REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sklep internetowego wydaje się prostym pomysłem na własny biznes – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” i jedynie wystawiamy rachunki, faktury (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży. Jakie tak naprawdę formalności trzeba wypełnić i jak opodatkować tego rodzaju działalność?

Wystarczy komputer

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sklep internetowy wydaje się być łatwym businessem, przecież teoretycznie jedynym niezbędnym narzędziem pracy jest komputer. Strony internetowe można „obsługiwać z domu”, gdyż bardzo popularna w tej branży ostatnio stała się współpraca na zasadzie tzw. dropshipping, na czym to polega?

To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż procesem logistyki zajmuje się dostawca, czyli my przesyłamy tylko zamówienie, a cały proces magazynowania, pakowania i dostarczania nas nie interesuje! Nie musimy posiadać magazynu, „showroom-u” (czyli miejsce, w którym czasami sklepy internetowe pokazują część swojej oferty) czy nawet siedziby (jeśli nie chcemy obciążać naszego domowego adresu – siedzibę firmy możemy zarejestrować w tzw. wirtualnym biurze).

Obecnie na rynku są firmy oferujące różnego rodzaju usługi dla sklepów internetowych m.in. obsługę telefoniczną call center czy obsługę przesyłek zagranicznych (wysyłamy zbiorczy pakiet do firmy w Polsce, która dzieli przesyłki na mniejsze i nadaje do poszczególnych odbiorców zagranicą np. w Niemczech czy Czechach). Możemy sporo zaoszczędzić w stosunku do wysyłek międzynarodowych z Polski bezpośrednio do końcowego odbiorcy. Co ważne nie musimy podpisywać żadnej umowy, jedynie założyć konto, nie ma minimalnej wartości zamówienie, kurier przyjeżdża na wskazany przez nas adres, a ceny przesyłek kurierskich są tańsze niż na poczcie.

REKLAMA

Prowadzenie sklepu internetowego jako pomysł na business wydaje się być prosty – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” (najlepiej takiej co dostarcza także zdjęcia produktów) i tylko wystawiamy rachunki, faktury VAT (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży! Business idealny!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest oczywiście tak, że jest to takie banalne. Najtrudniej jest znaleźć odbiorców, skoro te same produkty są w każdym sklepie internetowym to dlaczego klient ma kupić akurat w naszym sklepie? Jeśli jesteśmy także producentem, to mamy unikalny produkt, ale zdecydowanie wyższy koszt – nie zrobimy już wszystkiego jako „jednoosobowa działalność”, trzeba zatrudnić pracowników, wynająć lub kupić miejsce pod siedzibę, maszyny, surowce itp. Jednak zawsze musimy przeznaczyć solidną część naszego budżetu na reklamę, tą internetową można wykupić w wyszukiwarce Google, portalach social media typu Facebooku czy Instagram lub u właścicieli poszczególnych stron internetowych z naszej branży czy blogów.

Jak rozliczyć fakturę za reklamę w internecie

Rejestracja działalności i forma opodatkowania

Jak w każdego rodzaju działalności należy zarejestrować firmę. Może być w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki osobowej albo kapitałowej.

Działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalność gospodarcza lub spółki cywilnej należy zarejestrować w CEIDG, natomiast  w przypadku pozostałych spółek,  należy  je rejestrować w KRS.

Warto także rozważyć czy chcemy być tzw. VAT-owcem. Jeśli się zdecydujemy, jesteśmy zobowiązani płacić podatek VAT, ale korzyścią jest, że możemy go także odliczyć. Oczywiście przy osiągnięciu określonego obrotu lub sprzedaży określonego rodzaju produktów, nie mamy już wyboru, musimy się zarejestrować jako płatnik VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Ważne jest także na jaką formę podatku dochodowego się zdecydujemy. Zasady ogólne są korzystne dla większych firm lub podmiotów planujących inwestycje i ponoszące spore koszty np. na reklamę i założenie sklepu.


Oczywiście jeśli nasza działalność jest jedynym tytułem do ubezpieczeń społecznych, to musimy płacić składki ZUS, które w tej chwili wynoszą ponad 1000 zł! Na szczęście osoby rozpoczynające prowadzenie jednoosobowej działalności na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych mogą skorzystać z obniżonych stawek ZUS przez okres 24 miesięcy.

Pamiętajmy, że PKD dla sklepu internetowego to numer: 47.91.Z  – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Jeśli nie oferujemy produktów, których sprzedaż wymaga dodatkowych pozwoleń to założenie sklepu internetowego nie wymaga szczególnych formalności. Oczywiście oprócz zakupu domeny (adresu internetowego) serwera (wirtualne miejsce gdzie będą przechowywane dane sklepu) oraz skryptu sklepu opartego tańszy szablon czy droższy sklep tworzony pod nasze potrzeby.

Rachunek bankowy

Warto pomyśleć o założeniu firmowego rachunku bankowego. Co prawda przepisy nie nakazują jego założenia, jednak można wtedy skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej ze względu na przyjmowania płatności wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego!

Ostatnio potwierdziła to także Izba Skarbowa w Łodzi w wydanej interpretacji z dnia 18 kwietnia 2016 r. (1061-IPTPP3.4512.103.2016.1.MWj).

W innym przypadku jeśli sprzedajemy na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, to gdy obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 20 000 zł netto, jesteśmy zobowiązani ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.

Autor: Magdalena Podgórska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA