REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną
Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych na kasie fiskalnej, mają prawo do skorzystania z ulgi na zakup tego urządzenia. Niemniej jednak w pewnych okolicznościach może wystąpić obowiązek zwrotu ulgi do urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca sam ustala, na jaki okres i od jakiego miesiąca chce zawiesić działalność gospodarczą. Zawieszenie może trwać od 1 miesiąca do 2 lat. Jeśli działalność nie zostanie wznowiona przed upływem 2 lat, przedsiębiorca zostaje wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności gospodarczej nie oznacza zakończenia pracy przez kasę fiskalną. Zawieszenie działalności to czasowe zaprzestanie sprzedaży, a nie całkowita likwidacja kasy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Konieczność zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
1. zaprzestaną jej używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia do obowiązkowego przeglądu technicznego,
2. zaprzestaną działalności,
3. nastąpi likwidacja działalności,
4. zostanie ogłoszona upadłość,
5. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
6. dokonają odliczenia z naruszeniem przepisów.

Przegląd kasy fiskalnej w czasie zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorca w czasie zawieszenia działalności dokonuje obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, nie rzadziej niż co 2 lata (§ 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas). Odpowiedzialność terminowego przeglądu kasy spoczywa na podatniku, czyli użytkowniku kasy. Nieterminowy przegląd urządzenia będzie skutkował obowiązkowym zwrotem ulgi na kasę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kradzież lub zniszczenie kasy

REKLAMA

Zaprzestanie użytkowania kasy fiskalnej to nie tylko likwidacja działalności gospodarczej, ale również utrata kasy w wyniku jej kradzieży lub zniszczenia skutkiem np. pożaru, zalania czy upadku z wysokości. W wyniku takich sytuacji podatnicy dokonują zwrotu ulgi na kasę fiskalną.

Jak wskazano w § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących, w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży, podatnik niezwłocznie powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz dołącza potwierdzenie zgłoszenia kradzieży, wydane przez organy ścigania.

Polecamy: Biuletyn VAT

Likwidacja, upadłość, sprzedaż przedsiębiorstwa

REKLAMA

Podatnicy likwidujący działalność gospodarczą, muszą pamiętać o dopełnieniu obowiązków związanych z zakończeniem pracy kasy fiskalnej. Procedury dotyczące zakończenia pracy kasy wynikają z § 15 ust. 1 wskazanego wcześniej rozporządzenia ws. kas rejestrujących. W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:
1) wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
2) składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
3) składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,
4) dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Zgodnie z § 15 ust. 2 odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Wniosek o dokonanie odczytu pamięci kasy fiskalnej

Odczytu pamięci kasy fiskalnej dokonujemy w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym. Wniosek o dokonaniu odczytu pamięci kasy fiskalnej składany jest do naczelnika urzędu skarbowego. Składany wniosek powinien zawierać dane podatnika użytkującego kasę, numery kasy fiskalnej (z podziałem na unikatowy, fabryczny, ewidencyjny), datę fiskalizacji kasy, a także adres, pod którym kasa była użytkowana.
 

Wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji

Kolejnym krokiem jest złożenie przez podatnika wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek może być sporządzony odręcznie i w dowolnej formie, gdyż Minister Finansów nie określił w drodze rozporządzenia ogólnego wzoru tego wniosku. Niemniej jednak, wniosek powinien zawierać dane podatnika (nazwa, adres, NIP) i dane urządzenia zgłoszonego do odczytu (model kasy, numer ewidencyjny, numer unikatowy, numer fabryczny, datę fiskalizacji, miejsce jej instalacji oraz datę wyrejestrowania).

Odczyt pamięci kasy fiskalnej

Odczyt pamięci kasy fiskalnej przeprowadzany jest najczęściej w siedzibie urzędu skarbowego w obecności 3 osób:

- podatnika użytkującego urządzenie,
- przedstawiciela organu podatkowego,
- serwisanta.

Po przeprowadzeniu odczytu pamięci kasy fiskalnej sporządzany jest protokół informujący o likwacji urządzenia. Dokument sporządzany jest w trzech egzemplarzach i przekazywany dla każdej ze stron: użytkownika kasy, serwisanta i urzędu skarbowego. Taki dokument powinien być podpisany przez każdą ze stron uczestniczących w odczycie pamięci kasy fiskalnej.


Zwrot odliczonej ulgi

Podatnicy VAT czynni dokonują zwrotu ulgi w deklaracji VAT-7(16)/VAT-7K(10). Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.12.2010 r. w sprawie zwrotu odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Z 2013 Poz 163), czynny podatnik VAT zwrotu ulgi dokonuje w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po:
- miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
- kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne.

Natomiast podatnik zwolniony z VAT (art. 111 ust. 5 ustawy) zwrotu dokonuje nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające zwrot na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Likwidacja działalności, kasa fiskalna i spis likwidacyjny

Należy pamiętać, że jeśli na dzień likwidacji działalności podatnik posiada kasę rejestrującą, to jest zobowiązany do wykazania jej w remanencie likwidacyjnym i opodatkowania VAT (jeśli przy zakupie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego). Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę rynkową towaru. Dobrym rozwiązaniem jest likwidacja lub odsprzedaż kasy rejestrującej przed zakończeniem działalności. Przedsiębiorca uniknie wtedy sporów z organami skarbowymi odnośnie wartości rynkowej kasy fiskalnej, która może okazać się minimalna.

Marzena Łukasik – ifirma.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA