REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP? /shutterstock.com
Jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest ePUAP? Co można dzięki niemu załatwić? Jak założyć firmę online? Dzięki ePUAP wiele spraw urzędowych można sobie ułatwić, z drugiej strony jego założenie wymaga kilku działań. Jak to zrobić szybko, wygodnie i co nam to daje? Oraz co na temat ePUAP mówią sami przedsiębiorcy? W poniższym artykule przybliżamy kilka praktycznych wskazówek.

REKLAMA

Autopromocja

ePUAP - co to jest?

ePUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Według strony https://epuap.gov.pl ePUAP to: "ogólnopolska platforma teleinformatyczna służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z jednostkami administracji publicznej w ujednolicony, standardowy sposób. Platforma służy również do komunikacji pomiędzy jednostkami administracji publicznej. Usługodawcami są podmioty administracji publicznej oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne zlecone lub powierzone im do realizacji."

Zatem jest to kanał dzięki, któremu wiele spraw można załatwić przez Internet. A jak to wygląda w praktyce? Co o ePUAP mówią przedsiębiorcy? Szczegóły w poniższym wideo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co bardzo istotne – nie wystarczy sama rejestracja na platformie. Aby móc z niej aktywnie korzystać potrzebne jest założenie i potwierdzenie tzw. profilu zaufanego.

Potwierdzenie wymaga niestety wizyty w urzędzie (w każdym mieście istnieje lista urzędów, gdzie taki profil można potwierdzić, lista urzędów: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList), ale można to także zrobić w banku.

ePUAP – co można tam załatwić?

Poniżej lista praktycznych sytuacji, co można załatwić poprzez ePUAP:

- złożyć wniosek o dowód osobisty (odebrać należy osobiście),

- wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego (nie można się natomiast zameldować w miejscu pobytu stałego lub czasowego),

- założyć PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS) i sprawdzić czy nie zalega się ze składkami ZUS,

- wysłać deklaracje przez e-deklaracje,

- przesłać pismo do rozpatrzenia przez dany urząd,

- zarejestrować działalność gospodarczą.

Za każdym razem warto zweryfikować czy konkretna sprawa jest obsługiwana przez dany urząd gminy lub miasta. Nie każda jednostka może się bowiem zajmować wszystkimi tematami udostępnionymi na platformie.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)


Zakładanie działalności gospodarczej przez ePUAP

Profil zaufany pozwala na złożenie wniosku o wpis do CEIDG, a tym samym rejestrację działalności gospodarczej. Chcąc samodzielnie założyć firmę (i mając już potwierdzony profil zaufany) wypełniamy wniosek i przesyłamy poprzez serwis www.ceidg.gov.pl.

Profil zaufany pozwala nie tylko złożyć wniosek do, ale umożliwia także aktualizację treści wpisu do CEIDG. Może to dotyczyć zmian dotyczących np. formy opodatkowania, okresów rozliczenia podatku dochodowego, nazwy firmy, kodów PKD, adresu działalności, biura rachunkowego obsługującego naszą firmę.

Dzięki profilowi zaufanemu można także zawiesić, wznowić lub zamknąć działalność gospodarczą (tutaj należy pamiętać także o innych czynnościach przy zamykaniu firmy, m.in. dokonanie remanentu końcowego).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Profil zaufany może się nam przydać także w momencie przejścia z tzw. „małego ZUS-u“ na „duży ZUS“. Może się tym zająć nasze biuro rachunkowe, można to także zrobić samodzielnie. Czynności, jakie należy wówczas wykonać i można to zrobić za pośrednictwem ePUAP:

- wyrejestrowanie za pomocą formularza ZUS ZWUA i zarejestrowanie poprzez druk ZUS ZUA / ZZA,

- złożenie deklaracji ZUS DRA.

Autorka: Anna Pisu, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

REKLAMA

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA