REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych

Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych
Skutki likwidacji zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dokonało oceny skutków wejścia w życie rozporządzenia, które nakazało kilku grupom przedsiębiorców używać kasy fiskalnej niezależnie od wysokości obrotów. W efekcie odnotowany przez resort finansów wzrost obrotów w tych grupach podatników wyniósł około 31%.

W listopadzie 2014 r. w życie weszło rozporządzenia, likwidujące zwolnienie z obowiązku korzystania z kas fiskalnych dla niektórych grup podmiotów. Co do zasady, obowiązek korzystania z kasy powstaje, jeśli podmiot sprzedaje swoje usługi osobom fizycznym i jego obroty przekroczą 20 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednak Minister Finansów ma prawo do likwidacji tego zwolnienia i z tego prawa już skorzystał, np. w odniesieniu do przedsiębiorców prowadzących przewóz osób. W rozporządzeniu z listopada 2014 r. prawo do zwolnienia straciły warsztaty (podmioty zajmujące się naprawą i wymianą opon, naprawą pojazdów silnikowych), punkty zajmujące się badaniami technicznymi pojazdów, lekarze i dentyści, prawnicy i doradcy podatkowi oraz fryzjerzy, kosmetyczki, restauracje i firmy zajmujące się sprzedażą perfum.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Zgodnie z przepisami, ci przedsiębiorcy musieli u siebie zainstalować kasy fiskalne najpóźniej w dwa miesiące od chwili rozpoczęcia świadczenia takich usług. Czyli w większości przypadków kasy zaczęły działać od końca lutego. Obecnie resort zaś zaprezentował skutki tej nowej regulacji.

REKLAMA

50 tys. podmiotów zainstalowało kasy

Jak wynika z dokumentu opublikowanego w Rządowym Centrum Legislacyjnego, łącznie kasy fiskalne musiało zakupić ok. 50 tys. osób – taką liczbę przynajmniej odnotowano w II kw. 2015 r. Jako że budżet zwraca 90% kosztów nabycia kasy (nie więcej niż 700 zł), operacja kosztowała budżet ok. 55 mln zł, a więc o ok. 7 mln zł więcej niż zakładał budżet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za to resort spodziewał się, że różnica między zwiększonym poborem VAT a wydatkami związanymi z instalacją kas fiskalnych wyniesie 46 mln zł dla całego roku 2015. A więc tyle budżet zarobi w pierwszym roku obowiązywania rozporządzenia, a 125 mln zł w drugim (w 2016 r.). Tymczasem szacunki uwzględniające już wyniki II kw. mówią, że w całym roku 2015 zysk budżetu sięgnie 35 mln zł, a w roku 2016 – już 120 mln zł.

Kasy fiskalne 2016 - ostatni rok zwolnienia

Wpływy z VAT wzrosły o ponad 17%

Jednak resort wskazuje, że decyzja o wprowadzeniu kas fiskalnych wśród wskazanych w rozporządzeniu zwiększyła wpływy z VAT od tej kategorii podmiotów o 17,4% w II kw. 2015 do II kw. 2014.

Wzrosły także deklarowane przez usługodawców obroty. W grupie, która objęło cofnięcie zwolnienia, wzrost obrotów wyniósł 31%, licząc II kw. 2015 do II kw. 2014 r. Tymczasem, jak podaje MF, w grupie przedsiębiorców, którzy kasy już posiadali, wzrost obrotów w tym samym okresie wyniósł 5%

Marek Siudaj, Tax Care

Moment odliczenia ulgi na zakup kasy fiskalnej

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA