REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną
Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych na kasie fiskalnej, mają prawo do skorzystania z ulgi na zakup tego urządzenia. Niemniej jednak w pewnych okolicznościach może wystąpić obowiązek zwrotu ulgi do urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca sam ustala, na jaki okres i od jakiego miesiąca chce zawiesić działalność gospodarczą. Zawieszenie może trwać od 1 miesiąca do 2 lat. Jeśli działalność nie zostanie wznowiona przed upływem 2 lat, przedsiębiorca zostaje wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

Autopromocja

Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności gospodarczej nie oznacza zakończenia pracy przez kasę fiskalną. Zawieszenie działalności to czasowe zaprzestanie sprzedaży, a nie całkowita likwidacja kasy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Konieczność zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
1. zaprzestaną jej używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia do obowiązkowego przeglądu technicznego,
2. zaprzestaną działalności,
3. nastąpi likwidacja działalności,
4. zostanie ogłoszona upadłość,
5. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
6. dokonają odliczenia z naruszeniem przepisów.

Przegląd kasy fiskalnej w czasie zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorca w czasie zawieszenia działalności dokonuje obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, nie rzadziej niż co 2 lata (§ 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas). Odpowiedzialność terminowego przeglądu kasy spoczywa na podatniku, czyli użytkowniku kasy. Nieterminowy przegląd urządzenia będzie skutkował obowiązkowym zwrotem ulgi na kasę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kradzież lub zniszczenie kasy

Zaprzestanie użytkowania kasy fiskalnej to nie tylko likwidacja działalności gospodarczej, ale również utrata kasy w wyniku jej kradzieży lub zniszczenia skutkiem np. pożaru, zalania czy upadku z wysokości. W wyniku takich sytuacji podatnicy dokonują zwrotu ulgi na kasę fiskalną.

Jak wskazano w § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących, w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży, podatnik niezwłocznie powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz dołącza potwierdzenie zgłoszenia kradzieży, wydane przez organy ścigania.

Polecamy: Biuletyn VAT

Likwidacja, upadłość, sprzedaż przedsiębiorstwa

Podatnicy likwidujący działalność gospodarczą, muszą pamiętać o dopełnieniu obowiązków związanych z zakończeniem pracy kasy fiskalnej. Procedury dotyczące zakończenia pracy kasy wynikają z § 15 ust. 1 wskazanego wcześniej rozporządzenia ws. kas rejestrujących. W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:
1) wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
2) składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
3) składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,
4) dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Zgodnie z § 15 ust. 2 odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Wniosek o dokonanie odczytu pamięci kasy fiskalnej

Odczytu pamięci kasy fiskalnej dokonujemy w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym. Wniosek o dokonaniu odczytu pamięci kasy fiskalnej składany jest do naczelnika urzędu skarbowego. Składany wniosek powinien zawierać dane podatnika użytkującego kasę, numery kasy fiskalnej (z podziałem na unikatowy, fabryczny, ewidencyjny), datę fiskalizacji kasy, a także adres, pod którym kasa była użytkowana.
 

Wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji

Kolejnym krokiem jest złożenie przez podatnika wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek może być sporządzony odręcznie i w dowolnej formie, gdyż Minister Finansów nie określił w drodze rozporządzenia ogólnego wzoru tego wniosku. Niemniej jednak, wniosek powinien zawierać dane podatnika (nazwa, adres, NIP) i dane urządzenia zgłoszonego do odczytu (model kasy, numer ewidencyjny, numer unikatowy, numer fabryczny, datę fiskalizacji, miejsce jej instalacji oraz datę wyrejestrowania).

Odczyt pamięci kasy fiskalnej

Odczyt pamięci kasy fiskalnej przeprowadzany jest najczęściej w siedzibie urzędu skarbowego w obecności 3 osób:

- podatnika użytkującego urządzenie,
- przedstawiciela organu podatkowego,
- serwisanta.

Po przeprowadzeniu odczytu pamięci kasy fiskalnej sporządzany jest protokół informujący o likwacji urządzenia. Dokument sporządzany jest w trzech egzemplarzach i przekazywany dla każdej ze stron: użytkownika kasy, serwisanta i urzędu skarbowego. Taki dokument powinien być podpisany przez każdą ze stron uczestniczących w odczycie pamięci kasy fiskalnej.


Zwrot odliczonej ulgi

REKLAMA

Podatnicy VAT czynni dokonują zwrotu ulgi w deklaracji VAT-7(16)/VAT-7K(10). Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.12.2010 r. w sprawie zwrotu odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Z 2013 Poz 163), czynny podatnik VAT zwrotu ulgi dokonuje w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po:
- miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
- kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne.

Natomiast podatnik zwolniony z VAT (art. 111 ust. 5 ustawy) zwrotu dokonuje nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające zwrot na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Likwidacja działalności, kasa fiskalna i spis likwidacyjny

Należy pamiętać, że jeśli na dzień likwidacji działalności podatnik posiada kasę rejestrującą, to jest zobowiązany do wykazania jej w remanencie likwidacyjnym i opodatkowania VAT (jeśli przy zakupie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego). Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę rynkową towaru. Dobrym rozwiązaniem jest likwidacja lub odsprzedaż kasy rejestrującej przed zakończeniem działalności. Przedsiębiorca uniknie wtedy sporów z organami skarbowymi odnośnie wartości rynkowej kasy fiskalnej, która może okazać się minimalna.

Marzena Łukasik – ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA