Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
ePUAP - co to jest?
ePUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Według strony https://epuap.gov.pl ePUAP to: "ogólnopolska platforma teleinformatyczna służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z jednostkami administracji publicznej w ujednolicony, standardowy sposób. Platforma służy również do komunikacji pomiędzy jednostkami administracji publicznej. Usługodawcami są podmioty administracji publicznej oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne zlecone lub powierzone im do realizacji."
Zatem jest to kanał dzięki, któremu wiele spraw można załatwić przez Internet. A jak to wygląda w praktyce? Co o ePUAP mówią przedsiębiorcy? Szczegóły w poniższym wideo.
Co bardzo istotne – nie wystarczy sama rejestracja na platformie. Aby móc z niej aktywnie korzystać potrzebne jest założenie i potwierdzenie tzw. profilu zaufanego.
Potwierdzenie wymaga niestety wizyty w urzędzie (w każdym mieście istnieje lista urzędów, gdzie taki profil można potwierdzić, lista urzędów: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList), ale można to także zrobić w banku.
ePUAP – co można tam załatwić?
Poniżej lista praktycznych sytuacji, co można załatwić poprzez ePUAP:
- złożyć wniosek o dowód osobisty (odebrać należy osobiście),
- wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego (nie można się natomiast zameldować w miejscu pobytu stałego lub czasowego),
- założyć PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS) i sprawdzić czy nie zalega się ze składkami ZUS,
- wysłać deklaracje przez e-deklaracje,
- przesłać pismo do rozpatrzenia przez dany urząd,
- zarejestrować działalność gospodarczą.
Za każdym razem warto zweryfikować czy konkretna sprawa jest obsługiwana przez dany urząd gminy lub miasta. Nie każda jednostka może się bowiem zajmować wszystkimi tematami udostępnionymi na platformie.
Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)
Zakładanie działalności gospodarczej przez ePUAP
Profil zaufany pozwala na złożenie wniosku o wpis do CEIDG, a tym samym rejestrację działalności gospodarczej. Chcąc samodzielnie założyć firmę (i mając już potwierdzony profil zaufany) wypełniamy wniosek i przesyłamy poprzez serwis www.ceidg.gov.pl.
Profil zaufany pozwala nie tylko złożyć wniosek do, ale umożliwia także aktualizację treści wpisu do CEIDG. Może to dotyczyć zmian dotyczących np. formy opodatkowania, okresów rozliczenia podatku dochodowego, nazwy firmy, kodów PKD, adresu działalności, biura rachunkowego obsługującego naszą firmę.
Dzięki profilowi zaufanemu można także zawiesić, wznowić lub zamknąć działalność gospodarczą (tutaj należy pamiętać także o innych czynnościach przy zamykaniu firmy, m.in. dokonanie remanentu końcowego).
Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM
Profil zaufany może się nam przydać także w momencie przejścia z tzw. „małego ZUS-u“ na „duży ZUS“. Może się tym zająć nasze biuro rachunkowe, można to także zrobić samodzielnie. Czynności, jakie należy wówczas wykonać i można to zrobić za pośrednictwem ePUAP:
- wyrejestrowanie za pomocą formularza ZUS ZWUA i zarejestrowanie poprzez druk ZUS ZUA / ZZA,
- złożenie deklaracji ZUS DRA.
Autorka: Anna Pisu, InFakt
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat