Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
REKLAMA
REKLAMA
Wystarczy komputer
REKLAMA
Sklep internetowy wydaje się być łatwym businessem, przecież teoretycznie jedynym niezbędnym narzędziem pracy jest komputer. Strony internetowe można „obsługiwać z domu”, gdyż bardzo popularna w tej branży ostatnio stała się współpraca na zasadzie tzw. dropshipping, na czym to polega?
To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż procesem logistyki zajmuje się dostawca, czyli my przesyłamy tylko zamówienie, a cały proces magazynowania, pakowania i dostarczania nas nie interesuje! Nie musimy posiadać magazynu, „showroom-u” (czyli miejsce, w którym czasami sklepy internetowe pokazują część swojej oferty) czy nawet siedziby (jeśli nie chcemy obciążać naszego domowego adresu – siedzibę firmy możemy zarejestrować w tzw. wirtualnym biurze).
Obecnie na rynku są firmy oferujące różnego rodzaju usługi dla sklepów internetowych m.in. obsługę telefoniczną call center czy obsługę przesyłek zagranicznych (wysyłamy zbiorczy pakiet do firmy w Polsce, która dzieli przesyłki na mniejsze i nadaje do poszczególnych odbiorców zagranicą np. w Niemczech czy Czechach). Możemy sporo zaoszczędzić w stosunku do wysyłek międzynarodowych z Polski bezpośrednio do końcowego odbiorcy. Co ważne nie musimy podpisywać żadnej umowy, jedynie założyć konto, nie ma minimalnej wartości zamówienie, kurier przyjeżdża na wskazany przez nas adres, a ceny przesyłek kurierskich są tańsze niż na poczcie.
REKLAMA
Prowadzenie sklepu internetowego jako pomysł na business wydaje się być prosty – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” (najlepiej takiej co dostarcza także zdjęcia produktów) i tylko wystawiamy rachunki, faktury VAT (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży! Business idealny!
Nie jest oczywiście tak, że jest to takie banalne. Najtrudniej jest znaleźć odbiorców, skoro te same produkty są w każdym sklepie internetowym to dlaczego klient ma kupić akurat w naszym sklepie? Jeśli jesteśmy także producentem, to mamy unikalny produkt, ale zdecydowanie wyższy koszt – nie zrobimy już wszystkiego jako „jednoosobowa działalność”, trzeba zatrudnić pracowników, wynająć lub kupić miejsce pod siedzibę, maszyny, surowce itp. Jednak zawsze musimy przeznaczyć solidną część naszego budżetu na reklamę, tą internetową można wykupić w wyszukiwarce Google, portalach social media typu Facebooku czy Instagram lub u właścicieli poszczególnych stron internetowych z naszej branży czy blogów.
Jak rozliczyć fakturę za reklamę w internecie
Rejestracja działalności i forma opodatkowania
Jak w każdego rodzaju działalności należy zarejestrować firmę. Może być w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki osobowej albo kapitałowej.
Działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalność gospodarcza lub spółki cywilnej należy zarejestrować w CEIDG, natomiast w przypadku pozostałych spółek, należy je rejestrować w KRS.
Warto także rozważyć czy chcemy być tzw. VAT-owcem. Jeśli się zdecydujemy, jesteśmy zobowiązani płacić podatek VAT, ale korzyścią jest, że możemy go także odliczyć. Oczywiście przy osiągnięciu określonego obrotu lub sprzedaży określonego rodzaju produktów, nie mamy już wyboru, musimy się zarejestrować jako płatnik VAT.
Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016
Ważne jest także na jaką formę podatku dochodowego się zdecydujemy. Zasady ogólne są korzystne dla większych firm lub podmiotów planujących inwestycje i ponoszące spore koszty np. na reklamę i założenie sklepu.
Oczywiście jeśli nasza działalność jest jedynym tytułem do ubezpieczeń społecznych, to musimy płacić składki ZUS, które w tej chwili wynoszą ponad 1000 zł! Na szczęście osoby rozpoczynające prowadzenie jednoosobowej działalności na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych mogą skorzystać z obniżonych stawek ZUS przez okres 24 miesięcy.
Pamiętajmy, że PKD dla sklepu internetowego to numer: 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet
Jeśli nie oferujemy produktów, których sprzedaż wymaga dodatkowych pozwoleń to założenie sklepu internetowego nie wymaga szczególnych formalności. Oczywiście oprócz zakupu domeny (adresu internetowego) serwera (wirtualne miejsce gdzie będą przechowywane dane sklepu) oraz skryptu sklepu opartego tańszy szablon czy droższy sklep tworzony pod nasze potrzeby.
Rachunek bankowy
Warto pomyśleć o założeniu firmowego rachunku bankowego. Co prawda przepisy nie nakazują jego założenia, jednak można wtedy skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej ze względu na przyjmowania płatności wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego!
Ostatnio potwierdziła to także Izba Skarbowa w Łodzi w wydanej interpretacji z dnia 18 kwietnia 2016 r. (1061-IPTPP3.4512.103.2016.1.MWj).
W innym przypadku jeśli sprzedajemy na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, to gdy obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 20 000 zł netto, jesteśmy zobowiązani ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.
Autor: Magdalena Podgórska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat