi likwidacja działalności,
4. zostanie ogłoszona upadłość,
5. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
6. dokonają odliczenia z naruszeniem przepisów.

REKLAMA

Przegląd kasy fiskalnej w czasie zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorca w czasie zawieszenia działalności dokonuje obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, nie rzadziej niż co 2 lata (§ 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas). Odpowiedzialność terminowego przeglądu kasy spoczywa na podatniku, czyli użytkowniku kasy. Nieterminowy przegląd urządzenia będzie skutkował obowiązkowym zwrotem ulgi na kasę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kradzież lub zniszczenie kasy

Zaprzestanie użytkowania kasy fiskalnej to nie tylko likwidacja działalności gospodarczej, ale również utrata kasy w wyniku jej kradzieży lub zniszczenia skutkiem np. pożaru, zalania czy upadku z wysokości. W wyniku takich sytuacji podatnicy dokonują zwrotu ulgi na kasę fiskalną.

Jak wskazano w § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących, w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży, podatnik niezwłocznie powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz dołącza potwierdzenie zgłoszenia kradzieży, wydane przez organy ścigania.

Polecamy: Biuletyn VAT

Likwidacja, upadłość, sprzedaż przedsiębiorstwa

Podatnicy likwidujący działalność gospodarczą, muszą pamiętać o dopełnieniu obowiązków związanych z zakończeniem pracy kasy fiskalnej. Procedury dotyczące zakończenia pracy kasy wynikają z § 15 ust. 1 wskazanego wcześniej rozporządzenia ws. kas rejestrujących. W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:
1) wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
2) składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
3) składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,
4) dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Zgodnie z § 15 ust. 2 odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Wniosek o dokonanie odczytu pamięci kasy fiskalnej

Odczytu pamięci kasy fiskalnej dokonujemy w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym. Wniosek o dokonaniu odczytu pamięci kasy fiskalnej składany jest do naczelnika urzędu skarbowego. Składany wniosek powinien zawierać dane podatnika użytkującego kasę, numery kasy fiskalnej (z podziałem na unikatowy, fabryczny, ewidencyjny), datę fiskalizacji kasy, a także adres, pod którym kasa była użytkowana.
 

Wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji

Kolejnym krokiem jest złożenie przez podatnika wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek może być sporządzony odręcznie i w dowolnej formie, gdyż Minister Finansów nie określił w drodze rozporządzenia ogólnego wzoru tego wniosku. Niemniej jednak, wniosek powinien zawierać dane podatnika (nazwa, adres, NIP) i dane urządzenia zgłoszonego do odczytu (model kasy, numer ewidencyjny, numer unikatowy, numer fabryczny, datę fiskalizacji, miejsce jej instalacji oraz datę wyrejestrowania).

Odczyt pamięci kasy fiskalnej

Odczyt pamięci kasy fiskalnej przeprowadzany jest najczęściej w siedzibie urzędu skarbowego w obecności 3 osób:

- podatnika użytkującego urządzenie,
- przedstawiciela organu podatkowego,
- serwisanta.

Po przeprowadzeniu odczytu pamięci kasy fiskalnej sporządzany jest protokół informujący o likwacji urządzenia. Dokument sporządzany jest w trzech egzemplarzach i przekazywany dla każdej ze stron: użytkownika kasy, serwisanta i urzędu skarbowego. Taki dokument powinien być podpisany przez każdą ze stron uczestniczących w odczycie pamięci kasy fiskalnej.


Zwrot odliczonej ulgi

Podatnicy VAT czynni dokonują zwrotu ulgi w deklaracji VAT-7(16)/VAT-7K(10). Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.12.2010 r. w sprawie zwrotu odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Z 2013 Poz 163), czynny podatnik VAT zwrotu ulgi dokonuje w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po:
- miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
- kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne.

Natomiast podatnik zwolniony z VAT (art. 111 ust. 5 ustawy) zwrotu dokonuje nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające zwrot na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Likwidacja działalności, kasa fiskalna i spis likwidacyjny

Należy pamiętać, że jeśli na dzień likwidacji działalności podatnik posiada kasę rejestrującą, to jest zobowiązany do wykazania jej w remanencie likwidacyjnym i opodatkowania VAT (jeśli przy zakupie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego). Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę rynkową towaru. Dobrym rozwiązaniem jest likwidacja lub odsprzedaż kasy rejestrującej przed zakończeniem działalności. Przedsiębiorca uniknie wtedy sporów z organami skarbowymi odnośnie wartości rynkowej kasy fiskalnej, która może okazać się minimalna.

Marzena Łukasik – ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA