REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sklep internetowego wydaje się prostym pomysłem na własny biznes – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” i jedynie wystawiamy rachunki, faktury (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży. Jakie tak naprawdę formalności trzeba wypełnić i jak opodatkować tego rodzaju działalność?

Wystarczy komputer

REKLAMA

Sklep internetowy wydaje się być łatwym businessem, przecież teoretycznie jedynym niezbędnym narzędziem pracy jest komputer. Strony internetowe można „obsługiwać z domu”, gdyż bardzo popularna w tej branży ostatnio stała się współpraca na zasadzie tzw. dropshipping, na czym to polega?

REKLAMA

To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż procesem logistyki zajmuje się dostawca, czyli my przesyłamy tylko zamówienie, a cały proces magazynowania, pakowania i dostarczania nas nie interesuje! Nie musimy posiadać magazynu, „showroom-u” (czyli miejsce, w którym czasami sklepy internetowe pokazują część swojej oferty) czy nawet siedziby (jeśli nie chcemy obciążać naszego domowego adresu – siedzibę firmy możemy zarejestrować w tzw. wirtualnym biurze).

Obecnie na rynku są firmy oferujące różnego rodzaju usługi dla sklepów internetowych m.in. obsługę telefoniczną call center czy obsługę przesyłek zagranicznych (wysyłamy zbiorczy pakiet do firmy w Polsce, która dzieli przesyłki na mniejsze i nadaje do poszczególnych odbiorców zagranicą np. w Niemczech czy Czechach). Możemy sporo zaoszczędzić w stosunku do wysyłek międzynarodowych z Polski bezpośrednio do końcowego odbiorcy. Co ważne nie musimy podpisywać żadnej umowy, jedynie założyć konto, nie ma minimalnej wartości zamówienie, kurier przyjeżdża na wskazany przez nas adres, a ceny przesyłek kurierskich są tańsze niż na poczcie.

REKLAMA

Prowadzenie sklepu internetowego jako pomysł na business wydaje się być prosty – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” (najlepiej takiej co dostarcza także zdjęcia produktów) i tylko wystawiamy rachunki, faktury VAT (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży! Business idealny!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest oczywiście tak, że jest to takie banalne. Najtrudniej jest znaleźć odbiorców, skoro te same produkty są w każdym sklepie internetowym to dlaczego klient ma kupić akurat w naszym sklepie? Jeśli jesteśmy także producentem, to mamy unikalny produkt, ale zdecydowanie wyższy koszt – nie zrobimy już wszystkiego jako „jednoosobowa działalność”, trzeba zatrudnić pracowników, wynająć lub kupić miejsce pod siedzibę, maszyny, surowce itp. Jednak zawsze musimy przeznaczyć solidną część naszego budżetu na reklamę, tą internetową można wykupić w wyszukiwarce Google, portalach social media typu Facebooku czy Instagram lub u właścicieli poszczególnych stron internetowych z naszej branży czy blogów.

Jak rozliczyć fakturę za reklamę w internecie

Rejestracja działalności i forma opodatkowania

Jak w każdego rodzaju działalności należy zarejestrować firmę. Może być w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki osobowej albo kapitałowej.

Działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalność gospodarcza lub spółki cywilnej należy zarejestrować w CEIDG, natomiast  w przypadku pozostałych spółek,  należy  je rejestrować w KRS.

Warto także rozważyć czy chcemy być tzw. VAT-owcem. Jeśli się zdecydujemy, jesteśmy zobowiązani płacić podatek VAT, ale korzyścią jest, że możemy go także odliczyć. Oczywiście przy osiągnięciu określonego obrotu lub sprzedaży określonego rodzaju produktów, nie mamy już wyboru, musimy się zarejestrować jako płatnik VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Ważne jest także na jaką formę podatku dochodowego się zdecydujemy. Zasady ogólne są korzystne dla większych firm lub podmiotów planujących inwestycje i ponoszące spore koszty np. na reklamę i założenie sklepu.


Oczywiście jeśli nasza działalność jest jedynym tytułem do ubezpieczeń społecznych, to musimy płacić składki ZUS, które w tej chwili wynoszą ponad 1000 zł! Na szczęście osoby rozpoczynające prowadzenie jednoosobowej działalności na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych mogą skorzystać z obniżonych stawek ZUS przez okres 24 miesięcy.

Pamiętajmy, że PKD dla sklepu internetowego to numer: 47.91.Z  – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Jeśli nie oferujemy produktów, których sprzedaż wymaga dodatkowych pozwoleń to założenie sklepu internetowego nie wymaga szczególnych formalności. Oczywiście oprócz zakupu domeny (adresu internetowego) serwera (wirtualne miejsce gdzie będą przechowywane dane sklepu) oraz skryptu sklepu opartego tańszy szablon czy droższy sklep tworzony pod nasze potrzeby.

Rachunek bankowy

Warto pomyśleć o założeniu firmowego rachunku bankowego. Co prawda przepisy nie nakazują jego założenia, jednak można wtedy skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej ze względu na przyjmowania płatności wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego!

Ostatnio potwierdziła to także Izba Skarbowa w Łodzi w wydanej interpretacji z dnia 18 kwietnia 2016 r. (1061-IPTPP3.4512.103.2016.1.MWj).

W innym przypadku jeśli sprzedajemy na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, to gdy obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 20 000 zł netto, jesteśmy zobowiązani ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.

Autor: Magdalena Podgórska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA

Najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku. Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd oferuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

REKLAMA