REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sklep internetowego wydaje się prostym pomysłem na własny biznes – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” i jedynie wystawiamy rachunki, faktury (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży. Jakie tak naprawdę formalności trzeba wypełnić i jak opodatkować tego rodzaju działalność?

Wystarczy komputer

REKLAMA

Sklep internetowy wydaje się być łatwym businessem, przecież teoretycznie jedynym niezbędnym narzędziem pracy jest komputer. Strony internetowe można „obsługiwać z domu”, gdyż bardzo popularna w tej branży ostatnio stała się współpraca na zasadzie tzw. dropshipping, na czym to polega?

To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż procesem logistyki zajmuje się dostawca, czyli my przesyłamy tylko zamówienie, a cały proces magazynowania, pakowania i dostarczania nas nie interesuje! Nie musimy posiadać magazynu, „showroom-u” (czyli miejsce, w którym czasami sklepy internetowe pokazują część swojej oferty) czy nawet siedziby (jeśli nie chcemy obciążać naszego domowego adresu – siedzibę firmy możemy zarejestrować w tzw. wirtualnym biurze).

Obecnie na rynku są firmy oferujące różnego rodzaju usługi dla sklepów internetowych m.in. obsługę telefoniczną call center czy obsługę przesyłek zagranicznych (wysyłamy zbiorczy pakiet do firmy w Polsce, która dzieli przesyłki na mniejsze i nadaje do poszczególnych odbiorców zagranicą np. w Niemczech czy Czechach). Możemy sporo zaoszczędzić w stosunku do wysyłek międzynarodowych z Polski bezpośrednio do końcowego odbiorcy. Co ważne nie musimy podpisywać żadnej umowy, jedynie założyć konto, nie ma minimalnej wartości zamówienie, kurier przyjeżdża na wskazany przez nas adres, a ceny przesyłek kurierskich są tańsze niż na poczcie.

Prowadzenie sklepu internetowego jako pomysł na business wydaje się być prosty – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” (najlepiej takiej co dostarcza także zdjęcia produktów) i tylko wystawiamy rachunki, faktury VAT (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży! Business idealny!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest oczywiście tak, że jest to takie banalne. Najtrudniej jest znaleźć odbiorców, skoro te same produkty są w każdym sklepie internetowym to dlaczego klient ma kupić akurat w naszym sklepie? Jeśli jesteśmy także producentem, to mamy unikalny produkt, ale zdecydowanie wyższy koszt – nie zrobimy już wszystkiego jako „jednoosobowa działalność”, trzeba zatrudnić pracowników, wynająć lub kupić miejsce pod siedzibę, maszyny, surowce itp. Jednak zawsze musimy przeznaczyć solidną część naszego budżetu na reklamę, tą internetową można wykupić w wyszukiwarce Google, portalach social media typu Facebooku czy Instagram lub u właścicieli poszczególnych stron internetowych z naszej branży czy blogów.

Jak rozliczyć fakturę za reklamę w internecie

Rejestracja działalności i forma opodatkowania

Jak w każdego rodzaju działalności należy zarejestrować firmę. Może być w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki osobowej albo kapitałowej.

Działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalność gospodarcza lub spółki cywilnej należy zarejestrować w CEIDG, natomiast  w przypadku pozostałych spółek,  należy  je rejestrować w KRS.

Warto także rozważyć czy chcemy być tzw. VAT-owcem. Jeśli się zdecydujemy, jesteśmy zobowiązani płacić podatek VAT, ale korzyścią jest, że możemy go także odliczyć. Oczywiście przy osiągnięciu określonego obrotu lub sprzedaży określonego rodzaju produktów, nie mamy już wyboru, musimy się zarejestrować jako płatnik VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Ważne jest także na jaką formę podatku dochodowego się zdecydujemy. Zasady ogólne są korzystne dla większych firm lub podmiotów planujących inwestycje i ponoszące spore koszty np. na reklamę i założenie sklepu.


Oczywiście jeśli nasza działalność jest jedynym tytułem do ubezpieczeń społecznych, to musimy płacić składki ZUS, które w tej chwili wynoszą ponad 1000 zł! Na szczęście osoby rozpoczynające prowadzenie jednoosobowej działalności na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych mogą skorzystać z obniżonych stawek ZUS przez okres 24 miesięcy.

Pamiętajmy, że PKD dla sklepu internetowego to numer: 47.91.Z  – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Jeśli nie oferujemy produktów, których sprzedaż wymaga dodatkowych pozwoleń to założenie sklepu internetowego nie wymaga szczególnych formalności. Oczywiście oprócz zakupu domeny (adresu internetowego) serwera (wirtualne miejsce gdzie będą przechowywane dane sklepu) oraz skryptu sklepu opartego tańszy szablon czy droższy sklep tworzony pod nasze potrzeby.

Rachunek bankowy

Warto pomyśleć o założeniu firmowego rachunku bankowego. Co prawda przepisy nie nakazują jego założenia, jednak można wtedy skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej ze względu na przyjmowania płatności wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego!

Ostatnio potwierdziła to także Izba Skarbowa w Łodzi w wydanej interpretacji z dnia 18 kwietnia 2016 r. (1061-IPTPP3.4512.103.2016.1.MWj).

W innym przypadku jeśli sprzedajemy na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, to gdy obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 20 000 zł netto, jesteśmy zobowiązani ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.

Autor: Magdalena Podgórska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA