REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opinie interpretacyjne GUS w sprawach PKWiU, PKD, KŚT

Opinie interpretacyjne GUS w sprawach PKWiU, PKD, KŚT
Opinie interpretacyjne GUS w sprawach PKWiU, PKD, KŚT

REKLAMA

REKLAMA

Nazwa usług, które świadczy przedsiębiorca, a także sam rodzaj wykonywanej przez niego działalności może przesądzić o opodatkowaniu jego firmy. Z wątpliwościami co do klasyfikacji PKD, KŚT czy PKWiU można się zwrócić do urzędu statystycznego w Łodzi, składając odpłatny wiosek o tzw. opinię interpretacyjną.

Klasyfikacje statystyczne w działalności gospodarczej - PKWiU, PKD, KŚT

REKLAMA

Autopromocja

Każdy, nawet najbardziej oryginalny i nowatorski pomysł na biznes musi zmieścić się w określonych ramach nazewnictwa. We wniosku o założenie działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca musi podać m.in. czym będzie się w jej ramach zajmować. W tym celu posługuje się Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), od której zależy m.in. czy przedsiębiorca będzie mógł opodatkować swoją działalność najprostszą formą podatku dochodowego, jaką jest karta podatkowa. Kiedy przedsiębiorca prowadzi już działalność i powiększa majątek firmy o sprzęt, samochód, maszyny, amortyzuje je zgodnie z kolejnym wykazem, tj. Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT).

Niektórzy właściciele firm muszą znać też symbole świadczonych przez siebie usług i sprzedawanych towarów, jakie zawarte są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). O ile część przedsiębiorców nie używa symbolów PKWiU na co dzień, o tyle znać je i posługiwać się nimi powinni m.in. przedsiębiorcy zwolnieni z VAT, a także VAT-owcy, którzy mają do czynienia z odwrotnym obciążeniem.

Co do zasady, przedsiębiorca samodzielnie klasyfikuje swoją działalność według PKWiU, a także PKD czy KŚT. Natomiast w razie wątpliwości może liczyć na pomoc urzędu statystycznego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Symbol PKWiU istotny na gruncie VAT

Właśnie na PKWiU często powołuje się ustawodawca w ustawie o VAT. Tę klasyfikację zawiera m.in. załącznik nr 11 i nr 14 ww. ustawy, które na podstawie PKWiU rozróżniają towary i usługi, co do których przedsiębiorca ma obowiązek stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, czyli obowiązek nie rozliczania VAT w stosunku świadczenia m.in. konkretnych usług budowlanych.

Przepisy posługują się PKWiU także w kwestii stosowania obniżonych stawek VAT. Przykładowo, w załączniku nr 10 z symbolu PKWiU wymienione są towary, które opodatkowane są stawką 5-proc. – owoce, soki, ryby, książki.

Zgodnie z ustawą o VAT symbolu PKWiU nie trzeba podawać na fakturze. Wyjątkiem jest  przypadek dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i ust. 9 albo przepisów wykonawczych, kiedy to co do zasady, przedsiębiorca jest zobowiązany dodatkowo wskazywać na fakturze (art. art. 106e ust. 1 pkt 19):

  • przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, w oparciu, o który stosuje zwolnienie od podatku,
  • przepis dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
  • inną podstawę prawną wskazującą na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.

Wyjaśnienia ze strony GUS

Pomoc w prawidłowym sklasyfikowaniu świadczonych przez siebie usług czy sprzedawanych towarów przedsiębiorca może znaleźć przede wszystkim w materiałach udostępnionych na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, tj. www.stat.gov.pl. Pod zakładką „Metainformacje”, a następnie „Klasyfikacje”, znajdują się m.in. takie wskazówki, jak zasady metodyczne PKWiU, w których GUS precyzuje zawarte w niej pojęcia. Takie objaśnienia określają podstawowe cele, konstrukcje i sposób posługiwania się klasyfikacją, a także zasady jej interpretacji.

Co ważne, istnieje kilka wersji PKWiU, m.in. PKWiU z 2008 r. i PKWiU z 2015 r. Natomiast do 31 grudnia 2017 do celów opodatkowania VAT przedsiębiorców obowiązuje wersja starsza, tj. PKWiU z 2008 r.


Opinia interpretacyjna urzędu łódzkiego

GUS oferuje też przedsiębiorcom indywidualną pomoc w prawidłowym zaklasyfikowaniu ich działalności. Przedsiębiorca może złożyć odpłatne zapytanie o tzw. opinię interpretacyjną. Należy je zaadresować do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zapytanie można przesłać mailem, pocztą, faksem, a także złożyć osobiście – w dowolnej formie, gdyż nie obowiązuje jeden wzór. Można je też przesłać poprzez elektroniczny formularz udostępniony na www.lodz.stat.gov.pl w zakładce „Ośrodki”, następnie „Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur” i „Wniosek elektroniczny”.

Instrukcja jak napisać takie zapytanie i w jaki sposób dokładnie opisać w nim usługi czy wybory będące przedmiotem klasyfikacji, znajduje się również na stronie internetowej łódzkiego urzędu.

Łódzki urząd statystyczny, ze względu na rzetelną i pełną analizę, opinii interpretacyjnej udziela odpłatnie i wyłącznie w formie pisemnej. Po przygotowaniu odpowiedzi, przedsiębiorca dostanie powiadomienie o należnej opłacie i numerze konta, na jakie ma jej dokonać. Wysokość opłaty zależy od liczby nadanych symboli klasyfikacyjnych. Po zaksięgowaniu opłaty, przedsiębiorca powinien spodziewać się listu poleconego z odpowiedzą w ciągu 30 dni, a w sprawach wymagających dodatkowych wyjaśnień, nie później niż w ciągu 60 dni od daty wpływu wniosku. Opinia z urzędu statystycznego nie stanowi jednak interpretacji przepisów prawa.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA