REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe? /fot.shutterstock
Sprzedaż kodów do gier – jak zminimalizować koszty podatkowe? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wartość polskiego rynku gier komputerowych szacowana jest na niemal 2 mld zł. Dynamiczny rozwój tego rynku przejawia się m.in. w pojawiających się nowych usługach. Jedną z takich nowych usług jest sprzedaż kodów do gier. Jak zoptymalizować koszty podatkowe działalności w tym zakresie?

Tradycyjna działalność gospodarcza

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych każda działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9, jest działalnością gospodarczą. Każdy, kto prowadzi jakąkolwiek sprzedaż w sposób zorganizowany i ciągły, ma obowiązek zarejestrowania działalności gospodarczej. Jeśli sprzedaż kodów do gier jest zorganizowana w sposób wskazany w ustawie, powinna być prowadzona w ramach działalności zarejestrowanej firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka typu offshore

Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy, którzy działają na polskim rynku mogą być zainteresowani prowadzeniem działalności gospodarczej w kraju. Wynikać to może z różnych względów, m.in. wysokich miesięcznych kosztów związanych z posiadaniem własnego przedsiębiorstwa. Regularne opłaty składek ZUS, opodatkowanie oraz zawiłe kwestie prawne mogą zniechęcić szczególnie osoby prowadzące nietypową działalność, do której – ze względu na kanał dystrybucji (online) oraz pulę klientów (krajowi i zagraniczni) – można zaliczyć sprzedaż kluczy aktywacyjnych do gier komputerowych.

Wyjściem z sytuacji może być zarejestrowanie zagranicznej spółki offshore, która pozwoli na zoptymalizowanie kosztów prowadzonej działalności. Przykładem kraju, w którym działające firmy są zwolnione z podatku i nie mają obowiązku przekazywania urzędom sprawozdań finansowych ze swojej działalności, są Wyspy Marshalla.

Bez podatku

Zgodnie z indywidualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/4512-220/15-3/MC usługa sprzedaży kluczy aktywacyjnych nie podlega opodatkowaniu w kraju w sytuacji, kiedy usługa będzie świadczona jedynie podatnikom nie posiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju. W momencie sprzedaży kodów na terytorium Polski usługa podlega opodatkowaniu.

REKLAMA

Jaką rolę w tej kwestii może odegrać spółka offshore? Zarejestrowanie spółki w kraju, w którym opodatkowanie działalności jest ograniczone do minimum, pozwoli na zoptymalizowanie kosztów związanych ze sprzedażą kodów do gier. Państwem, w którym uwolnienie od podatku dochodowego jest możliwe, są właśnie Wyspy Marshalla. Spółki offshore, które mają swoją siedzibę na terenie tego wyspiarskiego kraju, zobowiązane są do uregulowania jedynie opłaty na rzecz podmiotu, który prowadzi Rejestr Korporacji. Opłata jest zryczałtowana i naliczana raz w roku. Spółki zarejestrowane na Wyspach Marshalla są zwolnione z szeregu podatków, m.in. podatku dochodowego, podatku obrotowego, podatku od aktywów czy od dochodu na rzecz udziałowców. W porównaniu z polskim systemem podatkowym, opodatkowanie spółek zarejestrowanych w tym raju podatkowym jest ciekawą alternatywą dla wszystkich, których polskie realia prowadzenia własnej działalności nieco przerażają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyskrecja i elastyczność

Powodem, dla którego warto rozważyć możliwość rozliczania dochodów ze sprzedaży kluczy do gier komputerowych w ramach spółki zarejestrowanej na Wyspach Marshalla jest pełna poufność danych i elastyczny system prawny obowiązujące w tym kraju.

Posiadanie spółki na terenie tego wyspiarskiego państwa gwarantuje pełną poufność danych. Żadne dane dotyczące udziałowców i późniejszych członków zarządu spółki nie są gromadzone i przetwarzane przez urzędy administracyjne. Jedyną zachowaną informacją są dane pierwszych członków zarządu. Jednak nie są one dostępnie publicznie, a przetwarza je jedynie agent rejestrowy spółki. Wyspy Marshalla nie udostępniają również żadnych informacji OECD, a z Polską nie utrzymują żadnych kontaktów dyplomatycznych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Prawo dotyczące spółek działających na Wyspach Marshalla czerpie z prawodawstwa innego państwa uważanego za raj podatkowy. Ustawodawstwo z amerykańskiego stanu Delaware zostało wdrożone również w prawodawstwo wyspiarskiego państwa, szczególnie w zakresie prawa handlowego. Prawo spółek pozwala m.in. na jednoosobowy zarząd, a także na to, aby zarząd nie był rezydentem kraju. Zgodnie z prawem posiedzenia samego zarządu, jak też posiedzenia walne nie muszą mieć miejsca na terenie kraju.

Ważnym zagadnieniem w systemie prawnym Wysp Marshalla jest także prawo zwyczajowe (ang. common law) stosowane w sytuacjach, kiedy państwowe prawo nie posiada przeciwnych postanowień w danym przypadku.


Jak zarejestrować spółkę offshore?

Aby zarejestrować spółkę w wyspiarskim państwie, należy wskazać jednego udziałowca i jednego dyrektora. Jak wcześniej wspomniano, żaden z nich nie musi być rezydentem kraju, w którym rejestrowana będzie spółka. W przypadku spółki kapitałowej, prawo nie wymaga minimalnej wysokości kapitału zakładowego.

Rejestracja spółki na Wyspach Marshalla nie trwa długo – zwykle ponad tydzień. Decydując się na rejestrację przedsiębiorstwa w tym wyspiarskim państwie warto pamiętać, że rynek polskich usług doradztwa prawnopodatkowego jest na tyle rozwinięty, że oferuje profesjonalną pomoc doradców w tym zakresie. Współpraca z doświadczonym doradcą gwarantuje nie tylko sprawne przeprowadzenie rejestracji spółki, ale również umożliwia dostosowanie optymalizacji podatkowej do profilu działalności osoby zainteresowanej spółką offshore. Ponadto prawnik zadba o właściwe dopełnienie wszelkich formalności związanych z rejestracją. Sprzedawca kluczy aktywacyjnych do gier komputerowych również może skorzystać z takiego doradztwa aby być pewnym, że spółka offshore to dla niego najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Nie tylko Wyspy Marshalla

Wyspy Marshalla nie są jedynym krajem, w którym opłaca się zarejestrować spółkę sprzedającą kody do gier. Zwolennicy Dalekiego Wschodu mogą zarejestrować swoją działalność chociażby w Hongkongu. Atrakcyjny system podatkowy oferuje również Samoa czy Makau.

W Hongkongu można zarejestrować spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wystarczy do tego jeden udziałowiec i jeden członek zarządu. Minimalny kapitał zakładowy wynosi zaś 1 HKD. System podatkowy tego państwa bazuje na zasadzie terytorialności. Opodatkowaniu podlegają wyłącznie dochody osiągnięte ze źródeł, które są zlokalizowane na terenie kraju, a sam podatek wynosi 16,5% dochodów netto. Wszelki dochód osiągnięty poza granicami państwa nie podlega opodatkowaniu. Co więcej, w Hongkongu nie funkcjonuje szereg innych podatków, m.in. od zysku zakumulowanego, dywidendy, dochodu z odsetek, zysków kapitałowych czy spadku.

Wprawdzie prawo podatkowe Hongkongu nakłada na spółki z o.o. obowiązek przedstawienia rocznego zeznania podatkowego, który podlega kontroli. Dane dotyczące udziałowców i członków zarządu są również publicznie dostępne. Jednak przekłada się to na wzrost wiarygodności zarejestrowanej spółki w oczach zagranicznych kontrahentów.

Podatek naliczany w oparciu o zasadę terytorialności obowiązuje również w Samoa. Część dochodów zagranicznych może zostać opodatkowanych w tym państwie tylko w sytuacji, kiedy właściciel firmy jest jego stałym mieszkańcem. Jeśli w Samoa ma siedzibę wyłącznie spółka, opodatkowaniu podlegają tylko dochody uzyskane na terytorium kraju.

Spółki zarejestrowane w Samoa są spółkami IBC i non-resident. Do ich zarejestrowania konieczny jest jeden członek zarządu i jeden udziałowiec. Tamtejsze prawo nie tylko nie nakłada ograniczeń dotyczących ich narodowości czy jurysdykcji, ale również zezwala, aby obie funkcje pełnił jeden podmiot. Spółka musi posiadać wyznaczonego sekretarza. Jednak w jego przypadku również nie ma ograniczeń odnośnie narodowości. Minimalny kapitał zakładowy wynosi 1 USD.

Spółki zarejestrowane w Samoa cechują się wysokim poziomem poufności. Ani dokumenty rejestracyjne, ani kontrole ksiąg rachunkowych nie są dostępne dla osób postronnych. Samo państwo nie jest również stroną żadnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przedsiębiorców, których interesuje szczególnie ochrona przed wrogim przyjęciem aktywów oraz korzystne warunki podatkowe w kontekście kwestii spadkowych, mogą zainteresować inne formy spółek dostępnych w Samoa: Default Succession Companies czy Credited Controled Companies. Doświadczony doradca prawnopodatkowy ułatwi rejestrację najbardziej opłacalnego wariantu spółki.

Biorąc pod uwagę charakter działalności w zakresie sprzedaży kodów do gier komputerowych, warto przemyśleć rejestrację spółki w Makau. Spółki offshore specjalizujące się w branży konsultingu ds. oprogramowania komputerowego będą mogły osiągnąć w tym państwie szczególne korzyści podatkowe. Jednak bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, rejestracja spółki holdingowej w Makau jest opłacalna nie tylko z powodu niewielkich obciążeń podatkowych, ale również ze względu na niski koszt jej prowadzenia. Dużą zaletą jest również możliwość bycia pośrednikiem w transakcjach handlowych z państwami azjatyckimi.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA