| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Sklep internetowego wydaje się prostym pomysłem na własny biznes – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” i jedynie wystawiamy rachunki, faktury (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży. Jakie tak naprawdę formalności trzeba wypełnić i jak opodatkować tego rodzaju działalność?

Wystarczy komputer

Sklep internetowy wydaje się być łatwym businessem, przecież teoretycznie jedynym niezbędnym narzędziem pracy jest komputer. Strony internetowe można „obsługiwać z domu”, gdyż bardzo popularna w tej branży ostatnio stała się współpraca na zasadzie tzw. dropshipping, na czym to polega?

To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż procesem logistyki zajmuje się dostawca, czyli my przesyłamy tylko zamówienie, a cały proces magazynowania, pakowania i dostarczania nas nie interesuje! Nie musimy posiadać magazynu, „showroom-u” (czyli miejsce, w którym czasami sklepy internetowe pokazują część swojej oferty) czy nawet siedziby (jeśli nie chcemy obciążać naszego domowego adresu – siedzibę firmy możemy zarejestrować w tzw. wirtualnym biurze).

Obecnie na rynku są firmy oferujące różnego rodzaju usługi dla sklepów internetowych m.in. obsługę telefoniczną call center czy obsługę przesyłek zagranicznych (wysyłamy zbiorczy pakiet do firmy w Polsce, która dzieli przesyłki na mniejsze i nadaje do poszczególnych odbiorców zagranicą np. w Niemczech czy Czechach). Możemy sporo zaoszczędzić w stosunku do wysyłek międzynarodowych z Polski bezpośrednio do końcowego odbiorcy. Co ważne nie musimy podpisywać żadnej umowy, jedynie założyć konto, nie ma minimalnej wartości zamówienie, kurier przyjeżdża na wskazany przez nas adres, a ceny przesyłek kurierskich są tańsze niż na poczcie.

Prowadzenie sklepu internetowego jako pomysł na business wydaje się być prosty – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” (najlepiej takiej co dostarcza także zdjęcia produktów) i tylko wystawiamy rachunki, faktury VAT (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży! Business idealny!

Nie jest oczywiście tak, że jest to takie banalne. Najtrudniej jest znaleźć odbiorców, skoro te same produkty są w każdym sklepie internetowym to dlaczego klient ma kupić akurat w naszym sklepie? Jeśli jesteśmy także producentem, to mamy unikalny produkt, ale zdecydowanie wyższy koszt – nie zrobimy już wszystkiego jako „jednoosobowa działalność”, trzeba zatrudnić pracowników, wynająć lub kupić miejsce pod siedzibę, maszyny, surowce itp. Jednak zawsze musimy przeznaczyć solidną część naszego budżetu na reklamę, tą internetową można wykupić w wyszukiwarce Google, portalach social media typu Facebooku czy Instagram lub u właścicieli poszczególnych stron internetowych z naszej branży czy blogów.

Jak rozliczyć fakturę za reklamę w internecie

Rejestracja działalności i forma opodatkowania

Jak w każdego rodzaju działalności należy zarejestrować firmę. Może być w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki osobowej albo kapitałowej.

Działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalność gospodarcza lub spółki cywilnej należy zarejestrować w CEIDG, natomiast  w przypadku pozostałych spółek,  należy  je rejestrować w KRS.

Warto także rozważyć czy chcemy być tzw. VAT-owcem. Jeśli się zdecydujemy, jesteśmy zobowiązani płacić podatek VAT, ale korzyścią jest, że możemy go także odliczyć. Oczywiście przy osiągnięciu określonego obrotu lub sprzedaży określonego rodzaju produktów, nie mamy już wyboru, musimy się zarejestrować jako płatnik VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Ważne jest także na jaką formę podatku dochodowego się zdecydujemy. Zasady ogólne są korzystne dla większych firm lub podmiotów planujących inwestycje i ponoszące spore koszty np. na reklamę i założenie sklepu.

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Łatwe podatki

Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.

Zdjęcia

Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury149.40 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »