REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opinie interpretacyjne GUS w sprawach PKWiU, PKD, KŚT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opinie interpretacyjne GUS w sprawach PKWiU, PKD, KŚT
Opinie interpretacyjne GUS w sprawach PKWiU, PKD, KŚT

REKLAMA

REKLAMA

Nazwa usług, które świadczy przedsiębiorca, a także sam rodzaj wykonywanej przez niego działalności może przesądzić o opodatkowaniu jego firmy. Z wątpliwościami co do klasyfikacji PKD, KŚT czy PKWiU można się zwrócić do urzędu statystycznego w Łodzi, składając odpłatny wiosek o tzw. opinię interpretacyjną.

Klasyfikacje statystyczne w działalności gospodarczej - PKWiU, PKD, KŚT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Każdy, nawet najbardziej oryginalny i nowatorski pomysł na biznes musi zmieścić się w określonych ramach nazewnictwa. We wniosku o założenie działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca musi podać m.in. czym będzie się w jej ramach zajmować. W tym celu posługuje się Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), od której zależy m.in. czy przedsiębiorca będzie mógł opodatkować swoją działalność najprostszą formą podatku dochodowego, jaką jest karta podatkowa. Kiedy przedsiębiorca prowadzi już działalność i powiększa majątek firmy o sprzęt, samochód, maszyny, amortyzuje je zgodnie z kolejnym wykazem, tj. Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT).

Niektórzy właściciele firm muszą znać też symbole świadczonych przez siebie usług i sprzedawanych towarów, jakie zawarte są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). O ile część przedsiębiorców nie używa symbolów PKWiU na co dzień, o tyle znać je i posługiwać się nimi powinni m.in. przedsiębiorcy zwolnieni z VAT, a także VAT-owcy, którzy mają do czynienia z odwrotnym obciążeniem.

Co do zasady, przedsiębiorca samodzielnie klasyfikuje swoją działalność według PKWiU, a także PKD czy KŚT. Natomiast w razie wątpliwości może liczyć na pomoc urzędu statystycznego.

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Symbol PKWiU istotny na gruncie VAT

Właśnie na PKWiU często powołuje się ustawodawca w ustawie o VAT. Tę klasyfikację zawiera m.in. załącznik nr 11 i nr 14 ww. ustawy, które na podstawie PKWiU rozróżniają towary i usługi, co do których przedsiębiorca ma obowiązek stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, czyli obowiązek nie rozliczania VAT w stosunku świadczenia m.in. konkretnych usług budowlanych.

Przepisy posługują się PKWiU także w kwestii stosowania obniżonych stawek VAT. Przykładowo, w załączniku nr 10 z symbolu PKWiU wymienione są towary, które opodatkowane są stawką 5-proc. – owoce, soki, ryby, książki.

Zgodnie z ustawą o VAT symbolu PKWiU nie trzeba podawać na fakturze. Wyjątkiem jest  przypadek dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i ust. 9 albo przepisów wykonawczych, kiedy to co do zasady, przedsiębiorca jest zobowiązany dodatkowo wskazywać na fakturze (art. art. 106e ust. 1 pkt 19):

  • przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, w oparciu, o który stosuje zwolnienie od podatku,
  • przepis dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
  • inną podstawę prawną wskazującą na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.

Wyjaśnienia ze strony GUS

Pomoc w prawidłowym sklasyfikowaniu świadczonych przez siebie usług czy sprzedawanych towarów przedsiębiorca może znaleźć przede wszystkim w materiałach udostępnionych na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, tj. www.stat.gov.pl. Pod zakładką „Metainformacje”, a następnie „Klasyfikacje”, znajdują się m.in. takie wskazówki, jak zasady metodyczne PKWiU, w których GUS precyzuje zawarte w niej pojęcia. Takie objaśnienia określają podstawowe cele, konstrukcje i sposób posługiwania się klasyfikacją, a także zasady jej interpretacji.

Co ważne, istnieje kilka wersji PKWiU, m.in. PKWiU z 2008 r. i PKWiU z 2015 r. Natomiast do 31 grudnia 2017 do celów opodatkowania VAT przedsiębiorców obowiązuje wersja starsza, tj. PKWiU z 2008 r.


Opinia interpretacyjna urzędu łódzkiego

GUS oferuje też przedsiębiorcom indywidualną pomoc w prawidłowym zaklasyfikowaniu ich działalności. Przedsiębiorca może złożyć odpłatne zapytanie o tzw. opinię interpretacyjną. Należy je zaadresować do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zapytanie można przesłać mailem, pocztą, faksem, a także złożyć osobiście – w dowolnej formie, gdyż nie obowiązuje jeden wzór. Można je też przesłać poprzez elektroniczny formularz udostępniony na www.lodz.stat.gov.pl w zakładce „Ośrodki”, następnie „Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur” i „Wniosek elektroniczny”.

Instrukcja jak napisać takie zapytanie i w jaki sposób dokładnie opisać w nim usługi czy wybory będące przedmiotem klasyfikacji, znajduje się również na stronie internetowej łódzkiego urzędu.

Łódzki urząd statystyczny, ze względu na rzetelną i pełną analizę, opinii interpretacyjnej udziela odpłatnie i wyłącznie w formie pisemnej. Po przygotowaniu odpowiedzi, przedsiębiorca dostanie powiadomienie o należnej opłacie i numerze konta, na jakie ma jej dokonać. Wysokość opłaty zależy od liczby nadanych symboli klasyfikacyjnych. Po zaksięgowaniu opłaty, przedsiębiorca powinien spodziewać się listu poleconego z odpowiedzą w ciągu 30 dni, a w sprawach wymagających dodatkowych wyjaśnień, nie później niż w ciągu 60 dni od daty wpływu wniosku. Opinia z urzędu statystycznego nie stanowi jednak interpretacji przepisów prawa.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA