REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe? /fot.shutterstock
Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wartość polskiego rynku gier komputerowych szacowana jest na niemal 2 mld zł. Dynamiczny rozwój tego rynku przejawia się m.in. w pojawiających się nowych usługach. Jedną z takich nowych usług jest sprzedaż kodów do gier. Jak zoptymalizować koszty podatkowe działalności w tym zakresie?

Tradycyjna działalność gospodarcza

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych każda działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9, jest działalnością gospodarczą. Każdy, kto prowadzi jakąkolwiek sprzedaż w sposób zorganizowany i ciągły, ma obowiązek zarejestrowania działalności gospodarczej. Jeśli sprzedaż kodów do gier jest zorganizowana w sposób wskazany w ustawie, powinna być prowadzona w ramach działalności zarejestrowanej firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Spółka typu offshore

REKLAMA

Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy, którzy działają na polskim rynku mogą być zainteresowani prowadzeniem działalności gospodarczej w kraju. Wynikać to może z różnych względów, m.in. wysokich miesięcznych kosztów związanych z posiadaniem własnego przedsiębiorstwa. Regularne opłaty składek ZUS, opodatkowanie oraz zawiłe kwestie prawne mogą zniechęcić szczególnie osoby prowadzące nietypową działalność, do której – ze względu na kanał dystrybucji (online) oraz pulę klientów (krajowi i zagraniczni) – można zaliczyć sprzedaż kluczy aktywacyjnych do gier komputerowych.

Wyjściem z sytuacji może być zarejestrowanie zagranicznej spółki offshore, która pozwoli na zoptymalizowanie kosztów prowadzonej działalności. Przykładem kraju, w którym działające firmy są zwolnione z podatku i nie mają obowiązku przekazywania urzędom sprawozdań finansowych ze swojej działalności, są Wyspy Marshalla.

Bez podatku

Zgodnie z indywidualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/4512-220/15-3/MC usługa sprzedaży kluczy aktywacyjnych nie podlega opodatkowaniu w kraju w sytuacji, kiedy usługa będzie świadczona jedynie podatnikom nie posiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju. W momencie sprzedaży kodów na terytorium Polski usługa podlega opodatkowaniu.

Jaką rolę w tej kwestii może odegrać spółka offshore? Zarejestrowanie spółki w kraju, w którym opodatkowanie działalności jest ograniczone do minimum, pozwoli na zoptymalizowanie kosztów związanych ze sprzedażą kodów do gier. Państwem, w którym uwolnienie od podatku dochodowego jest możliwe, są właśnie Wyspy Marshalla. Spółki offshore, które mają swoją siedzibę na terenie tego wyspiarskiego kraju, zobowiązane są do uregulowania jedynie opłaty na rzecz podmiotu, który prowadzi Rejestr Korporacji. Opłata jest zryczałtowana i naliczana raz w roku. Spółki zarejestrowane na Wyspach Marshalla są zwolnione z szeregu podatków, m.in. podatku dochodowego, podatku obrotowego, podatku od aktywów czy od dochodu na rzecz udziałowców. W porównaniu z polskim systemem podatkowym, opodatkowanie spółek zarejestrowanych w tym raju podatkowym jest ciekawą alternatywą dla wszystkich, których polskie realia prowadzenia własnej działalności nieco przerażają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyskrecja i elastyczność

REKLAMA

Powodem, dla którego warto rozważyć możliwość rozliczania dochodów ze sprzedaży kluczy do gier komputerowych w ramach spółki zarejestrowanej na Wyspach Marshalla jest pełna poufność danych i elastyczny system prawny obowiązujące w tym kraju.

Posiadanie spółki na terenie tego wyspiarskiego państwa gwarantuje pełną poufność danych. Żadne dane dotyczące udziałowców i późniejszych członków zarządu spółki nie są gromadzone i przetwarzane przez urzędy administracyjne. Jedyną zachowaną informacją są dane pierwszych członków zarządu. Jednak nie są one dostępnie publicznie, a przetwarza je jedynie agent rejestrowy spółki. Wyspy Marshalla nie udostępniają również żadnych informacji OECD, a z Polską nie utrzymują żadnych kontaktów dyplomatycznych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Prawo dotyczące spółek działających na Wyspach Marshalla czerpie z prawodawstwa innego państwa uważanego za raj podatkowy. Ustawodawstwo z amerykańskiego stanu Delaware zostało wdrożone również w prawodawstwo wyspiarskiego państwa, szczególnie w zakresie prawa handlowego. Prawo spółek pozwala m.in. na jednoosobowy zarząd, a także na to, aby zarząd nie był rezydentem kraju. Zgodnie z prawem posiedzenia samego zarządu, jak też posiedzenia walne nie muszą mieć miejsca na terenie kraju.

Ważnym zagadnieniem w systemie prawnym Wysp Marshalla jest także prawo zwyczajowe (ang. common law) stosowane w sytuacjach, kiedy państwowe prawo nie posiada przeciwnych postanowień w danym przypadku.


Jak zarejestrować spółkę offshore?

Aby zarejestrować spółkę w wyspiarskim państwie, należy wskazać jednego udziałowca i jednego dyrektora. Jak wcześniej wspomniano, żaden z nich nie musi być rezydentem kraju, w którym rejestrowana będzie spółka. W przypadku spółki kapitałowej, prawo nie wymaga minimalnej wysokości kapitału zakładowego.

Rejestracja spółki na Wyspach Marshalla nie trwa długo – zwykle ponad tydzień. Decydując się na rejestrację przedsiębiorstwa w tym wyspiarskim państwie warto pamiętać, że rynek polskich usług doradztwa prawnopodatkowego jest na tyle rozwinięty, że oferuje profesjonalną pomoc doradców w tym zakresie. Współpraca z doświadczonym doradcą gwarantuje nie tylko sprawne przeprowadzenie rejestracji spółki, ale również umożliwia dostosowanie optymalizacji podatkowej do profilu działalności osoby zainteresowanej spółką offshore. Ponadto prawnik zadba o właściwe dopełnienie wszelkich formalności związanych z rejestracją. Sprzedawca kluczy aktywacyjnych do gier komputerowych również może skorzystać z takiego doradztwa aby być pewnym, że spółka offshore to dla niego najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Nie tylko Wyspy Marshalla

Wyspy Marshalla nie są jedynym krajem, w którym opłaca się zarejestrować spółkę sprzedającą kody do gier. Zwolennicy Dalekiego Wschodu mogą zarejestrować swoją działalność chociażby w Hongkongu. Atrakcyjny system podatkowy oferuje również Samoa czy Makau.

W Hongkongu można zarejestrować spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wystarczy do tego jeden udziałowiec i jeden członek zarządu. Minimalny kapitał zakładowy wynosi zaś 1 HKD. System podatkowy tego państwa bazuje na zasadzie terytorialności. Opodatkowaniu podlegają wyłącznie dochody osiągnięte ze źródeł, które są zlokalizowane na terenie kraju, a sam podatek wynosi 16,5% dochodów netto. Wszelki dochód osiągnięty poza granicami państwa nie podlega opodatkowaniu. Co więcej, w Hongkongu nie funkcjonuje szereg innych podatków, m.in. od zysku zakumulowanego, dywidendy, dochodu z odsetek, zysków kapitałowych czy spadku.

Wprawdzie prawo podatkowe Hongkongu nakłada na spółki z o.o. obowiązek przedstawienia rocznego zeznania podatkowego, który podlega kontroli. Dane dotyczące udziałowców i członków zarządu są również publicznie dostępne. Jednak przekłada się to na wzrost wiarygodności zarejestrowanej spółki w oczach zagranicznych kontrahentów.

Podatek naliczany w oparciu o zasadę terytorialności obowiązuje również w Samoa. Część dochodów zagranicznych może zostać opodatkowanych w tym państwie tylko w sytuacji, kiedy właściciel firmy jest jego stałym mieszkańcem. Jeśli w Samoa ma siedzibę wyłącznie spółka, opodatkowaniu podlegają tylko dochody uzyskane na terytorium kraju.

Spółki zarejestrowane w Samoa są spółkami IBC i non-resident. Do ich zarejestrowania konieczny jest jeden członek zarządu i jeden udziałowiec. Tamtejsze prawo nie tylko nie nakłada ograniczeń dotyczących ich narodowości czy jurysdykcji, ale również zezwala, aby obie funkcje pełnił jeden podmiot. Spółka musi posiadać wyznaczonego sekretarza. Jednak w jego przypadku również nie ma ograniczeń odnośnie narodowości. Minimalny kapitał zakładowy wynosi 1 USD.

Spółki zarejestrowane w Samoa cechują się wysokim poziomem poufności. Ani dokumenty rejestracyjne, ani kontrole ksiąg rachunkowych nie są dostępne dla osób postronnych. Samo państwo nie jest również stroną żadnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przedsiębiorców, których interesuje szczególnie ochrona przed wrogim przyjęciem aktywów oraz korzystne warunki podatkowe w kontekście kwestii spadkowych, mogą zainteresować inne formy spółek dostępnych w Samoa: Default Succession Companies czy Credited Controled Companies. Doświadczony doradca prawnopodatkowy ułatwi rejestrację najbardziej opłacalnego wariantu spółki.

Biorąc pod uwagę charakter działalności w zakresie sprzedaży kodów do gier komputerowych, warto przemyśleć rejestrację spółki w Makau. Spółki offshore specjalizujące się w branży konsultingu ds. oprogramowania komputerowego będą mogły osiągnąć w tym państwie szczególne korzyści podatkowe. Jednak bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, rejestracja spółki holdingowej w Makau jest opłacalna nie tylko z powodu niewielkich obciążeń podatkowych, ale również ze względu na niski koszt jej prowadzenia. Dużą zaletą jest również możliwość bycia pośrednikiem w transakcjach handlowych z państwami azjatyckimi.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA