REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa kumulatywnego przystąpienia do długu - skuteczne zabezpieczenie interesów wierzyciela

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Umowa kumulatywnego przystąpienia do długu - skuteczne zabezpieczenie interesów wierzyciela
Umowa kumulatywnego przystąpienia do długu - skuteczne zabezpieczenie interesów wierzyciela

REKLAMA

REKLAMA

Gdy stopień ryzyka związany z niewykonaniem zobowiązania przez kontrahentów jest wysoki, a panująca obecnie dynamika stosunków gospodarczych związana jest ze wzmożonym wzrostem wymiany towarów i usług, wierzyciel powinien wykorzystywać wszelkie możliwe sposoby prawnego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązania przez swoich dłużników. Z kolei dłużnik, w przypadku braku możliwości terminowego wykonania świadczenia, w celu uniknięcia powstania długu, którego nie będzie w stanie spłacić przy wykorzystaniu swoich aktywów, powinien podjąć wszelkie działania, które pozwolą mu na poprawę jego sytuacji.

Instytucją, która pozwala zniwelować ryzyka występujące po stronie i wierzyciela, i dłużnika jest kumulatywne przystąpienie do długu. Ta instytucja nie jest uregulowana w kodeksie cywilnym. Stanowi umowę nienazwaną, stworzoną przez praktykę jako dodatkowy pozakodeksowy sposób zabezpieczenia wierzytelności. Dopuszczalność stosowania tej instytucji wywodzona jest z ogólnej zasady swobody umów.

REKLAMA

Istotą umowy o przystąpienie do długu jest przekształcenie podmiotowe w zobowiązaniu, polegające na powiększeniu grona dłużników. Wierzyciel uzyskuje dodatkowego dłużnika, który jest zobowiązany do przystąpienia do długu: pieniężnego i niepieniężnego, powstałego w wyniku m.in. czynności jednostronnej i dwustronnej, bezpodstawnego wzbogacenia, orzeczenia sądowego.

W wyniku skutecznego przystąpienia do długu powstaje pomiędzy dłużnikiem a przystępującym do długu stosunek solidarności. Ma on swoje źródło w umowie o przystąpienie do długu. Z faktu powstania solidarności po stronie dłużników, wierzyciel może żądać spełnienia świadczenia w całości lub części od każdego z dłużników lub od wszystkich wspólnie. Zawarcie umowy kumulatywnego przystąpienia do długu skutkuje wejściem przystępującego do długu obok dłużnika. Oba podmioty odpowiadają solidarnie w ramach jednego stosunku prawnego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zawarcie umowy

Przystąpienie do długu najczęściej następuje albo przez zawarcie umowy pomiędzy wierzycielem a przystępującym do długu albo między dłużnikiem a przystępującym do długu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstym rozwiązaniem stosowanym przez przedsiębiorców jest zawieranie umowy o przystąpieniu do długu wraz z uznaniem długu dłużnika względem wierzyciela przez przystępującego do długu. Przepisy kodeksu cywilnego nie przewidują szczególnej formy dla zawarcia wspomnianej umowy. Z uwagi na fakt, że umowa ta nie została skodyfikowana, należy stwierdzić, że złożenie przez wierzyciela oświadczenia woli zmierzającego do zawarcia umowy (na mocą której osoba trzecia przystąpiła do długu) może nastąpić w dowolnej formie, która nie pozostawi wątpliwości co do jednoznacznego wyrażenia woli.

Zgodnie z dorobkiem doktryny i judykatury, dla wywołania skutków prawnych przystąpienia do długu, nie jest wymagana zgoda wierzyciela w przypadku zawarcia umowy między dłużnikiem a przystępującym do długu bądź zgoda dłużnika w razie zawarcia umowy pomiędzy wierzycielem a przystępującym do długu. Brak wymogu uzyskania zgody należy tłumaczyć tym, że w skutek przystąpienia do długu przez nowy podmiot, interes wierzyciela nie zostanie w jakimkolwiek stopniu naruszony. Zwiększenie liczby osób odpowiedzialnych za spłatę długu znacznie zmniejsza potencjalne ryzyko niewykonania spłaty długu, gdyż wierzyciel będzie mógł podejmować ewentualne działania windykacyjne także wobec przystępującego do długu.

Pomimo braku wymogu uzyskania zgody wierzyciela na przystąpienie do długu, należy wskazać, że wierzyciel powinien być zawiadomiony o przystąpieniu do długu przez dłużnika albo przystępującego do długu. Po powzięciu informacji o przystąpieniu do długu, wierzyciel będzie mógł żądać spełnienia świadczenia od przystępującego do długu w całości lub w części.

Przystąpienie to nie przejęcie

Wiele osób myli omawianą instytucję z tzw. przejęciem długu, które zostało uregulowane w kodeksie cywilnym. Podstawowa różnica między przystąpieniem a przejęciem długu polega na tym, że w tym drugim przypadku, dłużnik zostaje zwolniony z ciążących na nim obowiązków. Natomiast w przypadku przystąpienia do długu, podmiot przystępujący staje się dłużnikiem dodatkowym, który ponosi solidarną odpowiedzialność z dotychczasowym dłużnikiem. Przystępujący nie wstępuje na miejsce dłużnika, który zostaje zwolniony z długu. Dług dotychczasowego dłużnika w wyniku przystąpienia staje się długiem własnym - także przystępującego do długu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że kumulatywne przystąpienie do długu stanowi osobiste zabezpieczenie wierzytelności, znacznie zwiększające prawdopodobieństwo spłaty długu. W wyniku stosunkowo prostej czynności, wierzyciel może zwiększyć swoją ochronę przez dodanie nowej osoby, z majątku której może bezpośrednio dochodzić zaspokojenia roszczenia.

Maciej Tuszyński, adwokat z kancelarii Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA