REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych
Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dokonało oceny skutków wejścia w życie rozporządzenia, które nakazało kilku grupom przedsiębiorców używać kasy fiskalnej niezależnie od wysokości obrotów. W efekcie odnotowany przez resort finansów wzrost obrotów w tych grupach podatników wyniósł około 31%.

W listopadzie 2014 r. w życie weszło rozporządzenia, likwidujące zwolnienie z obowiązku korzystania z kas fiskalnych dla niektórych grup podmiotów. Co do zasady, obowiązek korzystania z kasy powstaje, jeśli podmiot sprzedaje swoje usługi osobom fizycznym i jego obroty przekroczą 20 tys. zł.

REKLAMA

Autopromocja

Jednak Minister Finansów ma prawo do likwidacji tego zwolnienia i z tego prawa już skorzystał, np. w odniesieniu do przedsiębiorców prowadzących przewóz osób. W rozporządzeniu z listopada 2014 r. prawo do zwolnienia straciły warsztaty (podmioty zajmujące się naprawą i wymianą opon, naprawą pojazdów silnikowych), punkty zajmujące się badaniami technicznymi pojazdów, lekarze i dentyści, prawnicy i doradcy podatkowi oraz fryzjerzy, kosmetyczki, restauracje i firmy zajmujące się sprzedażą perfum.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Zgodnie z przepisami, ci przedsiębiorcy musieli u siebie zainstalować kasy fiskalne najpóźniej w dwa miesiące od chwili rozpoczęcia świadczenia takich usług. Czyli w większości przypadków kasy zaczęły działać od końca lutego. Obecnie resort zaś zaprezentował skutki tej nowej regulacji.

50 tys. podmiotów zainstalowało kasy

Jak wynika z dokumentu opublikowanego w Rządowym Centrum Legislacyjnego, łącznie kasy fiskalne musiało zakupić ok. 50 tys. osób – taką liczbę przynajmniej odnotowano w II kw. 2015 r. Jako że budżet zwraca 90% kosztów nabycia kasy (nie więcej niż 700 zł), operacja kosztowała budżet ok. 55 mln zł, a więc o ok. 7 mln zł więcej niż zakładał budżet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za to resort spodziewał się, że różnica między zwiększonym poborem VAT a wydatkami związanymi z instalacją kas fiskalnych wyniesie 46 mln zł dla całego roku 2015. A więc tyle budżet zarobi w pierwszym roku obowiązywania rozporządzenia, a 125 mln zł w drugim (w 2016 r.). Tymczasem szacunki uwzględniające już wyniki II kw. mówią, że w całym roku 2015 zysk budżetu sięgnie 35 mln zł, a w roku 2016 – już 120 mln zł.

Kasy fiskalne 2016 - ostatni rok zwolnienia

Wpływy z VAT wzrosły o ponad 17%

Jednak resort wskazuje, że decyzja o wprowadzeniu kas fiskalnych wśród wskazanych w rozporządzeniu zwiększyła wpływy z VAT od tej kategorii podmiotów o 17,4% w II kw. 2015 do II kw. 2014.

Wzrosły także deklarowane przez usługodawców obroty. W grupie, która objęło cofnięcie zwolnienia, wzrost obrotów wyniósł 31%, licząc II kw. 2015 do II kw. 2014 r. Tymczasem, jak podaje MF, w grupie przedsiębiorców, którzy kasy już posiadali, wzrost obrotów w tym samym okresie wyniósł 5%

Marek Siudaj, Tax Care

Moment odliczenia ulgi na zakup kasy fiskalnej

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA