REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe? /fot.shutterstock
Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wartość polskiego rynku gier komputerowych szacowana jest na niemal 2 mld zł. Dynamiczny rozwój tego rynku przejawia się m.in. w pojawiających się nowych usługach. Jedną z takich nowych usług jest sprzedaż kodów do gier. Jak zoptymalizować koszty podatkowe działalności w tym zakresie?

Tradycyjna działalność gospodarcza

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych każda działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9, jest działalnością gospodarczą. Każdy, kto prowadzi jakąkolwiek sprzedaż w sposób zorganizowany i ciągły, ma obowiązek zarejestrowania działalności gospodarczej. Jeśli sprzedaż kodów do gier jest zorganizowana w sposób wskazany w ustawie, powinna być prowadzona w ramach działalności zarejestrowanej firmy.

REKLAMA

Spółka typu offshore

Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy, którzy działają na polskim rynku mogą być zainteresowani prowadzeniem działalności gospodarczej w kraju. Wynikać to może z różnych względów, m.in. wysokich miesięcznych kosztów związanych z posiadaniem własnego przedsiębiorstwa. Regularne opłaty składek ZUS, opodatkowanie oraz zawiłe kwestie prawne mogą zniechęcić szczególnie osoby prowadzące nietypową działalność, do której – ze względu na kanał dystrybucji (online) oraz pulę klientów (krajowi i zagraniczni) – można zaliczyć sprzedaż kluczy aktywacyjnych do gier komputerowych.

Wyjściem z sytuacji może być zarejestrowanie zagranicznej spółki offshore, która pozwoli na zoptymalizowanie kosztów prowadzonej działalności. Przykładem kraju, w którym działające firmy są zwolnione z podatku i nie mają obowiązku przekazywania urzędom sprawozdań finansowych ze swojej działalności, są Wyspy Marshalla.

Bez podatku

Zgodnie z indywidualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/4512-220/15-3/MC usługa sprzedaży kluczy aktywacyjnych nie podlega opodatkowaniu w kraju w sytuacji, kiedy usługa będzie świadczona jedynie podatnikom nie posiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju. W momencie sprzedaży kodów na terytorium Polski usługa podlega opodatkowaniu.

Jaką rolę w tej kwestii może odegrać spółka offshore? Zarejestrowanie spółki w kraju, w którym opodatkowanie działalności jest ograniczone do minimum, pozwoli na zoptymalizowanie kosztów związanych ze sprzedażą kodów do gier. Państwem, w którym uwolnienie od podatku dochodowego jest możliwe, są właśnie Wyspy Marshalla. Spółki offshore, które mają swoją siedzibę na terenie tego wyspiarskiego kraju, zobowiązane są do uregulowania jedynie opłaty na rzecz podmiotu, który prowadzi Rejestr Korporacji. Opłata jest zryczałtowana i naliczana raz w roku. Spółki zarejestrowane na Wyspach Marshalla są zwolnione z szeregu podatków, m.in. podatku dochodowego, podatku obrotowego, podatku od aktywów czy od dochodu na rzecz udziałowców. W porównaniu z polskim systemem podatkowym, opodatkowanie spółek zarejestrowanych w tym raju podatkowym jest ciekawą alternatywą dla wszystkich, których polskie realia prowadzenia własnej działalności nieco przerażają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyskrecja i elastyczność

Powodem, dla którego warto rozważyć możliwość rozliczania dochodów ze sprzedaży kluczy do gier komputerowych w ramach spółki zarejestrowanej na Wyspach Marshalla jest pełna poufność danych i elastyczny system prawny obowiązujące w tym kraju.

Posiadanie spółki na terenie tego wyspiarskiego państwa gwarantuje pełną poufność danych. Żadne dane dotyczące udziałowców i późniejszych członków zarządu spółki nie są gromadzone i przetwarzane przez urzędy administracyjne. Jedyną zachowaną informacją są dane pierwszych członków zarządu. Jednak nie są one dostępnie publicznie, a przetwarza je jedynie agent rejestrowy spółki. Wyspy Marshalla nie udostępniają również żadnych informacji OECD, a z Polską nie utrzymują żadnych kontaktów dyplomatycznych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Prawo dotyczące spółek działających na Wyspach Marshalla czerpie z prawodawstwa innego państwa uważanego za raj podatkowy. Ustawodawstwo z amerykańskiego stanu Delaware zostało wdrożone również w prawodawstwo wyspiarskiego państwa, szczególnie w zakresie prawa handlowego. Prawo spółek pozwala m.in. na jednoosobowy zarząd, a także na to, aby zarząd nie był rezydentem kraju. Zgodnie z prawem posiedzenia samego zarządu, jak też posiedzenia walne nie muszą mieć miejsca na terenie kraju.

Ważnym zagadnieniem w systemie prawnym Wysp Marshalla jest także prawo zwyczajowe (ang. common law) stosowane w sytuacjach, kiedy państwowe prawo nie posiada przeciwnych postanowień w danym przypadku.


Jak zarejestrować spółkę offshore?

Aby zarejestrować spółkę w wyspiarskim państwie, należy wskazać jednego udziałowca i jednego dyrektora. Jak wcześniej wspomniano, żaden z nich nie musi być rezydentem kraju, w którym rejestrowana będzie spółka. W przypadku spółki kapitałowej, prawo nie wymaga minimalnej wysokości kapitału zakładowego.

Rejestracja spółki na Wyspach Marshalla nie trwa długo – zwykle ponad tydzień. Decydując się na rejestrację przedsiębiorstwa w tym wyspiarskim państwie warto pamiętać, że rynek polskich usług doradztwa prawnopodatkowego jest na tyle rozwinięty, że oferuje profesjonalną pomoc doradców w tym zakresie. Współpraca z doświadczonym doradcą gwarantuje nie tylko sprawne przeprowadzenie rejestracji spółki, ale również umożliwia dostosowanie optymalizacji podatkowej do profilu działalności osoby zainteresowanej spółką offshore. Ponadto prawnik zadba o właściwe dopełnienie wszelkich formalności związanych z rejestracją. Sprzedawca kluczy aktywacyjnych do gier komputerowych również może skorzystać z takiego doradztwa aby być pewnym, że spółka offshore to dla niego najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Nie tylko Wyspy Marshalla

Wyspy Marshalla nie są jedynym krajem, w którym opłaca się zarejestrować spółkę sprzedającą kody do gier. Zwolennicy Dalekiego Wschodu mogą zarejestrować swoją działalność chociażby w Hongkongu. Atrakcyjny system podatkowy oferuje również Samoa czy Makau.

W Hongkongu można zarejestrować spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wystarczy do tego jeden udziałowiec i jeden członek zarządu. Minimalny kapitał zakładowy wynosi zaś 1 HKD. System podatkowy tego państwa bazuje na zasadzie terytorialności. Opodatkowaniu podlegają wyłącznie dochody osiągnięte ze źródeł, które są zlokalizowane na terenie kraju, a sam podatek wynosi 16,5% dochodów netto. Wszelki dochód osiągnięty poza granicami państwa nie podlega opodatkowaniu. Co więcej, w Hongkongu nie funkcjonuje szereg innych podatków, m.in. od zysku zakumulowanego, dywidendy, dochodu z odsetek, zysków kapitałowych czy spadku.

Wprawdzie prawo podatkowe Hongkongu nakłada na spółki z o.o. obowiązek przedstawienia rocznego zeznania podatkowego, który podlega kontroli. Dane dotyczące udziałowców i członków zarządu są również publicznie dostępne. Jednak przekłada się to na wzrost wiarygodności zarejestrowanej spółki w oczach zagranicznych kontrahentów.

Podatek naliczany w oparciu o zasadę terytorialności obowiązuje również w Samoa. Część dochodów zagranicznych może zostać opodatkowanych w tym państwie tylko w sytuacji, kiedy właściciel firmy jest jego stałym mieszkańcem. Jeśli w Samoa ma siedzibę wyłącznie spółka, opodatkowaniu podlegają tylko dochody uzyskane na terytorium kraju.

Spółki zarejestrowane w Samoa są spółkami IBC i non-resident. Do ich zarejestrowania konieczny jest jeden członek zarządu i jeden udziałowiec. Tamtejsze prawo nie tylko nie nakłada ograniczeń dotyczących ich narodowości czy jurysdykcji, ale również zezwala, aby obie funkcje pełnił jeden podmiot. Spółka musi posiadać wyznaczonego sekretarza. Jednak w jego przypadku również nie ma ograniczeń odnośnie narodowości. Minimalny kapitał zakładowy wynosi 1 USD.

Spółki zarejestrowane w Samoa cechują się wysokim poziomem poufności. Ani dokumenty rejestracyjne, ani kontrole ksiąg rachunkowych nie są dostępne dla osób postronnych. Samo państwo nie jest również stroną żadnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przedsiębiorców, których interesuje szczególnie ochrona przed wrogim przyjęciem aktywów oraz korzystne warunki podatkowe w kontekście kwestii spadkowych, mogą zainteresować inne formy spółek dostępnych w Samoa: Default Succession Companies czy Credited Controled Companies. Doświadczony doradca prawnopodatkowy ułatwi rejestrację najbardziej opłacalnego wariantu spółki.

Biorąc pod uwagę charakter działalności w zakresie sprzedaży kodów do gier komputerowych, warto przemyśleć rejestrację spółki w Makau. Spółki offshore specjalizujące się w branży konsultingu ds. oprogramowania komputerowego będą mogły osiągnąć w tym państwie szczególne korzyści podatkowe. Jednak bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, rejestracja spółki holdingowej w Makau jest opłacalna nie tylko z powodu niewielkich obciążeń podatkowych, ale również ze względu na niski koszt jej prowadzenia. Dużą zaletą jest również możliwość bycia pośrednikiem w transakcjach handlowych z państwami azjatyckimi.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA