REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych

Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych
Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dokonało oceny skutków wejścia w życie rozporządzenia, które nakazało kilku grupom przedsiębiorców używać kasy fiskalnej niezależnie od wysokości obrotów. W efekcie odnotowany przez resort finansów wzrost obrotów w tych grupach podatników wyniósł około 31%.

W listopadzie 2014 r. w życie weszło rozporządzenia, likwidujące zwolnienie z obowiązku korzystania z kas fiskalnych dla niektórych grup podmiotów. Co do zasady, obowiązek korzystania z kasy powstaje, jeśli podmiot sprzedaje swoje usługi osobom fizycznym i jego obroty przekroczą 20 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednak Minister Finansów ma prawo do likwidacji tego zwolnienia i z tego prawa już skorzystał, np. w odniesieniu do przedsiębiorców prowadzących przewóz osób. W rozporządzeniu z listopada 2014 r. prawo do zwolnienia straciły warsztaty (podmioty zajmujące się naprawą i wymianą opon, naprawą pojazdów silnikowych), punkty zajmujące się badaniami technicznymi pojazdów, lekarze i dentyści, prawnicy i doradcy podatkowi oraz fryzjerzy, kosmetyczki, restauracje i firmy zajmujące się sprzedażą perfum.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Zgodnie z przepisami, ci przedsiębiorcy musieli u siebie zainstalować kasy fiskalne najpóźniej w dwa miesiące od chwili rozpoczęcia świadczenia takich usług. Czyli w większości przypadków kasy zaczęły działać od końca lutego. Obecnie resort zaś zaprezentował skutki tej nowej regulacji.

REKLAMA

50 tys. podmiotów zainstalowało kasy

Jak wynika z dokumentu opublikowanego w Rządowym Centrum Legislacyjnego, łącznie kasy fiskalne musiało zakupić ok. 50 tys. osób – taką liczbę przynajmniej odnotowano w II kw. 2015 r. Jako że budżet zwraca 90% kosztów nabycia kasy (nie więcej niż 700 zł), operacja kosztowała budżet ok. 55 mln zł, a więc o ok. 7 mln zł więcej niż zakładał budżet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za to resort spodziewał się, że różnica między zwiększonym poborem VAT a wydatkami związanymi z instalacją kas fiskalnych wyniesie 46 mln zł dla całego roku 2015. A więc tyle budżet zarobi w pierwszym roku obowiązywania rozporządzenia, a 125 mln zł w drugim (w 2016 r.). Tymczasem szacunki uwzględniające już wyniki II kw. mówią, że w całym roku 2015 zysk budżetu sięgnie 35 mln zł, a w roku 2016 – już 120 mln zł.

Kasy fiskalne 2016 - ostatni rok zwolnienia

Wpływy z VAT wzrosły o ponad 17%

Jednak resort wskazuje, że decyzja o wprowadzeniu kas fiskalnych wśród wskazanych w rozporządzeniu zwiększyła wpływy z VAT od tej kategorii podmiotów o 17,4% w II kw. 2015 do II kw. 2014.

Wzrosły także deklarowane przez usługodawców obroty. W grupie, która objęło cofnięcie zwolnienia, wzrost obrotów wyniósł 31%, licząc II kw. 2015 do II kw. 2014 r. Tymczasem, jak podaje MF, w grupie przedsiębiorców, którzy kasy już posiadali, wzrost obrotów w tym samym okresie wyniósł 5%

Marek Siudaj, Tax Care

Moment odliczenia ulgi na zakup kasy fiskalnej

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA