REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP? /shutterstock.com
Jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest ePUAP? Co można dzięki niemu załatwić? Jak założyć firmę online? Dzięki ePUAP wiele spraw urzędowych można sobie ułatwić, z drugiej strony jego założenie wymaga kilku działań. Jak to zrobić szybko, wygodnie i co nam to daje? Oraz co na temat ePUAP mówią sami przedsiębiorcy? W poniższym artykule przybliżamy kilka praktycznych wskazówek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

ePUAP - co to jest?

ePUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Według strony https://epuap.gov.pl ePUAP to: "ogólnopolska platforma teleinformatyczna służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z jednostkami administracji publicznej w ujednolicony, standardowy sposób. Platforma służy również do komunikacji pomiędzy jednostkami administracji publicznej. Usługodawcami są podmioty administracji publicznej oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne zlecone lub powierzone im do realizacji."

REKLAMA

Zatem jest to kanał dzięki, któremu wiele spraw można załatwić przez Internet. A jak to wygląda w praktyce? Co o ePUAP mówią przedsiębiorcy? Szczegóły w poniższym wideo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co bardzo istotne – nie wystarczy sama rejestracja na platformie. Aby móc z niej aktywnie korzystać potrzebne jest założenie i potwierdzenie tzw. profilu zaufanego.

Potwierdzenie wymaga niestety wizyty w urzędzie (w każdym mieście istnieje lista urzędów, gdzie taki profil można potwierdzić, lista urzędów: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList), ale można to także zrobić w banku.

ePUAP – co można tam załatwić?

Poniżej lista praktycznych sytuacji, co można załatwić poprzez ePUAP:

- złożyć wniosek o dowód osobisty (odebrać należy osobiście),

- wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego (nie można się natomiast zameldować w miejscu pobytu stałego lub czasowego),

- założyć PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS) i sprawdzić czy nie zalega się ze składkami ZUS,

- wysłać deklaracje przez e-deklaracje,

- przesłać pismo do rozpatrzenia przez dany urząd,

- zarejestrować działalność gospodarczą.

Za każdym razem warto zweryfikować czy konkretna sprawa jest obsługiwana przez dany urząd gminy lub miasta. Nie każda jednostka może się bowiem zajmować wszystkimi tematami udostępnionymi na platformie.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)


Zakładanie działalności gospodarczej przez ePUAP

Profil zaufany pozwala na złożenie wniosku o wpis do CEIDG, a tym samym rejestrację działalności gospodarczej. Chcąc samodzielnie założyć firmę (i mając już potwierdzony profil zaufany) wypełniamy wniosek i przesyłamy poprzez serwis www.ceidg.gov.pl.

Profil zaufany pozwala nie tylko złożyć wniosek do, ale umożliwia także aktualizację treści wpisu do CEIDG. Może to dotyczyć zmian dotyczących np. formy opodatkowania, okresów rozliczenia podatku dochodowego, nazwy firmy, kodów PKD, adresu działalności, biura rachunkowego obsługującego naszą firmę.

Dzięki profilowi zaufanemu można także zawiesić, wznowić lub zamknąć działalność gospodarczą (tutaj należy pamiętać także o innych czynnościach przy zamykaniu firmy, m.in. dokonanie remanentu końcowego).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Profil zaufany może się nam przydać także w momencie przejścia z tzw. „małego ZUS-u“ na „duży ZUS“. Może się tym zająć nasze biuro rachunkowe, można to także zrobić samodzielnie. Czynności, jakie należy wówczas wykonać i można to zrobić za pośrednictwem ePUAP:

- wyrejestrowanie za pomocą formularza ZUS ZWUA i zarejestrowanie poprzez druk ZUS ZUA / ZZA,

- złożenie deklaracji ZUS DRA.

Autorka: Anna Pisu, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA