REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa kumulatywnego przystąpienia do długu - skuteczne zabezpieczenie interesów wierzyciela

Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Umowa kumulatywnego przystąpienia do długu - skuteczne zabezpieczenie interesów wierzyciela
Umowa kumulatywnego przystąpienia do długu - skuteczne zabezpieczenie interesów wierzyciela

REKLAMA

REKLAMA

Gdy stopień ryzyka związany z niewykonaniem zobowiązania przez kontrahentów jest wysoki, a panująca obecnie dynamika stosunków gospodarczych związana jest ze wzmożonym wzrostem wymiany towarów i usług, wierzyciel powinien wykorzystywać wszelkie możliwe sposoby prawnego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązania przez swoich dłużników. Z kolei dłużnik, w przypadku braku możliwości terminowego wykonania świadczenia, w celu uniknięcia powstania długu, którego nie będzie w stanie spłacić przy wykorzystaniu swoich aktywów, powinien podjąć wszelkie działania, które pozwolą mu na poprawę jego sytuacji.

Instytucją, która pozwala zniwelować ryzyka występujące po stronie i wierzyciela, i dłużnika jest kumulatywne przystąpienie do długu. Ta instytucja nie jest uregulowana w kodeksie cywilnym. Stanowi umowę nienazwaną, stworzoną przez praktykę jako dodatkowy pozakodeksowy sposób zabezpieczenia wierzytelności. Dopuszczalność stosowania tej instytucji wywodzona jest z ogólnej zasady swobody umów.

REKLAMA

REKLAMA

Istotą umowy o przystąpienie do długu jest przekształcenie podmiotowe w zobowiązaniu, polegające na powiększeniu grona dłużników. Wierzyciel uzyskuje dodatkowego dłużnika, który jest zobowiązany do przystąpienia do długu: pieniężnego i niepieniężnego, powstałego w wyniku m.in. czynności jednostronnej i dwustronnej, bezpodstawnego wzbogacenia, orzeczenia sądowego.

W wyniku skutecznego przystąpienia do długu powstaje pomiędzy dłużnikiem a przystępującym do długu stosunek solidarności. Ma on swoje źródło w umowie o przystąpienie do długu. Z faktu powstania solidarności po stronie dłużników, wierzyciel może żądać spełnienia świadczenia w całości lub części od każdego z dłużników lub od wszystkich wspólnie. Zawarcie umowy kumulatywnego przystąpienia do długu skutkuje wejściem przystępującego do długu obok dłużnika. Oba podmioty odpowiadają solidarnie w ramach jednego stosunku prawnego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Zawarcie umowy

Przystąpienie do długu najczęściej następuje albo przez zawarcie umowy pomiędzy wierzycielem a przystępującym do długu albo między dłużnikiem a przystępującym do długu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstym rozwiązaniem stosowanym przez przedsiębiorców jest zawieranie umowy o przystąpieniu do długu wraz z uznaniem długu dłużnika względem wierzyciela przez przystępującego do długu. Przepisy kodeksu cywilnego nie przewidują szczególnej formy dla zawarcia wspomnianej umowy. Z uwagi na fakt, że umowa ta nie została skodyfikowana, należy stwierdzić, że złożenie przez wierzyciela oświadczenia woli zmierzającego do zawarcia umowy (na mocą której osoba trzecia przystąpiła do długu) może nastąpić w dowolnej formie, która nie pozostawi wątpliwości co do jednoznacznego wyrażenia woli.

Zgodnie z dorobkiem doktryny i judykatury, dla wywołania skutków prawnych przystąpienia do długu, nie jest wymagana zgoda wierzyciela w przypadku zawarcia umowy między dłużnikiem a przystępującym do długu bądź zgoda dłużnika w razie zawarcia umowy pomiędzy wierzycielem a przystępującym do długu. Brak wymogu uzyskania zgody należy tłumaczyć tym, że w skutek przystąpienia do długu przez nowy podmiot, interes wierzyciela nie zostanie w jakimkolwiek stopniu naruszony. Zwiększenie liczby osób odpowiedzialnych za spłatę długu znacznie zmniejsza potencjalne ryzyko niewykonania spłaty długu, gdyż wierzyciel będzie mógł podejmować ewentualne działania windykacyjne także wobec przystępującego do długu.

Pomimo braku wymogu uzyskania zgody wierzyciela na przystąpienie do długu, należy wskazać, że wierzyciel powinien być zawiadomiony o przystąpieniu do długu przez dłużnika albo przystępującego do długu. Po powzięciu informacji o przystąpieniu do długu, wierzyciel będzie mógł żądać spełnienia świadczenia od przystępującego do długu w całości lub w części.

Przystąpienie to nie przejęcie

Wiele osób myli omawianą instytucję z tzw. przejęciem długu, które zostało uregulowane w kodeksie cywilnym. Podstawowa różnica między przystąpieniem a przejęciem długu polega na tym, że w tym drugim przypadku, dłużnik zostaje zwolniony z ciążących na nim obowiązków. Natomiast w przypadku przystąpienia do długu, podmiot przystępujący staje się dłużnikiem dodatkowym, który ponosi solidarną odpowiedzialność z dotychczasowym dłużnikiem. Przystępujący nie wstępuje na miejsce dłużnika, który zostaje zwolniony z długu. Dług dotychczasowego dłużnika w wyniku przystąpienia staje się długiem własnym - także przystępującego do długu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że kumulatywne przystąpienie do długu stanowi osobiste zabezpieczenie wierzytelności, znacznie zwiększające prawdopodobieństwo spłaty długu. W wyniku stosunkowo prostej czynności, wierzyciel może zwiększyć swoją ochronę przez dodanie nowej osoby, z majątku której może bezpośrednio dochodzić zaspokojenia roszczenia.

Maciej Tuszyński, adwokat z kancelarii Chałas i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA