Jak rozliczyć fakturę za reklamę w internecie
REKLAMA
REKLAMA
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
REKLAMA
Faktura za reklamy Google AdWords i Facebook
Oba te serwisy (Google AdWords i Facebook) wystawiają faktury świadczone na rzecz reklamodawców w Polsce – przez podmioty zagraniczne (mające siedzibę na terytorium Unii Europejskiej). Choć faktury mogą być wystawione w PLN i w języku polskim, jednak jest to transakcja wewnątrzwspólnotowa, dlatego na fakturze nie zostaje wykazany VAT.
Jest to transakcja wewnątrzwspólnotowa, zatem aby prawidłowo ją rozliczyć, polski nabywca musi zarejestrować się jako podatnik VAT-UE.
Zakup tych usług reklamowych to import usług zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zatem obowiązek rozliczenia VAT-u związanego z importem usługi spoczywa na nabywcy usługi.
Transakcję wewnątrzwspólnotową należy opodatkować krajową stawką podatku VAT właściwą dla dostaw tego typu usług w Polsce, w przypadku usług reklamowych jest to stawka podstawowa 23%. Kwota podatku VAT należnego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia usług to jednocześnie VAT naliczony. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia usług. Odliczyć VAT można także w deklaracji VAT składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Faktura zaliczkowa - rozliczenie VAT i PIT
Jeśli faktury wystawione są w walucie obcej (często zależy to od ustawień płatności w panelu Google AdWords i Facebook), podatnik dla celów podatku VAT jest zobowiązany przeliczyć wartość z faktury na PLN według średniego kursu danej waluty, ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.
Podmiot niebędący podatnikiem VAT
Podmiot niebędący podatnikiem VAT w przypadku otrzymania faktury za zakup usługi reklamowej od Google Adwords i Facebook także jest zobowiązany do rejestracji dla celów VAT-UE.
Następnie całą transakcję podmiot zobowiązany jest opodatkować krajową stawką VAT na dokumencie wewnętrznym opodatkowania. Wyliczony podatek VAT należy wpłacić na konto urzędu skarbowego. Przedsiębiorca ten nie składa zwykłej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K a VAT-9M. Termin jego składania (i wpłacenia podatku) to do 25 dnia miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016
Koszt uzyskania przychodu
Faktury z Google AdWords i Facebook z punktu widzenia przepisów o kosztach taką samą kategorią kosztów, jak każda inna forma reklamy. Reklama w internecie staje się kosztem firmowym dokładnie w dacie wystawienia faktury za reklamę – wpisu do książki należy zatem dokonać pod tą datą, bez względu na daty zapłaty czy wydrukowania tej faktury.
Autor: Magdalena Podgórska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat